Βιβλιοκριτική: Μετανάστευση και κυρίαρχη εθνική κουλτούρα
Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2011
Το "Εν Κρυπτώ" έχει εξ αρχής διατυπώσει την αντίθεσή του στο "μοδάτο" ιδεολογικό ρεύμα της "πολυπολιτισμικότητας", που έχει πλήξει και την ελληνική διανόηση και πολιτική ηγεσία (και μάλιστα στην κορυφή της...). Έτσι υποδεχόμαστε με αυτονόητη χαρά τη μελέτη του ιστορικού Ιωάννη Κωτούλα με τίτλο «Μετανάστευση και Κυρίαρχη Εθνική Κουλτούρα. Θρησκεία-Πολιτική-Πολυπολιτισμικότητα» (εκδόσεις Παπαζήση), μια εξαιρετική κριτική προσέγγιση της μαζικής μετανάστευσης και του ιδεολογήματος της πολυπολιτισμικότητας.
Ο Ι. Κωτούλας καταδεικνύει αναλυτικά τις πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές/δημογραφικές συνέπειες της μαζικής μετανάστευσης. Περαιτέρω, ενσωματώνει τις πλέον πρόσφατες θεωρητικές και μεθοδολογικές αναζητήσεις της βιβλιογραφίας, ενώ αναδεικνύει μελέτες, όπως η έρευνα του καθηγητή George Putnam ή οι εργασίες του Tatu Vanhanen, οι οποίες εν πολλοίς παραμένουν άγνωστες στην ελληνόγλωσση βιβλιογραφία.
Στο Πρώτο Κεφάλαιο εξετάζεται το ιδεολόγημα της πολυπολιτισμικότητας, οι ιστορικές απαρχές του στο πλαίσιο της αμερικανικής κοινωνίας και η εφαρμογή του στην Ευρώπη. Το Πρώτο Κεφάλαιο ολοκληρώνεται με την επισήμανση των εσωτερικών δομικών αδυναμιών της πολυπολιτισμικότητας. Στο Δεύτερο Κεφάλαιο παρατίθενται αναλυτικά οι αρνητικές συνέπειες της θεσμικής εφαρμογής της πολυπολιτισμικότητας και της μαζικής μετανάστευσης στο εσωτερικό ενός κράτους. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται σε συγκεκριμένες επιστημονικές μελέτες, βάσει των οποίων καταδεικνύονται οι σαφείς αρνητικές συνέπειες της πολυπολιτισμικής κατάτμησης του κοινωνικού συνόλου σε επίπεδο κοινωνικής συνοχής, διεθνών σχέσεων, δημοκρατικής νομιμοποίησης, οικονομικής ισχύος, καθώς και πολιτισμικής αναφοράς των δυτικών κοινωνιών. Το Τρίτο Κεφάλαιο συνιστά το ιδεολογικό αντίβαρο στην έννοια της πολυπολιτισμικότητας, προτείνοντας την κανονιστική αξιολογική υπεροχή της έννοιας της Κυρίαρχης Εθνικής και Ευρωπαϊκής Κουλτούρας. Ταυτοχρόνως εξετάζεται το ζήτημα της Ευρω-Αραβίας, της πολιτισμικής αλλαγής που συμβαίνει στην Ευρώπη λόγω της μαζικής μετανάστευσης. Η μελέτη ολοκληρώνεται με την διατύπωση μίας αναλυτικής τυπολογίας της δομικής ενσωμάτωσης των μεταναστών, βάσει μίας εργαλειακής ορθολογιστικής προσέγγισης του μεταναστευτικού φαινομένου. Η έκδοση συμπληρώνεται με δύο αναλυτικά Παραρτήματα, στα οποία τεκμηριώνεται η θεωρία της εθνοτικής οικογενειοκρατίας και η πολιτική μεταβολή στην Ευρώπη.
15 σχόλια:
Πολύ ωραία όλα αυτά αλλά τα έχει αναλύσει εδώ και σχεδόν 4 χρόνια ο Γιάννης Κολοβός με το βιβλίο του "Το τέλος μιας ουτοπίας: Η κατάρρευση των πολυπολιτισμικών κοινωνιών στην Δυτική Ευρώπη" (Πελασγός, 2008). Κρίμα που ο Κωτούλας δεν έχει το θάρρος να παραδεχθεί ότι τα περί Putnam, Vanhanen κλπ τα έχει όλα πάρει από τον Κολοβό...
Αλλο μετανάστες και άλλο παράνομοι αλλοδαποί. Στήν Ελλάδα είμαστε τόσο αμόρφωτοι που δεν καταλαβαίνουμε την διαφορά (ούτε καν αρχηγοί "πατριωτικών" κομμάτων θέλουν να την καταλάβουν). Η πολιτική ελίτ των τελευταίων 21 ετών έχει βαπτίσει τους δεύτερους σαν "μετανάστες" και άρα νομιμοποιεί την παραβίαση των ισχύοντων νόμων ως προς την καταδίκη και απέλαση των παράνομων αλλοδαπών.
Ας μην ξεχνάμε τι εξυπηρετεί αυτή η ταυτοποίηση: την δημιουργία απείρων κοινωνικών προβλημάτων με την ταυτόχρονη ανέλιξη στην εξουσία μίας και μόνο ομάδας -- καθ εικόνα και καθ ομοίωση με την κατάσταση στις ΗΠΑ-- και με την εφαρμογή νόμων "εχθροπάθειας" την πλήρη άγνοια των πολιτών για την πραγματική πολιτική κατάσταση και την φίμωση εκείνων που καταλαβαίνουν.
Καταλαβαίνει κανένας τι εννοώ;
@ Ανώνυμο 3.22:
Δεν καταλαβαίνω το σχόλιο. Δεν είπε κανείς ότι πρόκειται για το μοναδικό βιβλίο που έχει βγει επί του θέματος. Βεβαίως υπάρχει και το βιβλίο του Κολοβού, αλλά αυτό σημαίνει ότι κάθε επόμενο βιβλίο τον αντέγραψε;
Μικροψυχία βλέπω...
Για να βελτιωθεί η κοινωνία πρέπει πρώτα να ξηλωθεί το ελεεινό πελατειακό κράτος ΠΑΣΟΚ-ΝΔ, να γίνει επιτέλους ο χωρισμός κράτους-εκκλησίας, να γραφτεί από την αρχή το σημερινό σύνταγμα-κουρέλι και να σταματήσει η προβολή πάσης φύσεως σκουπιδιών και περιττωμάτων από τα μέσα. Μετά, θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε την εισαγόμενη βία και θρησκευτικό φανατισμό, απαλλαγμένοι από αριστερά συμπλέγματα και ακροδεξιές ηλιθιότητες.
Προς Οδυσσέα: Αν διαβάσεις την παρουσιάση που έκανε στο βιβλίο του Κωτούλα χθες η ιστοσελίδα της "Καθημερινής" (http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_06/10/2011_409553) θα δεις ότι λέει ότι το βιβλίο του Κωτούλα είναι "Η πρώτη κριτική προσέγγιση της πολυπολιτισμικότητας και των συνεπειών της μαζικής μετανάστευσης που εμφανίζεται στην ελληνική βιβλιογραφία" και ότι "αναδεικνύει μελέτες, όπως η έρευνα του καθηγητή George Putnam ή οι εργασίες του Tatu Vanhanen". Η αλήθεια είναι ότι ούτε η πρώτη κριτική προσέγγιση στα ελληνικά είναι, ούτε η πρώτη που αναδεικνύει τις μελέτες των Putnam και Vanhanen. Άνοιξε το βιβλίο του Κολοβού που έχει εκδοθεί από το 2008 και θα δεις. Ποιός μπορεί να έδωσε τις ανακριβείς πληροφορίες στην "Καθημερινή"; Ή ο εκδοτικός οίκος ή ο ίδιος ο Κωτούλας! Μήπως εκεί θα πρέπει να αναζητηθεί η μικροψυχία;;;;
Εμείς φέρουμε ευθύνη για όσα δημοσιεύουμε εμείς, όχι η Καθημερινή ή οποιοσδήποτε άλλος. Εμείς δε γράψαμε ότι είναι η πρώτη σχετική μελέτη, εννοείται ότι όποιος το έγραψε σφάλλει.
@ Οδυσσέα και λοιπούς συνεργάτες εν κρυπτώ
Φαίνεται ότι κάποιοι εξακολουθούν να σας θεωρούν φερέφωνα αλλων και δεν μπορούν να χονέψουν ότι μπορείτε να γράφετε για διάφορα θέματα ως (πραγματικά) ανεξάρτητοι.
Συνεχίστε την καλή δουλειά που κάνετε
@7/10 3.24
Καταλαβαινω και συμφωνω,οπως και αρκετοι αλλοι,το προβλημα ομως ειναι οτι οσοι καταλαβαινουν και διαφωνουν,δεν εχουν πολιτικη επιρροη.
Σαν να υπαρχει ενας αορατος τοιχος,που τους αποκλειει.
Προς Οδυσσέα: Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου. Αυτός που έδωσε τις πληροφορίες στην "Καθημερινή" (Κωτούλας ή εκδόσεις Παπαζήση) δείχνει και την ασχετοσύνη του καθώς το σωστό όνομα του Putnam είναι Robert και όχι George...Είναι κρίμα ο συγγραφέας ή ο εκδοτικός οίκος να προσπαθούν να "εντυπωσιάσουν" με κίβδηλες πρωτιές...
@ Ι. Κωτούλα:
Σας ευχαριστούμε για τις διευκρινίσεις. Κατά την προσωπική μου γνώμη δεν υπήρχε εξ αρχής κανένα θέμα, αλλά εν πάση περιπτώσει τώρα διευκρινίστηκε πλήρως. Συγχαρητήρια για το βιβλίο.
@ Ανώνυμο 9.14: ευχαριστούμε θερμά για τα καλά λόγια.
Επίσης να σημειώσω ότι στο παρελθόν το "Εν Κρυπτώ" έχει παρουσιάσει και το βιβλίο του Ι. Κολοβού εδώ, ενώ είχε χρησιμοποιηθεί ως παραπομπή και σε παλιότερο δικό μας κείμενο.
Μπράβο στον κ. Κωτούλα που είχε το θάρρος να δώσει διευκρινίσεις. Κατά την γνώμη μου υπάρχει ένα θέμα ηθικής τάξεως το οποίο πλέον αφορά τον εκδοτικό οίκο ή τον καθηγητή Μάζη για το ανακριβές δελτίο τύπου. Ή ο Παπαζησης το εξέδωσε για να εντυπωσιάσει ή ο Μάζης δεν γνωρίζει την βιβλιογραφία...
Ἀπὸ ποῦ ξεκίνησαν ὅλα αὐτά;
Προφανῶς ἀπὸ τὸ ἰδεολόγημα δημιοσίας καὶ ἰδιωτικῆς σφαῖρας, διότι κάποιοι πιστεύουν ὅτι αὐτὰ τὰ δύο διαχωρίζονται.
Οι ευρωπαϊοι κάτοικοι παρ' όλο που δεν το αποδέχονται είναι βαθιά θρησκευόμενοι και η μέχρι τώρα συναναστροφή με αλλόθρησκους είχε να κάνει με εκμετάλλευση. Παλαιότερα έφερναν λιγοστούς, συνήθιζαν να τους εκμεταλλεύονται μέσω κατακτήσεων κι αποικιών. Τελευταία νόμιζαν ότι έγιναν προοδευτικοί, μιλώντας για πολυπολιτισμικότητα, άφησαν να εισρεύσουν τόσοι όσους δεν μπορούσαν να εντάξουν στην κοινωνία τους. Με άλλη κουλτούρα και θρησκεία, σε τόση ποσότητα δεν κατάφεραν να αφομοιωθούν. Αποτέλεσμα να ξυπνάνε φυλετικά και θρησκευτικά αντανακλαστικά.
Με τις υγείας μας.
Δυστυχώς τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως τα γράφει ο κ. Κωτούλας. Η αναφορά περί "πρώτης μελέτης" δεν αφορά μόνο ένα λάθος δελτίο τύπου του εκδότη. Την αναφέρει και ο καθηγητής κ. Μάζης στον πρόλογό του (σελ. 14) αλλά αναφέρεται και στο οπισθόφυλλο του βιβλίου. Έτσι, όποιος διαβάσει το οπισθόφυλλο, μένει με την εντύπωση ότι κρατά στα χέρια του το πρώτο βιβλίο που κάνει κριτική αποτίμηση της πολυπολιτισμικότητας - πράγμα ανακριβές. Σε ό,τι με αφορά, ανακάλυψα μετά από πολλή προσπάθεια μία αναφορά στο βιβλίο μου (σελ. 265) η οποία στέκεται στο εμπειρικό τμήμα του "παραλείποντας" να αναφέρει τις 50 σελίδες που ασκούν κριτική στην πολυπολιτισμικότητα και ως θεωρία. Βρήκα επίσης αρκετά στοιχεία τα οποία θα μπορούσαν να έχουν παρθεί από το βιβλίο μου χωρίς να γίνεται αναφορά σε αυτό ως πηγή αλλά αναφορά κατευθείαν στην αρχική πηγή (που παρατίθεται στο βιβλίο μου). Ίσως αυτές να είναι οι παραπομπές "σε πολλά σημεία στα βιβλία του κ. Κολοβού" που αναφέρει ο κ. Κωτούλας. Θα χαρώ να μου υποδειχθούν όσες μου ξέφυγαν. Χρειάζεται να ειπωθούν περισσότερα; Τελικά, παρά την παρέλευση μιάς γενιάς, φαίνεται ότι εξακολουθεί να ισχύει στην χώρα μας ότι για να "φανεί" κάποιος πρέπει να "μειώσει" τον προηγούμενο...Έξεστι Κλαζομενιοις ασχημονειν. Αυτά και τέλος.
Οι διευκρινίσεις του συγγραφέα που αναφέρονται στα σχόλια των "Οδυσσέας 7 Οκτωβρίου 2011 11:33:00 μ.μ. EEST" και " Ανώνυμος 8 Οκτωβρίου 2011 7:48:00 π.μ. EEST" που υπάρχουν;
Δημοσίευση σχολίου