Άτυπη ενημέρωση από τον Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχο Ευάγ. Αποστολάκη
Παρασκευή 5 Απριλίου 2013
Του Σάββα Βλάσση (*)
Σε άτυπη ενημέρωση «εφ’ όλης της ύλης» προέβη ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ, στην πρώτη συνάντηση γνωριμίας με τους διαπιστευμένους συντάκτες του ΥΠΕΘΑ. Αναφερόμενος στους σχεδιασμούς και τις διεργασίες που γίνονται σε θέματα εξοπλισμών για το ΠΝ, ο Α/ΓΕΝ υπήρξε προσεκτικός στις διατυπώσεις του, πλην όμως σαφής. Στα «επίκαιρα» θέματα της αποκτήσεως νέων φρεγατών αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής και ΑΦΝΣ, ξεκαθάρισε ότι «όλα βρίσκονται στο τραπέζι», υπό την έννοια ότι εξετάζονται πολλές προτάσεις και ενδεχόμενα, δίχως όμως ακόμη να έχει οριστικοποιηθεί τίποτα. Γνώμονας, όπως είπε, είναι το μικρότερο δυνατό κόστος, στο συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα, εφόσον τα προτεινόμενα οπλικά συστήματα καλύπτουν τις επιχειρησιακές ανάγκες.
Για το ενδεχόμενο αποκτήσεως φρεγατών FREMM από την Γαλλία, επιβεβαίωσε ότι εξετάζεται η περίπτωση ενοικιάσεως και διεξάγονται συζητήσεις, δίχως όμως ακόμη να έχει συσταθεί επιτροπή προμήθειας. Ο Α/ΓΕΝ εξήγησε ότι παρόλο που το Αιγαίο είναι κλειστή θάλασσα κι εξ αντικειμένου οι επιχειρησιακές ανάγκες καλύπτονται από κύριες μονάδες επιφανείας σχετικώς μικρού μεγέθους, το ζήτημα της ΑΟΖ και η απαίτηση καλύψεως απομακρυσμένων εδαφικών χώρων, όπως το Καστελλόριζο, δημιουργούν εκ των πραγμάτων απαίτηση για μονάδες επιφανείας μεγαλυτέρων επιχειρησιακών ικανοτήτων και αυξημένων δυνατοτήτων επιβιώσεως σε ανοικτές θάλασσες, έναντι ποικιλίας απειλών και βεβαίως αεροπορικών. Εκεί υπάρχει ένα κενό και γι’ αυτό τον λόγο έχει τεθεί το ζήτημα προμηθείας φρεγατών αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.
Απαντώντας ρε ερώτησή μας, κατά πόσο η προμήθεια σκαφών τέτοιας τάξεως μεγέθους, είναι ρεαλιστική από οικονομικής πλευράς, μετά τις μεγάλες περικοπές σε λειτουργικές δαπάνες, ο Αντιναύαρχος Αποστολάκης δήλωσε ότι είναι εντός των δυνατοτήτων του ΠΝ. Σε σχετική ερώτηση για προσφορά των ΗΠΑ που αφορά ανάλογα με τις FREMM πλοία, ο Α/ΓΕΝ είπε ότι τα μοναδικά που «ανταποκρίνονται», είναι τα κλάσεως Arleigh Burke. Πρόκειται όμως για πλοία που προορίζονται για υπηρεσία μέχρι το 2021 ενώ είναι πολύ μεγαλυτέρων διαστάσεων και εκτοπίσματος, πράγμα που επιτρέπει τον ελλιμενισμό τους μόνο στις προβλήτες του Ναυστάθμου Σούδας (κι εκεί πάλι, στους εξωτερικούς).
Ο Α/ΓΕΝ άφησε την εντύπωση ότι η βασική διαμόρφωση οπλισμού του Γαλλικού Ναυτικού στις FREMM, δεν αφίσταται ιδιαιτέρως των ελληνικών αναγκών. Στο θέμα της αναγκαιότητος δυνατότητος εκτοξεύσεως πυραύλων SCALP Naval, εξέφρασε επιφυλάξεις. Ανέπτυξε δε την ορθολογική άποψη ότι, πρόκειται για βλήματα στρατηγικής σημασίας, τα οποία από την στιγμή που υφίστανται στο ελληνικό οπλοστάσιο (φερόμενα από
τα Mirage 2000-5Mk2) δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να εξοπλίζουν πολεμικά πλοία.
Αναφορικώς με τα ΑΦΝΣ, ο Α/ΓΕΝ ανέφερε ότι τα τελευταία έτη έχουν εξετασθεί αρκετές λύσεις, όπως η αξιοποίηση αεροσκαφών ATR-72 που αποσύρθηκαν από την Ολυμπιακή Αεροπορία, η επαναφορά σε πλόιμη κατάσταση 2 Ρ-3Β κατόπιν υποβολής σε περιορισμένο πρόγραμμα εργασιών (έχουν ληφθεί 2 προτάσεις από ξένες εταιρείες με κόστος περί τα 3-3,5 εκατ. ευρώ ανά αεροσκάφος) για περίοδο 2 ετών περίπου, η παραλαβή 4 Ρ-3C από τις ΗΠΑ και η υποβολή τους σε πρόγραμμα αναβαθμίσεως (με υψηλό κόστος όμως, της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ) και προσφάτως η περίπτωση ενοικιάσεως αεροσκαφών Atlantique 2 από την Γαλλία. Ο Α/ΓΕΝ ανέφερε ότι τα αεροπλάνα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα και να υποστηριχθούν άνετα για τα επόμενα 10-12 έτη, ενώ η μέθοδος της ενοικιάσεως δείχνει να είναι η προσφορότερη. Ενδεικτικώς, έχει εξετασθεί ακόμη και η άμεση άφιξή τους στην Ελλάδα και η έναρξη επιχειρήσεων με γαλλικά πληρώματα και τεχνικό προσωπικό, τα οποία θα εκπαιδεύσουν επί τόπου ελληνικό προσωπικό.
Αναφερόμενος στο πρόγραμμα υποβρυχίων, απάντησε ότι το ΠΝ θέλει να παραλάβει τα Type 214 και παρακολουθεί στενά τις προσπάθειες σε κυβερνητικό επίπεδο. Στο θέμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ο Α/ΓΕΝ εκτίμησε ότι οι ελληνικές ενέργειες αποβλέπουν στην απαλλαγή των περιορισμών που έχουν τεθεί από την ΕΕ, όσον αφορά την εμπορική δραστηριοποίησή τους, ώστε να διευκολυνθεί η συμφωνία με την ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ και να προχωρήσει η υλοποίηση των παραδόσεων. Η νεότερη εξέλιξη όσον αφορά τα υποβρύχια, αφορά την έγκριση προμηθείας 4 συστοιχιών συσσωρευτών για τα υφιστάμενα Type 209, που τελικώς, μετά από διαπραγμάτευση, θα αγοραστούν στην τιμή των 3 συσσωρευτών! Σχετικώς με τα υφιστάμενα πολεμικά πλοία, ο Αντιναύαρχος Αποστολάκης σημείωσε ότι μετά την απόσυρση της «Μπουμπουλίνας», δεν προβλέπεται απόσυρση άλλης φρεγάτας, στο εγγύς μέλλον.
Ο Αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης, είναι ο πρώτος στην ιστορία του ΠΝ, αξιωματικός προερχόμενος από τους Υποβρυχίους Καταστροφείς, που αναλαμβάνει το αξίωμα του Α/ΓΕΝ. Κατά συνέπεια, δεν απετέλεσε έκπληξη ότι, στην αρχή κιόλας της συζήτησης με τους δημοσιογράφους, τόνισε την αυξημένη σημασία, ιδίως στο σημερινό περιβάλλον, των Ειδικών Δυνάμεων. Ο Α/ΓΕΝ ανέφερε ότι με παλαιότερη πρότασή του, ως Υ/ΓΕΕΘΑ, εξετάζεται η ενίσχυση του εμψύχου δυναμικού της ΔΥΚ, μέσω του θεσμού των ΟΒΑ. Μέσω αυτής της επιλογής, δεν απαιτείται κάποια νομοθετική ρύθμιση ενώ δεν υπάρχουν και άλλα εμπόδια, δεδομένου ότι δεν πρόκειται για πρόσληψη προσωπικού. Ως εκ τούτου, σχεδιάζεται να «ανοίξει» και πάλι η φοίτηση στο Σχολείο Υποβρυχίων Καταστροφών για τους κληρωτούς που υπηρετούν θητεία 12 μηνών στο ΠΝ. Όσοι εξ αυτών επιθυμούν να φοιτήσουν στο σκληρό σχολείο διαρκείας 6,5 μηνών και λαμβάνουν πτυχίο Υ/Κ, θα έχουν δυνατότητα να παρατείνουν την υπηρεσία τους στην ΔΥΚ για περίοδο 3 ετών, με εν συνεχεία παράταση για άλλη μία 3ετία. Έτσι, ελπίζεται να ανανεωθεί το έμψυχο δυναμικό, το οποίο έπειτα από διακοπή προσλήψεως ΕΠΟΠ επί 3ετία πλέον, παρουσιάζει κενά εκ της αποχωρήσεως στελεχών. Στο παρελθόν, ο θεσμός των ΟΒΑ, έχει ισχύσει στο ΠΝ για άλλες ειδικότητες αλλά τώρα θα είναι η πρώτη φορά που θα αφορά την ειδικότητα του Υ/Κ.
Ο Α/ΓΕΝ σημείωσε ότι από πλευράς μέριμνας, καταβάλλεται κάθε προσπάθεια να ανακουφιστούν τα στελέχη ακόμη και σε απλά, καθημερινά θέματα, ή ζητήματα οικογενειακής φύσεως, όπου το ΠΝ συνδράμει ήδη. Εμφανίσθηκε δε αισιόδοξος για την έγκριση της προτάσεως που αφορά την καταβολή πλήρους αποζημιώσεως για υπηρεσία στην θάλασσα, η οποία σήμερα καταβάλλεται κατά 2/3.
*Ο Σάββας Δ. Βλάσσης είναι εκδότης του περιοδικού ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ
Σε άτυπη ενημέρωση «εφ’ όλης της ύλης» προέβη ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ, στην πρώτη συνάντηση γνωριμίας με τους διαπιστευμένους συντάκτες του ΥΠΕΘΑ. Αναφερόμενος στους σχεδιασμούς και τις διεργασίες που γίνονται σε θέματα εξοπλισμών για το ΠΝ, ο Α/ΓΕΝ υπήρξε προσεκτικός στις διατυπώσεις του, πλην όμως σαφής. Στα «επίκαιρα» θέματα της αποκτήσεως νέων φρεγατών αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής και ΑΦΝΣ, ξεκαθάρισε ότι «όλα βρίσκονται στο τραπέζι», υπό την έννοια ότι εξετάζονται πολλές προτάσεις και ενδεχόμενα, δίχως όμως ακόμη να έχει οριστικοποιηθεί τίποτα. Γνώμονας, όπως είπε, είναι το μικρότερο δυνατό κόστος, στο συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα, εφόσον τα προτεινόμενα οπλικά συστήματα καλύπτουν τις επιχειρησιακές ανάγκες.
Για το ενδεχόμενο αποκτήσεως φρεγατών FREMM από την Γαλλία, επιβεβαίωσε ότι εξετάζεται η περίπτωση ενοικιάσεως και διεξάγονται συζητήσεις, δίχως όμως ακόμη να έχει συσταθεί επιτροπή προμήθειας. Ο Α/ΓΕΝ εξήγησε ότι παρόλο που το Αιγαίο είναι κλειστή θάλασσα κι εξ αντικειμένου οι επιχειρησιακές ανάγκες καλύπτονται από κύριες μονάδες επιφανείας σχετικώς μικρού μεγέθους, το ζήτημα της ΑΟΖ και η απαίτηση καλύψεως απομακρυσμένων εδαφικών χώρων, όπως το Καστελλόριζο, δημιουργούν εκ των πραγμάτων απαίτηση για μονάδες επιφανείας μεγαλυτέρων επιχειρησιακών ικανοτήτων και αυξημένων δυνατοτήτων επιβιώσεως σε ανοικτές θάλασσες, έναντι ποικιλίας απειλών και βεβαίως αεροπορικών. Εκεί υπάρχει ένα κενό και γι’ αυτό τον λόγο έχει τεθεί το ζήτημα προμηθείας φρεγατών αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.
Απαντώντας ρε ερώτησή μας, κατά πόσο η προμήθεια σκαφών τέτοιας τάξεως μεγέθους, είναι ρεαλιστική από οικονομικής πλευράς, μετά τις μεγάλες περικοπές σε λειτουργικές δαπάνες, ο Αντιναύαρχος Αποστολάκης δήλωσε ότι είναι εντός των δυνατοτήτων του ΠΝ. Σε σχετική ερώτηση για προσφορά των ΗΠΑ που αφορά ανάλογα με τις FREMM πλοία, ο Α/ΓΕΝ είπε ότι τα μοναδικά που «ανταποκρίνονται», είναι τα κλάσεως Arleigh Burke. Πρόκειται όμως για πλοία που προορίζονται για υπηρεσία μέχρι το 2021 ενώ είναι πολύ μεγαλυτέρων διαστάσεων και εκτοπίσματος, πράγμα που επιτρέπει τον ελλιμενισμό τους μόνο στις προβλήτες του Ναυστάθμου Σούδας (κι εκεί πάλι, στους εξωτερικούς).
Ο Α/ΓΕΝ άφησε την εντύπωση ότι η βασική διαμόρφωση οπλισμού του Γαλλικού Ναυτικού στις FREMM, δεν αφίσταται ιδιαιτέρως των ελληνικών αναγκών. Στο θέμα της αναγκαιότητος δυνατότητος εκτοξεύσεως πυραύλων SCALP Naval, εξέφρασε επιφυλάξεις. Ανέπτυξε δε την ορθολογική άποψη ότι, πρόκειται για βλήματα στρατηγικής σημασίας, τα οποία από την στιγμή που υφίστανται στο ελληνικό οπλοστάσιο (φερόμενα από
τα Mirage 2000-5Mk2) δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να εξοπλίζουν πολεμικά πλοία.
Αναφορικώς με τα ΑΦΝΣ, ο Α/ΓΕΝ ανέφερε ότι τα τελευταία έτη έχουν εξετασθεί αρκετές λύσεις, όπως η αξιοποίηση αεροσκαφών ATR-72 που αποσύρθηκαν από την Ολυμπιακή Αεροπορία, η επαναφορά σε πλόιμη κατάσταση 2 Ρ-3Β κατόπιν υποβολής σε περιορισμένο πρόγραμμα εργασιών (έχουν ληφθεί 2 προτάσεις από ξένες εταιρείες με κόστος περί τα 3-3,5 εκατ. ευρώ ανά αεροσκάφος) για περίοδο 2 ετών περίπου, η παραλαβή 4 Ρ-3C από τις ΗΠΑ και η υποβολή τους σε πρόγραμμα αναβαθμίσεως (με υψηλό κόστος όμως, της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ) και προσφάτως η περίπτωση ενοικιάσεως αεροσκαφών Atlantique 2 από την Γαλλία. Ο Α/ΓΕΝ ανέφερε ότι τα αεροπλάνα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα και να υποστηριχθούν άνετα για τα επόμενα 10-12 έτη, ενώ η μέθοδος της ενοικιάσεως δείχνει να είναι η προσφορότερη. Ενδεικτικώς, έχει εξετασθεί ακόμη και η άμεση άφιξή τους στην Ελλάδα και η έναρξη επιχειρήσεων με γαλλικά πληρώματα και τεχνικό προσωπικό, τα οποία θα εκπαιδεύσουν επί τόπου ελληνικό προσωπικό.
Αναφερόμενος στο πρόγραμμα υποβρυχίων, απάντησε ότι το ΠΝ θέλει να παραλάβει τα Type 214 και παρακολουθεί στενά τις προσπάθειες σε κυβερνητικό επίπεδο. Στο θέμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ο Α/ΓΕΝ εκτίμησε ότι οι ελληνικές ενέργειες αποβλέπουν στην απαλλαγή των περιορισμών που έχουν τεθεί από την ΕΕ, όσον αφορά την εμπορική δραστηριοποίησή τους, ώστε να διευκολυνθεί η συμφωνία με την ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ και να προχωρήσει η υλοποίηση των παραδόσεων. Η νεότερη εξέλιξη όσον αφορά τα υποβρύχια, αφορά την έγκριση προμηθείας 4 συστοιχιών συσσωρευτών για τα υφιστάμενα Type 209, που τελικώς, μετά από διαπραγμάτευση, θα αγοραστούν στην τιμή των 3 συσσωρευτών! Σχετικώς με τα υφιστάμενα πολεμικά πλοία, ο Αντιναύαρχος Αποστολάκης σημείωσε ότι μετά την απόσυρση της «Μπουμπουλίνας», δεν προβλέπεται απόσυρση άλλης φρεγάτας, στο εγγύς μέλλον.
Ο Αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης, είναι ο πρώτος στην ιστορία του ΠΝ, αξιωματικός προερχόμενος από τους Υποβρυχίους Καταστροφείς, που αναλαμβάνει το αξίωμα του Α/ΓΕΝ. Κατά συνέπεια, δεν απετέλεσε έκπληξη ότι, στην αρχή κιόλας της συζήτησης με τους δημοσιογράφους, τόνισε την αυξημένη σημασία, ιδίως στο σημερινό περιβάλλον, των Ειδικών Δυνάμεων. Ο Α/ΓΕΝ ανέφερε ότι με παλαιότερη πρότασή του, ως Υ/ΓΕΕΘΑ, εξετάζεται η ενίσχυση του εμψύχου δυναμικού της ΔΥΚ, μέσω του θεσμού των ΟΒΑ. Μέσω αυτής της επιλογής, δεν απαιτείται κάποια νομοθετική ρύθμιση ενώ δεν υπάρχουν και άλλα εμπόδια, δεδομένου ότι δεν πρόκειται για πρόσληψη προσωπικού. Ως εκ τούτου, σχεδιάζεται να «ανοίξει» και πάλι η φοίτηση στο Σχολείο Υποβρυχίων Καταστροφών για τους κληρωτούς που υπηρετούν θητεία 12 μηνών στο ΠΝ. Όσοι εξ αυτών επιθυμούν να φοιτήσουν στο σκληρό σχολείο διαρκείας 6,5 μηνών και λαμβάνουν πτυχίο Υ/Κ, θα έχουν δυνατότητα να παρατείνουν την υπηρεσία τους στην ΔΥΚ για περίοδο 3 ετών, με εν συνεχεία παράταση για άλλη μία 3ετία. Έτσι, ελπίζεται να ανανεωθεί το έμψυχο δυναμικό, το οποίο έπειτα από διακοπή προσλήψεως ΕΠΟΠ επί 3ετία πλέον, παρουσιάζει κενά εκ της αποχωρήσεως στελεχών. Στο παρελθόν, ο θεσμός των ΟΒΑ, έχει ισχύσει στο ΠΝ για άλλες ειδικότητες αλλά τώρα θα είναι η πρώτη φορά που θα αφορά την ειδικότητα του Υ/Κ.
Ο Α/ΓΕΝ σημείωσε ότι από πλευράς μέριμνας, καταβάλλεται κάθε προσπάθεια να ανακουφιστούν τα στελέχη ακόμη και σε απλά, καθημερινά θέματα, ή ζητήματα οικογενειακής φύσεως, όπου το ΠΝ συνδράμει ήδη. Εμφανίσθηκε δε αισιόδοξος για την έγκριση της προτάσεως που αφορά την καταβολή πλήρους αποζημιώσεως για υπηρεσία στην θάλασσα, η οποία σήμερα καταβάλλεται κατά 2/3.
*Ο Σάββας Δ. Βλάσσης είναι εκδότης του περιοδικού ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ
2 σχόλια:
"Ο Α/ΓΕΝ ανέφερε ότι με παλαιότερη πρότασή του, ως Υ/ΓΕΕΘΑ, εξετάζεται η ενίσχυση του εμψύχου δυναμικού της ΔΥΚ, μέσω του θεσμού των ΟΒΑ. Μέσω αυτής της επιλογής, δεν απαιτείται κάποια νομοθετική ρύθμιση ενώ δεν υπάρχουν και άλλα εμπόδια, δεδομένου ότι δεν πρόκειται για πρόσληψη προσωπικού. Ως εκ τούτου, σχεδιάζεται να «ανοίξει» και πάλι η φοίτηση στο Σχολείο Υποβρυχίων Καταστροφών για τους κληρωτούς που υπηρετούν θητεία 12 μηνών στο ΠΝ. Όσοι εξ αυτών επιθυμούν να φοιτήσουν στο σκληρό σχολείο διαρκείας 6,5 μηνών και λαμβάνουν πτυχίο Υ/Κ, θα έχουν δυνατότητα να παρατείνουν την υπηρεσία τους στην ΔΥΚ για περίοδο 3 ετών, με εν συνεχεία παράταση για άλλη μία 3ετία."
Η πλέον ορθολογική πρόταση, κρίμα που δεν υιοθετούνταν νωρίτερα, καθώς η ΜΥΚ έχει να πάρει κληρωτούς απ΄το... 2002 !
Μάλιστα, θα πρότεινα να παρατείνουν το ηλικιακό όριο απ΄τα 26 στα 28 και να δέχονται υποψηφίους που έχουν υποστεί διόρθωση της μυωπίας με laser.
Τα παραπάνω κριτήρια έχουν υιοθετήσει οι SEAL.
Ας μην ξεχνάμε ότι ο θεσμός των ΟΒΑ έχει βοηθήσει τις Ε.Δ να καλύψουν σημαντικά κενά, και φρονώ ότι θα προσλκύσει νέους που επιθυμούν να γίνουν Υ/Κ, χωρίς να θέλουν σταδιοδρομήσουν στον Ναυτικό.
«...ο Α/ΓΕΝ είπε ότι τα μοναδικά που «ανταποκρίνονται», είναι τα κλάσεως Arleigh Burke...»
Στην ουσια αποριπτουν ολες τις «αλλες» κλασεις DDG/FFG που υπαρχουν παγκοσμιως!
Ειναι σιγουροι οτι πατανε σε «στερεο» εδαφος; ή βρισκονται στα «συννεφα»;
τ-κ-π
Δημοσίευση σχολίου