Το παρόν και το μέλλον της Ελληνικής Αεροπορίας Στρατού
Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2013
Ε/π NH-90 και CH-47SD της Αεροπορίας Στρατού |
Η ομιλία – ενημέρωση έγινε την 3η Σεπτεμβρίου κατά την επίσκεψη του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου, συνοδευόμενου από τους Α/ΓΕΕΘΑ στρατηγό Μιχαήλ Κωσταράκο, Α/ΓΕΣ αντιστράτηγο Αθανάσιο Τσέλιο και Α/ΓΕΝ αντιναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη, στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων. Ο υποστράτηγος Δήμου αφού παρουσίασε μία πολύ συνοπτική εικόνα του Όπλου της Αεροπορίας Στρατού, που είναι ανεπτυγμένη στα τρία αεροδρόμια, του Στεφανοβικείου, της Αλεξάνδρειας και της Πάχης, αναφέρθηκε ειδικότερα στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων. Όπως σημείωσε, από το 2005, εδρεύει στο αεροδρόμιο και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) στην οποία έχουν παραχωρηθεί 100 στρέμματα για την εγκατάσταση της υπηρεσίας, τη λειτουργία αεροπορικών εταιρειών, καθώς και στάθμευση πολιτικών αεροσκαφών και ελικοπτέρων ιδιωτών, μετά το κλείσιμο του αεροδρομίου του Ελληνικού.
Τα σημαντικότερα όμως σημεία της ομιλίας του αφορούν την εξέλιξη του προγράμματος προμήθειας των μεταφορικών ελικοπτέρων NH-90 και τη δρομολόγηση της προμήθειας μεταφορικών ελικοπτέρων από τα αποθέματα του Στρατού των ΗΠΑ.
Πρόγραμμα NH-90
Η αρχική σύμβαση προμήθειας των ελικοπτέρων NH-90 που αφορούσε 16 μεταφορικά ελικόπτερα και τέσσερα ειδικών αποστολών υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2003 και ήταν συνολικού κόστους περίπου 700 εκατ. ευρώ.
Τον Αύγουστο του 2010 έγινε η 3η τροποποίηση της σύμβασης και σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα μεταφέρθηκε η έναρξη των παραδόσεων τον Ιούνιο 2011 και πέρας τον Απρίλιο του 2015. Επιπλέον, λόγω της καθυστέρησης της παράδοσης των ελικοπτέρων, αναπροσαρμόστηκε το κόστος υπό την μορφή αποζημίωσης από την εταιρία σε περίπου 70 εκατ. ευρώ.
Όπως ανέφερε ο υποστράτηγος Δήμου μέχρι τώρα το Δημόσιο έχει προβεί στην πληρωμή περίπου του 55% της σύμβασης. Παράλληλα αναμένεται η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την κοινοπραξία ΝΗΙ (NATO Helicopters Industry )για την 4η τροποποίηση της αρχικής σύμβασης, που θα διευκολύνει την εκτέλεση της σύμβασης.
Επιπρόσθετα τον Μάιο του 2013, το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) ενέκρινε ποσό των 5 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση των ελικοπτέρων ΝΗ-90 για τα έτη 2013-14.
Αναφορά έγινε επίσης και στα προγράμματα αντισταθμιστικών ωφελημάτων του προγράμματος και συγκεκριμένα αυτά που αφορούν άμεσα τις Ένοπλες Δυνάμεις. Τα έργα που ολοκληρώθηκαν είναι ονομαστικής αξίας 30,5 εκατ. ευρώ και είναι τα ακόλουθα:
• Δύο υπόστεγα συντήρησης κλιμακίου (Aviation Maintenance Unit-AVUM και Aviation Intermediate Maintenance-AVIM)
• Κτίριο Διοικητηρίου Μονάδος (2ο ΤΥΑΔ)
• Κτίριο Λόχου δύναμης 80 ανδρών στο αεροδρόμιο των Μεγάρων.
Σε ότι αφορά την παραλαβή των ελικοπτέρων NH-90, τον Ιούνιο 2011, ξεκίνησε η παράδοση των δύο πρώτων και μέχρι σήμερα η Αεροπορία Στρατού έχει παραλάβει έξι μονάδες, ενώ μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους αναμένεται η παράδοση ακόμη δύο.
Σε ότι αφορά την εκπαίδευση, μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί η εκπαίδευση του προσωπικού, χειριστών και τεχνικού προσωπικού, σε ποσοστό περίπου 90% και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούλιο του 2014. Βασικά, εκκρεμεί η υλοποίηση της εκπαίδευσης του συνόλου των χειριστών (18 χειριστές) στα ελικόπτερα διαμόρφωσης ειδικών αποστολών. Η εκπαίδευση διεξάγεται με μέριμνα της ΝΗΙ, η οποία σύμφωνα με τις συμβατικές της υποχρεώσεις οφείλει να παράσχει 640 ώρες πτητικής εκπαίδευσης και τις ανάλογες ώρες εκπαίδευσης σε εξομοιωτή πτήσεων.
Ταυτόχρονα, η μονάδα που επιχειρεί τα ελικόπτερα του τύπου, το 2ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (2ο ΤΕΑΣ), υλοποιεί, με βάση τον προγραμματισμό τη διαδικασία για την επίτευξη πλήρους επιχειρησιακής ετοιμότητας. Σε αυτό το επίπεδο ετοιμότητας, η μονάδα θα είναι σε θέση να εκτελέσει τα επιχειρησιακά σχέδια, αλλά και να συμμετέχει σε αεροδιακομιδές επικουρικά προς την Πολεμική Αεροπορία.
Επίκειται επίσης η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την υπογραφή σύμβασης «Εν Συνεχεία Υποστήριξης (FOS) των ΝΗ-90», με την οποία θα εξασφαλισθεί η υποστήριξη του συνόλου των ελικοπτέρων, δεδομένου ότι η υποστήριξη ενός οπλικού συστήματος και ειδικά αεροπορικού μέσου, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την τήρηση διαθεσιμότητάς του και εκτέλεση της αποστολής του. Επιπρόσθετα γίνονται οι προβλεπόμενες ενέργειες, ώστε να καταστεί δυνατή, η ένταξη της Ελλάδας στην Κοινότητα Χρηστών (ΝΗ90) προκειμένου να εκπροσωπείται στις απευθείας διαπραγματεύσεις με την ΝΗΙ μέσω της ΝΑΗΕΜΑ.
Το ίδιο ισχύει και τις ενέργειες που αφορούν για προμήθεια αριθμού κάδων δασοπυρόσβεσης, προκειμένου να καταστεί δυνατή εάν αυτό απαιτηθεί, η χρήση των ΝΗ-90 σε αποστολές αεροπυρόσβεσης.
Τέλος, δρομολογούνται οι ενέργειες για την αξιοποίηση των υγειονομικών συλλογών (MEDEVAC), καθώς τον Αύγουστο του 2013 παρελήφθη η πρώτη υγειονομική συλλογή από το σύνολο των τεσσάρων προβλεπομένων. Ήδη σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Υγειονομικού του ΓΕΣ (ΓΕΣ/ΔΥΓ) βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την εκπαίδευση του προσωπικού και αξιοποίηση των συλλογών.
Απόκτηση CH-47D από τις ΗΠΑ
Ο υποστράτηγος Δήμου αναφέρθηκε για τη δρομολόγηση της προμήθειας 10 μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47D από τα αποθέματα του Στρατού των ΗΠΑ.
Συνεκπαίδευση με Ισραήλ
Σε ότι αφορά την εκπαιδευτική δραστηριότητα, ο υποστράτηγος Δήμου ανέφερε ότι στο Πλαίσιο Στρατιωτικής Συνεργασίας είναι σε εξέλιξη η σχεδίαση άσκησης συνεκπαίδευσης με ελικόπτερα από το Ισραήλ μέχρι το τέλος του χρόνου στην περιοχή της Κρήτης.
Κλείνοντας την παρούσα αναφορά μας παραθέτουμε το απόσπασμα της ομιλίας – ενημέρωσης του διευθυντή της ΓΕΣ/ΔΑΣ που αφορά στο πιο πολύτιμο «περιουσιακό» στοιχείο, το προσωπικό που επανδρώνει τους σχηματισμούς, τα συγκροτήματα και τις μονάδες του Όπλου αλλά και στο όραμα της ΓΕΣ/ΔΑΣ για τα επόμενα χρόνια:
«….Πριν κλείσω την ενημέρωσή σας, θα ήταν παράλειψή μου να μην αναφερθώ, πέρα από τα αεροπορικά μέσα, στο εξαιρετικό προσωπικό που διαθέτει η Μονάδα του 2ου ΤΕΑΣ αλλά και όλη η Αεροπορία Στρατού.
Σας διαβεβαιώνω, ότι έχουμε άξια στελέχη με τεράστιες δυνατότητες στον αεροπορικό, τακτικό και επιχειρησιακό τομέα, οι οποίες αναπτύχθηκαν με την «επ έργω» τριβή, στο έδαφος και στον αέρα, τόσων ετών στην ΑΣ και ιδιαίτερα μετά την έλευση των Σύγχρονων Επιθετικών Ε/Π, από το 1995 και εντεύθεν. Γεγονός που έδωσε ένα επιθετικό πνεύμα και μια σύγχρονη αντίληψη για την αξία της ΑΣ, ως εναέριας ισχύος, στο πλαίσιο των επιχειρήσεων του Στρατού Ξηράς και των ΕΔ γενικότερα.
Το ιπτάμενο προσωπικό μας είναι άρτια καταρτισμένο, ικανότατο, έχει ηθικό και αναγνωρίζεται, θα τολμούσα να πω, διεθνώς. Έχει παραστάσεις για το αντικείμενό του, κατά βάση από τον αμερικανικό Στρατό αφού ένα μεγάλο μέρος του προσωπικού εκπαιδεύτηκε στην Αμερική με ότι αυτό συνεπάγεται και εκτελεί ένα πραγματικά προκλητικό αντικείμενο που σαγηνεύει όλους τους εμπλεκόμενους.
Πέρα από το επιχειρησιακό και εκπαιδευτικό έργο που μας αναλογεί, κρίνω σκόπιμο να σας αναφέρω ότι η ΑΣ συμμετέχει ενεργά σε αποστολές κοινωνικού χαρακτήρα, όπως αεροπυρόσβεση, αεροδιακομιδές, μεταφορά υλικών σε δυσπρόσιτες περιοχές, κ.α. προβάλλοντας έτσι το ενδιαφέρον, την προσφορά και τον κοινωνικό χαρακτήρα των Ενόπλων Δυνάμεων στα μάτια του ελληνικού λαού.
Το τελικό αποτέλεσμα του εξοπλισμού της ΑΣ, μετά την παραλαβή των Ε/Π ΝΗ-90, και μια ενδεχόμενη μελλοντική αντικατάσταση των UH -1H θα φέρει την Ελληνική ΑΣ σε επίπεδο αντάξιο με αυτό που αρμόζει σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα.
www.defence-point.gr
8 σχόλια:
Έχει μάθει κανείς το κόστος των ανταλλακτικών των NH-90 ?
Οι κακές γλώσσες (από πολύ μέσα-πιο μέσα δεν υπάρχει!) λένε ότι είναι πανάκριβα, γι' αυτό δεν τα πολυπετάνε.
Ένα μεγάλο κρίμα που επιλέχθηκε ο συγκεκριμένος τύπος κι ας είναι ο πλέον προηγμένος.
Υπάρχουν κατηγορίες οπλικών συστημάτων που επιζητείς ΠΟΣΟΤΗΤΑ-ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ-ΧΑΜΗΛΟ ΚΟΣΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ.
Ας όψονται οι μίζες.
Με βάση τα λεγόμενα του υποστράτηγου Δήμου προκύπτουν μερικές παρατηρήσεις – απορίες:
Πόσος χρόνος θα απομείνει για εκπαίδευση και εκτέλεση των βασικών αποστολών (αεροκίνηση στρατευμάτων, ειδικές επιχειρήσεις, MEDEVAC) εάν τα ΝΗ-90 εμπλέκονται, έστω και επικουρικά, σε αποστολές αεροδιακομιδών και αεροπυρόσβεσης; Δε μας φτάνουν τα Super Puma, τα ΑΒ 205, τα Chinook και τα Aegean Hawk που επωμίζονται μόνιμα ή και κατά περίπτωση αυτούς τους ρόλους;
Γιατί δε γίνεται επιλογή μεταξύ των εμπειρότερων χειριστών προκειμένου αυτοί και μόνο αυτοί να εκπαιδευτούν στις ειδικές επιχειρήσεις, αλλά θα εκπαιδευτεί το σύνολο του προσωπικού; Δεν έχει ακούσει κανείς για τα οφέλη της εξειδίκευσης και ειδικά σε απαιτητικές αποστολές όπως αυτές;
Δεδομένου ότι έχει αποπληρωθεί το 55% των 700 εκ. €, προκύπτει πως έχουν καταβληθεί τα 385 εκ. και συνεπώς απομένουν άλλα 245 (315-70) εκ. €. Είναι το κονδύλι αυτό εξασφαλισμένο ή θα βρεθούμε μπροστά σε εκπλήξεις τύπου C-27;
Δυστυχώς φαίνεται πως επικρατεί πλέον μια νοοτροπία, ορμώμενη από την εσφαλμένη κατανόηση του όρου «πλήρης αξιοποίηση των διαθέσιμων μέσων», που κινείται ολοταχώς προς την κατεύθυνση «όλοι θα τα κάνουν ή θα βοηθούν σε όλα». Όταν όμως όλοι ασχολούνται με όλα, κανείς δεν είναι πραγματικά καλός σε κάτι.
Επίσης, πρέπει επιτέλους να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε «out of the box». Έχει αναφερθεί και άλλες φορές στο ιστολόγιο αυτό η ιδέα να πουληθούν τα ΝΗ-90 και να αποκτηθούν μεταχειρισμένα UH-60 από τις ΗΠΑ, τώρα που οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις φαίνεται να είναι αναβαθμισμένες. Μήπως πρέπει να γίνει μια τεχνικοοικονομική μελέτη για το κόστος αντικατάστασης των ΝΗ-90 από μεταχειρισμένα UH-60 ή Cougar και χρήσης αυτών σε βάθος 10ετίας; Ακόμα περισσότερο, μήπως πρέπει να προβληματιστούμε σοβαρά για τη χρησιμότητα – επιβιωσιμότητα των μεταφορικών ελικοπτέρων που θα κληθούν να διασχίσουν το Αιγαίο σε περίπτωση ελληνοτουρκικού πολέμου; Έχουν γίνει ασκήσεις με ελληνικά F-16 / F-4 εναντίον μεταφορικών ελικοπτέρων που επιχειρούν να μεταφέρουν προσωπικό από την ηπειρωτική Ελλάδα στα νησιά; Ή θα εξακολουθήσουμε να αρνούμαστε την πραγματικότητα, όπως στην περίπτωση των Ρ-3;
Ηλία από Κομοτηνή:
-Τα Super Puma που επωμίζονται τις αποστολές αεροδιακομιδών - SAR , εξυπηρετωντας και τις διεθνεις συνθηκες στο FIR Αθηνων , στην πραγματικοτητα ειναι περιπου μολις τα μισα απο οσα απαιτουνται, ασε που εχουν και ρολο CSAR χωρις τα μεσα...Ολοι οι αλλοι που αναφερεις εχουν μονο επικουρικο ρολο.
-Το κονδύλι αποπληρωμης των -ευρωπαικων- ελικοπτερων ειναι εξασφαλισμένο, λες οι δανειστες να κοψουν ζεστο χρημα ... απο τις χωρες τους?
- 20 ελικοπτερα θα ειναι ολα κι'ολα. Δεν ειναι δα πολλα 20-22 πληρωματα που θα εκπαιδευτουν...
-Σχεδια για μεταχειρισμένα UH-60 από τις ΗΠΑ μαλλον δεν υπαρχουν πια , διοτι το τζαμπα πεθανε...
-Eιδικα οι τακτικες επιθεσης F-16, F-4, Τ-2 κλπ αφων εναντίον μεταφορικών ελικοπτέρων ειναι βουτηρο στο ψωμι του ΣΟΤ. Θα ειναι ομως στο σωστο μερος την ωρα που πρεπει?
Μανόλη,
- Τα ΑΒ 205 χρησιμοποιούνται επίσης για SAR αποκλειστικά, αν και με πολλούς περιορισμούς λόγω παλαιότητας. Ξέχασα εξάλλου να αναφέρω και τα 2 Α-109 τα οποία έχουν ρόλο MEDEVAC, ενώ και τα 4 ΑΒ 212 που πετάνε σε αποστολές VIP θα μπορούσαν ίσως να αξιοποιηθούν (αν δε γίνεται ήδη κάτι τέτοιο). Έχεις δίκιο φυσικά για τα Super Puma, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι θέλουμε «ό,τι πετάει να τα κάνει όλα». Και αυτό για μένα είναι πρόβλημα, γιατί το προσωπικό δε θα εκπαιδεύεται / εξειδικεύεται όσο πρέπει στις βασικές αποστολές του.
- Το τελευταίο ισχύει ακόμη περισσότερο για τα πληρώματα των 4 ΝΗ-90 ειδικών επιχειρήσεων: το θέμα δεν είναι τόσο το κόστος εκπαίδευσης 22 πληρωμάτων αντί π.χ. 6, αλλά το ότι τα 22 πληρώματα θα αργήσουν πολύ να αποκτήσουν (εάν ποτέ αποκτήσουν) επαρκές επίπεδο εμπειρίας σε σχέση με τα 6 τα οποία θα (πρέπει να) επικεντρωθούν στη συγκεκριμένη εκπαίδευση. Η δήλωση του Διευθυντή της Δ/νσης Αεροπορίας Στρατού ότι θα εκπαιδευτούν όλα τα πληρώματα στη χρήση των ΝΗ-90 ειδικών επιχειρήσεων σημαίνει πιθανότατα ότι δε θα συσταθεί ξεχωριστή μονάδα ελικοπτέρων αφιερωμένη στην υποστήριξη της νεοσυσταθείσας Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων (ΔΔΕΕ), με όλα βεβαίως τα μειονεκτήματα που συνεπάγεται κάτι τέτοιο.
- Και τα C-27 τα προμηθευτήκαμε από χώρα που μας έχει δανείσει, αλλά και τα ανταλλακτικά για τα μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων στα οποία έχει επιβληθεί άγρια περικοπή προέρχονται, σε μεγάλο βαθμό, επίσης από χώρες της ΕΕ. Δεν είδαμε όμως κάποια ευρωπαϊκή χώρα να πιέζει για να μην ακυρωθούν οι συγκεκριμένες παραγγελίες. Πάντως η ανησυχία μου δεν είναι τόσο ότι δεν υπάρχει το κονδύλι, όσο ότι μπορεί να κατευθυνθεί αλλού (στην «αποπληρωμή του χρέους», γενικά και αόριστα).
- Δε νομίζω πως έπρεπε να περιμένουμε ότι οι Αμερικανοί θα μας έδιναν δωρεάν UH-60. Απλώς αναρωτιέμαι εάν εξετάστηκε το ενδεχόμενο να πουλήσουμε τα NH-90 και με το κονδύλι που θα αποκτήσουμε (συν αυτό που θα γλιτώσουμε από τις μελλοντικές πληρωμές) να στραφούμε σε μεταχειρισμένα ελικόπτερα που θα αποκτηθούν συντομότερα και σε μεγαλύτερους αριθμούς και θα ανήκουν σε τύπο ο οποίος ήδη υπηρετεί στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις εξασφαλίζοντας οικονομίες κλίμακας σε βάθος χρόνου. Τώρα μου φαίνεται ότι «είμαστ κολλημένοι» με το καινούργιο, πανάκριβο και αστραφτερό «παιχνιδάκι» της Αεροπορίας Στρατού, με το οποίο γίνονται οι μετακινήσεις των VIP σε φρουρές και επιθεωρήσεις, το προβάλουμε στις φωτογραφίες σα γύφτικο σκεπάρνι, ο Τύπος αναφέρει πόσο υπερσύγχρονα είναι κλπ., την ίδια στιγμή που π.χ. τα 19 AH-64A απαξιώνονται.
- Δεν κατανοώ τι θέλεις να πεις με τη φράση «θα είναι όμως στο σωστό μέρος την ώρα που πρέπει;» Το αρχικό μου σχόλιο δεν είχε να κάνει με την ικανότητα των ελληνικών μαχητικών εναντίον των τουρκικών ελικοπτέρων, αλλά αναφερόταν στο εάν τα μεταφορικά ελικόπτερα του Ελληνικού Στρατού έχουν ελπίδες επιβίωσης πάνω από θάλασσα σε περίπτωση που γίνουν αντιληπτά από τουρκικά αεροσκάφη κατά τη μετάβασή τους, φορτωμένα με προσωπικό και υλικά, σε κάποιο νησί του Ανατολικού Αιγαίου για να το ενισχύσουν.
Καλά, περιμένετε να δείτε φως σε μία χώρα που δεν έχει ανταλλακτικά ούτε για τα Μ113/Μ109/Μ203 πλέον;
Που απλά τα στέλνουν στις μονάδες συντήρισης, και το μόνο που έχουν διαθέσημο είναι μπογιά, και ρίχνωντάς τους ένα βάψιμο επιστρέφονται στις "μάχημες" μονάδες της Ανατολικής Μακεδονίας και Έβρου;
Tα του ΣΟΤ ισχυουν και για τα ελληνικα ελικοπτερα εναντιον αεροσκαφων. Για να τα προσβαλλουν με τη σειρα τους τα τουρκικα μαχητικα πρεπει και αυτοι να βρισκονται στο σωστο μερος την ωρα που πρεπει αφου αποφυγουν τα (ειδοποιημενα) ελληνικα συνοδα μαχητικα και τυχον Α/Α της αμυνομενης νησου. Εκτος αν χυσουμε μονοι μας την καρδαρα οπως στην Κυπρο (επιχ. ΝΙΚΗ) , πραγμα που για εμενα ειναι πιο επιφοβο...
Όσο η ΑΣ υπάγεται στον ΕΣ θα είναι μπάχαλο. Όσο υπάρχουν 3 διαφορετικές δκσεις, 5 αεροδρόμια και 3-4 ομάδες έξτρα σε ελας, λσ, πσ, υπουρ υγ. τα ελικόπτερα και γενικά οι αερομεταφορές θα είναι μπάχαλο.
ΜΙΑ είναι η ΣΧΟΛΗ Πιλότων. ΈΝΑΣ ο ιπτάμενος κλάδος. Άμεση μεταφορά επιτόπου στην ΠΑ. Πιλότοι όσοι δεν καταφέρνουν να πετάξουν με μαχητικά και καταλήγουν σε α/α και εδάφους. Στην ψαροκώσταινα μας έχει φάει η πολυτέλεια και η φιγούρα.
Να θυμίσω για όσους τα έχουν πάρει με το νέο αεροταξί ΝΗ-90 και τις βόλτες για τις τουιτεροφώτο των υπερμέγιστων Α/ΓΕΕΘΑ και ΥΠΑΜ την πτήση την επόμενη της βύθισης του εξπρές σάμινα με το ολοκαίνουργιο Cougar για την μεταφορά των υπουργών, όταν το βράδυ πέθαιναν αβοήθητοι έλληνες ναυαγοί.
Η μαγκιά-κλανιά που ξεκίνησε με τα F-4E στην κρήτη το 74 να σταματάνε στο ηράκλειο και τα απάτσι που άραζαν στην κω όταν κάναμε αναγνώριση με ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΑ!!!! Νέο οπλικό σύστημα ή το χρησιμοποιείς όταν πρέπει ή το κρατάς μέχρι να έχεις εκπαιδευμένα πληρώματα. Δεν τα γυροφέρνεις κάνοντας ρόμπα το στρατό. τί θα γίνει αν πέσει ένα ΝΗ90 ενώ μεταφέρει τον υπουργό στη ρόδο για τσιπούρες;;;; ποιός θα πληρώσει τα 30 μύρια;;;;;;
μηδενιστής
Διακλαδικη Διοικηση Ελικοπτερων?
Δημοσίευση σχολίου