Σε τζαμί μετατρέπει έναν ακόμη βυζαντινό ναό η Τουρκία

Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2013

Μονή Στουδίου, ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά
μνημεία της Κωνστανταντινούπολης.
Σε τζαμί σκοπεύει να μετρέψει η τουρκική κυβέρνηση τη Μονή Στουδίου, ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία της Κωνστανταντινούπολης. Η αναπαλαίωση της Μονής, της οποίας όρθια στέκονται σήμερα μόνο τα ερείπια από τους τοίχους της, θα περατωθεί το 2014 για να μετατραπεί στη συνέχεια σε τζαμί.

Η τουρκική κυβέρνηση έχει ήδη αποχαρακτηρίσει το μνημείο από μουσείο, ανοίγοντας στο δρόμο στη μετατροπή του σε τζαμί. Η επιχείρηση μετατροπής βυζαντινών ναών σε τεμένη -κυρίως εκείνων που έχουν συμβολική αξία στο συλλογικό θυμικό της Τουρκίας- βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, προς ικανοποίηση της ισλαμιστικής βάσης του κόμματος του πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Η τουρκική κυβέρνηση έχει ήδη μετατρέψει σε τεμένη ακόμη δύο ιστορικές βυζαντινές εκκλησίες, την Αγία Σοφία της Νίκαιας και την ομώνυμο βυζαντινό ναό της Τραπεζούντας, ενώ το τελευεταίο διαστημα εντάθηκαν και πάλι οι πιέσεις για τη λειτουργία της Αγίας Σοφίας της Κωνσταντινούπολης ως τζαμί.

Η Μονή του Αγίου Ιωάννη Στουδίου ή απλά Μονή Στουδίου, το μοναστήρι των «άγρυπνων μοναχών», ήταν από τα σπουδαιότερα της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας χτισμένο στον έβδομο λόφο της Κωνσταντινούπολης. Η συμβολή του στη θρησκευτική, πολιτική και πολιτιστική ζωή της Πόλης ήταν σημαντική και αποτέλεσε επί αιώνες πνευματικό κέντρο της Αυτοκρατορίας και του ορθόδοξου κόσμου. Τρεις αυτοκράτορες αποσύρθηκαν στη μονή και τρεις Στουδίτες έγιναν Οικουμενικοί Πατριάρχες.

Ιδρύθηκε μάλλον πριν το 454 από τον συγκλητικό Στούδιο. Το 1481, η βασιλική της μονής μετετράπη σε τέμενος από τον ιπποκόμο του Σουλτάνου Βαγιαζήτ Β’, Αλβανό Ιμραχόρ Ιλιάς Μπέη και για αυτό ονομάστηκε Ιμραχόρ τζαμί, δηλαδή «Τζαμί του ιπποκόμου». Το 1782 κάηκε, το 1894 επλήγη από το σεισμό και το 1920 κάηκε ξανά. Σήμερα σώζονται μόνο τα ερείπιά της μονής. Το μοναδικής αξίας ψηφιδωτό δάπεδο του 13ου αιώνα με τα γεωμετρικά σχήματα και τις αναπαραστάσεις ζώων δεν έχει καμία προστασία και προσπαθεί να αντισταθεί στη φθορά του χρόνου και των καιρικών φαινομένων. Τα υπολείμματα του άλλοτε τεράστιου μοναστικού συγκροτήματος που ήταν διασκορπισμένα γύρω από το ναό έχουν χρησιμοποιηθεί αλόγιστα από τους περίοικους ως οικοδομικά υλικά, κυρίως μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1920.

www.in.gr

7 σχόλια:

Ανώνυμος 26 Νοεμβρίου 2013 στις 6:32:00 μ.μ. EET  

στην βάση της αμοιβαιότητας αλλά και για την ανάσχεση της νεο-οθωμανικής πολιτικής που ζητά παλαιά τζαμιά εκτός Θράκης να χρησιμοποιηθούν ξανά (απο βαλτούς της μειονότητας θράκης)
να μετατραπούν σε εκκλησίες. κάποια στιγμή πρέπει να εφαρμόσουμε την αμοιβαιότητα στις κινήσεις της άγκυρας!

Πέτρος Κ.

Ανώνυμος 26 Νοεμβρίου 2013 στις 9:08:00 μ.μ. EET  

Κανείς Έλληνας δεν θα καταδεχόταν να φτιάξει χριστιανικό ναό σε χώρο που προηγούμενα ήταν τζαμί(μίασμα),και δεν νομίζω να υπάρχει τέτοια περίπτωση.Η τακτική αυτή είναι στο DNA των Τούρκων,(αρπαγή αλλόθρησκων ναών και όχι μόνο)ενώ η δημιουργηκότητα εκ του μηδενός δεν είναι.
Αγησιλαος

Φτωχός και μόνος κάου - μπόυ 26 Νοεμβρίου 2013 στις 11:42:00 μ.μ. EET  

Η μονή Στουδίου (ή των Ακοιμήτων, επειδή τελούνταν όλο το εικοσιτετράωρο Ιερές Ακολουθίες)δεν είναι τυχαία μονή. Σε αυτήν συστηματοποιήθηκε και καθιερώθηκε η αντιγραφή των αρχαίων χειρογράφων από μεγαλογράμματη γραφή σε μικρογράμματη στις αρχές του 9ου αιώνα. Παρά τις διαφωνίες διαφόρων ασχέτων στην wiki (http://tinyurl.com/lhorfby), η μεταγραφή αυτή είναι ελληνικότατο επίτευγμα κεφαλαιώδους σημασίας, καθόρισε ουσιαστικά ολόκληρη τη δυτική σκέψη: σε έναν κώδικα πια χωρούσαν πολύ περισσότερα από πριν έργα, πράγμα που ευνόησε ιδιαίτερα τη διάσωση και διάδοση της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, ιδίως σε μια εποχή που ο πάπυρος ως υλικό γραφής είχε γίνει δυσεύρετος εξαιτίας των αραβικών κατακτήσεων και η περγαμηνή κόστιζε πολύ. Η εποχή του 9ου -10ου αιώνα είναι η εποχή του πρώτου βυζαντινού ουμανισμού, και η μονή Στουδίου με τη βιβλιοθήκη της στάθηκε στυλοβάτης στην πνευματική αυτή αναγέννηση. Αργότερα την εποχή της ευρωπαϊκής αναγέννησης δεκάδες λόγιοι και πλούσιοι έμποροι συνέλεξαν ό,τι υπήρχε από κώδικες στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα - τους κώδικες που πρωτοξεκίνησε η αντιγραφή τους στη μονή Στουδίου. Η έξοδος της Δύσης από το Μεσαίωνα στηρίχτηκε σε αυτά τα κείμενα, ολόκληρο το οικοδόμημα της ευρωπαϊκής σκέψης οφείλει τεράστια χάρη στους αντιγραφείς της μονής.

Τώρα βέβαια, ποιος θα νοιαστεί γι αυτά; Οι αργυραμοιβοί "εταίροι" της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση; Οι Χατζηαβάτηδες της ελληνικής πολιτικής ηγεσίας (πρώην, νυν και επόμενοι); Μήπως ο μέσος Έλληνας που ο πνευματικός του ορίζοντας είναι αρχίζει και τελειώνει στο πορτοφόλι του; Βρίσκει και τα κάνει ο Ερντογάν. Και θα κάνει και άλλα πολλά. Βλέπεις, την έχει τη ρετσινιά του εξωμότη ο Ερντογάν... Τα πάντα θα κάνει να δείξει ότι είναι ο καλύτερος μουσουλμάνος και υποψήφιος ηγέτης του ισλαμικού κόσμου. Αλλά ό,τι και να κάνει, όσες εκκλησιές να μετατρέψει σε τζαμιά, τόσο θα φανερώνει περισσότερο το κόμπλεξ της Τουρκίας απέναντι στο αρχαιοελληνικό και βυζαντινό παρελθόν της, τόσο θα δείχνει την πολιτιστική γύμνια ενός λαού που το μόνο που έχει ως συνεισφορά στον παγκόσμιο πολιτισμό είναι τρεις γενοκτονίες (με τους Κούρδους μαζί) τον ίδιο αιώνα. Για όλα τα άλλα πρόλαβαν Άραβες και Βυζαντινοί.

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2013 στις 12:46:00 π.μ. EET  

Οχι Πέτρο Κ. δεν πρέπει για κανένα λόγο να κατεβούμε στο επίπεδό τους διότι θα μας κερδίσουν λόγω πείρας.
Εχομε πολιτισμό και αισθητική πολύ ανώτερη των βαρβάρων.....

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2013 στις 10:51:00 π.μ. EET  

@ΦΚΜΚ

Για ακόμη μια φορά σ'ευχαριστούμε θερμά για τη σημαντική προσφορά γνώσης....!

Μέντωρ

Ανώνυμος 27 Νοεμβρίου 2013 στις 11:10:00 π.μ. EET  

να μην δεχόμαστε τότε να λειτουργούν για λειτουργίες παλιά αναστυλωμένα τζαμιά τα οποία είναι μουσεία πλέον στον βωμό του τουρισμού γιατί η τουρκία δεν αφήνει καμία ευκαιρία ανεκμετάλλευτη και προσπαθεί να δημιουργήσει εστίες μεινοτήτων εκεί που δεν υπάρχει. τι γίνεται με την Ρόδο και Κω? ισχύουν αυτά που λέει η Πράβδα?

Πέτρος Κ.

Alexandros 27 Νοεμβρίου 2013 στις 12:33:00 μ.μ. EET  

Θα ήθελα να προσθέσω στις γενοκτονίες, εφόσον συμπεριλαμβάνουμε τους Κούρδους, ότι είναι 4, Έλληνες, Αρμένιοι, Ασσύριοι και Κούρδοι!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP