Πώς μπορούν να πιάσουν τόπο 18 εκ. Ευρώ...

Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2010

Σε ελληνικά χέρια βρίσκεται πλέον και η δεύτερη παρτίδα αυτοκινούμενων πυροβόλων Μ-109Α3GEA2, από το σύνολο των 223 που αποκτήθηκαν από τα γερμανικά αποθέματα, έναντι εξαιρετικά χαμηλού τιμήματος (18 εκ. Ευρώ ή 80.000 Ευρώ ανά πυροβόλο). Τα 80 Μ-109 ξεφορτώθηκαν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης την περασμένη Παρασκευή 17/12 και ως τα τέλη του χρόνου αναμένεται να ακολουθήσει η τρίτη παρτίδα, καθώς και πρόσθετα φορτία ανταλλακτικών. Η είδηση δημοσιεύτηκε στον αμυντικό τύπο, αλλά γενικά πέρασε «στα ψιλά». Κακώς, γιατί πρόκειται μάλλον για τη σημαντικότερη αναβάθμιση της μαχητικής ισχύος του ΕΣ εδώ και δεκαετίες, σημαντικότερη ίσως και από την ευρεία ανανέωση του αρματικού του δυναμικού που επιτεύχθηκε κατά τη δεκαετία του ’90. Υπερβολή; Μάλλον όχι.

Η παραλαβή των Μ-109Α3GEA2 επιφέρει δύο κρίσιμες αλλαγές στον ΕΣ:

Η πρώτη αλλαγή αφορά τις ηπειρωτικές μονάδες που θα αξιοποιήσουν τα παραλαμβανόμενα πυροβόλα, αντικαθιστώντας με αυτά τα αμερικανικής προέλευσης Μ 109Α1Β/Α2. Οι μονάδες αυτές θα κάνουν ένα μικρό τεχνολογικό άλμα, καθώς τα γερμανικά πυροβόλα εκτός του 30% μεγαλύτερου βεληνεκούς (24, 7 έναντι 18,1 χλμ) ενσωματώνουν πλήθος εκσυγχρονισμών, σε αντίθεση με τα αμερικανικά Μ109 που παραμένουν στο τεχνολογικό επίπεδο που τα παρέλαβε ο ΕΣ το 1970-1980. Ειδικά το σύστημα AURORA που διαθέτουν τα Μ-109Α3GEA2 επιτρέπει τον αυτόνομο καθορισμό της θέσης του πυροβόλου και συνεπώς πολύ μεγαλύτερη ευελιξία στη χρήση του. Σε συνδυασμό με τα ΚΔΠ του ΕΣ (εκκρεμεί προμήθεια πρόσθετων Μ-577 από τις ΗΠΑ), προκύπτει μια εκθετική βελτίωση του ελέγχου πυρός για όλες τις Α/Κ ΜΜΠ του ηπειρωτικού χώρου, η οποία μεταφράζεται σε ισχυρότερη υποστήριξη πυροβολικού για όλες τις κρίσιμες ταξιαρχίες, ειδικά στον Έβρο. Τον ίδιο σκοπό εξυπηρετεί η αύξηση του αριθμού των σωλήνων ανά μοίρα (από 12 στους 18), που καθίσταται εφικτή λόγω της πληθώρας του υλικού. Τέλος, δευτερεύον (αλλά καθόλου αμελητέο σε περίοδο επιχειρήσεων) κέρδος είναι η ηλεκτρική υποβοήθηση της διαδικασίας γέμισης του πυροβόλου με το σύστημα ΑΗΚ, που μειώνει την κόπωση του πληρώματος και έτσι επιτρέπει στο πυροβόλο να διατηρήσει υψηλότερο ρυθμό βολής. Συνολικά, οι Α/Κ μοίρες των ηπειρωτικών ταξιαρχιών του ΕΣ θα «ανέβουν κατηγορία», με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό.

Η δεύτερη αλλαγή είναι ακόμα κρισιμότερη, και αφορά τις νησιωτικές μονάδες που θα υποδεχθούν τα Μ 109Α1Β/Α2. Οι μονάδες αυτές στην πλειονότητά τους είναι σήμερα εξοπλισμένες με ρυμουλκούμενα πυροβόλα, γεγονός που περιορίζει δραματικά την ευκινησία τους. Αντιμετωπίζοντας συγκέντρωση πολλαπλάσιων τουρκικών πυροβόλων, υποστηριζόμενων από ραντάρ αντιπυροβολικού, στη μικρασιατική ακτή, οι μονάδες αυτές θα ήταν ουσιαστικά καταδικασμένες να σιγήσουν πολύ σύντομα. Ο εξοπλισμός τους με αυτοκινούμενα πυροβόλα (που παρεμπιπτόντως μειώνει και τις ανάγκες επάνδρωσης τους στο μισό περίπου) αλλάζει αυτά τα δεδομένα. Παρ’ ότι το πρόβλημα της υπεροπλίας του τουρκικού πυροβολικού παραμένει (και μάλιστα με νέα μέσα επιτήρησης όπως τα UAVs), τα Μ-109 θα δώσουν τη δυνατότητα στις νησιωτικές μοίρες πυροβολικού, ακολουθώντας κατάλληλες τακτικές, να επιβιώσουν και να παρεμβαίνουν στον αγώνα με τα πυρά τους. Τα συγκεκριμένα πυροβόλα υστερούν βέβαια σε βεληνεκές σε σύγκριση με τα τουρκικά, αλλά αυτό δεν έχει σημασία. Το ζητούμενο από τις νησιωτικές μοίρες δεν είναι οι αποστολές αντιπυροβολικού αλλά πρωτίστως η προσβολή των αποβατικών δυνάμεων και η άμεση υποστήριξη των μαχόμενων τμημάτων.

Όποιος έχει δει τα αποτελέσματα των βομβιδοφόρων της ΠΥΡΚΑΛ σε μια έκταση (χερσαία ή θαλάσσια), γνωρίζει ότι η παρέμβαση του πυροβολικού μπορεί να είναι καταλυτική για την απόκρουση μιας αποβατικής ενέργειας.

Πολύ περισσότερο σήμερα, που η μειωμένη επάνδρωση έχει οδηγήσει στο κλείσιμο μονάδων και την ελλιπή κάλυψη κάποιων τομέων, η «μακρά χειρ» του πυροβολικού μπορεί να αναπληρώσει (ως ένα σημείο) την καχεξία των μονάδων της πρώτης γραμμής. Επομένως η μηχανοκίνηση του πυροβολικού των νησιωτικών μοιρών έχει στρατηγική αξία, γιατί αντισταθμίζει την υποβάθμιση που παρατηρείται σε άλλους τομείς και έτσι αναβαθμίζει, ή έστω διατηρεί σε υψηλό επίπεδο, την αποτρεπτική εικόνα της χώρας.

Έτσι μπορούμε να προσδοκούμε ότι μέχρι το καλοκαίρι του 2010 το πυροβολικό μάχης του ΕΣ θα έχει αλλάξει ριζικά μορφή. Ας θυμηθούμε τώρα ξανά πόσο κόστισε αυτή η κρισιμότατη αύξηση της μαχητικής ικανότητας του ΕΣ: μόλις 18 εκατομμύρια Ευρώ, την ώρα που για άλλα, ήσσονος σημασίας θέματα, το ελληνικό κράτος ξοδεύει πολλαπλάσια ποσά. Και για να κάνουμε μια απλή σύγκριση, το 2000 το ελληνικό κράτος πλήρωσε 20,3 δις δρχ. (δηλ. σχεδόν 60 εκ. Ευρώ) για 12 (δώδεκα) σλοβακικά Α/Κ πυροβόλα Zuzana, τα οποία είχαν κριθεί από το ΓΕΣ ακατάλληλα και κατέληξαν στην Κύπρο. Σήμερα, με το 1/3 αυτού του ποσού, αναγεννάται ολόκληρο το ελληνικό πυροβολικό...

Το δίδαγμα που βγαίνει από την υπόθεση των γερμανικών Μ-109 είναι ότι μερικές φορές δεν «δει χρημάτων» αλλά οξυδέρκειας, εφευρετικότητας και αίσθησης καθήκοντος. Τα εύσημα για αυτή τη σημαντική επιτυχία αξίζουν πρωτίστως στους αξιωματικούς που εντόπισαν την ευκαιρία και παρακολούθησαν το θέμα επί μία πενταετία μέσα από διπλωματικές και γραφειοκρατικές συμπληγάδες, αλλά και στους πολιτικούς που υλοποίησαν την προμήθεια, δηλαδή τον Ι. Πλακιωτάκη που ως υφυπουργός Εθν. Αμυνας υπέγραψε την αρχική έγκριση προμήθειας το 2009 και τον νυν υπουργό Άμυνας Ε. Βενιζέλο που υπέγραψε τη διακρατική σύμβαση το 2010. Ας αποτελέσει αυτό το θέμα παράδειγμα και για άλλα...

13 σχόλια:

Ανώνυμος 21 Δεκεμβρίου 2010 στις 3:31:00 μ.μ. EET  

Θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε την ίδια οδό και για τα MARDER ή δεν θα είχαμε τα ίδια πλεονεκτήματα σε αυτή την περίπτωση;

Ανώνυμος 21 Δεκεμβρίου 2010 στις 4:46:00 μ.μ. EET  

ωραίο άρθρο, δεν βρήκα ούτε μια πρόταση που να διαφωνώ. Μου αφήνει όμως μια πικρία σκεπτόμενος λεφτά και λεφτά που έχουν δοθεί σε άλλα προγράμματα...
Συγχαρητήρια στους συντελεστές αυτής της προμήθειας.
Το marder που αναφέρει συν-σχολιαστής στα χαρτιά φαίνεται πολύ καλό. Καλή θωράκιση, επαρκή ευκινησία και οπλισμός (και σίγουρα καμία σχέση με τα παπάκια) Στη πράξη όμως? νομίζω είχαν επιθεωρήσει αξιωματικοί κάποια από αυτά και κάποιος είχε σχολιάσει ότι δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Μου κάνει εντύπωση για γερμανούς. Υπάρχουν διαθέσιμες σχετικές πληροφορίες?

Ανώνυμος 21 Δεκεμβρίου 2010 στις 8:19:00 μ.μ. EET  

Nai, to idio mporouse na ginei me ta Murder, ta amerikanika-ollandika-belgika-danika F-16 (pou 64 apo auta pire i Iordania), me ta LEO2 pou pire i turkia kai polla alla.........elpizo tora me tin krisi na eksoplistei o stratos me eksipnes liseis kai oi prodotes politikoi na mhn meisoun allo tin orofi tou.....na kanoun to autonoito...

Ανώνυμος 21 Δεκεμβρίου 2010 στις 8:57:00 μ.μ. EET  

I althia ine oti to perifimo AHK den doulepse pote.
itan toso elatomatiko pou ta pliromata ston germeniko strato den to xrisimopiousan se askisis epidi tous prokalouse tosa problimata poy kindinebe to apotelesma tis askisis.

fandastite ti simeni afto se peroptosi polemoy.

to marder ine ekseretiko. gia tin epoxi toy. sxediastike to 1957. o germanikos stratos parelabe ta prota marder to 1971.
tora exoume 2010/2011.

Ανώνυμος 21 Δεκεμβρίου 2010 στις 9:51:00 μ.μ. EET  

Πράγματι τώρα έχουμε 2011...το marder με το Γερμανικό στρατό στο Αφγανιστάν!

http://img217.imageshack.us/img217/5425/51696697.jpg

http://img69.imageshack.us/img69/1337/92604451.jpg

http://img687.imageshack.us/img687/7707/43811878.jpg

Ανώνυμος 21 Δεκεμβρίου 2010 στις 9:55:00 μ.μ. EET  

Παλιά σχεδίαση λέγαμε και για τα blackhawk και αντί σήμερα να έχουμε 80 ελικόπτερα περιμένουμε το 2011 να παραλάβουμε τα 4 ΥΠΕΡΣΎΓΧΡΟΝΑ NH90 που παραγγείλαμε το 2003!!!

Ανώνυμος 21 Δεκεμβρίου 2010 στις 10:37:00 μ.μ. EET  

Γιατί το Μ-113 πότε σχεδιάστηκε;

Ανώνυμος 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 11:19:00 π.μ. EET  

Μη ξεχνάμε και τα Leo 2A4 που η Αυστρία βγάζει στο σφυρί αυτό το διάστημα.
Το Marder μια χαρά θα έκλεινε την τρύπα για το άμεσο μέλλον. Και για τα νησιά η μετατροπή των αρμάτων που αποσύρουμε, σε βαριά ΤΟΜΠ, μια χαρά λύση θα ήταν με τη δυνατότητα πρόσβασης στην ισραηλινή τεχνογνωσία.

Ανώνυμος 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 6:25:00 μ.μ. EET  

ΕΙΜΑΙ ΑΠΟ ΝΗΣΙ ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ Α.Σ.Π.Μ ΚΑΙ ΕΧΟΥΜΕ ΤΑ Μ114Α2 ΤΑ ΡΥΜΟΥΛΚΟΥΜΕΝΑ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΒΟΛΗ ΜΕ ΑΥΤΑ ΘΑ ΤΡΩΓΑΜΕ 15 ΒΛΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΟΓΓΟΛΟΥΣ. ΑΝ ΕΡΘΟΥΝ ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΠΑΝΙΚΟΣ!!!!!

Ανώνυμος 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 6:31:00 μ.μ. EET  

αγαπητό enkripto συμφωνώ απόλυτα με τις θέσεις του άρθρου.αν μπορείς κάνε ένα άρθρο για ένα πιθανό εκσυγρονισμό των M-109 γιατί PzH-2000GR δεν βλέπω να πέρνουμε........

Ανώνυμος 23 Δεκεμβρίου 2010 στις 10:50:00 π.μ. EET  

αρμα σε ΤΟΜΠ απο που θα βγαινουμε απο πάνω?(κινητηρας πίσω)

Ανώνυμος 23 Δεκεμβρίου 2010 στις 5:10:00 μ.μ. EET  

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/Achzarit-latrun-2.jpg

Ανώνυμος 12 Ιανουαρίου 2011 στις 8:07:00 μ.μ. EET  

Ποιός συνέγραψε αυτό το εξαιρετικό άρθρο ;

Θερμά συγχαρητήρια !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP