Παπανικολής : Από το Y2 (1928) στο S120 (2010)

Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010

Tα παιχνίδια της ιστορίας..

H είδηση περί άφιξης στην Ελλάδα, του υποβρυχίου Παπανικολής, του πρώτου από τα 6 παραγγελθέντα υποβρύχια Type 214 του Πολεμικού Ναυτικού, συνοδεύτηκε από έντονες αντιπαραθέσεις σχετικά με τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά την διάρκεια του πολυήμερου πλου προς τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας (βλέπε : Ξεκινά τις δοκιμές στο Αιγαίο το «Παπανικολής»). Eνώ η ιστορία που ξεκίνησε στις 15 Φεβρουαρίου 2000, με την υπογραφή της πρώτης σύμβασης για 3 υποβρύχια Type 214, αρχίζει να εισέρχεται στην τελική της φάση αποφασίσαμε να κάνουμε μια μικρή αναδρομή στο ιστορικό παρελθόν των ελληνικών υποβρυχίων και συγκεκριμένα στις αναποδιές που συνάντησε ο παλαιότερος "συνονόματος" του S-120, το θρυλικό Υ-2 Παπανικολής το οποίο δόξασε το Πολεμικό Ναυτικό και την χώρα μας κατά την διάρκεια του Β'ΠΠ.

Την δεκαετία του '20 το τότε Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό αγοράζει 6 καινούργια υποβρύχια, τα οποία στην συνέχεια παρουσίασαν ποικίλης φύσεως προβλήματα. Ένα εξ΄αυτών έλαβε το όνομα "Παπανικολής".

Η ιστορία ξεκινά τον Μάιο του 1924 οπότε και παραγγέλλονται σε γαλλικά ναυπηγεία, 2 υποβρύχια τύπου Laubeuf-Schneider, για να αυξηθεί έως το 1926 με διαδοχικές παραγγελίες ο αριθμός των παραγγελθέντων σε 6. Τα υποβρύχια αυτά, αποτελούσαν τον δεύτερο τύπο υποβρυχίου που έθεσε σε επιχειρησιακή χρήση το Πολεμικό Ναυτικό, μετά από τα πρώτα 2 (ΔΕΛΦΙΝ, ΞΙΦΙΑΣ) και πάλι γαλλικά, που είχαν παραγγελθεί το 1910-1911. Από αυτά το ΔΕΛΦΙΝ, έδρασε επιχειρησιακά στην διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων και μάλιστα υπήρξε το πρώτο παγκοσμίως υποβρύχιο που επιχείρησε εκτόξευση τορπίλης στην διάρκεια επιχειρήσεων.

Τα πρώτα 2 γαλλικά υποβρύχια της παραγγελίας του 1924, ονομάστηκαν ΚΑΤΣΩΝΗΣ και ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και κατά την διάρκεια της ναυπήγησής τους, ο γαλλικός οίκος αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα με αποτέλεσμα να μετατίθεται διαρκώς η ημερομηνία ολοκλήρωσή τους. Στην διάρκεια των δοκιμών που πραγματοποιήθηκαν στην Γαλλία, υπό την επίβλεψη των Γάλλων, τα υποβρύχια παρουσίασαν διάφορα τεχνικά προβλήματα και αστοχίες υλικού, σε διάφορα υποσυστήματα και τους κινητήρες τους. Το καλοκαίρι του 1927 έγινε γνωστό, ότι το πρώτο υποβρύχιο που επρόκειτο να παραδοθεί, το ΚΑΤΣΩΝΗΣ, δεν ήταν σε θέση να αναπτύξει την προβλεπομένη από την σύμβαση ταχύτητα και η αποστολή των Ελλήνων αξιωματικών αρνήθηκε την παραλαβή του.


Από την άλλη πλευρά τα γαλλικά ναυπηγεία αντιμετωπίζοντας οικονομικά προβλήματα, αρνούντο να καταβάλουν τις προβλεπόμενες ρήτρες βάσει της σύμβασης. Τελικά, το ελληνικό Δημόσιο και ο γαλλικός ναυπηγικός οίκος, κατέφυγαν σε διαιτησία, οπότε επήλθε συμβιβασμός μεταξύ των δύο πλευρών και η παραλαβή έγινε κανονικά, ενώ η άφιξη στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε μόλις τον Ιούνιο του 1928(!). Χαρακτηριστικό όμως της σοβαρότητας των προβλημάτων που αντιμετώπισε το ΚΑΤΣΩΝΗΣ, είναι ότι το δεύτερο κατά σειρά υποβρύχιο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, το οποίο και αυτό αντιμετώπισε προβλήματα με τις επιδόσεις ταχύτητας, είχε ήδη καταφθάσει στην Ελλάδα από τον Δεκέμβριο του 1927!

Το ναυπηγικό πρόγραμμα 6 υποβρυχίων όμως, συνέχισε να συναντά προβλήματα. Έτσι τον Ιούνιο του 1926 και ενώ είχε σταλεί στην Γαλλία, το πλήρωμα του υπό ναυπήγηση ΓΛΑΥΚΟΣ για την εκπαίδευση σε αυτό και την τελική παραλαβή, έγινε γνωστό από τις εφημερίδες ότι το πλήρωμα των ναυτών στασίασε, επηρεαζόμενο από την κομμουνιστική προπαγάνδα στην Γαλλία και αρνήθηκε την υπηρεσία στο υποβρύχιο. Επίσης και τα υπόλοιπα 4 υποβρύχια αντιμετώπισαν ποικίλα προβλήματα, αλλά και με τις προδιαγραφές ταχύτητας, οπότε το ελληνικό Δημόσιο κατέφυγε σε συμβιβαστικές λύσεις με τα γαλλικά ναυπηγεία ως προς το ποσό των ποινικών ρητρών που εισέπραξε από αυτά. Τον Ιούλιο του 1929, στο ΓΛΑΥΚΟΣ σημειώθηκε ατύχημα, στο οποίο τραυματίστηκαν 3 μέλη του πληρώματός του.

Ταυτόχρονα και η επιχειρησιακή εκπαίδευση των υποβρυχίων στο Πολεμικό Ναυτικό, παρουσίασε προβλήματα, με την εμφάνιση βλαβών, τα οποία μάλιστα απασχόλησαν και το ελληνικό κοινοβούλιο. Τον Μάρτιο του 1928, αναφέρθηκε ότι «εκάη το επαγώγιμον» του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ, πιθανόν εξαιτίας αμελείας του πληρώματος. Τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, έγινε γνωστό ότι η συμμετοχή του ιδίου υποβρυχίου σε γυμνάσια, αναβλήθηκε εξαιτίας βλάβης που εντοπίστηκε λίγο πριν την έναρξή τους σε «ένα εξάρτημα της αντλίας σαρώσεως του αριστερού πετρελαιοκινητήρος» εξαιτίας αμελείας. Ακολούθως λίγες ημέρες αργότερα παρατηρήθηκε «διαρροή ενός καρφιού εντός της αριστεράς εξωτερικής πετρελαιοδεξαμενής» για να ακολουθήσουν κι άλλες, οπότε το υποβρύχιο ακινητοποιήθηκε.

Παρ’ όλο που το Πολεμικό Ναυτικό από το 1935 ήδη, εξέταζε το ενδεχόμενο αντικατάστασης των 2 πρώτων υποβρυχίων εξαιτίας της λήξης του ορίου ζωής, εν τούτοις τα υποβρύχια αυτά πολέμησαν και δόξασαν το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, στην διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μετά από τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που εν τω μεταξύ είχε καταβάλει το προσωπικό για την διατήρησή του και την πολεμική του δράση.

Ολοκληρώνοντας την ιστορική αυτή αναδρομή, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι την σημαία που υψώθηκε στο υποβρύχιο ΚΑΤΣΩΝΗΣ το 1928, η οποία ήταν πολυτελεστάτη, είχαν προσφέρει τα χωριά και η πόλη της Λειβαδιάς, έπειτα από εράνους που είχαν διενεργήσει γι’ αυτόν τον σκοπό. Η προσφορά αυτή απετέλεσε μια αγνή ένδειξη τιμής του τόπου καταγωγής του περίφημου Ναυάρχου Λάμπρου Κατσώνη.

Ίσως η ιδέα επανάληψης σήμερα μιας παρόμοιας ευγενικής χειρονομίας για το υπό παράδοση σύγχρονο υποβρύχιο S-123 ΚΑΤΣΩΝΗΣ, να συμβάλλει όχι μόνο στην ιστορική μνήμη, αλλά και στην ευδόκιμη υπηρεσία των νέων υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, στα πρότυπα των πλοίων που με τα ίδια ονόματα, τίμησαν κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι πρόγονοι των σημερινών πληρωμάτων της Διοίκησης Υποβρυχίων.

12 σχόλια:

Ανώνυμος 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 10:48:00 π.μ. EET  

Σαν σήμερα πριν 70 χρόνια, στις 22/12/1940, το "Παπανικολής" βυθίζει το ιταλικό ιστιοφόρο "Αntonietta".

Ανώνυμος 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 11:12:00 π.μ. EET  

Όλοι αυτοί οι "επαϊοντες" περί την ναυπηγική, την θαλάσσια τεχνολογία και μηχανολογία καθώς και την ναυτική πρακτική, έχουν δεί θάλασσα στην ζωή τους ή την γνωρίζουν από ταινίες και την παραλία της "Ψαρούς" στην Μύκονο;;;Γνωρίζουν π.χ από κέντρο βάρους αντώσεως, μετάκεντρον, μετακεντρικόν ύψος, ζεύγος επαναφοράς κλπ., ή νομίζουν ότι είναι συνταγές μαγειρικής (των συμπαθεστάτων κατά τα άλλα) κ. Βέφας και κ. Μαμαλάκη;;;Έχουν κάνει ταξείδια με 8-9 Μποφώρ στον Μπέη (έτσι λένε οι ναυτικοί τον Βισκαϊκό) και στον Ατλαντικό χειμώνα καιρό, ή βλέπουν κακοκαιρία από τον καναπέ του σπιτιού τους;;;Έχουν κάποια σχέση με το Πολεμικό Ναυτικό και τον υποβρύχιο πόλεμο, ή τα γνωρίζουν από "κόμιξ";;; Ένα πανάρχαιο ελληνικό γνωμικό λέει "κρείττον το σιγάν του λαλείν" όταν δεν γνωρίζεις το θέμα. Η αναμάσηση "ειδήσεων" με την μέθοδο των μυρικαστικών (ζώων) μόνο γελοιότητα προκαλεί. Ας τις σματατήσουν επιτέλους για να μην γελοιοποιούντε περαιτέρω.

Ανώνυμος 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 11:14:00 π.μ. EET  

Μακάρι ο κυβερνήτης και το πλήρωμα του S-120, να αποκτήσουν την δόξα και την αθανασία των του Υ2.

Ανώνυμος 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 1:08:00 μ.μ. EET  

και τωρα με το παπανικολησ στην θαλασσα μεγιστισ και με εξοσετ 3 στιν ροδο η μαγκια των τουρκων παει στο κουρδισταν.....αι.κ.α.δ

SZAE 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 3:02:00 μ.μ. EET  

Οντως η Ιστορία παίζει παιχνίδια. Οχι πίσω απο την πλάτη μας, αλλά με την τάση μας να την λησμονούμε.

Παρόλο που διδάχθηκα ναυτική ιστορία, φορώντας την τιμημένη στολή του ναύτη, το συγκεκριμένο άρθρο συμπληρώνει πολλά κενά.

Ανώνυμος 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 7:16:00 μ.μ. EET  

Είτε έτσι είτε αλλιώς, ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ θα τους την φυτέψει την τορπίλλα στους απέναντι.
Οι δικοί μας υποβρυχιάδες είναι αητοί.

Ανώνυμος 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 8:05:00 μ.μ. EET  

kapoios arkoleon to ekane copy-paste kai to plasarei gia diko tou

Ανώνυμος 22 Δεκεμβρίου 2010 στις 10:33:00 μ.μ. EET  

H πλάκα είναι ότι ο ΑΡΚΟΛΕΟΝ το παίζει ειδήμον σε ιστορικά θέματα κλπ και κλέβει αναρτήσεις άλλων. Κάποιοι ήδη το αναδημοσίευσαν από τον ΑΡΚΟΛΕΟΝ.

Ανώνυμος 23 Δεκεμβρίου 2010 στις 8:59:00 π.μ. EET  

Όταν κλέβεις κάποιο άρθρο και το πλασάρεις για δικό σου, τότε το μόνο που αποδεικνύεις είναι ότι διακατέχεσαι από κόμπλεξ. Το ίδιο και αυτός ο ΒΑΡΚΟΛΕΟΝ που δεν είχε τα... μπαλάκια να σημειώσει την πηγή,΄γιατί προφανώς θέλει να το παίξει παντογνώστης των ναυτικών

Ανώνυμος 23 Δεκεμβρίου 2010 στις 4:05:00 μ.μ. EET  

Βγήκε και ο Palmografos.com και έβαλε την ανάρτηση του ΕΝ ΚΡΥΠΤΩ με ένδειξη "Αρθρο της Χριστιάννας Λουπα" και κάτω κάτω στο τέλος αντί να βάλει το Link γράφει Εν Κρυπτώ.
ήθελα να ήξερα από πότε οι γυναίκες ασχολούνται με ιστορία και μάλιστα πολεμική

Ανώνυμος 23 Δεκεμβρίου 2010 στις 8:20:00 μ.μ. EET  

Στον παλμογράφο στο κάτω μέρος πίσω από το "εν κρυπτώ" υπάρχει link για εδώ.
Όσο για το ότι αναφέρεται γυναίκα αρθρογράφος, μάλλον μπαίνει αυτόματα το όνομα όποιου "ανέβασε" το άρθρο.
Προσωπικά, δεν βλέπω πρόβλημα στο ότι μπήκε άλλο όνομα, από την στιγμή που στο τέλος αναφέρεται η πηγή.

Τέλος, το ενδιαφέρον για ιστορικά ή/και στρατιωτικά θέματα δεν νομίζω ότι είναι αποκλειστικό προνόμιο κανενός.

Ανώνυμος 24 Δεκεμβρίου 2010 στις 5:42:00 μ.μ. EET  

Καλά μας έπεισες.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP