Εθνικός Αμυντικός Σχεδιασμός και δίκτυο χερσαίων συγκοινωνιών

Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2013

Το Συγκρότημα Στρατηγικών Μεταφορών εδρεύει στο
σημείo όπου τέμνονται οι δύο άξονες του εθνικού
οδικού δικτύου (Εγνατία και ΠΑΘΕ).
Στις 29 Νοεμβρίου πέφτουν οι τίτλοι τέλους για το Στρατηγείο του Β΄Σώματος Στρατού και ταυτόχρονα ανοίγει μία νέα σελίδα για τον Ελληνικό Στρατό. Η 1η Στρατιά αναδεικνύεται σε πραγματική στρατηγική εφεδρεία, αναλαμβάνοντας πλέον απ΄ευθείας τη διοίκηση όλων των Σχηματισμών του υπό κατάργηση Β΄ΣΣ, συγκεκριμένα της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού, της Ι Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού (1η Ταξιαρχία Καταδρομών-Αλεξιπτωτιστών, 32 Ταξιαρχία Πεζοναυτών, 71 Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία) και της II Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού (33η και 34η Μηχανοκίνητες Ταξιαρχίες), με την τελευταία να προικοδοτείται από το υπό κατάργηση Α΄Σώμα Στρατού με την XXIV Τεθωρακισμένη Ταξιαρχία που έχει ως έδρα το Λιτόχωρο Πιερίας. Από την εξέλιξη αυτή προκύπτουν τα εξής σημαντικά δεδομένα: Πρώτον, η στρατηγική εφεδρεία παραμένει συγκεντρωμένη. Η συσσωρευμένη εμπειρία που απέκτησε το Β΄ΣΣ μεταλαμπαδεύεται στο Επιχειρησιακό Στρατηγείο της Ι Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού και οι επίλεκτοι Σχηματισμοί που προορίζονται για αερομεταφερόμενες, αεροκίνητες και αμφίβιες επιχειρήσεις, δεν διασκορπίζονται. Δεύτερον, με την κατάργηση του ενδιάμεσου επιπέδου διοικήσεως (του Σώματος Στρατού) επιτυγχάνεται μεγαλύτερη ευελιξία καθώς μειώνεται ο χρόνος αντίδρασης και ελαχιστοποιείται η πιθανότητα λάθους ή παρερμηνειών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού και των μέσων διοικήσεως και υποστηρίξεως.

Με την υλοποίηση της Νέας Δομής Δυνάμεων, η διοικητική πυραμίδα της 1ης Στρατιάς θα έχει ως εξής:  

Το οργανόγραμμα της 1ης Στρατιάς [πλην Γ΄ΣΣ (NRDC-GR) και Δ΄ΣΣ].

Ποιοί λόγοι επέβαλαν όμως τη δημιουργία της 1ης Στρατιάς και αγνοούν οι θιασώτες της κατάργησής της;
«Στον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο έγινε ένα φοβερό λάθος με το οποίο οι ιστορικοί και στρατηγικοί μελετητές δεν ασχολούνται. Ο στρατός πολεμούσε στην Αλβανία. Στα οχυρά, όταν εισέβαλαν οι Γερμανοί, πολεμούσε άλλο κομμάτι του. Κανείς βέβαια δεν περίμενε ότι η Γιουγκοσλαβία θα σαρωνόταν και οι μηχανοκίνητες δυνάμεις του Χίτλερ θα έμπαιναν από τον Αξιό. Έγινε αυτό. Άρα έχουμε την αντιδιαστολή σχεδίασης και υλοποίησης. Δεν είχε προβλεφθεί σχέδιο για αυτό. Άρα έπρεπε να γίνει στρατηγικός ελιγμός. Διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε άνθρωπος για να τον κάνει. Δεν υπήρχε το αρμόδιο εξειδικευμένο πολεμικό στρατηγείο για να το κάνει αυτό. Κι έτσι μια απλούστατη στρατηγική κίνηση, μια μονάδα να πιάσει τον Όλυμπο να μην περάσουν οι Γερμανοί αμαχητί, δεν έγινε.

Το Γενικό Στρατηγείο βρισκόταν στο Μεγάλη Βρετανία στην Αθήνα. Δεν είχε ούτε τους αρμόδιους επιτελείς, ούτε τον όγκο των εκτιμήσεων αυτών, δεν είχε όμως και την πείρα για να δεί τα πράγματα. Εδώ δεν είδε το Αλβανικό Μέτωπο. Διέταξε τον Κατσιμήτρο να υποχωρήσει, που αν το έκανε θα ήταν καταστροφικό. Σας λέω μόνο τούτο, ότι δεν είχε αίσθηση του χώρου. Ο Στρατάρχης Παπάγος δεν πήγε ποτέ στο μέτωπο. Αυτά τα λάθη βέβαια μας τα κάλυψε η ιδιοφυΐα του Κατσιμήτρου, ο οποίος παράκουσε τις εντολές και νίκησε. Όμως το έλλειμμα του στρατηγικού ελιγμού παρέμεινε.

Γι’αυτό δημιουργήθηκε μετά τον πόλεμο η 1η Στρατιά. Με ποιες αρμοδιότητες; Πρώτον να υλοποιήσει τον στρατηγικό ελιγμό στον χερσαίο χώρο μέχρι την Λήμνο, δεύτερον να επέμβει αποφασιστικά στον αγώνα με τις στρατηγικές της εφεδρείες που είναι οι τεθωρακισμένες και μηχανοκίνητες ταξιαρχίες που συγκροτήθηκαν με την πρώτη αναδιοργάνωση και τρίτον αν παρουσιαστεί κάπου αλλού απειλή, παραδείγματος χάριν από την Αλβανία, να έχει την εμπειρία, την μελέτη, την υποδομή και τα σχέδια έτοιμα για να μετακινήσει τις δυνάμεις όπως πρέπει.

Το τελευταίο δε και σοβαρότερο, από την Αττική μέχρι το μέτωπο του Έβρου, δεν ασχολείται το Δ΄ ΣΣ ή το ΓΕΕΘΑ. Ασχολείται η Στρατιά με την μεγάλη όπως λέγεται στρατηγικώς περιοχή Ζώνη Συγκοινωνιών, την οποία πρεπει να κρατάει ούτως ώστε τα εφόδια, οι εφεδρείες να κινούνται ακωλύτως από την Αττική που βρίσκεται η μάζα του λαού μας, προς τα μέτωπα. Σε αυτό τον χώρο ο εχθρός θα αναπτύξει δυνάμεις ανορθόδοξου πολέμου οι οποίες θα μας δημιουργήσουν εμπόδια. Τα εμπόδια αυτά είναι αποστολή της 1ης Στρατιάς να τα ισοπεδώσει και να τα ανατρέψει. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και η Διοικητική Μέριμνα η οποία είναι δουλεια της Στρατιάς. Στην περίπτωση κατάργησης της Στρατιάς, εφόσον μιλάμε για διακλαδικότητα, θα έπρεπε να καταργηθεί το ισοδύναμο της στο Ναυτικό και την Αεροπορία, δηλαδή το Αρχηγείο Στόλου και και το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας. Όμως οι Α/ΓΕΑ και Α/ΓΕΝ και πολύ σωστά έπραξαν δεν δέχθηκαν ούτε κουβέντα επάνω σε αυτό το θέμα (…)

Η 1η Στρατιά έχει 50-70 επιτελείς οι οποίοι είναι όλος ο αφρός, η ακμή των επιτελών μας από πλευρά πείρας και εμπειρίας σχεδιάσεως. Μιλάμε δηλαδή για ένα καθαρά πολεμικό στρατηγείο. Καμία οικονομία δεν εξασφαλίζεται . Εάν θέλαμε οικονομία θα πηγαίναμε στο ΓΕΣ για παράδειγμα που έχει 5.000 προσωπικό, που μέχρι και στους διαδρόμους έχουν κάνει γραφεία…»

Από συνέντευξη του εκλιπόντος Αντιστρατήγου Δημητρίου Δήμου στον Σάββα Βλάσση.

Η πολύπαθη αναδιοργάνωση του Ελληνικού Στρατού προβλέπει μεταξύ άλλων τα εξής:

Α. Κατάργηση του Στρατηγείου του Α΄ΣΣ με έδρα την Κοζάνη, μετάπτωση της VIII Mεραρχίας ΠΖ με έδρα τα Ιωάννινα σε Ταξιαρχία, μεταστάθμευση της 9ης Mηχανοποιημένης Ταξιαρχίας από τη Φλώρινα στη Κοζάνη, κατάργηση της 15ης Ταξιαρχίας Πεζικού με έδρα την Καστοριά, μετάπτωση της 10ης Ταξιαρχίας Πεζικού με έδρα τις Σέρρες σε Σύνταγμα και απόδοση όλων των Σχηματισμών στο Γ΄ΣΣ/NRDC-GR της Θεσσαλονίκης (του οποίου ο εθνικός ρόλος αναβαθμίζεται), πλην της ΧΧΙV Tεθωρακισμένης Ταξιαρχίας με έδρα το Λιτόχωρο που περνά στην 1η Στρατιά.

Β. Κατάργηση του Στρατηγείου του Β΄ΣΣ με έδρα τη Βέροια και απόδοση όλων των Σχηματισμών στην 1η Στρατιά.

Μία προσεκτική ματιά στον παρακάτω χάρτη είναι αρκετή για να αντιληφθούμε την επίδραση που είχε η κατασκευή της Εγνατίας Οδού στον Εθνικό Αμυντικό Σχεδιασμό. Με την αξιοποίηση του Συγκροτήματος Στρατηγικών Μεταφορών με έδρα τη Νέα Χαλκηδόνα του Νομού Θεσσαλονίκης, οι μηχανοκίνητες και τεθωρακισμένες εφεδρείες του ΕΣ μπορούν να καλύψουν σε ελάχιστο χρόνο το σύνολο των βορείων συνόρων:

Χάρτης της Εγνατίας Οδού και των Κάθετων Αξόνων με τους Σχηματισμούς μετά την υλοποίηση της αναδιοργάνωσης. Με μπλε χρώμα, οι Σχηματισμοί που αποκτά η 1η Στρατιά και με κίτρινο, οι Σχηματισμοί που αποκτά το Γ΄ΣΣ/NRDG-GR.

Θέατρο πολέμου Έβρος

Το μέτωπο ενός δυνητικού ελληνοτουρκικού πολέμου στη Θράκη θα έχει κατά την έναρξη των επιχειρήσεων ένα ανάπτυγμα 150 χιλιομέτρων, όσο περίπου το μήκος των σημερινών Ελληνοτουρκικών συνόρων, που διαμορφώνονται από την κοίτη του ποταμού Έβρου. H Δυτική Θράκη, είναι περιοχή περιορισμένου πλάτους και έκτασης, ημιορεινού εδάφους και περιορισμένου οδικού δικτύου, αν εξαιρεθεί η Εγνατία Οδός. Για την ακρίβεια, ο Νομός Έβρου συνδέεται συγκοινωνιακά με την υπόλοιπη Ελλάδα και διασχίζεται από τρεις βασικούς συγκοινωνιακούς άξονες: την Εγνατία οδό, τον κάθετο οδικό άξονα Αρδάνιο-Ορμένιο και τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης-Ορμένιου.

• Η Εγνατία Οδός είναι ο πλέον σημαντικός οδικός άξονας πο διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα από την Ηγουμενίτσα μέχρι τη Θεσσαλονίκη και από εκεί μέχρι τους Κήπους του Έβρου, με διατομή δύο κυρίων λωρίδων και βοηθητικής λωρίδας κυκλοφορία, ανά κατεύθυνση. Αποτελεί σημαντικότατο και κρισιμότατο εθνικό άξονα, ο οποίος από στρατιωτικής άποψης επιτρέπει την ταχεία οδική μεταφορά δυνάμεων από δυτικά προς τα ανατολικά (και αντίστροφα). Στο Νομό Έβρου η Εγνατία εισέρχεται από δυτικά, στο ύψος του χωριού Μέστη και φτάνει ανατολικά μέχρι το χωριό Κήποι, όπου το ομώνυμο τελωνείο και η πύλη εισόδου-εξόδου προς και από τη γείτονα χώρα. Το συνολικό μήκος Εγνατίας εντός του νομού Έβρου, δηλαδή της διαδρομής Μέστη-Κήποι, ανέρχεται σε 69 χλμ.

• Κάθετος τnς Εγνατίας Οδού, στο ύψος του χωρίου Αρδάνιο (πριν τους Kήπους) είναι ο οδικός άξονας Αρδάνιο-Ορμένιο (ελληνο- βουλγαρικά σύνορα), μήκους 124 χλμ. Ο δρόμος κινείται σε με­γάλο μήκος σχεδόν παράλληλα με τον ποταμό Έβρο. Είναι διατο­μής μιας λωρίδας κυκλοφορίας συν μιας βοηθητικής λωρίδας ανά κατεύθυνση. Αποτελεί τον κύριο οδικό άξονα της περιοχής και απ’ αυτόν διεξάγονται σχεδόν όλες οι οδικές μεταφορές από Βορρά προς Νότο και αντίστροφα. Μέγιστο μειονέκτημα του δρόμου από στρατιωτικής πλευράς είναι η εγγύτητα της χάραξης του με την παρέβρια περιοχή.

• Σχεδόν παράλληλα με τον οδικό άξονα κινείται και η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, η οποία στο μεγαλύτερο μέρος της κινείται παράλληλα με τον κάθετο οδικό άξονα και μάλιστα ανατολικότερα και εγγύτερα προς τον ποταμό. Δεν είναι άλλωστε λίγα τα σημεία που κινείται δίπλα στο ποτάμι και γι αυτό συμβαίνει το απαράδεκτο φαινόμενο να κατακλύζεται από νερά και διακόπτεται συχνά η σιδηροδρομική συγκοινωνία λόγω των πλημμυρών του ποταμού. Δυστυχώς, η ίδια η σιδηροδρομική γραμμή χρησιμοποιείται, ως ένα βαθμό, ως τεχνητό ανάχωμα (π,χ. στο χωριό Πραγγί) για μην πλημμυρίζουν οικισμοί.

Σε περίοδο επιχειρήσεων, το κάθετο σιδηροδρομικό δίκτυο του νομού Έβρου είναι πλήρως εκτε­θειμένο στα πυρά του εξ Ανατολών αντιπάλου και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προώθηση εφεδρειών προς το μέτωπο του βόρειου Έβρου.

Σε περίοδο επιχειρήσεων, οι δύο άξονες που εξυπηρετούν κάθετα την περιοχή του Έβρου, δη­λαδή η σιδηροδρομική γραμμή και ο κάθετος οδικός άξονας, καθί­στανται επιχειρησιακά ανεκμετάλλευτοι λόγω της εγγύτητάς τους με το ποτάμι και την όριο γραμμή. Είναι προφανές ότι εφόδια και δυνάμεις δεν μπορούν να μεταφέρονται παράλληλα με τα σύνορα και σε απόσταση μόλις λίγων εκατοντάδων μέτρων ή λίγων χιλιο­μέτρων απ’ αυτά.

Η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας, Βόλου, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Πάτρας, Λαυρίου και Θεσσαλονίκης (σύνδεση και με τον 6ο προβλήτα του λιμένα), παράλληλα με την ολοκλήρωση και εκσυγχρονισμό του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας (ΠΑΘΕ-Π), αποτελούν σήμερα τη βασική προτεραιότητα της ΕΡΓΟΣΕ και ευνοούν την μετακίνηση εφεδρείων από το νότο προς το βορρά. Ειδικότερα:

• Στις 11 Ιουλίου, η ΕΡΓΟΣΕ ανακοίνωσε τη δημοπράτηση της μελέτης για την κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 31,8 χλμ., που θα συνδέει του Νέου Εμπορικό Λιμένα της Καβάλας («Φίλιππος Β’» στη Νέα Καρβάλη) με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη στο ύψος των Τοξοτών Ξάνθης. Η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα αποτελέσει το ανατολικότερο τμήμα της (μελλοντικής) νέας σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη και επεκτείνεται με «παραλιακή» όδευση σε γενική «παραλληλία» με την Εγνατία Οδό.

• Στις 20 Σεπτεμβρίου, η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε σύμβαση €3,1 εκατ. για την υλοποίηση του έργου «Σιδηροδρομική σύνδεση του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων Λιμένα Αλεξανδρούπολης» που αφορά την κατασκευή τερματικής σιδηροδρομικής γραμμής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στον Λιμένα Αλεξανδρούπολης, η οποία θα συνδέει το σύμπλεγμα των γραμμών που αναπτύσσεται στο λιμάνι με τον χώρο του σταθμού των εμπορευματοκιβωτίων, μια απόσταση μόλις 325 μέτρων! Η υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου θεωρείται μεγάλη αναπτυξιακή παρέμβαση για τη Θράκη αλλά και για τη χώρα συνολικά καθώς θέτει τις βάσεις για την παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου από την εμπορική ναυτιλία και τη διοχέτευση των φορτίων μέσου του σιδηροδρόμου στο επίνειο του Νομού Έβρου.

Ο ΕΣ κατέθεσε ολοκληρωμένη μελέτη για τον κάθετο
οδικό  άξονα Μέστης – Σαππών – Ορμενίου. Με έντονο
μαύρο χρώμα  η θέση του φράκτη στο προγεφύρωμα
του Κάραγατς.
Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι παρά την αναβάθμιση του δικτύου συγκοινωνιών, ο βόρειος Έβρος παραμένει αποκομμένος από την υπόλοιπη Ελλάδα. Ο πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας Στρατηγός ε.α. Φρ. Φράγκος είχε αποκαλύψει σε συνέντευξή του ότι ομάδα του Μηχανικού ολοκλήρωσε την αναγνωριστική μελέτη του κάθετου οδικού άξονα Μέστης – Σαππών – Ορμενίου, μήκους 120 χιλιομέτρων, για το οποίο έχει κατατεθεί ήδη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τρεις προτάσεις χρηματοδότησης, μεταξύ των οποίων χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ ή ακόμα και προσφορά των μηχανημάτων του ΕΣ γιατη μείωση του κόστους κατασκευής, χωρίς όμως μέχρι στιγμής ανταπόκριση από την Πολιτεία. Η κατασκευή ενός νέου κάθετου άξονα διατομής μίας κύριας και μιας βοηθητικής λωρίδας ανά κατεύθυνση με σύγχρονα γεωμετρικά χαρακτηριστικά αποτελεί ύψιστη εθνική ανάγκη. Στο ορεινό κομμάτι αναγκαιεί η κατασκευή δίδυμων σηράγγων για την παράκαμψη των ορεινών διαβά­σεων, αλλά και τη συντόμευση της διαδρομής, θα πρέπει να κατασκευ­αστεί ξεχωριστή σήραγγα ανά ρεύμα κυκλοφορίας, προκειμένου να μην καθίσταται εύκολη η ολική διακοπή της κυκλοφορίας με μια πετυχημένη αεροπορική προσβολή ενός στομίου σήραγγας. Επίσης, θα ήταν καλό, οι σήραγγες να απέχουν μεταξύ τους λίγες εκατοντάδες μέτρα για την απο­τροπή της ταυτόχρονης προσβολής των στομίων τους. Σήραγγες μήκους κάποιων εκατοντάδων μέτρων με επαρκή αερισμό και οδούς διαφυγής (όπως προβλέπουν οι σύγχρονες προδιαγραφές) αποτελούν άριστα κατα­φύγια για ολόκληρες μονάδες που προωθούνται προς τον βόρειο Έβρο, μπορούν να πραγματοποι­ούν στάσεις για συντήρηση και ανάπαυση του προσωπικού τους, υπό την άριστη προστασία του ορεινού όγκου που διασχίζει η σήραγγα. Συνεπώς, η αναγκαιότητα υλοποίησης ενός τέτοιου σχεδίου οδικών υποδομών, θα συνέβαλλε τα μέγιστα στην επιχειρησιακή ικανότητα των Ενόπλων Δυνά­μεων, αλλά ταυτόχρονα θα λειτουργούσε και ως παράγοντας ανάπτυξης και άρσης της απομόνωσης των κατοίκων της περιοχής, όπως διαχρονικά επιδιώκει το τουρκικό προξενείο Κομοτηνής.

(Με πληροφορίες από το άρθρο “Η ελληνική αντίδραση στο σχέδιο «BALYOZ»” του περιοδικού Στρατιωτική Ισορροπία, τ.4, Ιούνιος 2010).

strategyreports

14 σχόλια:

Ηλίας από Κομοτηνή 27 Οκτωβρίου 2013 στις 3:45:00 π.μ. EET  

Το άρθρο αυτό αποτελεί καλή αφορμή για να αναπτυχθούν κάποιοι προβληματισμοί αναφορικά με την κατάργηση του Β΄ Σώματος Στρατού αλλά και τη θέση της λεγόμενης «στρατηγικής εφεδρείας» και συγκεκριμένα των μηχανοκίνητων μονάδων αυτής.

Κατάργηση Β΄ Σώματος Στρατού: Εμπρός… προς τα πίσω;
Σε περίοδο πολέμου και πριν την κατάργηση του Β΄ ΣΣ η 1η Στρατιά είχε 3 αποστολές: α) να διεξάγει τον αγώνα στο μέτωπο του Έβρου (μέσω του Δ΄ ΣΣ), β) να εξασφαλίζει τα βόρεια σύνορα δυτικά του Νέστου από «παρενοχλήσεις» (μέσω του Α΄ ΣΣ) και γ) να εξασφαλίζει την ομαλή ροή των ενισχύσεων και εφοδίων κατά μήκος όλης της χώρας προς τα πολεμικά μέτωπα. Το Γ΄ ΣΣ είχε κυρίαρχο ΝΑΤΟϊκό ρόλο ενώ η αποστολή της ενίσχυσης με τη χρήση της στρατηγικής εφεδρείας γινόταν από τον Α/ΓΕΣ μέσω του Β΄ ΣΣ υπό το οποίο αυτή ήταν συγκεντρωμένη. Με την αναδιοργάνωση που έγινε η Στρατιά επιβαρύνεται με το έργο της χρησιμοποίησης της στρατηγικής εφεδρείας, η οποία πλέον υπάγεται σε αυτήν. Δε γνωρίζω εάν η εσωτερική δομή της Στρατιάς της επιτρέπει να ανταποκριθεί με επάρκεια στον επιπλέον φόρτο εργασίας. Σίγουρα όμως η διατήρηση του Β΄ ΣΣ θα διευκόλυνε το συντονισμό μεταξύ των επίλεκτων μονάδων (υπό την 1η ΜΠ), των μηχανοκίνητων μονάδων (υπό τη 2η ΜΠ) και των μονάδων ελικοπτέρων (1η ΤΑΞΑΣ). Χάρη στην αναδιοργάνωση, λοιπόν, η Στρατιά δεν έχει να επιτελέσει απλώς μια 4η αποστολή (διαχείριση των στρατηγικών εφεδρειών) αλλά θα πρέπει να συντονίσει απευθείας τις ενέργειες 3 σχηματισμών επιπέδου Μεραρχίας / Ταξιαρχίας. Κάτι ανάλογο θα πρέπει να γίνει και τον καιρό της ειρήνης σε θέματα εκπαίδευσης, συντονισμού, ανάπτυξης δόγματος κλπ. Πηγαίνοντας, δε, ένα βήμα παραπέρα, τίθεται εν αμφιβόλω και η ίδια η σκοπιμότητα της αλλαγής υπαγωγής της στρατηγικής εφεδρείας. Η Στρατιά είναι αρμόδια μόνο για την ηπειρωτική χώρα ενώ το Αιγαίο αποτελεί χώρο ευθύνης της ΑΣΔΕΝ. Αυτός που έχει συνολική εικόνα είναι ο Α/ΓΕΣ, και το Β΄ ΣΣ υπαγόταν απευθείας σε αυτόν ακριβώς γιατί ο συγκεκριμένος σχηματισμός είχε περιοχή ευθύνης όλη την Ελλάδα. Το γεγονός ότι η στρατηγική εφεδρεία έφυγε από τον έλεγχο αυτού που «έβλεπε» το σύνολο του εθνικού χώρου και υπάγεται πλέον στο σχηματισμό που έχει ευθύνη μόνο για το ηπειρωτικό τμήμα αυτού, το πιθανότερο είναι πως θα δημιουργήσει, παρά θα επιλύσει, προβλήματα.
Είναι ίσως ενδιαφέρον να γίνει παραλληλισμός μεταξύ του Β΄ και του Δ΄ ΣΣ. Στους σχηματισμούς αυτούς υπάγονταν τόσο στρατηγεία μεραρχιών (1η, 2η ΜΠ και 12η, 16η ΜΠ αντίστοιχα) με τις υπό διοίκηση ταξιαρχίες όσο και ανεξάρτητες ταξιαρχίες (1η ΤΑΞΑΣ και ΤΘ-ΜΚ ταξιαρχίες αντίστοιχα), προφανώς γιατί σε αμφότερες τις περιπτώσεις κρίθηκε ότι πρέπει να υπάρχει ένα επίπεδο διοίκησης μεταξύ των μεραρχιών – ταξιαρχιών και του Α/ΓΕΣ – Στρατιάς αντίστοιχα. Κανείς όμως δε διανοήθηκε να προτείνει κατάργηση του Δ΄ ΣΣ.
(συνεχίζεται)

Ηλίας από Κομοτηνή 27 Οκτωβρίου 2013 στις 3:46:00 π.μ. EET  

(συνέχεια)
Η θέση της (μηχανοκίνητης) στρατηγικής εφεδρείας: Σα να μην πέρασε μια μέρα (από την πτώση του ανατολικού μπλοκ)
Η κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού και η συνεπακόλουθη κατακόρυφη μείωση της απειλής από τις βόρειες χώρες δεν είχε αντίστοιχο αντίκτυπο στη θέση της μηχανοκίνητης εφεδρείας του ΕΣ. Οι μόνες ουσιαστικές αλλαγές ήταν η μεταφορά της έδρας της 20ης ΤΘ Μεραρχίας στην Καβάλα και η διάλυση της 22ης ΤΘ Ταξιαρχίας (προφανώς κάποιοι θεώρησαν ότι αν τη χρειαστούμε μπορούμε να την επανενεργοποιήσουμε σε λίγες ώρες…). Έτσι, μια ΤΘ Ταξιαρχία και 2 ΜΚ Ταξιαρχίες παραμένουν στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Ποια όμως είναι τα μέτωπα που θεωρείται ότι πρέπει να καλύψουν; Οι επιλογές θα μπορούσαν να είναι τρεις: η κάλυψη των συνόρων με Αλβανία και ΠΓΔΜ, η ενίσχυση νησιών του Αιγαίου και η ενίσχυση του Δ΄ ΣΣ στον Έβρο.
α) Στην περιοχή από τα παράλια της Ηπείρου έως τη Θεσσαλονίκη οι κύριοι στόχοι «εθνικής εμβέλειας» είναι τα ενεργειακά κέντρα της Κοζάνης και της Πτολεμαΐδας καθώς και η ίδια η συμπρωτεύουσα. Οι απειλές για αυτά, αλλά και όλους τους υπόλοιπους στόχους, δεν πρόκειται να λάβουν τη μορφή εισβολής τεθωρακισμένων του στρατού της Αλβανίας ή της ΠΓΔΜ. Αυτό που πρέπει να αναμένεται, στην απίθανη περίπτωση που ο πόλεμος θα γίνει σε κενό πολιτικής και διπλωματίας, είναι εκτεταμένος ανταρτοπόλεμος, και στη χειρότερη περίπτωση και επιχειρήσεις κατά βάση πεζικού των δύο αυτών χωρών όχι πολύ μακριά από τα σύνορα. Η άμεση επέμβαση αεροκίνητων τμημάτων ή και τμημάτων με τροχοφόρα τεθωρακισμένα, σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες μονάδες και τις τοπικές εφεδρείες οι οποίες θα δρουν σε περιοχή με φίλιο πληθυσμό, μάλλον καθιστά την απώλεια εθνικού εδάφους απίθανο ενδεχόμενο. Εάν γίνει δεκτό ότι αυτή θα είναι η μορφή του αγώνα, καθίσταται περιττή η παρουσία βαρέων μονάδων με άρματα μάχης, ΤΟΜΠ και πυροβολικό (ή τουλάχιστον οι απαιτούμενοι αριθμοί θα είναι ελάχιστοι).
(συνεχίζεται)

Ηλίας από Κομοτηνή 27 Οκτωβρίου 2013 στις 3:46:00 π.μ. EET  

(συνέχεια)
β) Ο λιμένας της Θεσσαλονίκης είναι κομβικός για τη μεταφορά ενισχύσεων από τη Βόρεια Ελλάδα προς τα απειλούμενα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Ωστόσο, τα διατιθέμενα αρματαγωγά του Πολεμικού Ναυτικού θα αφιερωθούν καταρχήν για τη μεταφορά της 32ης Ταξιαρχίας Πεζοναυτών από το Βόλο και τη Σύρο. Ακόμα όμως κι αν θεωρήσουμε ότι αυτά θα βρίσκονται ήδη στη Θεσσαλονίκη, επαρκούν τα 5 αρματαγωγά, τα 2-3 αερόστρωμνα ZUBR και όσα πολιτικά οχηματαγωγά τύχει να υπάρχουν εκεί για τη μεταφορά του προσωπικού και του υλικού μιας ΤΘ και 2 ΜΚ ταξιαρχιών; Θα το επιτρέψουν αυτό ο διατιθέμενος χρόνος, οι καιρικές συνθήκες, οι οργανωτικές απαιτήσεις, η τουρκική πολεμική αεροπορία και το ναυτικό; Ακούγεται δύσκολο, αν όχι απίθανο. Στην καλύτερη περίπτωση μόνο μέρος των δυνάμεων αυτών θα μπορέσουν, αν μπορέσουν, να φορτωθούν στα πλοία σε εύλογο χρόνο και να μεταφερθούν στα νησιά.
γ) Το μέτωπο του Έβρου είναι το μόνο στο οποίο σε περίπτωση σύρραξης θα λάβουν χώρα συγκρούσεις τεθωρακισμένων. Συνεπώς η πρώτη προτεραιότητα της μηχανοκίνητης εφεδρείας θα είναι να σπεύσει προς ενίσχυση του Δ΄ ΣΣ. Για να το κάνει αυτό, θα πρέπει να μετακινηθεί τουλάχιστον 300 χλμ. (Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη) αντιμετωπίζοντας στην πορεία της ενδεχομένως ενέδρες, νάρκες, κατεστραμμένες γέφυρες και σήραγγες, επιδρομές της τουρκικής αεροπορίας και τους πυραύλους του τουρκικού πυροβολικού και ξοδεύοντας μεγάλο μέρος των καυσίμων της. Σε περίπτωση όμως που οι τρεις αυτές μονάδες (24η ΤΘΤ και 33η και 34η ΜΚΤ) βρίσκονται π.χ. αμέσως ανατολικά του Νέστου (παραμένοντας έτσι αρχικά σε σημαντική απόσταση από το μέτωπο για λόγους ασφαλείας), προκύπτουν συγκεκριμένα πλεονεκτήματα: η απόσταση από την πρώτη γραμμή μειώνεται κατά πολύ, ο αριθμός των σημείων που μπορεί να «κολλήσουν» το ίδιο, όπως και οι απαιτούμενοι ανεφοδιασμοί. Επιπλέον, από τον καιρό της ειρήνης θα βρίσκονται πολύ εγγύτερα του χώρου στον οποίο θα κληθούν να πολεμήσουν με όλα τα πλεονεκτήματα στην εκπαίδευση, τη γνώση του εδάφους, τη συνεργασία με τις προωθημένες φίλιες μονάδες κλπ. που συνεπάγεται κάτι τέτοιο. Πιθανότατα θα δεχτούν από την πρώτη στιγμή ανορθόδοξο πόλεμο και μεγαλύτερο αριθμό επιδρομών της τουρκικής αεροπορίας, αλλά αυτός ο κίνδυνος ίσως πρέπει να γίνει αποδεκτός συγκρινόμενος με μια μοιραία καθυστέρηση (στην περίπτωση που οι μονάδες δε θα βρίσκονται ήδη εκεί αλλά θα έρχονται από τη Θεσσαλονίκη) τη στιγμή που τα πάντα ενδέχεται να κριθούν σε μερικές ώρες.
Εν κατακλείδι, με την κατάργηση του Β΄ ΣΣ ίσως να έχει ήδη τεθεί ο σπόρος για μια… αναδιοργάνωση της αναδιοργάνωσης, ενώ η παραμονή του μηχανοκίνητου τμήματος της στρατηγικής εφεδρείας του ΕΣ μακριά από το πιθανότερο (με διαφορά) θέατρο συγκρούσεων όπου αυτή θα χρησιμοποιηθεί πρέπει να δικαιολογηθεί με πειστικά επιχειρήματα.

ΟΠΛΙΤΗΣ 27 Οκτωβρίου 2013 στις 1:54:00 μ.μ. EET  

Μερικές απορίες:
α. Πως είναι δυνατή η άσκηση διοικήσεως (I ΜΠ) σε μονάδες που απέχουν έως 400 χλμ.
β. Σε τι χρόνο είναι δυνατή η μετακίνηση μονάδων που δεν διαθέτουν ελικόπτερα όχι μόνο σε αριθμό. Ο παράγοντας χρόνος είναι καθοριστικός ακόμη και μερικά λεπτά, οι αερομεταφερόμενες μονάδες πρέπει να έχουν τα ελικόπτερα κυριολεκτικά δίπλα στους θαλάμους οπλιτών.Δεν απαιτείται η αποφοίτηση από τη σχολή επιτελών για να κατανοήσει κάποιος τη γελοιότητα που επικρατεί.
γ. Επίσης τραγελαφική είναι και η κατάσταση των πεζοναυτών,πεζοναύτες χωρίς καράβια, απαξιώνουν και ακυρώνουν τις προσπάθειες αυτών των ανθρώπων.
δ. Πραγματικά μου προκαλεί εντύπωση,τι προσδοκούν από τη II Μ/Κ ΜΠ μόνο, συγκριτικά με το παρελθόν που στρατηγική εφεδρεία αποτελούσε αριθμός περισσοτέρων σχηματισμών ειδικά πιό ''βαριών''.
ε. Η απόσταση παραμένει μεγάλη από τον Έβρο,παρά την ύπαρξη της εγνατίας, μη αγνοούμε το γεγονός ότι οι κινήσεις θα γίνουν με σκότος.
στ. Στην Ήπειρο ουσιαστικά μένουμε δίχως πραγματικές μονάδες, η ενίσχυση της VIII ΤΑΞ με προσωπικό και μέσα είναι επιτακτική, γαι τη φύλαξη των συνόρων και την αντιμετώπιση όποιων απειλών.

Ανώνυμος 27 Οκτωβρίου 2013 στις 11:54:00 μ.μ. EET  

Δεν έχω καταλάβει γιατί η Στρατιά, με το παλιό καθεστώς αλλά και με το νέο, πρέπει να είναι στρατιά, δηλαδή ένα επίπεδο διοικήσεως πάνω από σώμα στρατού (θεωρητικά τουλάχιστον). Εκφράζω απορία, όχι κάποια κριτική, αν μπορεί κάποιος ας εξηγήσει.

strategy 28 Οκτωβρίου 2013 στις 1:40:00 π.μ. EET  

@Ηλίας από Κομοτηνή

Θα συμφωνήσω μαζί σου ότι έχει ήδη τεθεί ο σπόρος για μια …αναδιοργάνωση της αναδιοργάνωσης όμως θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω στην προώθηση των τεθωρακισμένων και μηχανοκίνητων εφεδρειών "αμέσως ανατολικά του Νέστου".
Η μέση απόσταση μεταξύ Πολυκάστρου Κιλκίς/Ασσήρου Θεσσαλονίκης μέχρι την Αλεξανδρούπολη (για τις 33 και 34 Μ/Κ ΤΑΞ αντίστοιχα) είναι 350km, η μέση απόσταση Λιτοχώρου-Αλεξανδρούπολης (για την XXIV TΘΤ) είναι 450km. Όπως επιβεβαιώνεται από ασκήσεις που διεξήξαγε το Β΄ΣΣ και μάλιστα νύχτα, με μία μέση ταχύτητα των 50km/h, οι εφεδρείες αυτές μεταφέρονται στην Αλεξανδρούπολη σε 7 έως 9 ώρες. Έστω ότι το Συγκρότημα Στρατηγικών Μεταφορών δε διαθέτει τα μέσα για ταυτόχρονη οδική μεταφορά των οχημάτων των τριών Ταξιαρχιών ταυτόχρονα (υπάρχουν όμως εναλλακτικές...), έστω ότι θα υπάρξουν διάφορες "εκπλήξεις" καθ΄οδόν, υπολόγισε 48 ολόκληρες ώρες για τη μεταφορά τους στον Έβρο. Σημειωτέον ότι οι ανακλήσεις αδειών προσωπικού, η νυχτερινή κινητοποίηση ή άλλες ασυνήθιστες στρατιωτικές δραστηριότητες δεν περνούν απαρατήρητες. Ενδεχομένως κάπου αλλού, στην Ανατολική Θράκη και στην Τουρκία σίγουρα όχι. Θα υπάρχει λοιπόν ικανός χρόνος για να εφαρμοστούν τα προβλεπόμενα καθώς η ένταση μετατρέπεται σε κρίση που οδηγεί τελικά στον πόλεμο.

Για την επιλογή της σημερινής έδρας της 34ης Μ/Κ ΤΑΞΠΖ στον Άσσηρο, βλέπε εδώ.

Σε ό,τι αφορά την ενίσχυση της ΑΣΔΕΝ από την ηπειρωτική Ελλάδα, είναι γνωστά τα προβλήματα που προκαλεί η απόσταση μεταξύ της έδρας της 32 ΤΑΞΠΝ (Βόλος) και της Διοίκησης Αμφίβιων Δυνάμεων του ΠΝ (ΝΣ/Αμφιάλη) και εύχομαι να βρεθεί κάποια στιγμή η χρυσή τομή. Η όποια αποβατική ενέργεια της 32 ΤΑΞΠΝ με αρματαγωγά θα εκτελεστεί με το Πρώτο Φως, δηλαδή η φόρτωση από το λιμάνι του Βόλου πρέπει να γίνει τουλάχιστον 12 ώρες νωρίτερα (μιλάω για τα 505 και 521 ΤΠΝ, 32 ΙΜΑ με άρματα Leopard-1A5, 32 TΥΠ, 32 ΛΔΒ κλπ). Τα Zubr μπορούν να μεταφέρουν το 521ΤΠΝ (M113, Hummer με MILAN, GMG κλπ) από τον Αυλώνα σε συντομότερο χρονικό διάστημα.

Ηλίας από Κομοτηνή 29 Οκτωβρίου 2013 στις 12:13:00 π.μ. EET  

Strategy,
Με βάση και την ανάρτηση στην οποία παραπέμπεις έχω να παρατηρήσω τα ακόλουθα:
Α) Από τους αριθμούς που αναφέρονται για τα Steyer 40M60 (61) και τα Oshkosh M911 (έστω 91, άρα σύνολο 152 αρματοφορείς) είναι σαφές ότι δεν είναι δυνατή η μεταφορά (με μια διαδρομή) όχι απλώς και των 3 μονάδων αλλά ούτε καν των 2 εξ αυτών. Εντελώς ενδεικτικά, στα 41 Leo 1A5 και τα 82 Μ-113 (τα οποία απαιτούν 82 αρματοφορείς) πρέπει να προστεθούν τα γεφυροφόρα άρματα, τα άρματα περισυλλογής, τα αυτοκινούμενα πυροβόλα και τα Κέντρα Διεύθυνσης Πυρός της Μοίρας Πυροβολικού (και δε γνωρίζω εάν στα 82 Μ-113 περιλαμβάνονται και τα ΤΟΜΟ, τα νοσοκομειακά, τα οχήματα περισυλλογής Μ-578 κ.α.). Με απαίτηση πιθανόν άνω των 110 αρματοφορέων για τη μεταφορά μόνο π.χ. της 34ης Μ/Κ Ταξιαρχίας, το πολύ να μπορέσει να μεταφερθεί ταυτόχρονα ακόμη μια επιλαρχία αρμάτων μάχης ή ένα μηχανοκίνητο τάγμα (εφόσον η διαθεσιμότητα των αρματοφορέων είναι στο 100%). Οι εναλλακτικές που αναφέρεις υποθέτω ότι είναι α) η σιδηροδρομική μεταφορά και β) η επίταξη πολιτικών οχημάτων. Για την πρώτη ισχύουν δύο μεγάλα μειονεκτήματα: το πρώτο είναι η ύπαρξη μιας και μοναδικής σιδηροδρομικής γραμμής στον άξονα Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης, γεγονός που συνεπάγεται ότι πλήγμα ακόμα και σε ένα μόνο σημείο αυτής θα ακυρώσει τη δυνατότητα χρήσης της, και το δεύτερο ότι η επισκευή μιας σιδηροδρομικής γέφυρας ή σήραγγας είναι απείρως πιο χρονοβόρα από μια αντίστοιχη οδική. Για τη δεύτερη εναλλακτική, θα είχε ενδιαφέρον να ξέρουμε εάν έχουν γίνει ποτέ ασκήσεις μεταφοράς μιας πλήρους ΤΘ ή Μ/Κ Ταξιαρχίας αποκλειστικά από πολιτικά οχήματα, έτσι ώστε να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν διαθέσιμα αρκετά από αυτά (εννοείται με ικανότητα μεταφοράς του υλικού των ΤΘ και Μ/Κ ταξιαρχιών), όπως εξάλλου θα ήταν ενδιαφέρον να διευκρινιστεί πόσες δυνάμεις μεταφέρθηκαν ταυτόχρονα σε κάθε άσκηση που διεξήγαγε το Β΄ ΣΣ.
Β) Από τα παραπάνω προκύπτει το συμπέρασμα ότι, αποκλειστικά με στρατιωτικά μέσα, απαιτούνται 3 διαδρομές για να μεταφερθεί το σύνολο των 3 ταξιαρχιών στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης. Έτσι, απαιτείται να διανυθεί 5 φορές η διαδρομή αυτή: 3 για μετάβαση, 2 για επιστροφή (εάν υποτεθεί ότι δεν υπάρχουν άλλες μονάδες για μεταφορά ανατολικά, κάτι που ίσως δεν ισχύει – πού βρίσκονται π.χ. τα MLRS;). Μιλάμε δηλαδή για χρόνους που υπερβαίνουν το 10ήμερο (και υπό την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των αρματοφορέων δε θα μειωθεί από απώλειες, ατυχήματα, βλάβες, ο ανεφοδιασμός τους σε καύσιμα θα γίνεται απρόσκοπτα κλπ.). Αλλά έστω και ότι αυτός ο (πολύ) τραβηγμένος χρόνος θα περικοπεί σημαντικά λόγω της ύπαρξης διαθέσιμων πολιτικών οχημάτων στους απαιτούμενους αριθμούς τα οποία θα επιτάσσονται και θα ασκούνται σε τακτική βάση. Πάλι θα μιλάμε για πολλές ώρες οι οποίες ίσως και να γίνουν μέρες. Το πρόβλημα είναι ότι, επειδή και ο εχθρός τα γνωρίζει όλα αυτά, θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να εκμεταλλευτεί το διατιθέμενο χρονικό (και χωρικό) διάστημα για να εμποδίσει τελείως την έλευση των εφεδρειών ή τουλάχιστον να την καθυστερήσει σημαντικά. Και όσο μεγαλύτερη απόσταση έχουν να διανύσουν αυτές, τόσο μεγαλώνει το περιθώριο να εκτεθούν σε απειλές κάθε τύπου.
(συνεχίζεται)

Ηλίας από Κομοτηνή 29 Οκτωβρίου 2013 στις 12:13:00 π.μ. EET  

(συνέχεια)
Γ) Ας σημειωθούν και τα ακόλουθα: οι χρόνοι αυξάνονται κατά πολύ σε περίπτωση που η εφεδρεία πρέπει να προωθηθεί όχι στην Αλεξανδρούπολη αλλά στο βόρειο Έβρο, καθώς μεγαλώνουν οι αποστάσεις που πρέπει να διανυθούν αλλά, το κυριότερο, το έδαφος διέλευσης γίνεται πολύ πιο δύσκολο (άξονας Σάπες – Ορμένιο). Και βέβαια, όσο άμεση και να είναι η μετακίνηση των μονάδων από τη Θεσσαλονίκη στην περιοχή του Έβρου, δεν αναιρεί τα πλεονεκτήματα της μόνιμης στάθμευσής τους κάπου «ανατολικά του Νέστου», δηλαδή τους εκ των πραγμάτων μικρότερους χρόνους επέμβασης, την εξοικείωση με την ευρύτερη περιοχή, το έδαφος, τις κλιματολογικές συνθήκες, τη συνεργασία με ήδη υφιστάμενες μονάδες, την απαλλαγή των αρματοφορέων από την αντίστοιχη αποστολή, την εξοικονόμηση καυσίμων κλπ.
Δ) Ορθά αναφέρεις ότι θα υπάρχει σημαντικός χρόνος έγκαιρης προειδοποίησης από τη μεριά μας. Ακόμα και έτσι όμως, εάν γίνουν δεκτά τα επιχειρήματα που ανέπτυξα στο πρώτο μου σχόλιο για τη μη αναγκαιότητα / χρησιμότητα των 3 μονάδων για τα άλλα δύο μέτωπα (βόρεια σύνορα και νησιά Αιγαίου) τότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να μη γίνει η μετακίνησή τους στη Θράκη και να αφεθεί έστω και αυτό το (θεωρούμενο ως) μικρό περιθώριο επίτευξης στρατηγικού αιφνιδιασμού στην τουρκική πλευρά. Όσο δε για την Εγνατία, η μείωση που επιφέρει στο χρόνο των μετακινήσεων μπορεί να ιδωθεί και αντίστροφα: δεν υπάρχει πλέον δικαιολογία για τη μη μεταφορά των μηχανοκίνητων μονάδων ανατολικά, αφού εκεί η αναλογία δυνάμεων και η μορφή και ο ρυθμός των επιχειρήσεων τις καθιστά απαραίτητες και διακυβεύεται η απώλεια εθνικού εδάφους, σε αντίθεση με ένα μέτωπο στην Κεντρική Μακεδονία όπου, εάν χρειαστεί η μετακίνηση μηχανοκίνητων ενισχύσεων από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, αυτή μπορεί πλέον να γίνει σε μικρό χρονικό διάστημα.
Ε) Τέλος, παρατηρώ στην ανάρτηση στην οποία παραπέμπεις ότι η επιλογή έδρας της 34ης Μ/Κ Ταξιαρχίας έγινε μεταξύ περιοχών πλησίον της Θεσσαλονίκης και όχι μεταξύ αυτής και της Θράκης. Συνεπώς, τα επιχειρήματα υπέρ της μεταφοράς της ανατολικά δεν αντικρούστηκαν, απλούστατα επειδή δεν ετέθησαν ποτέ. Και εδώ ίσως βρίσκεται και η απάντηση για τη μη αλλαγή της έδρας των μονάδων της μηχανοκίνητης εφεδρείας: από την ένταση των αντιδράσεων για την αλλαγή της έδρας της 34ης Μ/Κ Ταξιαρχίας πέριξ της Θεσσαλονίκης, είναι φανερό ότι η πρόταση για μεταφορά των εν λόγω 3 μονάδων ανατολικά του Νέστου θα εύρισκε αντίθετους όλους τους πολιτικούς από την ευρύτερη περιοχή της συμπρωτεύουσας για τους γνωστούς μικροκομματικούς λόγους, εξασφαλίζοντας την απόρριψή της σε χρόνο dt. Γι’ αυτό μάλλον δεν έχει τεθεί ποτέ τέτοια πρόταση, ούτε καν ως σκέψη ή «διαρροή» (από όσο ξέρω τουλάχιστον). Εάν την κάνει πολιτικό πρόσωπο θα αποδοκιμαστεί συλλήβδην, ενώ εάν την κάνει κάποιος στρατιωτικός διακινδυνεύει να βρεθεί ο ίδιος ανατολικά του Νέστου.

Ανώνυμος 29 Οκτωβρίου 2013 στις 10:57:00 π.μ. EET  

Καλημέρα Ηλία

Όσα γράφεις είναι πέρα ως πέρα σωστά και δείχνουν το κενό στην ανώτατη ηγεσία απο άποψη στρατηγικής και γενικής τακτικής κατάστασης.

1. Τα σώματα στρατού είναι ΣΩΜΑΤΑ στρατού δηλαδή ΚΟΜΜΑΤΙΑ της στρατιάς που υπάρχουν σαν υποδιοίκηση για να μην πνιγεί το τμήμα επιχειρήσεων της 1ης

Επειδή κλαδικά συμφέροντα διατηρούν ακόμα το ΓΕΣ ως ανεξάρτητο επιτελείο υπο το ΑΓΕΕΘΑ και άλλα ΣΣ της 1η πάνε στο πρώτο μέσω της 1ης και άλλα στο ΓΕΕΘΑ κατευθείαν καταλαβαίνουμε οτι εν καιρώ πολέμου θα γίνει ένα επιτελικό μπάχαλο παρόμοιο με το @@@ του ΒΠΠ.
Τα χρόνια περνάνε αλλά οι έλληνες επιτελείς είναι στι ίδιο χαμηλό επίπεδο.

Η Στρατιά δεν γίνεται να κοπεί. Ένα ΣΣ μπορεί να κοπεί οποιαδήποτε ώρα αφού η ΜΑΜΑ στρατιά κάνει τα πάντα με αυτό ή ΧΩΡΙΣ αυτό.

2. Η παρούσα οργάνωση χωλαίνει απο λάθη του παρελθόντος και απο οργανωτικές δομές επι εμφυλίου που ήθελε μονάδα ανα 5 χλμ ελληνικού εδάφους απο την αλεξανδρούπολη μέχρι την ζάκυνθο.

Ενώ ο εχθρός έχει συγκεκριμένη θέση ο ΕΣ ακόμα κοιτά ανατολικά, δυτικά, νότια και στο φεγγάρι για εχθρό.

Ο εχθρός υπάρχει στην θράκη, στα νησιά και στην κύπρο. Οι εφεδρείες - αυτοί που θα ξεσκατώσουν - τους 30,000 μόνιμους και τα 50,000 ανεκπαίδευτα παιδιά απο τις εκατοντάδες χιλιάδες τούρκων σε επιθετική διάταξη ΠΡΕΠΕΙ να είναι σε απόσταση απο το μέτωπο λιγότερο απο 12 ώρες - μαζί με την μεταφορά στις τελικές μονάδες και απο αυτές στην 1η γραμμή.
Υποθέσεις οτι θα ξέρουμε 1-2 μέρες, βδομάδες, μήνες και χρόνια πριν μια εχθρική επίθεση είναι υποθέσεις.
Μπορεί ναι - όπως στα ίμια.
Μπορεί και να πετάξουν τις 5 ταξκδ σε ένα νησί μας, με ε/π μέσα σε ένα μόνο βράδυ χωρίς να πάρουμε γραμμή. Το γεεθα θα προσπαθεί να βρει πολιτικούς ηγέτες, αξκους και στρατιώτες με διαλυμένα τα δίκτυα κινητών και ηλεκτρισμού, προσπάθεια που γνωρίζοντας την ελληνική αγάπη για την οργάνωση είναι καταδικασμένη σε αποτυχία.

Τζόγος με τις ζωές και τον πολιτισμό των ΕΛΛΗΝΩΝ.

Η παρούσα στρατηγική "εφεδρεία" είναι στρατηγική ΑΠΟΤΥΧΙΑ απο όλες τις πλευρές.

Η επίσης ελαφριά εφεδρεία των πεζοναυτών και των α/φ πεζών είναι σε χειρότερη μοίρα αφού υπολείπεται μέσω ενώ αυτόματα με την χρίση τους κόβουμε τα χέρια μας απο επιχειρήσεις αντίδρασης στα νώτα μας ή σε καταλήψεις νήσων του εχθρού.
Μένουν τα πασπαρτού κδ-αλ-αμφ κδ, όσοι επιζήσουν απο τα πρώτα κύματα τούρκων αμυνόμενα ως απλό ελαφρύ πεζικό, για να εκτελέσουν επιχειρήσεις ταχείας αντίδρασης και άμεσης κρούσης...

τριαλαλα τριαλαλο...

3. Η πρόσφατη άσκηση πυρπολητή με τις μεταφορές έδειξε στο γεεθα οτι κουβαλάμε παντού τα πάντα - 40 χρόνια μετά οτν γιομ κιππούρ.

Έδειξε ΣΩΣΤΑ οτι δεν μπορούμε τα πάντα ΤΩΡΑ.

Η επιστράτευση είναι η δυσκολότερη στρατιωτική επιχείρηση και ασκούμαστε σε αυτή λιγότερη απο οποιαδήποτε.

Ο ΕΣ σχεδιάζει επιχειρήσεις ΠΑΝΤΑ με υποθέσεις όπως είπα πιο πάνω. Υποθέσεις που και ο πιο ηλίθιος τούρκος επιτελής (που είναι κλάσεις ανώτερος του έλληνα) να κοιτάξει να διαλύσει.

Οι επιτελείς μας ούτε ξέρουν τί τους γίνεται, ούτε πόσα χρόνια, ΑΝ ζήσουν, θα περάσουν σε ελληνικές ή τουρκικές φυλακές μετά. Το μόνο που ξέρουν είναι να ναι καλά η κοζάνη, η καλαμάτα και του παπάγου. Μην ξεχάσω και τους τιμημένους κρήτες και γιαννιώτες.

Όταν δούμε ΣΟΒΑΡΗ οργάνωση απο τις ΕΕΔ και ΣΟΒΑΡΟ στρατό τα ξαναλέμε.

@αδερφέ strategy

με ΕΝΑ τάγμα ανορθόδοξου πολέμου κόβονται ΟΛΕΣ οι επικοινωνίες εν ελλάδι.
Με 5-6 εκ ευρώ στις σωστές τσέπες (ολπ/θ, οσε, εθνικες) δεν χρειάζεται καν ταγμα. Ίσως αρκεί να πει ο εχθρός οτι ΜΕΤΑ τον πόλεμο και την χρίση των δρόμων απο το στρατό θα χάσουν τα προνόμια τους. Αν πήρε 20 χρόνια μια γραμμή απο τον πειραιά στο θριάσιο, μια δεκαετία τώρα η πατρών αθηνών φαντάζομαι τα χειρότερα.

μηδενιστής

Ανώνυμος 29 Οκτωβρίου 2013 στις 11:54:00 π.μ. EET  

Και να συμπληρώσω γιατί το ξέχασα:

Μετά το φιάσκο της επιστράτευσης του 74, την οργανωμένη μερική επιστράτευση του 87 και την μικρή αλλά οργανωμένη και αυτή επιστράτευση του 96 ΟΧΙ κύριοι δεν έχουμε μάθει. Στην επιστράτευση του 96 δεν έγινε καν επιστράτευση πολιτικών. Οι μισοί στην τιβί, άλλοι σπίτι, άλλοι μπουζούκια και ο πυρήνας σε ένα κτήριο άνω της επιφάνειας να μιλάει ανοιχτά με τους φίλους τους...

Απο το 96 οι μισές μονάδες δεν υπάρχουν, το υλικό εκσυγχρονίστηκε σε μεγάλο βαθμό ενώ η μείωση της θητείας δεν δίνει στην πρώτη γραμμή μαχητές αλλά πατατοκαθαριστές, ναύτες και αεροπόρους. Χώρια που η ταχύτητα αντίδρασης και δράσης έχει ελαχιστοποιηθεί. Δεν χρειάζεται μια εβδομάδα για μια ορεινή ταξκδ να έρθει απο το κουρδιστάν αλλά 6 ώρες.

Πότε θα γίνει πυρπολητής με άσκηση επιστρατεύσεως;;;;

Πότε θα γίνει άσκηση Διαχείρισης Κρίσεων να σηκώσουν τον Σαμαρά και τους δαφνοφόρους 2 το πρωί, να τους βάλουν στα υπόγεια και να τους βομβαρδίζουν με σενάρια και δυσμενείς εξελίξεις;;;;

Αλήθεια ποιός έχει την ευθύνη για όλα αυτά;;;;;

μηδενιστής.

Υγ η παρέλαση μας μάρανε...

Ανώνυμος 29 Οκτωβρίου 2013 στις 12:38:00 μ.μ. EET  

@ μηδενιστή,
δεν μπορώ παρά να γράψω ότι υποκλίνομαι στο παραπάνω σχόλιο.
όλη η ουσία, το "ζουμί" που λένε οι κουκουέδες είναι γραμμένο σ΄αυτές τις σειρές. και το πιο σοφό: "Τζόγος με τις ζωές και τον πολιτισμό των ΕΛΛΗΝΩΝ".

σε όλους του τομείς προσθέτω.

απάντησε μου σε παρακαλώ στο εξής: είδα στον Άγιο Δημήτριο στη Θεσκη όλους τους στρατηγούς με "πλάκα" στο στήθος τα παράσημα.
πως τα κέρδισαν? αφού πόλεμο έχουμε να κάνουμε από το ΄74 και σίγουρα ουδείς εξ αυτών είχε λάβει μέρος. μήπως πηγαίνουν με τα χρόνια προϋπηρεσίας ή με τα διάφορα σχολεία που παρακολουθούν ή με τα καθήκοντα που ασκούν στις μεγάλες μονάδες?

strategy 29 Οκτωβρίου 2013 στις 1:30:00 μ.μ. EET  

Φίλε Ηλία από Κομοτηνή, δε διαφωνώ με όσα αναφέρεις. Το φαιδρό του πράγματος είναι ότι παρουσιάστηκε μια Νέα Δομή Δυνάμεων (ΝΔΔ) 2013-2028, χωρίς α) να γνωρίζουμε ή τουλάχιστον να μπορούμε να προβλέψουμε τα δεδομένα που θα υπάρχουν σε βάθος 15ετιας και β) χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη για κατασκευή σύγχρονων, πολυδύναμων στρατοπέδων. Υπάρχουν σήμερα οι εγκαταστάσεις για να μετασταθμεύσουν οι 33 και 34 Μ/Κ ΤΑΞΠΖ και η XXIV TΘΤ ανατολικότερα; Υπάρχουν τα απαραίτητα πεδία βολής για να υλοποιείται απρόσκοπτα η εκπαιδευτική τους δραστηριότητα; Γνωρίζει κανείς τους στόχους, το χρονοδιάγραμμα και τα τεχνοοικονομικά δεδομένα της αναδιοργάνωσης ή απλά εξαντλείται ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός στον τίτλο της(2028); Ο σπόρος τέθηκε, η συνεχής αναδιοργάνωση είναι επιτακτική.

Φίλε Μηδενιστή, είναι πολλά τα λεφτά και ακόμα περισσότεροι οι δυνητικοί και πρόθυμοι αποδέκτες...

Ανώνυμος 29 Οκτωβρίου 2013 στις 5:02:00 μ.μ. EET  

@29 Οκτωβρίου 2013 - 12:38:00 μ.μ. EET

οι ΕΕΔ ακολουθούν το αμερικανικό δόγμα παραγωγής αξκων και εξέλιξης αυτών.

ένα απο τα στοιχεία όπως έχουμε ξαναπει είναι η τίμηση για ευδόκιμη υπηρεσία καθώς και υπηρεσία στα σχολεία.

για το δεύτερο συμφωνώ. για το πρώτο όχι. θεωρώ οτι η μη ευδόκιμη υπηρεσία ΙΣΟΝ ΑΠΟΣΤΡΑΤΕΥΣΗ. η ευδόκιμη υπηρεσία ΙΣΟΝ ΠΑΡΑΜΟΝΗ και ΙΣΩΣ εξέλιξη.

υπάρχει μια νοοτροπία ελληνικών πανεπιστημίων όπου δύσκολα μπαίνεις, δύσκολα βγαίνεις και περνάς χρόοονια και χρόοονια στο ενδιάμεσο. γι αυτό και αρκετή σαβούρα σε αξκους και υπαξκους για αυτό και γαμάτα στελέχη είναι 15 χρόνια τχες, ανχες, σχες αντί για ταξίαρχοι στα μισά.

@Strategy

να μου επιτρέψεις να προσθέσω σχετικά με την μεταφορά ανατολικά μονάδων.

Οι 3 σχηματισμοί περιέχουν 4 εμα, 5 μτπ και 3 ακμμπ.

Την ίδια στιγμή στον έβρο υπάρχουν δύο σχηματισμοί πεζικού - δεν γνωρίζω την ικανότητα μηχανοκίνησης αυτών - το 21 και η 50.

Και οι δύο μονάδες μπορούν να ενισχυθούν σε πλήρη μ/κ ταξπζ - αν δεν είναι ήδη - με 3 τάγματα και μια ακμμπ της ΙΙης.
Οχυρώνουμε με κόσμο τον έβρο και έχουμε πια 6 πλήρεις ταξιαρχίες πεζικού σε 2 μεραρχίες ΜΠ.

Τί καλύτερο απο το να τραβήξουμε την μια απο τις 3 πιο πίσω αποκτώντας επιτέλους τοπική εφεδρεία και αφήνοντας τις ΤΘΤ στην δουλειά τους => διείσδυση/αέεεεεερααααααααααααααα

Πιο πίσω τοποθετούμε κάπου και την 24 - στην καβάλα μάλλον, γιατί χρειαζόμαστε και μια ικανότητα αμφίβιας μεταφοράς βαριάς ταξιαρχίας

Ότι μείνει (2 ΕΜΑ, 1 ΜΤΠ, 1 ΑΚΜΜΠ) πάει στην επαναδημιουργία της 22ης ΤΘΤ που τόσο έχει λείψει. 5 ΤΘΤ και τα μυαλά στα κάγκελα. (Ας μπει η 22 πιο πίσω - ακόμα και στην θέση που είναι οι 33/34 σήμερα. Καλύτερα μια μακριά παρά 3)

Τέλος το επιχ στρατηγείο της ΙΙ ΜΠ αλλάζει σε 2η ΤΘΜ αναλαμβάνοντας τις 3 ΤΘΤ με leo1. 2 Χ ΤΘΜ και 2 Χ Μ/Κ ΜΠ σε ένα (Δ) ή δύο ΣΣ (Δ+Γ). Τί άλλη αναδιοργάνωση χρειάζεται για τα επόμενα 10 χρόνια τουλάχιστον;;; Άντε να αλλάξουμε τα συγκροτήματα αναγνώρισης.

Στρατόπεδα και πεδία βολών υπάρχουν. Μυαλά δεν υπάρχουν.

μηδενιστής

Ανώνυμος 30 Οκτωβρίου 2013 στις 11:54:00 π.μ. EET  

μηδενιστή, μωρε παιδάκι μου πως τα ξέρεις όλα αυτά; όλη την ημέρα διαβάζεις και σχεδιάζεις κινήσεις, μετακινήσεις, αναδιοργανώσεις μονάδων, εφεδρείες. δλδ οι πλέον αρμοδιοι γιαυτή τη δουλειά, που την έχουν σπουδάσει κιόλας τι κάνουν;
είμαστε τόσο πίσω και μεις "τρωγόμαστε" για τις παρελάσεις; μήπως οι πολιτικάντηδες γνωρίζουν όλες αυτές τις αδυναμίες και γιαυτό σκύβουν το κεφάλι; τι να πω;

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP