Η απαξίωση των ελικοπτέρων «Dauphin»
Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2010
Αναζητούνται τρόποι αξιοποίησης των έξι ολοκαίνουριων ελικοπτέρων του λιμενικού, που εδώ και μία πενταετία παραμένουν ανεκμετάλλευτα, καθηλωμένα στο έδαφος.
*Στοίχησαν στους φορολογούμενους 50 εκατ. ευρώ, πέταξαν μόνον για μερικούς μήνες κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων και έκτοτε ανακαλύφθηκε… πρόβλημα στην τεχνική υποστήριξη. Στο μεσοδιάστημα, προωθήθηκε έντονα από τα επιτελεία η αγορά άλλων ελικοπτέρων, 17 τον αριθμό, αντί 280 εκατ. ευρώ, ως αναγκαία για την έρευνα και διάσωση.
Βεβαίως, η ανάγκη σε αυτόν τον τομέα είναι υπαρκτή, ωστόσο και τα ελικόπτερα τύπου «Dauphin» του λιμενικού μπορούν να εκτελέσουν τέτοιες αποστολές υπό προϋποθέσεις.
*Στην περιπέτεια των «Dauphin» ενεπλάκησαν τουλάχιστον δύο υπουργεία και τώρα έρχεται να προστεθεί και ένα τρίτο. Αρχικά ήταν το πρώην υπουργείο Ναυτιλίας, στη συνέχεια το Αμυνας και τώρα προστίθεται το νεοσύστατο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, στην αρμοδιότητα του οποίου περιήλθε το λιμενικό.
Οταν παρουσιάστηκε η εμπλοκή προτάθηκε να τα αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία. Δεν τα είδαν, όμως, με θέρμη στο επιτελείο, αφού την ίδια ώρα ήθελαν να αγοράσουν νέα «Σούπερ Πούμα» (ή άλλα αντίστοιχου τύπου). Αρπαξε τότε την ευκαιρία το ναυτικό και ανέλαβε την εκμετάλλευσή τους. Ο λόγος; Τα δικά του, τύπου «Αγκούστα», αποσύρονται σταδιακά από την υπηρεσία και οι πιλότοι τους θα έμεναν χωρίς έργο.
*Ξεκίνησε, λοιπόν, από μηδενική βάση ένα χρονοβόρο πρόγραμμα εκπαίδευσης. Πρώτα των πιλότων του πολεμικού ναυτικού στον συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου στη Γαλλία.
Στη συνέχεια θα έπρεπε να συμπληρώσουν έναν ικανό αριθμό ωρών πτήσης, ώστε να καταστούν οι ίδιοι εκπαιδευτές. Μετά να εκπαιδεύσουν προσωπικό του λιμενικού, που με τη σειρά του έπρεπε να γράψει αρκετές ώρες στον αέρα ώστε να γίνουν οι πιλότοι του εκπαιδευτές και να εκπαιδεύσουν άλλους κυβερνήτες και συγκυβερνήτες του λιμενικού.
*Ετσι, το ναυτικό μπήκε ως «ενδιάμεσος» και κατάφερε να εξασφαλίσει έργο για τα πληρώματα των δικών του ελικοπτέρων. Καλώς εχόντων των πραγμάτων τα πρώτα πληρώματα του λιμενικού θα βγουν στον αέρα από τον επόμενο χρόνο, έξι χρόνια μετά την άφιξη των ελικοπτέρων στη χώρα!
Πέραν, όμως, της ανικανότητας του Δημοσίου να εκμεταλλευτεί τα πτητικά μέσα που αγόρασε, στο παρασκήνιο διεξάγεται εδώ και χρόνια ένας υπόγειος πόλεμος μεταξύ των χειριστών αεροσκαφών που υπάγονται σε διάφορους φορείς.
Οι χειριστές της πυροσβεστικής και της αστυνομίας πετούν τα δικά τους πτητικά μέσα υπό πολιτικό καθεστώς. Και αυτό ήθελαν να συνεχιστεί και στο λιμενικό. Τα ελικόπτερά τους είναι νηολογημένα ως πολιτικά αεροσκάφη και δεν ακολουθούν στρατιωτικά πρότυπα, κάτι που άλλωστε συμβαίνει και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Και η εκπαίδευσή τους θα μπορούσε να είχε ολοκληρωθεί μέσα σε ένα εξάμηνο…
Του ΠΑΣΧΑΛΗ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία
fox2magazine
3 σχόλια:
Πράγματι απο το β εξάμηνο του 2005 τα dauphin, φιλοξενούνται στις εγκαταστασεις της δοιηκησης ελικοπτέρων ναυτικου στο μαραθώνα. Η φιλοξενια περιλαμβάνει την χρηση ολων των επίγειων μεσων υποστηριξης της διοικησης (υπόστεγα, πυρασφάλεια κτλ) καθως και αποσπαση προσωπικου (το οποιο ουδεποτε αντικατασταθηκε απο το ΠΝ) για την οργανωση και την υποστηριξη των dauphin σε μοίρα.
Το λιμενικό απο την πλευρα του συμμετέχει στην φυλαξη του στρατοπέδου. Το χρονοδιαγραμμα που αναφερεται στο αρθρο του κ.Κορωναίου εχει καθυστερησει λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Τιποτα δεν είναι δωρεαν....
Οσο για την απόσυρση των agusta δεν έχω ακούσει κάτι σχετικό. Η μοιρα συνεχιζει κανονικα της δραστηριοτητες της.
Η καθήλωση των Ε/Π άρχισε τον Οκτώβριο του 2004 με εντολή του τότε ΥΕΝ.
Αυτό το οποίο δεν είναι γνωστό σε πολλούς είναι το γεγονός ότι τα ελικόπτερα και ο εξοπλισμός τους έχουν ειδικά σχεδιαστεί για έρευνα, επιτήρηση και ασφάλεια θαλασσίων συνόρων.
Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ απέκτησε το ίδιο ακριβώς σύστημα το 2008.
Οι δυνατότητα της θερμικής και ημερήσιας απεικόνισης που διαθέτουν και μάλιστα σε αποστάσεις της τάξεως των 40 μιλίων, ημέρα και νύχτα, καλύπτουν όλη την κρίσιμη περιοχή του ανατολικού Αιγαίου αναγνωρίζοντας και τους μικρότερους επιφανειακούς στόχους. Με διαθεσιμότητα της τάξεως του 80% καλύπτεται πλήρως ο αντικειμενικός σκοπός για εκμηδένιση της λαθραίας εισόδου από τη θάλασσα.
Η άλλη άγνωστη πλευρά του θέματος είναι ότι τα τρία από τα έξη ελικόπτερα αγοράστηκαν με κοινοτική χρηματοδότηση. Θα μπορούσαν να έχουν χρηματοδοτηθεί και τα υπόλοιπα, αλλά δεν υπήρχε χρόνος λόγω της Ολυμπιάδας και έτσι χρησιμοποιήθηκαν αδιάθετα κονδύλια μετά από συνεργασία ΥΠΕΘΟ και ΥΕΘΑ. Αξιοσημείωτο είναι ότι ένα εκ των ελικοπτέρων χρηματοδοτήθηκε κατά 75% εντασσόμενο σε πρόγραμμα προστασίας θαλασσίων συνόρων μεταξύ Ρόδου και Κύπρου !
Σήμερα η συνολική δραστηριότητα των ελικοπτέρων του ΛΣ συμπεριλαμβανομένων και όλων των λειτουργικών εξόδων, της υποστήριξης και της μισθοδοσίας προσωπικού θα μπορούσε να χρηματοδοτείται από την ΕΕ κατά 75% (πρακτικά δηλαδή κατά 100%)
Εν τούτοις τα ελικόπτερα παραμένουν καθηλωμένα με απώλεια πτητικής ικανότητας μηχανημάτων και προσωπικού. Η πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του ΥΕΝ παραδέρνει μεταξύ άγονων διαγωνισμών, άγνοιας και αβελτηρίας που αγγίζουν τα όρια άλλων ερμηνειών. Αυτών δηλαδή που εξηγούν τα απίστευτα αυτά φαινόμενα, με την επικράτηση της βούλησης των κυκλωμάτων της λαθρεμπορίας και τη διαπλοκή τους με πολιτικούς και υπηρεσιακούς μηχανισμούς.
Πολύ σωστά!
Δυστυχώς τα Δελφίνια έπεσαν θύματα της απροθυμίας/απέχθειας του ΛΣ να εντάξει σοβαρά τα εναέρια μέσα του σε σοβαρό επιχειρησιακό ρόλο, και του ΠΝ που για λόγους διακλαδικής κόντρας, προτάσσει το καθαρά υπηρεσιακό συμφέρον, ακόμα και εις βάρος του Εθνικού!
Μετά το ΠΝ ήθελε να πάρει και α/φη σταθερών πτερύγων, αλλά ούτε εκεί προχώρησε όπως έπρεπε, με αποτέλεσμα οι Τούρκοι να εποφθαλμιούν και να είναι έτοιμοι με τα νεοπαραληφθέντα ΑΒ-412 να καλύψουν το κενό.
Δημοσίευση σχολίου