Αεροπορική βάση Dalaman : ένας γνωστός-άγνωστος
Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2010
Η "επιθετική πολιτική της Άγκυρας στο Αιγαίο" είναι μια φράση που ακούμε σχεδόν καθημερινά στα ρεπορτάζ των ελληνικών ΜΜΕ. Προσηλωμένη στους γεωπολιτικούς της στόχους, η ηγεσία της γειτονικής χώρας με μεθοδικότητα και συνέπεια ακολουθεί τις εθνικές της σταθερές, οι οποίες ως απώτερο σκοπό έχουν όχι μόνο τον περιορισμό της ελληνικής εθνικής κυριαρχίας ανατολικά του 25ου παραλλήλου αλλά την αναχαίτιση της ελληνικής παρουσίας από το τριεθνές του Έβρου μέχρι την Πράσινη Γραμμή στην ημικατεχόμενη Μεγαλόνησο. Και ενώ το καουμποϊλίκι των ιπταμενων της ΤΗΚ στο Ελληνικό αρχιπέλαγος έχει περάσει πλέον στην συνείδηση του μέσου Έλληνα σαν μέρος της καθημερινής του ρουτίνας, μία άλλη δραστηριότητα των Τουρκικών Ενόπλων δυνάμεων, η οποία αποτελεί ίσως ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση για την Ελληνική ασφάλεια, παραμένει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Τις τελευταίες δεκαετίες λαμβάνει χώρα μια πρωτοφανής ενίσχυση κρίσιμων στρατιωτικών εγκαταστάσεων των γειτόνων στα μικρασιατικά παράλια με μοναδικό στόχο την αύξηση της στρατιωτικής πίεσης έναντι της Ελλάδος. To "Εν Κρυπτώ" παρακολουθεί εδώ και αρκετό καιρό τις ενέργειες της Τουρκίας προς αυτή τη κατεύθυνση και έχει τη δυνατότητα να διαπιστώσει την ενίσχυση συγκεκριμένων βάσεων της ΤΗΚ τα τελευταία χρόνια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της τάσης είναι η εργασίες επέκτασης της αεροπορικής βάσης του Dalaman με την οποία θα ασχοληθεί η σημερινή μας ανάρτηση.
Α/β Dalaman : Ένας "γνωστός-άγνωστος"
Το αεροδρόμιο του Dalaman,μιας μικρής επαρχιακής κωμόπολης της Λυκίας 22.000 περίπου κατοίκων είναι μεικτό ,πολιτικό (με το 3ο μεγαλύτερο terminal της Τουρκίας) και στρατιωτικό με σύγχρονες εγκαταστάσεις που μπορούν να φιλοξενήσουν μικρό αριθμό μαχητικών.
Λίαν προσφάτως το όνομα Dalaman επανήλθε στην επικαιρότητα μέσα από τις σελίδες του απόρρητου σχεδίου "Βαριοπούλα" των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων καταδεικνύοντας την σημασία που προσδίδουν οι "φίλοι και σύμμαχοι" στην συγκεκριμένη μονάδα για την εξυπηρέτηση της επιθετικής πολιτικής τους σε βάρος της Ελλάδας:
"Η ένταση θα αυξηθεί τις επόμενες ημέρες με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις να επιτηρούν τα σύνορα της χώρας με την Ελλάδα. Το Τουρκικό ναυτικό θα αυξήσει τις εκπαιδευτικές του ασκήσεις στο Αιγαίο πέλαγος, δίνοντας την εντύπωση πως προετοιμαζόμαστε για πόλεμο με την Ελλάδα. Μαχητικά αεροσκάφη θα είναι σε πολεμική επιφυλακή στις αεροπορικές βάσεις Παλαιοκάστρου (Balikesir), Πανόρμου (Bandirma) Çiğli, Τυρολόης (Çorlu) και Dalaman. Μια ομάδα υψηλόβαθμων στρατιωτικών θα αυξήσει τις συναντήσεις με επιχειρηματίες δικηγόρους και άλλους παράγοντες με στόχο να τονώσει την εικόνα των ΤΕΔ στα μάτια της κοινής γνώμης. . "
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, το αεροδρόμιο παίζει τον ρόλο προκεχωρημένης βάσης της ΤΗΚ, η θέση της οποίας την καθιστά εξαιρετικά πολύτιμη: απέχει 60 περίπου χιλιόμετρα από την πόλη της Ρόδου ,βρίσκεται μόλις νοτίως του ναυστάθμου του Ακσάζ και το κυριότερο : δεσπόζει στον νοητό άξονα Ρόδου-Κύπρου.. Χαρακτηριστικά, τις λιγοστές φορές που ελληνικά μαχητικά βρέθηκαν στους ουρανούς της Κύπρου για την άσκηση Τοξότης, οι προσπάθειες της τουρκικής αεροπορίας να παρεμποδίσει την μετάβαση τους στην Μεγαλόνησο υποστηρίχθηκαν κυρίως από τις αεροπορικές βάσεις Dalaman και Αττάλειας.
H ενίσχυση του Νοτίου Τομέα από πλευράς ΠΑ (νέα μαχητικά-Σούδα,ενεργοποίηση Καστελίου) η οποία ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας και συνεχίζεται μέχρι της μέρες μας, όπως ήταν φυσικό ανησύχησε το τουρκικό επιτελείο το οποίο δεν φάνηκε να πείθεται από την σταδιακή απομάκρυνση της τότε Ελληνικής πολιτικής ηγεσίας από το Ενιαίο Αμυντικό Δόγμα Ελλάδος-Κύπρου, το οποίο διακηρύχθηκε το 1993 επί υπουργίας Αρσένη. Παρά την ελληνική υπαναχώρηση, η τουρκική πλευρά συνέχισε ακάθεκτη την προσπάθεια ενίσχυσης των εγκαταστάσεων που θα της επέτρεπαν να αντιμετωπίσει πιθανή αεροπορική εμπλοκή της ΠΑ στην Κύπρο. Αυτό έγινε κυρίως με την επέκταση των εγκαταστάσεων στις προωθημένες αεροπορικές βάσεις του Dalaman και της Αττάλειας καθώς και με την βελτίωση της κάλυψης ραντάρ της περιοχής μεταξύ Κύπρου και Κρήτης, μέσω της τοποθέτησης κινητών σταθμών ραντάρ, ιδίου τύπου με αυτά στα οποία αναφερθήκαμε προσφάτως (βλέπε To TRS-22XX της Datca) . Ας είναι καλά οι ιπτάμενοι της 346 ..*
Όπως φαίνεται στα φωτογραφικά ντοκουμέντα που παραθέτουμε, στα τέλη του 2006 η αεροπορική βάση του Νταλαμάν διέθετε μόλις 7 ενισχυμένα καταφύγια (ΗAS) για τα αεροσκάφη της ΤΗΚ που φιλοξενούνται στην βάση . Ειρήσθω εν παρόδω στην α/β Νταλαμάν φιλοξενούνται επί μονίμου βάσεως 1-2 ζεύγη μαχητικών F-16 τα οποία μετασταθμεύουν από βάσεις της ενδοχώρας( 6η AJU Balikesir/9η AJU Bandirma) καθώς και ένα ελικόπτερο AS 532 Cougar σε ρόλο έρευνας διάσωσης. Το πτητικό έργο τους έργο δεν περιορίζεται στις προκλητικότατες υπερπτήσεις Ελληνικών νησιών και στην καθημερινή παραβίαση του ΕΕΧ. Το F-16 Βlock50 του (υπόδικου πλέον) υποσμηναγού Χαλίλ Οζντεμίρ το οποίο συγκρούστηκε με το μαχητικό του σμηναγού Ηλιάκη στις 23/05/06, αποτελούσε μέρος σχηματισμού 2 F-16 τα οποία απογειώθηκαν απο την α/β Dalaman,για να συνοδεύσουν αεροσκάφος RF-4 σε αποστολή τακτικής αναγνώρισης στόχων στην Ανατολική Κρήτη. Διαδικασία που γινόταν σε τριμηνιαία σχεδόν βάση. Μετά την μοιραία σύγκρουση, το Dalaman απετέλεσε το επίκεντρο ιδιαιτέρως έντονης αεροπορικής δραστηριότητας.
Στα τέλη του 2007 ξεκινάει η δεύτερη φάση επέκτασης των εγκαταστάσεων, με την έναρξη κατασκευής ακόμη 6 νέων ΗAS νατοικών προδιαγραφων, τύπου ΤΑΒ-V, σε έκταση μεταξύ των ήδη υπαρχόντων HAS και του τέρμιναλ του αεροδρομίου. Μετά το πέρας των εργασιών ο αριθμός των καταφυγίων αεροσκαφών ανέβηκε στα 13. Ανάλογες επεμβάσεις έλαβαν χώρα την περίοδο 2005-2006 και στο στρατιωτικό κομμάτι του αεροδρομίου Αττάλειας με κατασκευή καινούργιων σέλτερ κ.α.
Η προσπάθεια ενίσχυσης των εγκαταστάσεων της α/β όμως δεν σταματάει εδώ. Μετά το πέρας των εργασιών κατασκευής των ενισχυμένων καταφυγίων ,στα μέσα του 2008 μια νέα επέκταση αρχίζει να λαμβάνει άρκα και οστά. Σειρά παίρνουν εκτεταμένες χωματουργικές εργασίες νοτίως του συμπλέγματος HAS με το μπάζωμα του παρακείμενου ρέματος, πάντα εντός της περιμέτρου της βάσης (η οποία εφάπτεται σχεδόν με την θάλασσα). Μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω εργασιών ξεκινά η κατασκευή συγκροτήματος κτηρίων, πίστας apron καθώς και του απαραίτητου συνδετήριου τροχοδρόμου. Τα συγκεκριμένα έργα είναι ακόμα υπο κατασκευή (βλέπε φωτ. στο τέλος του άρθρου), πιθανώς δε να σχετίζονται με το πρόγραμμα Meltem II/III.
Tα παραπάνω δεν είναι παρα ένα κλάσμα της συστηματικής ενίσχυσης μεγάλου αριθμού στρατιωτικών εγκαταστάσεων καθ΄όλο το μήκος των παραλίων της μικρασιατικής χερσονήσου, την ίδια στιγμή που η ελληνική πλευρά φέρεται να εξετάζει το κλείσιμο ή την υποβάθμιση κρίσιμων μονάδων στρατηγικής σημασίας ( Ο ακήρυχτος πόλεμος φθοράς έχει πλέον αποτελέσματα). Η τουρκική αυτή τάση βαίνει αυξανόμενη τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά το 1999, xρονιά κατα την οποία εντελώς -μα εντελώς- συμπτωματικά η επίθεση φιλίας του τότε ΥΠΕΞ και σημερινού πρωθυπουργού Γ.Παπανδρέου (διπλωματία των σεισμών,ΜΟΕ, "ελληνοτουρκική φιλία") οδηγεί σε πλήρη αποθράσυνση των γειτόνων με κατακόρυφη κλιμάκωση των παραβιάσεων του ΕΕΧ : Από τις 931 παραβιάσεις το 1999 (1ος χρόνος υπουργίας ΓΑΠ στο Εξωτερικών) ,περάσαμε στις 1892 το 2001 ,στις 6010!! το 2002 και στις 5809 το 2003..
Η σημερινή εικόνα δυστυχώς δεν διαφέρει σημαντικά : αν εξαιρέσουμε την "στρατηγική ψυχραιμία", τα "μερίσματα ειρήνης" και τα υπόλοιπα χρεωκοπημένα ευφυολογημάτα που εισήγαγε η τωρινή πολιτική ηγεσία στο πολιτικό λεξιλόγιο, ώς αλλα φύλλα συκής για να κρύψει την αυτοκτονική πολιτική που ακολουθείται, λίγα πράγματα έχουν αλλάξει.
Η φρενήρης πραγματικά στρατικοποίηση των Μικρασιατικών παραλίων βαίνει αμείωτη, οι τουρκικοί σχεδιασμοί για την αντιμετώπιση του ΕΑΧ ζούν και βασιλεύουν (ενώ το ΕΑΧ μας άφησε χρόνους), το γαιτανάκι των παραβιάσεων στο Αιγαίο καλά κρατεί. Και η "ηδονική παράλυση" κατα Π.Κονδύλη συνεχίζεται..
*Την 16η Ιουνίου 1998 τετράδα μαχητικών F-16 της 346 Μοίρας πετώντας χαμηλά και με πλήρη σιγή ασυρμάτου προσγειώνεται στην αεροπορική βάση Πάφου. Οι "φίλοι και σύμμαχοι" πληροφορούνται την παρουσία των ελληνικών μαχητικών κατόπιν εορτής, γεγονός που προκαλεί αναστάτωση στην Άγκυρα.
17 σχόλια:
Πολύ καλό άρθρο "εν κρυπτώ"
Εύγε!
Την 16η Ιουνίου 1998 τετράδα μαχητικών F-16 της 346 Μοίρας ......
Δωρεάν αξιολόγηση της Τουρκικής αεράμυνας.Να τους στέλναμε καλύτερα σε telex ποιόν τομέα να ενισχύσουν μην σπαταλάμε καύσιμα.
Η 330 ήταν, με Βαγενά Θεοχαρίδη.
Δωρεάν αξιολόγηση της Τουρκικής αεράμυνας.Να τους στέλναμε καλύτερα σε telex ποιόν τομέα να ενισχύσουν μην σπαταλάμε καύσιμα.
τα μαχητικά κατέβηκαν στα πλαίσια της άσκησης Νικηφόρος-Τοξότης.
Ο τοξότης δεν γίνεται θεωρητικά κάθε οκτώβρη;
Τα τέσσερα μαχητικά τότε δεν ήταν ανεξάρτητη κίνηση;
Φωκίων
@εν οπλοις
Είναι προφανές ότι και οι δύο πλευρές γνωρίζουν την κάλυψη και τις δυνατότητες των radar αεράμυνας. Δεν θέλει και πολύ φαντασία να σκεφτείς ότι μια χαμηλή πτήση μαχητικών πολλές δεκάδες ναυτικά μίλια απο τα radar τα καθιστά ανεντόπιστα.
Μπράβο. Καλό άρθρο. Αυτά πρέπει να τα βλέπουν ορισμένοι ανέμελοι στην πράσινη ύπαιθρο ιππείς, που κάνουν εξωτερική πολιτική όπως οι χίπις με λουλούδια και χορούς.
Enkripto keep blogging!!
Ευχαριστώ παίδες
Φωκίωνα εχεις δικιο στο οτι η πτήση δεν είχε γίνει στα πλαίσια του Τοξότη του Οκτωβρίου που γινόταν παρέα με τον Νικηφόρο.Να πούμε εδώ ότι ο Τοξότης γινόταν ορισμένες φορές και 2 φορές, πχ το 1998 και το 2000 εγινε ο Νικηφορος-Τοξοτης τον Οκτ και ο Τοξοτης-Βεργίνα τον Μαιο, παλι με πτήση ελληνικών μαχητικών επάνω απο τις ελεύθερες περιοχές.
Δεν γνωρίζω αν η συγκεκριμένη πτήση είχε γίνει στα πλαίσια της παραπάνω άσκησης,πιθανότατα όχι.
Πάντως η καθοδος των 4 F-16 στην Πάφο παρουσιάστηκε στα ΜΜΕ τοτε ως "επί τόπου ενημέρωση αξιωματούχων των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων για τη επιχειρησιακή ικανότητα της βάσης και ο λεπτομερής έλεγχος όλων των εγαταστάσεων." Είχε κατέβει και C-130 την ίδια περίοδο.
Αυτά βέβαια όταν είχαμε ακόμα τα @@ να μιλάμε για ΕΑΧ και πόλεμο εάν ο Αττίλας απειλήσει τις ελεύθερες περιοχές..
www.hri.org/news/cyprus/kypegr/1998/98-06-16_1.kypegr.html#07
Για την πτήση της 4άδας υπήρχε 2 σέλιδο άρθρο σε τεύχος των αμυντικών θεμάτων 1998 (δεν θυμάμαι ακριβώς ποιό) όποιος κρατά αρχείο ας ανατρέξει να μας φρεσκάρει τη μνήμη.Αυτό που θυμάμαι σίγουρα ήταν πως λίγοι ήταν ενήμεροι για την αποστολή.
Η συγκεκριμένη άσκηση είχε νόημα και μάλιστα βαθύτατο. Έδειχνε τις ικανότητες της Πολεμικής Αεροπορίας (οι οποίες δοκιμάζονται μόνο σε πραγματικές ασκήσεις και όχι επι χάρτου) αλλά κυρίως τη βούληση μας να είμαστε παρόντες στην Κύπρο. Εδειχνε πως θέλαμε να αποτελέσει παρελθόν η απουσία των ελληνικών φτερών από την Κύπρο.
Δεν νομίζω να θυμάμαι λάθος: για την πτήση της τετράδας, είχε γίνει έξαλλος ο Σημίτης στις Βρυξέλλες (ναί, όπως το διαβάσατε!) ενώ ο Ριχάρδος Σωμερίτης είχε γράψει με αποτροπιασμό (περίπου) "Άραγε τίνος αεροκαραβανά ήταν η ιδέα;"
Κώστα, όχι δεν σε απατά καθόλου η μνήμη σου και ΜΠΡΑΒΟ που μου το θύμισες και εμένα...
ο ακριβής χαρακτηρισμός ήταν "θερμόαιμος αεροκαραβανάς" και δείχνει πόσο ενοχλούσε κάποιους εντός και εκτός Ελλάδος ο ΕΑΧ και η ύπαρξη των γαλανόλευκων roundel στους ουρανούς της Κύπρου
είχε γράψει δυο άρθρα ο Σωμερίτης τότε
1)Αυτοσχεδιασμοί με τη φωτιά
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=6&artid=100721&dt=28/06/1998
2)Ναι, δεν πρέπει να ξεχνάμε...
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=6&artid=102128&dt=16/08/1998
στο δεύτερο γίνεται αναφορά στην επιστολή διαμαρτυρίας Τζογάνη ακριβώς για την συγκεκριμένη έκφραση.
θα αποτελέσουν το θέμα επόμενης ανάρτησης..
Έχω μείνει έκπληκτος με την εμπάθεια του συγκεκριμένου κονδυλοφόρου απέναντι στους στρατιωτικούς... είχε δε το θράσος να αναφέρει ότι δεν θα ασχοληθεί με το γράμμα που του είχε στείλει απόστρατος για τον ίδιο λόγο που του έγραψε και ο τότε αρχηγός.
Υποτίθεται ότι είναι ένα παλαιός και 'εγκριτος(;) δημοσιογράφος ο οποίος ωστόσο δεν δείχνει να σέβεται τους αναγνώστες του και ιδιαίτερα αυτούς που μπαίνουν στον κόπο να επικοινωνήσουν μαζί του.
Άντε να εξηγήσει κάποιος στον απίθανο αυτόν τύπο για ποιόν λόγο εστάλει εκείνη η τετράδα στην Κύπρο, τι στοιχεία αποκομίσαμε και τι σχεδιασμός έγινε πριν το εγχείρημα...μήπως έπρεπε να του αναλύσουμε και τα απόρρητα επιχειρησιακά σχέδια της ΠΑ μπας και τον πείσουμε??
Δημοσιογράφος είναι...δεν είναι αεροπόρος, αστροναύτης, γιατρός , δικηγόρος, πυρηνικός φυσικός. Κάποια πράγματα είναι τόσο εξειδικευμένα που είτε είσαι ειδικός και μιλάς γι αυτά ή απλά παραθέτεις τις γνώμες αυτων που γνωρίζουν...
ΕΜΕΙΣ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΞΕΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ ΤΟ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΡΙΤΣΩΝ ΡΟΔΟΥ.
ΕΝΑΣ ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΜΕΝΟΣ ΡΟΔΙΤΗΣ
Ευχαριστώ enkripto.
Θα είχες μήπως τη δυνατότητα να αναρτήσεις τίποτε για τον "Τοξοτης-Βεργίνα"
Δεν έχει πολύ ακουστεί...
Στην ουσία πρόκεται για ακόμα ενα "Τοξότη",όπως εκείνον που ελάμβανε χώρα με την ασκηση Νικηφόρος, καθε Οκτώβρη..Πτήσεις ελληνικών μαχητικών στην Κύπρο και χρήση των εγκαταστάσεων που δημιουργήθηκαν για αυτό το σκοπο κτλ κτλ
προκάλεσε έντονες αντιδράσεις απο την τουρκική πλευρά αρκετές φορες..που σημαίνει ότι κάτι κάναμε σωστα..
Ανησυχία προκαλεί στην Τουρκία η άσκηση "Τοξότης - Βεργίνα 2000"
http://www.in.gr/NEWS/article.asp?lngEntityID=291632
Ανευ λόγου οι τουρκικές αντιδράσεις για την άσκηση "Τοξότης-Βεργίνα"
http://www.in.gr/NEWS/article.asp?lngEntityID=291433
ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΑΝΑΠΤΥΣΟΥΝ ΤΙΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΒΑΣΕΙΣ ΕΜΕΙΣ ΤΙΣ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΡΙΑΣ ΑΞΙΟ ΟΤΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΙς ΠΡΟς ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΒΑΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΗ ΣΤΟ ΤΥΜΠΑΚΙ Η ΟΠΟΙΑ ΕΧΕΙ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ΝΑ ΦΙΛΟΞΕΝΕΙ ΤΑ ΠΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΜΑΧΗΤΙΚΑ ΜΑΣ (Η ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΤΑΙ ΚΙΟΛΑς ΑΠΟ ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΕΖΙΚΟΥ ΟΠΩς ΚΑΙ ΟΛΗ Η ΚΡΗΤΗ)
Η Ο ΣΤΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΓΕΛΙΑ Η΄.................
ΣΕΛΕΥΚΟΣ
Δημοσίευση σχολίου