Μια πρόταση για τα Μιράζ 2000

Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010

Σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας (λινκ), η ΠΑ κινδυνεύει να στερηθεί σύντομα τη χρήση των 20 Μιράζ 2000 που δεν εκσυγχρονίστηκαν και παραμένουν στο επίπεδο EGM/BGM, δηλ. όπως αγοράστηκαν τη δεκαετία του '80. Και τούτο επειδή η κατασκευάστρια εταιρεία Dassault απαιτεί δυσανάλογα υψηλά ποσά (45-50 εκ. Ευρώ ανά αεροσκάφος) για τον εκσυγχρονισμό τους σε επίπεδο -5Mk2, με την (αληθή ή προσχηματική) αιτιολογία ότι η γραμμή παραγωγής έχει κλείσει.

Έτσι, και με δεδομένα πλέον τα προβλήματα υποστήριξης και διαθεσιμότητας των EGM/BGM, στην 114 ΠΜ κινδυνεύουν να απομείνουν ενεργά μόνο τα 25 Mirage 2000-5Mk2, δηλ. ουσιαστικά μία μοίρα αεροσκαφών. Το δίλημμα είναι σκληρό: Τα 20 Μιράζ είναι πολύτιμα για την ΠΑ, αλλά 1 δις Ευρώ για τον εκσυγχρονισμό μόλις μιας μοίρας αεροσκαφών παραπάει... Ειδικά σε καιρό οικονομικής κρίσης. Μήπως όμως υπάρχει μια τρίτη λύση;

Σαφώς υπάρχει. Η Ελλάδα θα μπορούσε να αναζητήσει στη διεθνή αγορά μεταχειρισμένα Μιράζ 2000 της πλέον σύγχρονης έκδοσης (2000-9), σε τιμές πολύ χαμηλότερες από αυτές που ζητά η Dassault για να εκσυγχρονίσει τα ελληνικά. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα 12 Mirage 2000-5Mk2 του Κατάρ, καθώς και τα 60 περίπου Mirage 2000-9 των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Ειδικά ως προς τα αεροσκάφη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, σε γαλλική ιστοσελίδα είχε αναφερθεί τις αρχές του 2009 ότι εξεταζόταν η μεταπώληση ή και επαναγορά τους από τη Γαλλία, σε συνδυασμό με την αγορά των νεώτερων Rafale από τα ΗΑΕ. Η συνολική τιμή για 60 αεροσκάφη υπολογιζόταν τότε "μεταξύ 1,5 και 2,3 δις Ευρώ", δηλαδή μεταξύ 25 και 38 εκ. Ευρώ ανά αεροσκάφος. Αυτό σημαίνει ότι στην τιμή που ζητάει η Dassault για να εκσυγχρονίσει ένα ελληνικό Μιράζ, η ΠΑ θα μπορούσε να αγοράσει δύο εκσυγχρονισμένα, κρατώντας και τα παλιότερα δικά της!

Σύμφωνα με όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες, τα συγκεκριμένα αεροσκάφη είναι σε μεγάλο βαθμό όμοια με τα Mirage 2000-5Mk2 της ΠΑ και φέρουν τα ίδια όπλα. Τα 60 περίπου Mirage 2000-9 των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων διαφέρουν από τα ελληνικά ως προς το σύστημα αυτοπροστασίας, αλλά πρόκειται για διαφορά που δεν επηρεάζει τον πυρήνα της συντήρησης του αεροσκάφους και μπορεί να αποβεί και ωφέλιμη επιχειρησιακά.

Η συγκεκριμένη επιλογή ίσως να αποτελεί και τη μοναδική λύση στον "γόρδιο δεσμό" που αντιμετωπίζουν η ΠΑ και το ΥΠΕΘΑ, που πρέπει να συμβιβάσουν:

  1. την ανάγκη διατήρησης μιας οροφής 280-300 αεροσκαφών
  2. την ανάγκη απόσυρσης των Α-7 και F-4, αλλά και των 20 μη εκσυγχρονισμένων Μιράζ 2000, που δημιουργεί ένα κενό περίπου 100 αεροσκαφών σε σχέση με την παραπάνω οροφή
  3. την ασφυκτική οικονομική κατάσταση της χώρας, που καθιστά αδύνατη την προμήθεια 100 νέων αεροσκαφών σε μεσοπρόθεσμη βάση.
Η απόκτηση 60 ως 75 μεταχειρισμένων Mirage 2000-5/9 έναντι ποσού 1,5 ως 2 δις Ευρώ θα επέτρεπε στην ΠΑ :
  1. να διαμορφώσει ένα στόλο περίπου 280 αεροσκαφών τρίτης γενιάς
  2. να αποσύρει τα Α-7 και F-4, μειώνοντας σημαντικά το κόστος συντήρησης
  3. να ομογενοποιήσει το στόλο της σε δύο τύπους, απλοποιώντας την εκπαίδευση και την υποστήριξη
  4. να βελτιώσει την αναλογία χειριστών και τεχνικών ανά αεροσκάφος, αντικαθιστώντας τα F-4 (που εκτός των δύο χειριστών απαιτούν και δύο τεχνικούς στη γραμμή πτήσης) με μονοθέσια αεροσκάφη.
  5. να "χτίσει" πάνω σε υπάρχουσα τεχνογνωσία εκπαίδευσης, συντήρησης κλπ., ώστε οι μοίρες της να βγουν το συντομότερο επιχειρησιακές με τα νέα τους αεροσκάφη
  6. να διαθέτει βραχυπρόθεσμα, και με μικρό κόστος, αποφασιστική εναέρια υπεροχή, σε μια περίοδο που αναμένεται "πίεση" από πλευράς Τουρκίας

Βέβαια μια τέτοια πρόταση δε θα ενθουσίαζε καθόλου τους ποικίλους μεσάζοντες και εμπόρους όπλων, καθώς θα μείωνε δραστικά τις απολαβές που προσδοκούν από την επόμενη ελληνική αγορά μαχητικών. Σε κάτι τέτοιους τύπους, οι λέξεις "μεταχειρισμένο", "διακρατική σύμβαση", "καλό και φτηνό" προκαλούν αλλεργία...

Αλλά και πολλοί καλοπροαίρετοι, θα έσπευδαν να διαφωνήσουν, με το σκεπτικό ότι η αγορά Mirage 2000 είναι αναχρονισμός, όταν οι διαθέσιμοι τύποι περιλαμβάνουν πλέον Eurofighter, Rafale, F-35 κλπ। Και όμως: η χειρότερη επιλογή για την ΠΑ αυτή τη στιγμή θα ήταν να δεσμεύσει τα πενιχρά της κονδύλια σε προγράμματα που αντιμετωπίζουν "παιδικές ασθένειες" (F-35), ή σε νέους τύπους με πολλαπλάσιο κόστος χρήσης και μεγάλα δευτερογενή κόστη (νέα στοκ ανταλλακτικών, νέοι εξομοιωτές κλπ.)
Το κρισιμότερο ζήτημα για την ΠΑ σήμερα είναι να διατηρήσει, εν μέσω περικοπών, την αναγκαία οροφή αεροσκαφών και χειριστών σε αξιόμαχη κατάσταση.

Το υψηλό μοναδιαίο κόστος των νέων μαχητικών (άνω των 70 εκ. Ευρώ για τα Eurocanards) συνεπάγεται ότι με τα διαθέσιμα κονδύλια θα αγοραστούν το πολύ 2 μοίρες, που απλώς δεν καλύπτουν τις ανάγκες της ΠΑ και την οδηγούν σε μια οροφή 200 αεροσκαφών, απολύτως ανεπαρκή για την άμυνα της χώρας. Αντίθετα, η αγορά μεταχειρισμένων Mirage 2000-5/9 επιτρέπει στην ΠΑ να διατηρήσει την οροφή της με χαμηλό κόστος, και να αναμένει την έκβαση των προγραμμάτων "τέταρτης γενιάς" (F-35, PAK-FA) με άνεση χρόνου.

Περιττό βέβαια να ειπωθεί ότι για τα υπάρχοντα αεροσκάφη του αντιπάλου (F-16), τα Mirage 2000-5 είναι κάτι παραπάνω από αξιόμαχοι αντίπαλοι... (στην φωτογραφία, τουρκικό F-16 μέσα απο το HUD ενός παλαιότερου M2000/EGM)

Θα μπορούσαν να υπάρξουν και πιο περιορισμένες εκδοχές της λύσης "αραβικά Μιράζ": π.χ. θα μπορούσαν να αποκτηθούν τα 12 Mirage 2000-5Mk2 του Κατάρ, σε τιμή πολύ φθηνότερη από τον εκσυγχρονισμό που προτείνει η Dassault για τα ελληνικά, και μαζί με τα υπάρχοντα να εξοπλίσουν (25+12=37 αεροσκάφη) και τις δύο μοίρες της 114 ΠΜ. Από τα μη εκσυγχρονισμένα ελληνικά αεροσκάφη, θα μπορούσαν περίπου τα μισά να διατηρηθούν σε πλόιμη κατάσταση και να συγκροτήσουν ένα σμήνος ΤΑΥΝΕ ανά μοίρα για την εκμετάλλευση των ΑΜ-39 Exocet.

Από πολιτική άποψη θεωρούμε ότι μια τέτοια συμφωνία είναι απολύτως εφικτή, αφού θα εξυπηρετούσε και τη Γαλλία (και τη Dassault) στην προσπάθειά της για εξαγωγική προώθηση του Rafale, καθώς και τα ΗΑΕ στη χρηματοδότηση της νέας προμήθειας. Τα αεροσκάφη του Κατάρ, είχαν προσφερθεί και αυτά για πώληση το 2009 στην Ινδονησία (λινκ), και η πρόσφατη βελτίωση των σχέσεων Ελλάδας - Κατάρ σίγουρα διευκολύνει τα πράγματα.

Το συμπέρασμα είναι: ακόμα και σε περίοδο κρίσης, ακόμα και όταν οι προμηθευτές εκβιάζουν, λύσεις υπάρχουν. Έστω και με λιγότερα χρήματα. Πολιτικό θάρρος υπάρχει;

12 σχόλια:

ΑΧΕΡΩΝ 6 Οκτωβρίου 2010 στις 10:22:00 π.μ. EEST  

Πολιτικη βουληση...ας καγχασω.Ωστοσο,επειδη το αρθρο ξεκινησε με την παραδοχη οτι τα MIRAGE-2000 EGM/BGM ειναι οντως καταδικασμενα σε αποσυρση,πρεπει να επισημανω οτι υπαρχουν σε πολλες χωρες εκτος Γαλλιας παρομοια μη εκσυγχρονισμενα MIRAGE-2000 B/C/D/E,για τα οποια δεν φαινεται να υπαρχει παρομοιο προβλημα.Αρα μαλλον κατι αλλο θελει να πει ο ποιητης.Πολυ φοβαμαι οτι προκειται για προσπαθεια του ΥΠΕΘΑ να μας προ'ι'δεασει για την αποσυρση,και μαλιστα χωρις αντικατασταση,των μη εκσυγχρονισμενων MIRAGE-2000.Τωρα,για τα MIRAGE των εμιρατων και του Καταρ,θα ηταν θεοσταλτο δωρο η αποκτησητους σε συμφερουσες τιμες,θα σας θυμισω ομως οτι κατι τετοια ειχαν ακουστει παλαιοτερα και τα επισης μεταχειρισμενα MIRAGE-2000 της Αιγυπτου,ΧΩΡΙΣ ομως να εχουν την οποιαδηποτε βαση.

Ανώνυμος 6 Οκτωβρίου 2010 στις 11:08:00 π.μ. EEST  

τι? 100 γαλλικα αεροσκαφη? και ο αμερικανος τι θα πει? δε νομιζω να θελει ο γαπ να πικρανει τοσο πολυ τους συμπατριωτες του!

Ανώνυμος 6 Οκτωβρίου 2010 στις 12:22:00 μ.μ. EEST  

Με αυτο το σκεπτικο που λες-που εχει και αυτο τη λογικη του-σταματησαν οι αμερικακανοι τη γραμμη παραγωγης του f-22.Εκει το προβλημα ηταν 1 αεροσκαφος για 10(περιπου) ή το σταματαμε γιατι δε συμφερει το κοστος.Και το σταματησαν για λογαριασμο του f-35 και αλλους λογους.Καλο το σκεπτικο αλλα... οι τεχνολογιες τρεχουν και αφηνουν κενα.Το καινουργιο ειναι αλλο..

Κοχλίας 6 Οκτωβρίου 2010 στις 4:21:00 μ.μ. EEST  

Θα ήθελα αν είναι δυνατόν να μου γίνει μια ενημέρωση όσον αφορά τα υπέρ και τα κατά του Μιράζ 2000 εναντίον του F-16.
Καλή η σκέψη της αγοράς από το Κατάρ ή τα ΗΑΕ των Μιράζ.

Ανώνυμος 6 Οκτωβρίου 2010 στις 4:35:00 μ.μ. EEST  

"τι? 100 γαλλικα αεροσκαφη? και ο αμερικανος τι θα πει? δε νομιζω να θελει ο γαπ να πικρανει τοσο πολυ τους συμπατριωτες του!"

Συμφωνώ μαζί σου και μακάρι να κάνουμε λάθος. Τώρα η αγορά από το Κατάρ ή τα ΗΑΕ θα ήταν πολύ καλή περίπτωση.
Είναι εύκολο να γίνει μια σύγκριση ανάμεσα στο Μιράζ 2000 και το F-16, εννοώ πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, για να ξέρω περισσότερα. Αν και έχω υπηρετήσει στα άρματα η αδυναμία μου είναι η αεροπορία.
Επίσης θα έλεγα ότι καλύτερο είναι να μας μειώσουν τους μισθούς για την αγορά ή τον εκσυγχρονισμό αεροσκαφών, παρά για τις άλλες βλακείες που μας τσαμπουνάνε οι σαχλαμάρες. Δεν είμαι ΔΥ, ιδιωτικός.
Ευχαριστώ για την φιλοξενεία.

ZeuS-X-

Ανώνυμος 6 Οκτωβρίου 2010 στις 5:53:00 μ.μ. EEST  

Ποιά γραμμή παραγωγής; Η ΕΑΒ δεν αναβάθμισε εδώ EGM/BGM; Aς αναβαθμίσει και τα υπόλοιπα, ποιό το πρόβλημα;

Ανώνυμος 6 Οκτωβρίου 2010 στις 7:28:00 μ.μ. EEST  

Ολλα τα παλαια αεροσκαφοι με τροποποιηση μπορουν να γινουν UAV .

Ανώνυμος 6 Οκτωβρίου 2010 στις 9:18:00 μ.μ. EEST  

Πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση. Σάρωμα των αραβικών Mirage είναι ότι πρέπει για να αντικατασταθούν άμεσα τα παλιά αμερικανικά αεροσκάφη.
Όσον αφορά τα 20 παλιά Mirage, θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε ένα περιορισμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, χρησιμοποιώντας στοιχεία από τα M2000-5MK2.

Ανώνυμος 6 Οκτωβρίου 2010 στις 9:26:00 μ.μ. EEST  

Τα μη εκσυγχρονισμένα EGM/BGM θα μπορούσαν κάλλιστα να αναλάβουν αποστολές ναυτικής κρούσης, όπως ήδη αναφέρθηκε, ή/και να αξιοποιηθούν ως επιχειρησιακά εκπαιδευτικά.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Ο ΤΑΜΥΝΕΥΣ 7 Οκτωβρίου 2010 στις 10:54:00 π.μ. EEST  

ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟΤΑΤΗ ΛΥΣΗ ΤΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΑΥΛΑ.

Ανώνυμος 28 Οκτωβρίου 2010 στις 12:44:00 μ.μ. EEST  

Ακόμα το σκεφτόμαστε;

Ανώνυμος 17 Σεπτεμβρίου 2013 στις 4:49:00 μ.μ. EEST  

Τα Μ2000-5 του Κατάρ δεν είναι Μk2, αλλά αποτελούν παράγωγα της γαλλικής έκδοσης -5F. Οπότε...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP