Συνομιλίες μεταξύ ΓΔΑΕΕ και ΕΝΑΕ για ναυπήγηση δύο υποβρυχίων Τύπου 209ΑΙΡ αντί εκσυγχρονισμού δύο 209/1200
Παρασκευή 11 Ιουλίου 2008
(Σημ blog: μια εξέλιξη με την οποία το enkripto είχε ασχοληθεί σε παλαιότερη ανάρτηση )
Η ναυπήγηση δύο υποβρυχίων Τύπου 209 με σύστημα Πρόωσης Ανεξάρτητης του Αέρα (ΑΙΡ) αντί της εφαρμογής του προγράμματος αναβάθμισης Neptune II στα ΠΟΝΤΟΣ (S119) και ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ (S117) Τύπου 209/1200 κλάσης ΠΟΣΕΙΔΩΝ, εξετάζεται σε συνομιλίες μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) και των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ του Σκαραμαγκά, κύριου αναδόχου της σχετικής σύμβασης και θυγατρικής της γερμανικής ThyssenKrupp Marine Systems. Υπενθυμίζεται πως η Σύμβαση του Προγράμματος Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής και Γενικής Επισκευής τριών σκαφών κλάσης ΠΟΣΕΙΔΩΝ υπεγράφη στις 31 Μαΐου 2002 με ύψος €826.173.947, το οποίο φυσικά θα επιβαρυνθεί σημαντικά σε περίπτωση θετικής έκβασης των συνομιλιών. Σε κάθε περίπτωση πάντως θα παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό το υποβρύχιο ΩΚΕΑΝΟΣ (S118) στο οποίο η εφαρμογή της αναβάθμισης ολοκληρώνεται σύντομα, με σημαντική καθυστέρηση. Μετά την άφιξη του Νοεμβρίου 2004, το ανθεκτικό σκάφος κόπηκε μετά τον πύργο για να προστεθεί μελλοντικά το τμήμα ΑΙΡ, καθώς και μετά το μηχανοστάσιο για να αφαιρεθούν οι 4 πετρελαιοκινητήρες με τις ηλεκτρογεννήτριες, ο ηλεκτροκινητήρας πρόωσης, οι αντλίες κυτών και γενικά όσα συστήματα πρόκειται να υποβληθούν σε γενική επισκευή και έλεγχο από τους αρχικούς κατασκευαστές, ή να αντικατασταθούν.
Η διαδικασία αυτή αποκάλυψε την απαίτηση εκτέλεσης πρόσθετων εργασιών, όπως η αντικατάσταση του κελύφους των πετρελαιοκινητήρων MTU 12V493 TY60 εξαιτίας ρωγμών. Πρόσθετες εργασίες απαιτήθηκαν ενδεικτικά στις ηλεκτρογεννήτριες Piller και στις αντλίες κυτών. Όπως προέβλεπε η σύμβαση και σε συνεργασία με αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, διαμορφώθηκε σχετική αναθεώρηση και υποβλήθηκε στις 31 Μαΐου 2006 για τελική έγκριση και υπογραφή. Ωστόσο το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας καθυστέρησε να ανταποκριθεί για διάστημα ενός έτους. Στο μεταξύ τα ΕΝΑΕ ανέλαβαν την ευθύνη να εγκρίνουν την εκτέλεση των πρόσθετων εργασιών από τους κύριους υποκατασκευαστές, με αποτέλεσμα η καθυστέρηση στην παράδοση του ΩΚΕΑΝΟΣ να υπολογίζεται σε 17 μήνες, έναντι συμβατικής πρόβλεψης για τις 30 Νοεμβρίου 2007. Το ΠΟΝΤΟΣ προβλεπόταν αρχικά να φθάσει στα ΕΝΑΕ τον Δεκέμβριο του 2007, αλλά τελικά θα καθυστερούσε κατά 12 μήνες, επικαλύπτοντας την πεντάμηνη περίοδο θαλάσσιων δοκιμών του ΩΚΕΑΝΟΣ. Η παράδοση του ΠΟΝΤΟΣ προβλεπόταν συμβατικά για τις 31 Αυγούστου 2010, ενώ η αναβάθμιση του ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ θα διαρκούσε μεταξύ Απριλίου 2010 και 30 Νοεμβρίου 2012.
Η εξεταζόμενη αναθεώρηση είναι ασφαλώς θετική, καθώς η καθέλκυση των ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ και ΩΚΕΑΝΟΣ πραγματοποιήθηκε στις 14 Ιουνίου και 16 Νοεμβρίου 1978 αντίστοιχα, οπότε τα σκάφη διανύουν ήδη το τριακοστό έτος υπηρεσίας, ενώ το ΠΟΝΤΟΣ βρίσκεται στο εικοστό ένατο από τις 22 Μαρτίου 1979. Η ηλικία των σκαφών ήταν εξαρχής υπερβολική για τόσο εκτεταμένο και υψηλού κόστους πρόγραμμα, ανεξάρτητα από την καθυστέρηση. Από το 2002 η συντακτική ομάδα του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Ασφάλεια» υποστήριζε πως είναι απαράδεκτο το κόστος αναβάθμισης τριών υποβρυχίων ηλικίας τριών δεκαετιών να υπερβαίνει εκείνο της ναυπήγησης δύο σκαφών Τύπου 214! Τα 4 υποβρύχια Τύπου 209/1200 θα έπρεπε εξαρχής να υποβληθούν σε απλούστερο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού κατά τα πρότυπα του Neptune I, χωρίς την υψηλού κόστους προσθήκη συστήματος ΑΙΡ, επιτρέποντας να διατεθεί έγκαιρα χρηματοδότηση για την προμήθεια σύγχρονων φρεγατών. Όπως εξελίσσονται τα πράγματα και σε συνάρτηση με την επιβάρυνση του τιμήματος της σύμβασης, η εξεταζόμενη αναθεώρηση είναι πιθανότατα η μόνη αποδοτική επιλογή. Ιδανική θα ήταν η ναυπήγηση δύο υποβρυχίων Τύπου 214, αλλά η επιλογή του Τύπου 209/ΑΙΡ προφανώς θα επιτρέψει να αξιοποιηθούν υλικά ήδη κατασκευασμένα για το πρόγραμμα Neptune II.
Πηγή : hellenicdefense.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου