Μίσθωση φρεγατών FREMM: Ακόμη ένα λάθος εξοπλιστικής πολιτικής

Παρασκευή 1 Μαρτίου 2013

Η φρεγάτα D-650 Aquitaine, κλάσης FREMM. Η μίσθωση
δυο φρεγάτων του τύπου θα κοστίσει στο ΠΝ 100εκ ευρώ
ετησίως..
Στη συγκρότηση μικτής επιτροπής από στελέχη και επιτελείς των δύο υπουργείων Άμυνας, η οποία θα έχει ως αποστολή «τη σύνταξη μιας συμφωνίας για κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στον τομέα των ναυτικών δυνάμεων, ειδικότερα των φρεγατών και της επιχειρησιακής συντήρησης εξοπλισμών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων» συμφώνησαν χθες ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Π.Παναγιωτόπουλος και ο Γάλλος ομόλογός του Jean-Yves Le Drian. Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Άμυνας της Γαλλίας, η επιτροπή θα αρχίσει να εργάζεται τις αμέσως επόμενες ημέρες και θα οδηγήσει στη σύναψη μιας αμυντικής συμφωνίας. Ουσιαστικά το έργο της επιτροπής θα είναι να καταλήξει στους όρους και τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα λάβει χώρα η προμήθεια, όπως η χρονική διάρκεια της μίσθωσης των δύο φρεγατών FREMM ή το κόστος αυτής που σύμφωνα με πληροφορίες ανέρχεται σε 100 εκατ. ευρώ ετησίως. Είχε προηγηθεί μία ημέρα νωρίτερα έκτακτη συνεδρίαση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου (ANΣ) με αποκλειστικό αντικείμενο την επικαιροποίηση και καταγραφή των θέσεων της ελληνικής πλευράς, γεγονός που με τη σειρά του έρχεται να διαψεύσει όλους εκείνους που υποστηρίζουν ότι η μίσθωση γαλλικών φρεγατών και ΑΦΝΣ αποτελεί ελληνικό αίτημα προς τη γαλλική πλευρά.

Ανάλυση χωρίς δεδομένα δεν υφίσταται, ωστόσο μπορούν να επισημανθούν τέσσερα σημεία για το όλο θέμα:

1. Το κόστος. Στις κυριακάτικες εφημερίδες Βήμα και Καθημερινή της 24ης Φεβρουαρίου δημοσιεύθηκε ότι το κόστος ετήσιας μίσθωσης κάθε φρεγάτας ανέρχεται σε (περίπου) €50 εκατ. ενώ δημοσίευμα της εφημερίδας Έθνος της ίδιας ημέρας αποκάλυψε ότι διανεμήθηκε non paper από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας προς τα κόμματα της συγκυβέρνησης «ώστε να πεισθούν για την αναγκαιότητα αποδοχής της γαλλικής πρότασης». Το κόστος είναι μεν αντικείμενο διαπραγμάτευσης όμως σε αυτό αναπόφευκτα προστίθεται το κόστος εκπαίδευσης των πληρωμάτων παραλαβής, το κόστος προμήθειας των πυρομαχικών και βλημάτων, το κόστος συντήρησης και πρόσθετες λειτουργικές δαπάνες. Για να γίνουν κατανοητά τα χρηματικά μεγέθη, πιθανό ετήσιο μίσθωμα ύψους €100 εκατ. για δύο φρεγάτες FREMM ισοδυναμεί με τo μέσο ετήσιο λειτουργικό κόστος εννέα φρεγατών τύπου S του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ), το οποίο είχε προϋπολογισμό €500 εκατ. το 2012.

2. Ο χρόνος. Ο ακριβής χρόνος ένταξης των φρεγατών σε υπηρεσία με το ΠΝ είναι ακαθόριστος αφού τα πλοία δεν έχουν ναυπηγηθεί ακόμα. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, το ΠΝ θα παραλάβει τις PROVENCE (D652) και LANGUEDOC (D653), τρίτη και τετάρτη φρεγάτα τύπου FREMM που ναυπηγούνται για το Γαλλικό Ναυτικό με προγραμματισμένη ένταξη σε υπηρεσία το Mάιο του 2015 και τον Ιανουάριο του 2016, αντίστοιχα. Με δεδομένη την αναγκαιότητα πολύμηνης εκπαίδευσης των πληρωμάτων, οι δύο φρεγάτες δεν θα είναι σε καμμία περίπτωση πλήρως επιχειρησιακές πριν τα τέλη του 2016. Άγνωστη παραμένει επίσης η χρονική διάρκεια μίσθωσης, η οποία θα κρίνει εν πολλοίς αν τα πλοία θα καταλήξουν στο οπλοστάσιο του ΠΝ ή επιστραφούν στο Γαλλικό Ναυτικό.

3. Η πλατφόρμα. Τo Γαλλικό Ναυτικό θα ναυπηγήσει συνολικά 9 φρεγάτες τύπου FREMM έκδοσης Ανθυποβρυχιακού Πολέμου (ASW) με προαιρετική, ισχυρή ικανότητα προβολής ισχύος στη ξηρά. Το αρχικό σκάφος του τύπου AQUITAINE (D650) εισήλθε σε υπηρεσία στις 23 Νοεμβρίου του 2012 ενώ εκτέλεσε την πρώτη βολή κατευθυνόμενου βλήματος Α/Α άμυνας σημείου Aster-15 στις 4 Φεβρουαρίου του 2013. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δύο φρεγάτες FREMM θα ελλιμενίζονται λόγω μεγέθους στο Ναύσταθμο Κρήτης και όχι στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας όπου και η έδρα του Αρχηγείου Στόλου και της Διοίκησης Φρεγατών. O τύπος φρεγατών FREMM θεωρείται αυτονόητα ανώτερος των υφιστάμενων φρεγατών του ΠΝ ναυπηγήσεων δεκαετίας ΄80 και ΄90 όμως οι επιχειρησιακές απαιτήσεις και οι τεχνικές προδιαγραφές του ΠΝ για νέες φρεγάτες ήταν και παραμένουν πολύ διαφορετικές. Ας θυμηθούμε ποιες είναι αυτές και πως σημειώθηκε η συστηματική και φωτογραφική προσαρμογή τους ώστε να μην απορρίπτεται η φρεγάτα FREMM από το συγκεκριμένο πρόγραμμα εγχώριας ναυπήγησης του ΠΝ:

“Καθώς η χώρα θα βρίσκεται υπό δημοσιονομική εξυγίανση για την επόμενη δεκαετία, η υλοποίηση του προγράμματος είναι αδύνατη. Τέτοιες πρακτικές όμως στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, είτε ευνοούν γερμανικά υποβρύχια, είτε αμερικανικά μαχητικά, είτε ρωσικά τεθωρακισμένα οχήματα, είτε γαλλικές φρεγάτες, συνδέονται άρρηκτα με τους λόγους για τους οποίους η πατρίδα μας βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, όχι μόνον οικονομικής αλλά και ηθικής.

Εκπτώσεις στην ταχύτητα

Η Μελέτη Καθορισμού Προγράμματος (ΜΚΠ) της 1ης Ιουλίου 2004 απαιτούσε μέγιστη συνεχή ταχύτητα τουλάχιστον 30 κόμβων με απόθεμα ισχύος 25%. Στις 8 Απριλίου 2008 εισάγεται στο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) η Μελέτη Γενικών Επιχειρησιακών Απαιτήσεων (ΜΓΕΑ) για τις φρεγάτες, ορίζοντας μέγιστη συνεχή ταχύτητα τουλάχιστον 28 κόμβων. Ακόμη και η έκπτωση αυτή όμως δεν αρκούσε για να μην απορρίπτεται η προεπιλεγμένη υποψηφιότητα, έτσι το ΑΝΣ αναιτιολόγητα περιέκοψε την απαίτηση στους 27 κόμβους.

Εκπτώσεις σε ραντάρ

Παραπέμποντας σε μελέτες του ΝΑΤΟ, η ΜΚΠ απαιτούσε Ραντάρ Πολλαπλής Λειτουργίας (MFR) ενεργής φασικής διάταξης και τρισδιάστατο ραντάρ έρευνας όγκου. Η ΜΓΕΑ κατάργησε τις απαιτήσεις αυτές, αναφερόμενη σε επαρκή αριθμό και τύπο συστημάτων ραντάρ σύγχρονης τεχνολογίας, με μέγιστη εφεδρικότητα, εναλλαξιμότητα και επιβιωσιμότητα (redundancy, interchangeability, survivability). Είναι εμφανής η αγωνία των συντακτών της να υποδείξουν την ανεπάρκεια του μόνου ραντάρ της εκλεκτής υποψηφιότητας, χωρίς να παραβιάσουν την πολιτική εντολή να θεωρηθεί επιλέξιμο.

Εκπτώσεις σε φόρτο βλημάτων

Η ΜΚΠ απαιτούσε Σύστημα Κατακόρυφης Εκτόξευσης (VLS) για Αντι-Αεροπορικά (A/A) Κατευθυνόμενα Βλήματα (Κ/Β) μεσαίου-μεγάλου βεληνεκούς και Ανθυποβρυχιακές Ρουκέτες (ASROC) Κατακόρυφης Εκτόξευσης (VLA). Η ΜΓΕΑ προέβλεπε VLS με τουλάχιστον 5 τμήματα (modules) των 8 θέσεων εκτόξευσης ή κυψελών (cells) και επομένως με 40 κυψέλες συνολικά, για τουλάχιστον 24 βλήματα Α/Α Άμυνας Περιοχής και τουλάχιστον 24 Τοπικής Α/Α Άμυνας. Προβλεπόταν επίσης ικανότητα φόρτωσης 8 βλημάτων cruise βεληνεκούς 400km, σε βάρος του φόρτου Α/Α Κ/Β. Προβλεπόταν τέλος δυνατότητα βολής 8 ανθυποβρυχιακών ρουκετών είτε από το VLS –αλλά όχι σε βάρος του φόρτου Α/Α Κ/Β– είτε από αυτόνομο σύστημα εκτόξευσης. Με τους όρους αυτούς η φρεγάτα FREMM απορριπτόταν, έτσι το ΑΝΣ… περιέκοψε τον αριθμό τμημάτων VLS σε τουλάχιστον 4 με 32 κυψέλες εκτόξευσης, για τουλάχιστον 16 βλήματα Α/Α Άμυνας Περιοχής και τουλάχιστον 16 Τοπικής Α/Α Άμυνας! Επομένως με την εγκατάσταση 8 βλημάτων cruise θα απέμεναν μόλις 8 βλήματα Α/Α Άμυνας Περιοχής! Ταυτόχρονα το ΑΝΣ μετέτρεψε τις 8 ανθυποβρυχιακές ρουκέτες από Επιχειρησιακό Απαράβατο Όρο σε επιθυμητό χαρακτηριστικό. Και ενώ το ΑΝΣ ήταν ικανοποιημένο με μόλις 24 Α/Α Κ/Β, προτάθηκε μια ειδική διαμόρφωση της φρεγάτας FREMM για το ΠΝ, η οποία κάλυπτε τους αρχικούς σχετικούς όρους της ΜΓΕΑ, εκθέτοντας ανεπανόρθωτα το κορυφαίο συλλογικό όργανο του ΠΝ!

Εκπτώσεις σε PDMS και CIWS

Η ΜΓΕΑ απαιτούσε Σύστημα Βλημάτων Άμυνας Σημείου (PDMS) με βεληνεκές τουλάχιστον 5km και δυνατότητα προσβολής Κ/Β, ελικοπτέρων, αεροσκαφών και στόχων επιφανείας. Η απαίτηση αναφερόταν προφανώς στο δοκιμασμένο, χαμηλού κόστους και σε υπηρεσία με το ΠΝ σύστημα Βλημάτων Περιστρεφόμενης Ατράκτου (RAM). Ατυχώς το RAM δεν είναι γαλλικής προέλευσης, οπότε η ρητή αυτή απαίτηση του ΠΝ αγνοήθηκε.

Η ΜΓΕΑ απαιτούσε επίσης περιφερειακή κάλυψη του πλοίου από Εγγύς Οπλικά Συστήματα (CIWS) διαμετρήματος 20mm ή μεγαλύτερου. Η απαίτηση αυτή αγνοήθηκε επίσης, καθώς είναι ανέφικτη για το πλοίο των 6.000t, ενώ επιτυγχάνεται με ευρύτατα τόξα επικάλυψης στις φρεγάτες ΜΕΚΟ 200ΗΝ κλάσης ΥΔΡΑ των 3.350t.

Πηγή: Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία, τ. 11, Δεκέμβριος 2010, σελ. 82-99

Συμπερασματικά, οι φρεγάτες FREMM είναι σύγχρονα πλοία που ναυπηγούνται για την κάλυψη συγκεκριμένων επιχειρησιακών αναγκών του Γαλλικού Ναυτικού που διαφέρουν όμως από τις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες του ΠΝ. Με απλά λόγια, εαν το ΠΝ είχε την πολυτέλεια να επιλέξει τώρα τη μελλοντική του φρεγάτα, η τύπου FREMM θα είχε απορριφθεί όχι μόνο γιατί δεν καλύπτονται συγκεκριμένες επιχειρησιακές απαιτήσεις αλλά και λόγω εισαγωγής πληθώρας νέων υποσυστημάτων σε μία περίοδο που το ΠΝ έχει αποδυθεί στη τυποποίηση του υλικού για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας και την ομογενοποίηση του Στόλου. Ενδεικτικά, το ΠΝ θα αποκτήσει τρίτο βλήμα Α/Α σημείου μετά τα NATO Sea Sparrow (NSSM) RIM-7 και τα Εξελιγμένα Βλήματα Sea Sparrow (ESSM) RIM-162C. Σημειώνεται πως στην ανάπτυξη του τελευταίου συμμετέχει η εγχώρια αμυντική βιομηχανία, επένδυση που εξαϋλώνεται.

4. Η διαδικασία. Για πολλοστή φορά οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν επιλέγουν τα οπλικά συστήματα με τα οποία θα κληθούν να πολεμήσουν. Η συνεδρίαση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ) έγινε με συνοπτικές διαδικασίες για την τυπική επικύρωση μιας ειλημμένης πολιτικής απόφασης ενώ εκκρεμούν οι αποφάσεις όλων των ανώτερων οργάνων λήψης αποφάσεων σχετικά με τις αμυντικές προμήθειες, συγκεκριμένα του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ), του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) και της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της αρμόδιας κοινουβουλευτικής Επιτροπής. Προφανώς η συνεδρίαση του ΑΝΣ σχετίζεται με την επικαιροποίηση και την ένταξη των FREMM στο Τριετές Κυλιόμενο Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού των Ενόπλων Δυνάμεων, σε βάρος άλλων εξοπλιστικών προτεραιοτήτων με κορυφαίο την υλοποίηση των προγράμματων συντήρησης-υποστήριξης οπλικών συστημάτων του ΠΝ, προϋπολογισμού €532,44 εκατομμυρίων. Την ίδια στιγμή δεν υφίσταται καμμία οικονομοτεχνική μελέτη για το κόστος εισόδου σε υπηρεσία, το κόστος υποστήριξης των φρεγατών, το κόστος προμήθειας και συντήρησης των πυραυλικών και άλλων οπλικών τους συστημάτων, το κόστος και ο χρόνος εκπαίδευσης των Ελληνικών πληρωμάτων και οι συνολικές επιπτώσεις στη μελλοντική Δομή Δυνάμεων του Πολεμικού Ναυτικού.


Διάγραμμα ορθολογικής ροής προμηθειών αμυντικού υλικού που οδηγεί σε ανάπτυξη την εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και την ελαχιστοποίηση εκροών συναλλάγματος.

Συμπεράσματα και προτάσεις

H μίσθωση των φρεγατών FREMM είναι μία καθαρά πολιτική απόφαση σε ανώτατο επίπεδο που έχει ως στόχους α) την επίδειξη πολιτικής βούλησης για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων και β) την επισφράγιση της διεθνούς (εν προκειμένω γαλλικής) συνεργασίας στο ζήτημα της εξόρυξης υδρογονανθράκων. Οι πρόσφατες αναφορές του πρωθυπουργού σε “ευρωπαϊκά κοιτάσματα” δεν είναι παρά αποστολή ενός ξεκάθαρου μηνύματος προς την Τουρκία ότι η Ελλάδα έχει την απαραίτητη διεθνή υποστήριξη για να προχωρήσει σε έρευνες και εξόρυξη υδρογονανθράκων. Παράλληλα όμως οι Ένοπλες Δυνάμεις θα επωμιστούν ένα σημαντικό κόστος χωρίς ουσιαστικά επιχειρησιακά ωφέλη αφού το κόστος μίσθωσης των φρεγατών FREMM θα υπονομεύσει τον λειτουργικό προϋπολογισμό, την υποστήριξη κρίσιμων οπλικών συστημάτων και την υλοποίηση των πραγματικών εξοπλιστικών προτεραιοτήτων του ΠΝ.

Μία ορθολογική πρόταση για την ενίσχυση της διμερούς αμυντικής συνεργασίας θα προέβλεπε:

1. να ζητηθεί από τη Γαλλική πλευρά ο εκσυγχρονισμός των εναπομείναντων 19 αεροσκαφών Mirage 2000BGM/EGM της ΠΑ με ευνοϊκούς όρους και η μείωση της τιμής των πανάκριβων υλικών συντήρησης των γαλλικών αεροσκαφών,

2. να ζητηθεί η επιτάχυνση των παραδόσεων των 16 ελικοπτέρων NH-90 στην Αεροπορία Στρατού και

3. να ζητηθεί η μεταστάθμευση αριθμού γαλλικών ΑΦΝΣ στην Σούδα και να πυκνώσουν οι διελεύσεις/ελλιμενισμοί γαλλικών πολεμικών πλοίων στη Κρήτη με αντάλλαγμα τη μελλοντική προνομιακή μεταχείριση των εταιρειών γαλλικών συμφερόντων που έχουν εκδηλώσει ήδη έντονο ενδιαφέρον για την αγορά δεδομένων από τις έρευνες υδρογονανθράκων.

Η διατήρηση/ενίσχυση της Ελληνικής ναυτικής ισχύος επιτάσσει, εκτός από την άμεση παράδοση των υποβρυχίων, την άμεση εκκίνηση των προγραμμάτων υποστήριξης και συντήρησης του Στόλου καθώς και τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών MEKO-200HN, όπου για λόγους τυποποίησης θα πρέπει να επιλεγεί συγκεκριμένος ηλεκτρονικός εξοπλισμός γαλλικής προέλευσης…

strategyreports

17 σχόλια:

Κομνηνός 1 Μαρτίου 2013 στις 8:14:00 μ.μ. EET  

Όσο περισσότερο μπορεί να ενισχυθεί το ΠΝ ενόψη ΑΟΖ και εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων, τόσο το καλύτερο.

100 εκ ευρώ ενοίκιο τον χρόνο όμως, για 2 πλοία που θα ενταχθούν στο ΠΝ από το 2016 και δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του ΠΝ, μόνο ως ανέκδοτο μπορεί να χαρακτηριστεί.

Και αυτό διότι με 500 εκ ευρώ (ενοίκιο για ένα ελάχιστο χρονικό διάστημα των 5 ετών που θα νοικιάσουμε τα πλοία), το ΠΝ μπορεί να αλλάξει τους ληγμένους συσσωρευτές των υποβρυχίων του και να εκσυγχρονίσει όλες τις φρεγάτες ΜΕΚΟ.

Αν υπολογιστεί ότι ενδέχεται τα πλοία να ενοικιαστούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα των 5 ετών, τότε μιλάμε για ένα τεράστιο κόστος με το οποίο το ναυτικό θα μπορούσε να εκσυχρονισει και τις φρεγάτες Standard, να βρει ανταλλακτικά και να κάνει επιχειρησιακά (επιτέλους) τα ZUBR και να κάνει επίσης πολλά ακόμα βήματα.

Ένα κόστος ενοικίου μεταξύ 500 εκ και 1 δις ευρώ (για 5-10 χρόνια) για 2 φρεγάτες FREMM, είναι πραγματικά εξωφρενικό.

Ας παραλάβουν πρώτα τα τελειωμένα υποβρύχια 214, ας αντικαταστήσουν τους ληγμένους συσσωρευτές για τα 8 υποβρύχια που μας απέμειναν, ας βρουν επιτέλους λεφτά για καύσιμα και ανταλλακτικά και μετά βλέπουμε αν θέλουμε να ρίξουμε και μισό έως ένα δις ευρώ για να νοικιάσουμε 2 πλοία. Έλεος πια!

D-Mitch 1 Μαρτίου 2013 στις 9:39:00 μ.μ. EET  

Βρε παιδιά εδώ και δεκαετίες μας υπαγορεύουν τι θα αγοράσουμε. H FREMM δεν αποτελεί έκπληξη, είναι το μερίδιο των Γάλλων. Πάλι καλά που γίνονται και τα νταραβέρια με τα οπλικά για ανταλλάγματα έστω και άνευ δική μας επιλογής. Με τους δικούς μας "πατριώτες" που μας κυβερνούν δε θα βλέπαμε ούτε τυφέκιο ζωγραφιστό αν περνούσε από το χέρι τους, έλα όμως που δεν τους περνάει. Μας έπεισαν τώρα ότι γίνονται για την ΑΟΖ λες και μασάμε κουτόχορτο. Να βλέπουμε και λίγο τη θετική πλευρά του νομίσματος.. ;)

Ανώνυμος 1 Μαρτίου 2013 στις 11:03:00 μ.μ. EET  

Αρης

Το θεμα δεν ειναι οτι ενοικιασαμε τις 2 αυτες φρεγατες και το ποσο κοστιζει και το τι μπορουσαμε να κανουμε με τα λεφτα αυτα . Το θεμα ειναι οτι μαλλον θα ενοικιασουμε της φρεγατες με την γαλλικη διαμορφωση (μαλλον) που στην γαλλικη εκδοση ειναι ανθυποβρυχιακου ρολου και οχι του Α/Α και της διαμορφωσης που θελει το ΠΝ . Αν ομως ειναι στην διαμορφωση που ειχε ζητησει το ΠΝ νομιζω πως ειναι μια καλη επιλογη .

Ανώνυμος 1 Μαρτίου 2013 στις 11:41:00 μ.μ. EET  

ΑΝ ΔΕΝ ΠΑΡΟΥΜΕ ΤΙΣ FREMM, ΠΩΣ ΘΑ ΚΑΛΥΨΟΥΜΕ ΤΟ ΑΝΤΙΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΟ ΕΩΣ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ;

Φωτοβολος Τοξοτης 2 Μαρτίου 2013 στις 2:45:00 π.μ. EET  

Δυο φρεγατες δεν αρκουν. Τεσσερις και σε διαμορφωση που ζητησε το Ελληνικο πολεμικο ναυτικο. Απο την αλλη, και οι δυο θα ειναι αμεσα στοχοποιημενες σε εναρξη πολεμου η ακομη πριν την εναρξη εχθροπραξειων με πολλαπλη επιθεση απο αρκετες κατευθυνσεις. Το ερωτημα επισης ειναι τι γραφουν τα συμβολαια σε περιπτωση που βυθιστει το πλοιο. Θα συνεχισει να πληρωνει η Ελλας μεχρι την αποπληρωση; Μηπως υπαρχει ασφαλεια να καλυπτει εκ καιρω πολεμου, η μηπως υπαρχουν ορισμενες
ρητρες που απαγορευουν ωρισμενες χρησεις των πλοιων, η επιβαλλουν την χρησιμοποιησει των φρεγατων για αποστολες μη Ελληνικου αμυντικου ενδιαφεροντος.

Ανώνυμος 2 Μαρτίου 2013 στις 10:20:00 π.μ. EET  

@ανωνυμος 1/3 ωρα 11.41 μμ
Ποιο αντιαεροπορικο κενο να καλυψουμε ως την Κυπρο ?? Πιστευεις αυτο μεταξυ Καστελοριζου-Κυπρου ή μεταξυ Κρητης-Κυπρου ??
Αληθεια, η προτεραιοτητα της ελληνικης αμυνας ειναι πως θα καλυφθει αυτο το κενο ??
Φιλε το Π.Ν δεν θελει τις γαλλικες φρεγατες. Αυτες νοικιαζονται και μετα θα αγοραστουν για καθαρα πολιτικους λογους επειδη υπαρχει αναγκη να μας υποστηριξει η Γαλλια. Βλεπεις εμεις εδω δεν μπορουμε να αντιμετωπισουμε ουτε τους τελειωμενους σκοπιανους. Τα 170 F-16 που αγορασαν 4 ελληνες πρωθυπουργοι ηταν μονο για να 'κονομαει η Λοκχιντ.
Οταν εχουμε 4 υποβρυχια που δεν μπορουμε να παραλαβουμε γιατι δεν υπαρχουν περιπου 80 εκατ. ευρω, οταν δεν μπορουν να ναυπηγηθουν οι 3 ΤΠΚ γιατι δεν υπαρχουν λεφτα, οταν δεν μπορουν να αγοραστουν καυσιμα και ανταλλακτικα για τα πλοια μας, και αλλα πολλά, δεν μπορει να γινεται λογος για το τι θα καλυψει το αντιαεροπορικο κενο μεταξυ Ελλαδας-Κυπρου.
Με τις αποφασεις που λαμβανονται, την ανοργανωσια, την ελλειψη σοβαρης πολιτικης παμε καρφι για εθνικη καταστροφη. Άντε λοιπον να καλυψουμε το κενο με τις 2 ΦΡΕΜΜ, και να ακινητοποιησουμε μια 10αρια πλοια και υποβρυχια για να συντηρησουμε τις 2 ΦΡΕΜΜ, να καλυψουμε και καλα το αντιαεροπορικο κενο μεταξυ Ελλαδας-Κυπρου, αλλα στην τελικη να γινει Κοσσοβο η Θρακη και ο τουρκος να πατησει ποδι στο μισο Αιγαιο. Η μαλ@κια σε αυτη την χωρα δεν εχει τελειωμο. Παμε σουμπιτοι για νεο 1922. Μου αρεσει που θελουμε να παρουμε την Πολη, θα μας μεινει η Πολη και θα εχει χαθει η μιση Ελλαδα...

Η γαλλικη φρεγατα ειναι ακριβη και υποεξοπλισμενη. Αν θελουμε πραγματικη αντιαεροπρικη φρεγατα πρεπεινα επιλεξουμε μεταξυ της ισπανικης F-100, της ολλανδικης LCF και της γερμανικης F-124. Αφηνω εξω την αγγλικη Type-45 και την αμερικανικη A. Burke για οικονομικους και πολιτικους λογους. Οι τρεις πρωτες φρεγατες εχουν καλυτερα ηλεκτρονικα και μπορουν να μεταφερουν περισσοτερους α/α πυραυλους καθε βεληνεκους, και ειδικα μεγαλου.

Ανώνυμος 2 Μαρτίου 2013 στις 11:23:00 π.μ. EET  

Επαναλαμβάνω:
Πολύ περίεργη όλη η υπόθεση..εξίσου και η σιγή ασυρμάτου από Γερμανία και Η.Π.Α., τι μοιρασιά έχει γίνει άραγες..?

Ως πολιτική και διπλωματική κίνηση είναι ορθή. Γιατί δεν αφήνουν όμως τους αρμόδιους να ζητήσουν αυτοί τα υλικά που πρέπει;

Αν έπρεπε να νοικιάσουμε φρεγάτες, τις οποίες θα αγοράσουμε έπειτα, καλό θα ήταν αυτές να ήταν οι τύπου F124 Sachsen, τουλάχιστον για λόγους ομοιοτυπίας και ταχύτητας ένταξης.


Και επειδή ο διάολος κρύβεται ή βρίσκεται στις λεπτομέρειες, τι θα περιλαμβάνει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο σε περίπτωση εχθροπραξιών ή ατυχήματος;

Προβοκάτωρ

Ανώνυμος 2 Μαρτίου 2013 στις 11:32:00 π.μ. EET  

Oτι είναι πολιτική απόφαση και γιατί δεν διαπραγματευτίκαμε, να το καταλάβω, υπάρχει θέμα


Αλλά:

Μπορεί να υπάρχουν πολιτικά – διπλωματικά ανταλλάγματα. Μην ξεχνάμε τις είδη τεταμένες σχέσεις Τουρκίας – Γαλλίας λόγω της σφαγής των Αρμενίων.

Αν θέλουμε Α/Α σημαίνει ότι προσθέτεις νέο τύπο πυραύλου είτε αυτό λέγετε Αστερ15-30 ή στάνταρ2-3 άρα θα υπάρχει σε κάθε περίπτωση θέμα πολυτυπίας

Τακτικά δεν νομίζω ότι οι 2 φρεγάτες θα δρουν ανεξάρτητα, αλλά θα υποστηρίζουν η μια την άλλη. Τώρα αν χάσουν οι άλλοι καμιά 40 αεροπλάνα για να βυθίσουν 2 πλοία, νομίζω ότι αξίζει.

Πολλά ή λίγα τα λεφτά, το θέμα είναι ότι καλύτερα φτωχός και να έχεις κάτι παρά φτωχός και θα θέλεις πολλά ή τίποτα…


Ο Αλάσκας

Ανώνυμος 2 Μαρτίου 2013 στις 1:15:00 μ.μ. EET  

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΤΡΟΠΟΥΣ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Η ΦΡΕΓΑΤΩΝ Η ΚΟΡΒΕΤΩΝ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ? Η ΕΛΛΑΔΑ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ ΜΕ ΤΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ. ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΡΘΕΙ ΣΕ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΚΡΑΤΗΣ ΠΟΥ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΑΙΧΜΗΣ Π.Χ. ΙΣΡΑΗΛ Η ΚΡΑΤΗ ΠΟΥ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ Π.Χ. ΡΩΣΙΑ.
ΩΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΑΠΟΔΕΧΤΩ ΟΤΙ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΜΟΝΟΙ ΤΟΥΣ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΣΚΑΦΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΕΙΣΑΓΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ.

Αρματιστής 2 Μαρτίου 2013 στις 3:44:00 μ.μ. EET  

@ Προβοκάτωρ

«Διεμοιράσαντο τα ιμάτιά μου εν εαυτοίς και επί τον ιματισμόν μου έβαλον κλήρον»

Ως απάντηση στη σιγή ασυρμάτου από ΗΠΑ και Ράϊχ.

Κατά τα άλλα με έχουν καλύψει πάρα πολλοί σχολιαστές αναφορικά με το ερώτημα για το πώς μπορούμε να διαθέσουμε χρήματα για ενοικίαση φρεγατών (που δεν αποτελούν και τη άμεση εξοπλιστική προτεραιότητα των ΕΔ αλλά και ειδικότερα του ΠΝ), όταν δεν μπορούμε να βρούμε τα αναγκαία ελάχιστα ποσά για να ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των τριών Υ/Β τύπου ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (τον ΩΚΕΑΝΟ ξεχάστέ τον) και των 2 πυραυλακάτων, προκειμένου να παραδοθούν επιτέλους στο ΠΝ.

Και ένα ερώτημα:
Τι θα κάνουν οι φρεγάτες ΦΡΕΜ -αλλά και πλοία αντιστοίχου μεγέθους- στο κλειστό περιβάλλον του Αιγαίου, ή νοτιοανατολικά της Ρόδου – Καρπάθου – Κρήτης, όπου θα κυριαρχεί η αεροπορική και η Υ/Β ισχύς Ελλάδας και Τουρκίας; Όταν μάλιστα και οι δύο χώρες διαθέτουν αξιόλογα κατευθυνόμενα πυραυλικά συστήματα μεγάλου βεληνεκούς, που εκτοξεύονται από διαφόρων τύπων πλατφόρμες.... Πόσο εύκολο είναι να επιβιώσει μια φρεγάτα στο Αιγαίο, αλλά ακόμη και ΝΑ της Καρπάθου όταν θα στοχοποιηθεί αμέσως και θα δεχθεί μαζικές αεροπορικές επιθέσεις;

Η γνώμη μου είναι (και δηλώνω ότι δεν είμαι ειδικός), ότι τουλάχιστο στο Αιγαίο θα κυριαρχήσουν τα μαχητικά Α/Φ, τα Υ/Β, τα πυραυλοφόρα σκάφη μεγέθους πυραυλακάτου και τα χερσαία πυραυλικά συστήματα εναντίον σκαφών επιφανείας. Και επειδή δεν μπορούμε να προμηθευτούμε τίποτε, καλό είναι να αξιοποιήσουμε ότι διαθέσιμο υπάρχει από τα παραπάνω.

Δεν υποστηρίζω ότι δεν χρειαζόμαστε σύγχρονες φρεγάτες. Άλλωστε διαθέτουμε 12 (;). Υποστηρίζω ότι δεν μπορεί να είναι η πρώτη προτεραιότητα μας αυτή την ώρα.

Ανώνυμος 2 Μαρτίου 2013 στις 11:27:00 μ.μ. EET  

@Αρματιστή

Φίλε μου..ανησύχησα, σίγησες..ελπίζω όλα καλά.

Μόνο να μην προηγηθεί ότι και εκεί.

Φοβάμαι μήπως η σιγή των Γερμανών μεταφράζεται σε τίποτα Tranche 1-2 και την φάμε τη φόλα για τα καλά. Από τον Σαμ, θέλουμε πράμα αλλά μήπως περιμένουν κάτι άλλο τζιμάνια και λουφάζουν?

Προβολή σημαίας(sic)?

Πρέπει να μας απαντήσει κάποιος γνώστης επί των φρεγατών και των αναγκών μας. Την απορία την έχω και εγώ. Customize ΤΠΚ & Κορβέτες επί το πλείστον και λίγες φρεγάτες Α/Ἄ ή η υπάρχουσα σύνθεση με νέου τύπου σκάφη.

Αν και η εν λόγω μάρκα μας κάνει όμως με τις απαιτήσεις του Π.Ν. και όχι γουρούνι στο σακί.

Μην ξεχνάμε και τις νέες τορπίλες βαρέως τύπου, που ακόμα δεν ξέρουμε ποιές θα είναι. Άραγε και οι μπαταρίες των τορπιλών πλησιάζουν στο τέλος της ζωής τους?

Τις προτεραιότητες σε αυτήν τη χώρα όπως γνωρίζεις, ανέκαθεν τις δημιουργούσαν και τις επέβαλλαν οι φίλοι και ενίοτε οι εχθροί μας(που συνάμα μπορεί να είναι και οι ίδιοι ταυτοχρόνως). Όταν είναι στο χέρι μας να τις διαχειριστούμε..γνωρίζεις πως και προς τα που..

Υ.Γ: Δια το ορθόν της εκφράσεως διεμερίσαντο και όχι διεμοιράσαντο.

Προβοκάτωρ

Ανώνυμος 3 Μαρτίου 2013 στις 1:05:00 μ.μ. EET  

@Αρματιστή
Πλοία σαν τις σημερινές φρεγάτες ή αντιτορπιλικά για μερικά ναυτικά – απόγονοι των Αντιτορπιλικών του Β’ΠΠ- είναι ο «κορμός» για οποιαδήποτε ναυτική δύναμη που σαν σκοπό έχει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών (sea control) και την προστασία τους απέναντι σε οποιαδήποτε μορφής αεροναυτικές απειλές. Είναι τα «μικρότερα» πλοία που εξαιτίας εκτοπίσματος και διαστάσεων -πράγμα που επιτρέπει την εγκατάσταση και του κατάλληλου οπλισμού- είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν ημέρα και νύχτα με τόσο με καλό όσο και με κακό καιρό, υποβρύχια, σκάφη επιφάνειας και να αμυνθούν και να προστατεύουν και αλλά πλοία με επιτυχία απέναντι στην ναυτική ή και αεροπορική απειλή. Είναι προφανές ότι μια και μοναδική φρεγάτα απέναντι σε ένα «σμάρι» πυραύλων εκτοξευμένα ταυτόχρονα από πλοία, υποβρύχια και αεροσκάφη δεν έχει πολλές πιθανότητες επιβίωσης παρά τις τεράστιες δυνατότητες σε σχέση με το παρελθόν που έχουν τέτοια πλοία για αυτοάμυνα. Για αυτό και τα ναυτικά προτιμούν να «λειτουργούν» με βάση την λογική των Task Force και Task Group. Η επιλογή για θαλάσσιο έλεγχο προκύπτει από την ανάγκη για ελεύθερη διακίνηση μέσω θαλάσσης ανθρώπων και προϊόντων τόσο σε περίοδο ειρήνης όσο και πολέμου. Στην πρόσφατη ιστορία το ποιο γνωστό παράδειγμα είναι τα γεγονότα σε μεσόγειο και ατλαντικό ωκεανό κατά τον Β’ΠΠ.
Υ.Γ. Ο θαλάσσιος έλεγχος (sea control) διαφέρει από την θαλάσσια απαγόρευση (sea deny).

Ανώνυμος 3 Μαρτίου 2013 στις 5:39:00 μ.μ. EET  

Νομίζω πως το τραβάμε άνευ λόγου...
Άλλο πράγμα η τελική εξόφληση και παραλαβή των υποβρυχίων και άλλο η ενοικίαση - αν γίνει τελικά... - των φρεγατών από τους Γάλλους.
Πρώτα απ' όλα δεν συμπίπτουν χρονικά οπότε δεν τίθεται θέμα το ένα πρόγραμμα να "φάει" το χρήματα του άλλου.
Είπαμε πολλά πράγματα στην Ελλάδα πάνε κατά διαόλου αλλά τον να μην εξοφλήσεις το μικρό ποσό πλέον που απομένει για τα υποβρύχια ε αυτό και ο πλέον βλαξ δεν θα το έκανε.
Τώρα όσον αφορά τις FREMM σίγουρα δεν είναι η διαμόρφωση που θέλει το ΠΝ αλλά την στιγμή που θα παραληφθούν θα είναι ότι καλύτερο υπάρχει σε φρεγάτα στο Αιγαίο...
Γνώμη μου είναι ότι η ενοικίαση θα είναι ο μπούσουλας για την παραλαβή αργότερα των 4 FREMM HN οι οποίες τολμώ να υποθέσω ότι θα είναι της έκδοσης FREDA με το νέο ραντάρ και όχι με το μάλλον ανεπαρκές Heracles
http://i.imgur.com/poKeY.jpg
Δράκοντας

Ανώνυμος 3 Μαρτίου 2013 στις 8:30:00 μ.μ. EET  

@Δράκοντας
Αν τα υποβρύχια ανήκαν σε κάποιο άλλο ναυτικό και οι γαλλικές φρεγάτες είναι για το δικό μας θα ήταν το ,,άλλο πράγμα,, που γράφεις.
Δεν γίνεται να ανοίγουμε νέες δουλειές όταν εκρεμμούν άλλες από καιρό. Έτσι βαδίζουμε χωρίς σχέδιο και όπου φυσάει ο άνεμος.
Τα υποβρύχια δεν είναι μόνο να εξοφληθούν, στην πορεία θέλουν εκατομμύρια ετησίως για να συντηρηθούν, πρέπει να αγοραστούν οι τορπίλες, κάποιες νέες μπαταρίες για τα παλαιότερα ,,209,,.
Με προυπολογισμό 550 εκατ. ευρώ το χρόνο δεν μπορεί να συντηρηθεί το ναυτικό. Εδώ μιλάνε πως τα 80-100 εκατ. θα πηγαίνουν για μόλις 2 νέα πλοία.

Ανώνυμος 3 Μαρτίου 2013 στις 9:18:00 μ.μ. EET  

Μια παρένθεση εκτός θέματος με αντικείμενο την μικρασιατική εκστρατεία. Στα όσα ενδιαφέροντα έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί σε αυτό αλλά και σε άλλα blog είναι σχεδόν σίγουρο ότι αργά η γρήγορα κάποιος καλοθελητής θα θελήσει να «ακουμπήσει» το θέμα της σημασίας του πυροβολικού στην μικρασιατική εκστρατεία. Στο παρελθόν το περιοδικό Στρατιωτική ιστορία αν δεν κάνω λάθος είχε αφιερώσει ένα άρθρο. Επειδή στην επίτομη της ΔΙΣ όλα τα πυροβόλα του Κεμαλικού στρατού τις λίγες φόρες που αναφέρονται έχουν «βαπτιστεί» σαν Skoda θα ήθελα να επισημάνω ότι στην πραγματικότητα κυριαρχούσε η πανσπερμία. Πρόβλημα υπάρχει και για τα Ελληνικά πυροβόλα με σημαντικές ελλείψεις και παραλήψεις σε ότι αφόρα τύπους και ποσότητες σε χρήση. Κλείνω την παρένθεση.

Ανώνυμος 4 Μαρτίου 2013 στις 12:16:00 μ.μ. EET  

Δηλαδη αν ''μπουμε'' μαζι με την Δανια κι εμεις για αλλα 3 κομματια απο αυτο
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivar_Huitfeldt_class_frigate
θα μας χαλαγε ή ειναι τεχνικα δυσκολο?

Ανώνυμος 6 Μαρτίου 2013 στις 10:47:00 π.μ. EET  

Θα συμφωνήσω με όλα τα προηγούμενα σχόλια.
Το πολεμικό ναυτικό πρέπει να βρει πρώτα χρήματα για τα παρακάτω:
1) Συντήρηση και πλήρη υποστήριξη σε ανταλλακτικά για τον στόλο (επαναφορά της Μπουμπουλίνας στην ενέργεια).
2) Καύσιμα
3) Αύξηση αποθεμάτων πυραύλων και ιδίως των αντιαεροπορικών ESSM.
4) Ολοκλήρωση της κατασκευής των 3 πυραυλακάτων Super VITA του προγράμματος (150 εκατομμύρια ευρώ).
5) Ολοκλήρωση της κατασκευής των 3 υποβρυχίων Type-214 και του ενός εκσυγχρονισμένου Type-209 (100 εκατομμύρια ευρώ).
6) Τοποθέτηση σε όλες τις φρεγάτες 2 Ciws Phalanx και εκσυγχρονισμό των συστημάτων σε υπηρεσία (80 εκατομμύρια ευρώ).
7) Εκσυγχρονισμός MEKO 200 (300 εκατομμύρια ευρώ). Μέρος των συστημάτων που θα αντικατασταθούν από τις MEKO μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αναβάθμιση του εξοπλισμού των 4 μη εκσυγχρονισμένων Standar.
8) Ναυπήγηση 2 νέων υποβρυχίων Type-214 (700 εκατομμύρια).
9) Απόκτηση 6 εκσυγχρονισμένων P-3C (150 εκατομμύρια ευρώ μαζί με τα όπλα τους).
10) Απόκτηση 5 επιπλέων ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων (200 εκατομμύρια ευρώ).
11) Επαναφορά των 4 πυραυλακάτων που κακώς αποσύρθηκαν πρόσφατα. Το αντίπαλο ναυτικό διατηρεί πλοία πρώτης γραμμής παλαιότερα από τις δικιές μας πυραυλακάτους και φρεγάτες , και εμείς τις αποσύρουμε (οι κουβαρντάδες).
12) Απόκτηση σύγχρονων τορπιλών για τα υποβρύχια (100 εκατομμύρια ευρώ).

Αν γίνουν όλα τα παραπάνω μέχρι το 2020 το πολεμικό Ναυτικό θα ισχυροποιηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό (και για να υπερασπίσει την ΑΟΖ), η εγχώρια ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και η αμυντική βιομηχανία θα λειτουργήσουν και θα δημιουργηθούν πολλές νέες θέσεις εργασίας.
Συνολικό κόστος άμα τα βάλετε κάτω περί τα 2 δις ευρώ μέχρι το 2020, ή αλλιώς λιγότερο από 300 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για το Π.Ν.
Αντί αυτού αποφάσισαν εν μία νύχτα να πάρουν 2 FREEM. Το ενοίκια των 100 εκατομμυρίων ευρώ για δύο πλοία το χρόνο, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΖΑΜΠΑ όπως μας το παρουσίαζαν. Το κόστος των νέων πυρομαχικών και πυραύλων είναι άγνωστο (εκτός αν θα τα πάρουμε όπως τα ΛΕΟ 2, χωρίς πυρομαχικά..).
Εν τέλει συμφωνώ πλήρως με την ανάλυση του Eν Kρυπτώ , το μόνο πλεονέκτημα που βλέπω είναι ότι άμα ???? τα αγοράσουμε με τους Scalp naval??? θα υπάρχει ένα αντίπαλο δέος για τους τουρκικούς βαλλιστικούς πυραύλους που θα αναπτηχθούν στο μέλλον.
Η τεχνολογία Stealth μέχρι το 2020 θα είναι αντιμετωπίσιμη από την στιγμή που αντίστοιχες σχεδιάσεις αναπτύσσουν αντίπαλοι των ΗΠΑ (οπότε και η τεχνολογία αντι-stealth θα γνωρίσει άνθιση τα επόμενα χρόνια).
Για άλλη μια φορά οι προδότες πολιτικοί (αυτοί που μας εξευτέλισαν, μας χρεοκόπησαν και τώρα ξεπουλάν την πατρίδα μας) τα κατάφεραν. Τι περιμένει κανείς από πιτσαριόζο υπουργό άμυνας πολιτικάντη του χειρότερου είδους, και πρωθυπουργό που εξαγόρασε την θητεία του.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP