Ο περιορισμός της Ελληνικής Ναυτικής Ισχύος εν όψει κρίσεως - Στέλνοντας το λάθος μήνυμα

Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2011

Γράφει ο Σάββας Δ. Βλάσσης

Η πρόβλεψη μιας πιθανής κρίσεως στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, με ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον, ήταν ευχερής από την στιγμή που η Λευκωσία ανακοίνωσε την απόφασή της να καθορίσει την ΑΟΖ της και να προβεί σε έρευνες για εκμετάλλευση τυχόν κοιτασμάτων υποθαλάσσιου πλούτου.

Πέραν της ανωτέρω αποφάσεως της Κυπριακής Δημοκρατίας, ανάλογες προβλέψεις μπορούσαν να γίνουν μετά τις επίσημες τουρκικές δηλώσεις που δεν αναγνωρίζουν υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ στην περίπτωση του Καστελλορίζου.

Τα χρονικά περιθώρια ήταν μεγάλα. Το ενδεχόμενο σκηνικό κρίσεως, είχε αρχίσει να διαμορφώνεται όχι από μηνών, αλλά από ετών!

Θα περίμενε κανείς, Αθήνα και Λευκωσία να έχουν αποδυθεί όλο αυτό το διάστημα, σε μία συστηματική προσπάθεια ενισχύσεως των αμυντικών ικανοτήτων τους.

Και όχι μόνο σε αυτοτελή βάση, αλλά και στην βάση κοινού σχεδιασμού. Έτσι ώστε, ακριβώς την ώρα της κρίσεως, η αμυντική ισχύς τους, να βρίσκεται στο ζενίθ. Επειδή οι συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές καλύπτουν ευρείες θαλάσσιες εκτάσεις, η ενίσχυση των αεροναυτικών δυνάμεων, κρίνεται κορυφαία προτεραιότητα.

Τί έκαναν επ’ αυτού Αθήνα και Λευκωσία;

Τον περασμένο Ιούνιο, 3 μόλις μήνες πριν τα «προοίμια» της κρίσεως, το Πολεμικό Ναυτικό απέσυρε από την υπηρεσία 1 υποβρύχιο και 3 πυραυλακάτους, με 1 φρεγάτα να ακολουθεί από κοντά, εν αναμονή της επίσημης τελετής υποστολής σημαίας. Ακόμη και αν υποτεθεί ότι το κενό καλύπτεται εν μέρει από την πρόσφατη ένταξη σε υπηρεσία του υπερσύγχρονου υποβρυχίου «Παπανικολής», κανείς εν όψει κρίσεως δεν αποσύρει κύριες μονάδες από τον στόλο του… Ιδίως όταν ένα ακόμη υποβρύχιο («Ωκεανός») παραμένει εκτός ενεργείας, λόγω των εργασιών αναβαθμίσεώς του.

Τοιουτοτρόπως, η Ελλάδα «παρατάσσει» σε περίπτωση κρίσεως 7 υποβρύχια, έναντι 14 της Τουρκίας, 13 φρεγάτες έναντι 17 της Τουρκίας και 16 πυραυλακάτους έναντι 19 της Τουρκίας. Ο τουρκικός στόλος συμπληρώνεται από 5 κορβέτες και 8 ελαφρές πυραυλακάτους, που ασφαλώς είναι υπολογίσιμες μονάδες.

Ακόμη και αν επικαλεσθεί κάποιος τις επιχειρησιακώς αναβαθμισμένες ικανότητες που εξασφάλισε το ΠΝ μέσω του κορυφαίου διεθνώς υποβρυχίου «Παπανικολής», όσο και των προσφάτως εκσυγχρονισμένων πυραυλακάτων, το γεγονός ότι επίκεντρο της κρίσεως είναι μία απομακρυσμένη θαλάσσια περιοχή (Καστελλόριζο – Κύπρος) και όχι το «περιορισμένο» Αιγαίο, δημιουργεί αυτομάτως αυξημένες ανάγκες ναυτικών δυνάμεων.

Τυχόν δικαιολογίες περί ασφυκτικών πιέσεων λόγω της δεινής οικονομικής καταστάσεως της χώρας, δεν κρίνονται σοβαρές ως επιχείρημα. Υπάρχει και το συμβολικό μήνυμα που εκπέμπεις σε τέτοιες περιπτώσεις, προς τον εχθρό.

Τα πράγματα θα μπορούσαν να δικαιολογηθούν μερικώς, εάν στην περίπτωση των πυραυλακάτων, είχε μεθοδευτεί και υλοποιηθεί η μεταβίβαση του συνόλου ή μέρους αυτών στην Κύπρο, ώστε το ΓΕΕΦ να αποκτήσει για πρώτη φορά από το 1974, κάποιες υπολογίσιμες μονάδες επιφανείας! Ούτε αυτό όμως έγινε.

Ένας τρίτος παρατηρητής, εξάγει αρνητικά συμπεράσματα όσον αφορά τον αμυντικό σχεδιασμό από πλευράς Ελλάδος ενώ βεβαίως, στην περίπτωση του αμυντικού «συντονισμού» με την Κύπρο, σχηματίζει την εντύπωση της πλήρους απουσίας αυτού.

*Ο Σάββας Δ. Βλάσσης είναι εκδότης του περιοδικού «ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ»

5 σχόλια:

Ανώνυμος 18 Σεπτεμβρίου 2011 στις 10:14:00 π.μ. EEST  

Θα έπρεπε τα αποσυρόμενα πλοία του Π.Ν , να περαχωριθούν στο Κυπριακό Ναυτικό.
Ας αναλογιστούμε τη δύναμη πυρός θα αποκτούσε με μιά φρεγάτα,ένα υποβρύχιο, και τρεις πυραυλακάτους.
Το ίδιο βέβαια θα έπρεπε να γίνει και με μαχητικά αεροσκάφη.
Θα μπορούσε επίσης η Κυπρος να αγοράσει ή να χρηματοδοτήσει εξοπλιστικά προγραμματα τα οποία εν μέρει θα στάθμευαν στην Ελλάδα και θα μεταστάθμευαν στην Κύπρο και θα ήταν επανδρωμένα με Κυπριακά πληρώματα.
Βέβαια με από τις σημερινές ηγεσίες Ελλάδος - Κύπρου, δεν έχουμε να περιμένουμε απολύτος τίποτα.
Ας μήν ξεχνάμε πως απαξιώθηκε, ο ΕΑΧ.
ΣΕΛΕΥΚΟΣ

ΑΧΕΡΩΝ 18 Σεπτεμβρίου 2011 στις 12:45:00 μ.μ. EEST  

Η δικη μου αποψη για την ενισχυση του Ναυτικου της ΕΦ ειναι οτι θα πρεπει πρωτα να εξασφαλισθει η αεροπορικη καλυψη της Μεγαλονησου,ωστε να μην εχουν τα σκαφη την τυχη της ακταιωρου Φαεθων και των τορπιλλακατων της Κερυνειας,η,η αποκτηση υποβρυχιων.Εννοειται οτι και τα δυο θα ηταν ακομη καλυτερα,αλλα...

Ανώνυμος 19 Σεπτεμβρίου 2011 στις 12:40:00 π.μ. EEST  

Tις Combatante που αποσύραμε γιατί δεν τις δίνουμε με συμβολικό τίμημα;

Mithridates 2 Οκτωβρίου 2011 στις 6:18:00 μ.μ. EEST  

Τελικά ο περιορισμός της Ελληνικής Ναυτικής Ισχύος εν όψει κρίσεως για την Κυπριακή ΑΟΖ, επιβεβαιώθηκε από τα πλέον αρμόδια χείλη:

Πέμπτη, 29 Σεπ 2011
Φ.900α/8832/12222/27 Σεπτεμβρίου 2011

Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης, που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Αθανάσιος Πλεύρης και Σπυρίδων-Άδωνις Γεωργιάδης, με θέμα «Παροπλισμός φρεγάτας “Μπουμπουλίνα”», σας γνωρίζω τα ακόλουθα σύμφωνα με τα στοιχεία που τέθηκαν υπόψη μου:

Η πληροφορία, σύμφωνα με την οποία αποφασίστηκε ο παροπλισμός της φρεγάτας «Μπουμπουλίνα» λόγω μη έγκρισης των απαιτούμενων πιστώσεων για την επαναφορά του πλοίου σε επιχειρησιακή κατάσταση, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Οι λόγοι του επικείμενου παροπλισμού της εν λόγω φρεγάτας έχουν χαρακτηριστεί ως απόρρητοι και δεν είναι δυνατή η δημοσιοποίησή τους. Ομοίως, ο προγραμματισμός αποσύρσεων από την ενέργεια μονάδων του ΠΝ είναι υψηλής διαβαθμίσεως (ΑΠΟΡΡΗΤΟ) και διαμορφώνεται σε ετήσια βάση με σχετική απόφαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου, στηριζόμενος στα ακόλουθα δεδομένα:

(1) Στην εγκεκριμένη από το ΚΥΣΕΑ Δομή Δυνάμεων (ΔΔ) των ΕΔ.

(2) Στις διατιθέμενες πιστώσεις τόσο στο πλαίσιο του λειτουργικού προϋπολογισμού ΓΕΝ (για συντήρηση – επισκευές υφισταμένων μονάδων) όσο και στο πλαίσιο του Μακροπρόθεσμου Προγράμματος Προμηθειών των ΕΔ (νέα εξοπλιστικά προγράμματα).

(3) Στις εκάστοτε τρέχουσες επιχειρησιακές απαιτήσεις σε συνδυασμό με την λειτουργική κατάσταση των υφιστάμενων μονάδων.

Ερώτηση 22971/20-9-2011 της Βουλής των Ελλήνων

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, αποφασίστηκε ο παροπλισμός της Φ/Γ «Μπουμπουλίνα» (τύπου S-F463) λόγω μη έγκρισης των απαιτούμενων πιστώσεων για την επαναφορά του πλοίου σε επιχειρησιακή κατάσταση. Την ίδια στιγμή η γεωπολιτική κατάσταση που διαμορφώνεται στην νοτιοανατολική Μεσόγειο απαιτεί την με κάθε τρόπο ενίσχυση, ενδυνάμωση και επιχειρησιακή ετοιμότητα του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Ερωτάσθε,

1. Ποιος ο λόγος του παροπλισμού της Φ/Γ «Μπουμπουλίνα», και για ποιο λόγο δεν εγκρίνονται οι απαραίτητες πιστώσεις για την επιχειρησιακή αναβάθμιση του πλοίου;

2. Προβλέπεται ο παροπλισμός και άλλων Φ/Γ ή άλλων πλοίων του ΠΝ, και αν ναι με ποιο σκεπτικό και σε ποιο χρονοδιάγραμμα;

Οι Βουλευτές

Αθανάσιος Πλεύρης

Σπυρίδων-Άδωνις Γεωργιάδης

http://www.mod.gr/el/enimerosi/konovouleytiki-drastiriotita/erwtiseis/4931-paroplismos-fregatas-bouboulina.html

AXERΩΝ 2 Οκτωβρίου 2011 στις 8:57:00 μ.μ. EEST  

Τωρα καλυπτονται πισω απο το απορρητο.Αυτο θα πει opengov.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP