Οριστική περικοπή των C-27J Spartan σε 8 αεροσκάφη - Ξεκίνημα φαύλου κύκλου

Σάββατο 24 Μαρτίου 2012

*Του Σάββα Δ. Βλάσση

Το πρώτο εν εξελίξει εξοπλιστικό πρόγραμμα που «τρώει» η οικονομική κρίση, είναι αυτό των 12 αεροσκαφών τακτικών μεταφορών C-27J Spartan της Πολεμικής Αεροπορίας. Ως γνωστόν, εκκρεμεί η παραλαβή των 4 τελευταίων αεροσκαφών, τα οποία φέρουν εγκατάσταση σωλήνα ανεφοδιασμού εν πτήσει. Η ΠΑ έχει παραλάβει τα 8 πρώτα αεροσκάφη, ωστόσο, λόγω ελλείψεως ανταλλακτικών, καθώς δεν έχει υπογραφεί σύμβαση Εν Συνεχεία Υποστηρίξεως (Follow On Support) σε ενέργεια διατηρούνται 1-2 αεροσκάφη, μέσω προσπορισμού ανταλλακτικών («κανιβαλισμός») από τα υπόλοιπα…

Η παραλαβή των 4 τελευταίων αεροσκαφών, τα οποία έχουν ήδη κατασκευαστεί, δεν έχει επιτευχθεί λόγω μη παροχής Πιστοποιητικού Στρατιωτικού Τύπου (MTC) για το σύστημα ανεφοδιασμού εν πτήσει από τον κατασκευαστή. Η εκκρεμότητα προέκυψε λόγω καθυστερημένης εντάξεως σε υπηρεσία των αεροσκαφών ανεφοδιασμού KC-767A της Ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας, που θα χρησιμοποιηθούν για τις σχετικές δοκιμές. Οι παραλαβές των KC-767Α ξεκίνησαν στα τέλη του 2010, δίχως όμως να δοθεί διέξοδος στο ελληνικό πρόγραμμα.

Η Ελλάδα έχει καταβάλει περί τα 200 εκατ. ευρώ και το υπόλοιπο που απομένει από τις πρόνοιες της αρχικής συμβάσεως, των τροποποιήσεων που ακολούθησαν όσο και τις κυρώσεις προς τον κατασκευαστή, έχει διαμορφωθεί στα 50 εκατ. ευρώ περίπου. Στην πορεία των διαπραγματεύσεων για παραλαβή των 4 αεροσκαφών όσο και σύναψη συμβάσεως για FOS, οι Ιταλοί έχουν αντιπροτείνει την μη παραλαβή των 4 αεροσκαφών από την Ελλάδα, παραχωρώντας σε αντιστάθμισμα σύμβαση FOS αναλόγου ύψους, μέσω συμψηφισμού των υπολοιπομένων πληρωμών της ελληνικής πλευράς και των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στον προμηθευτή. Την στάση των Ιταλών διευκολύνει η εξασφάλιση της άμεσης πωλήσεως στο Μεξικό των 4 ήδη κατασκευασμένων αεροσκαφών του ελληνικού προγράμματος, σε τιμή μάλιστα πολύ υψηλότερη από αυτήν που είχε συμφωνηθεί με την Ελλάδα. Η ελληνική πλευρά, τελικώς συμβιβάσθηκε και αποδέχθηκε την επιλογή της μη παραλαβής των 4 αεροσκαφών. Επικράτησαν τα οικονομικά κριτήρια. Στα τέλη Φεβρουαρίου, αφού έκανε αποδεκτές σχετικές εισηγήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών, ο ΥΕΘΑ Δ. Αβραμόπουλος έθεσε το θέμα στο ΚΥΣΕΑ, το οποίο έδωσε την έγκρισή του. Ως εκ τούτου, δόθηκαν οδηγίες για την οριστικοποίηση της συμφωνίας, μέσω νέου κύκλου διαπραγματεύσεων.

Το πρόγραμμα Μέσου Μεταφορικού Αεροσκάφους που είχε ενταχθεί στο ΕΜΠΑΕ 2001-2005, προέβλεπε αρχικώς 15 αεροσκάφη, η σύμβαση ωστόσο που υπεγράφη το 2003, αφορούσε 12, με προαίρεση για προμήθεια επιπλέον 3 αεροσκαφών. Μετά την τελευταία εξέλιξη, η προμήθεια περικόπτεται κατά το 1/3, αναλογώντας πλέον στο 50% σχεδόν, της αρχικής επιχειρησιακής απαιτήσεως του ΓΕΑ.

Το πρόγραμμα Μέσου Μεταφορικού Αεροσκάφους, απέβλεπε στην επαύξηση των ικανοτήτων τακτικών μεταφορών της ΠΑ, η οποία έχει απομείνει με 10 C-130H και 5 C-130B. Η ανάθεση αποστολών περιορισμένων μεταφορών και συναφών, στα τετρακινητήρια αεροσκάφη, μέσου κόστους 8.000 ευρώ ανά ώρα πτήσεως, είναι αφενός αντιοικονομική, αφετέρου προκαλεί περιττή δομική καταπόνηση, εξαντλώντας ταχέως το ωφέλιμο όριο ζωής των C-130. Το κόστος ανά ώρα πτήσεως του δικινητηρίου C-27J, ανέρχεται στο 50%.

Ο περιορισμός των C-27J σε μόλις 8 αεροσκάφη, δεν αποφέρει στην ΠΑ τα οφέλη που ανέμενε από το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Ακριβώς λόγω της μεγαλύτερης πρακτικότητος κι ευελιξίας που προσφέρουν τα αεροσκάφη μέσης μεταφορικής ικανότητος εν σχέσει με τα μεγαλύτερα αεροσκάφη, συνήθως αποκτώνται σε μεγαλύτερο αριθμό. Η ΠΑ θα πρωτοτυπεί, με αρνητικό επιχειρησιακό αντίκτυπο, αφού τα μέσα μεταφορικά αεροσκάφη θα αναλογούν στο 50% περίπου της δυνάμεως των C-130.




Είναι σαφές ότι η πολιτική απόφαση περικοπής του εν εξελίξει προγράμματος των C-27J, αγνόησε τα επιχειρησιακά κριτήρια που είχε θέσει το ΓΕΑ. Είναι η δεύτερη περίπτωση που ακολουθείται η πρακτική αυτή, μετά την τελική διευθέτηση τον Αύγουστο του 2010 του προγράμματος 20 μεταφορικών ελικοπτέρων ΝΗ-90. Η ΝΗ Industries είχε αποδεχθεί έκπτωση 17%, μεταφραζομένη σε περίπου 112 εκατ. ευρώ. Θα μπορούσε να ζητηθεί έναντι αυτού του ποσού, η απόκτηση 4 επιπλέον ελικοπτέρων. Η επιλογή αυτή θα ήταν απολύτως ορθολογική, δεδομένου ότι τα 20 ελικόπτερα δεν επαρκούν και η προοπτική μιας νέας προμήθειας είναι πλέον απόμακρη. Ωστόσο, η πολιτική ηγεσία προέταξε «στεγνά» οικονομικά κριτήρια.

Υπό την λογική αυτή, οι επόμενες «απώλειες» των Ενόπλων Δυνάμεων είναι αναπόφευκτες, αυτή την φορά στο ήδη υπάρχον δυναμικό. Η μη αναβάθμιση των 19 επιθετικών ελικοπτέρων ΑΗ-64A+ Apache, θα έχει ως αποτέλεσμα την σταδιακή διάλυση ενός Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων. Ανάλογος κίνδυνος υφίσταται για μία Μοίρα μαχητικών Mirage 2000, μία Μοίρα F-16 Block 30 και στο Πολεμικό Ναυτικό διαγράφεται η απαξίωση των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ, εφόσον δεν καταστεί εφικτό ένα πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής κ.λπ.

Όλα δείχνουν ότι οι πολιτικές ηγεσίες δεν αντιλαμβάνονται πως οδηγούν τις Ένοπλες Δυνάμεις σε έναν φαύλο κύκλο. Οι αποφάσεις για τα προγράμματα των ΝΗ-90 και των C-27J, αποκαλύπτουν μία επιζήμια νοοτροπία. Όσο κρίσιμη και αν είναι η προτεραιότητα διαχειρίσεως της δημοσιονομικής καταστάσεως, δεν πρέπει στις πολιτικές ηγεσίες να επικρατήσει η νοοτροπία που θέλει τις προκλήσεις στην Εθνική Άμυνα να αποτελούν… «πολυτέλεια».

*Ο Σάββας Δ. Βλάσσης είναι εκδότης του περιοδικού ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ.

11 σχόλια:

ΑΧΕΡΩΝ 24 Μαρτίου 2012 στις 10:56:00 π.μ. EET  

Καλὰ,ὸσο για την νοοτροπὶα των πολιτικὼν σε θὲματα αμυντικὼν επενδὺσεων,λὶγο-πολὺ, τους ξὲρουμε και το περιμὲναμε,ὸτι θα κὸψουν απὸ την ὰμυνα για να πληρὼσουν πρὰσινα ὰλογα.
Ὸμως,ειδικὰ για το C-27J,δεν ξὲρω αν θα χὰσουμε κὰτι περιοριζὸμενοι στα 8 α/φ.Θυμὰμαι ὸτι η ''Πτὴση'',την εποχὴ της εκδὸσεως/συντὰξεως των προδιαγραφὼν του διαγωνισμοὺ,εὶχε αναρωτηθεὶ για την οικονομικὴ ωφελιμὸτητα του προγρὰμματος.Μεταξὺ ὰλλων εὶχε διατυπὼσει το ερὼτημα αν το μειωμὲνο λειτουργικὸ κὸστος του ΜΜΑ(Μὲσο Μεταφορικὸ Αεροσκὰφος),θα μποροὺσε να αντισταθμὶσει την απαραὶτητη επὲνδυση σε ὲνα νὲο τὺπο,και ἂν θα ὴταν και επιχειρησιακὼς επωφελὴς,δλδ,ἂν σε δεδομὲνη ανὰγκη,ὲνα ΜΜΑ θα μποροὺσε να υποκαταστὴσει ὲναν Ηρακλὴ-το αντὶστροφο εὶναι αυτονὸητο.
Ὰποψὴ μου,στηριγμὲνη σε ὸτι ακοὺω απὸ παιδιὰ της Π.Α,εὶναι ὸτι οι ανὰγκες ανακουφὶσεως των C-130,γιατὶ περὶ αυτοὺ ουσιαστικὰ πρὸκειται,θα μποροὺσαν να εξυπηρετηθοὺν και απὸ α/φ της κατηγορὶας του ATR-72,με πολὺ χαμηλὼτερο κὸστος,αφοὺ στις περισσὸτερες πτὴσεις απλὼς και μὸνο προσωπικὸ μεταφὲρεται,ενὼ δεν ὴταν δὺσκολο να διαμορφωθεὶ το α/φ για την μεταφορὰ αεροκινητὴρων,που εὶναι η 2η αμὲσως συνηθὲστερη δραστηριὸτητα.
Μὶα τελυταὶα αναφορὰ στην ''Π'',για να καταλὰβουμε πὼς διαστρὲφεται η ὲννοια της οικονομὶας στην χὼρα μας,στο κὸστος ενὸς C-27J,αγορὰζαμε ὲνα Ιλιοὺσιν-76,του οποὶου το πολλαπλὰσιο βεβαὶως κὸστος αξιοποιὴσεως θα συνοδευὸταν και απὸ πολλαπλὰσια μεταφορικὴ ικανὸτητα,και μὰλιστα ὸχι πὰντα επιμερὶσιμη σε περισσὸτερα C-27J.
Υπὴρχε και μὶα εκπεφρασμὲνη πρωτοβουλὶα της ΚΕΠΠΑ,που ονομὰζεται Δυνατὸτητα Στρατηγικὴς Αερομεταφορὰς,ὸπου,σαν καλὰ ευρωλιγοὺρια,θα μποροὺσαμε να συνεισφὲρουμε.Βὲβαια,τα παιδιὰ του ευρω-NATO θα προτιμοὺσαν A-400M ἢ C-17,αλλὰ απ´το ολὸτελα...
Αλλὰ τι θὲλατε δηλαδὴ,να το παὶξουμε υπερδὺναμη;

Ανώνυμος 24 Μαρτίου 2012 στις 1:19:00 μ.μ. EET  

Τα C-27J παραγγέλθησαν τις εποχές των παχιών αγελάδων για τις Ελληνικές ΕΔ (όταν "λεφτά υπήρχαν") και όταν δεν καταδεχόμασταν να εξετάσουμε εναλλακτικές, μεταχειρισμένες ή ανατολικές λύσεις.
Ως εκ τούτου, τρέφουμε μεγάλες αμφιβολίες αν το cost effect της συγκεκριμένης αγοράς είναι το βέλτιστο.
Προφανώς έπρεπε να επιστραφεί μέρος των κονδυλίων (στις αμυντικές τους βιομηχανίες των εταίρων) που μας παρείχε η ΕΕ υπό την μορφή των ευρωπαϊκών πακέτων.

Nicholas 25 Μαρτίου 2012 στις 7:49:00 π.μ. EEST  

Θα μπορούσε να είναι απλώς wishful thinking, αλλά πιστεύω ότι ο λόγος τα υπόλοιπα τέσσερα C-27 J Spartan δεν έχουν παραδοθεί στην Πολεμική Αεροπορία είναι λόγω τεχνικών δυσκολιών. Η Alenia έχει πολλά προβλήματα με την ενσωμάτωση του In-Flight Refueling System στα C-27J’s. Είναι ένα έργο που αντιμετωπίζουν για πρώτη φορά και καθυστερήσεις θα πρέπει να αναμένονται. Αρνούμαι να πιστέψω ότι η Πολεμική Αεροπορία αφού περίμενε για πολλά χρόνια για να αποκτήσει δυνατότητα IFR, θα την εγκαταλείψει απλά για να εξοικονομήσουν χρήματα. Θα ήταν αδιανόητο ότι η ΠΑ θα στερηθεί ενός τέτοιου πολλαπλασιαστή ισχύος και θα συνεχίσει να βασίζεται στα 35+ ετών Α-7E/H Corsair για tanking.

Ευστάθιος Παλαιολόγος 25 Μαρτίου 2012 στις 10:16:00 π.μ. EEST  

Νικόλα, αν δεν κάνω λάθος τα C-27J θα έχουν δυνατότητα λήψης καυσίμου και όχι ανεφοδιασμού άλλων αεροπλάνων εν πτήση. Μπορεί να κάνω λάθος.

Ανώνυμος 26 Μαρτίου 2012 στις 5:29:00 μ.μ. EEST  

Έτσι όπως πάμε σε λίγο καιρό στο Αιγαίο μας θα πετούν μόνο γλάροι και πελεκάνοι !!!!!!

Nicholas 26 Μαρτίου 2012 στις 9:29:00 μ.μ. EEST  

Αγαπητέ Ευστάθιε Παλαιολόγο

Έχετε απόλυτο δίκιο τα 4 C-27J’s είναι σε θέση να ανεφοδιαστούν εν πτήσει, αλλά δεν μπορούν να ανεφοδιάσουν με καύσιμα άλλα αεροσκάφη. Θα ήταν συμφέρουσα για την ΠΑ να δώσει tanking δυνατότητες στα υπόλοιπα τέσσερα αεροσκάφη και been designated ως KC-27J’s. Ανησυχώ για το πόσο βιώσιμο είναι για την Πολεμική Αεροπορία να βασίζεται στα 35 + ετών 15 TA-7C’s να πραγματοποιούν αποστολές εναέριου ανεφοδιασμού.

Unknown 26 Μαρτίου 2012 στις 9:53:00 μ.μ. EEST  

Πολυ καλη εξελιξη, παρα τα λεγομενα του αρθρου. Τα 8 α/φη -του συγκεκριμενου μοντελου- φτανουν και περισσευουν, αν και οταν επιτευχθει να ειναι σε πτησιμη κατασταση και τα 8. Κακα τα ψεματα, τα c-27 εχουν ακομα πολλες "παιδικες ασθενειες" σαν προγραμμα.

Ανώνυμος 27 Μαρτίου 2012 στις 11:17:00 μ.μ. EEST  

Κάποιοι δεν έχουν καταλάβει ότι η απόφαση δεν είναι της ΠΑ αλλά της πολιτικής ηγεσίας. Η ΠΑ θα ήθελε όλα τα αεροσκάφη αλλά ο Αβραμόπουλος μάλλον έχει άλλη άποψη (αυτός ξέρει καλύτερα...)

Ανώνυμος 28 Μαρτίου 2012 στις 9:33:00 μ.μ. EEST  

@Νicholas
Τα C-27J δεν γίνεται να μετατραπούν σε KC-27J. Και να γινόταν αυτό δεν θα συνέφερε λόγω ότι δεν θα μετέφεραν ικανή ποσότητα καυσίμου.

@Aνώνυμος 26/3 ώρα 9.53 μμ
Tα 8 C-27J ούτε φτάνουν ούτε περισσεύουν. Και είναι αδύνατο να έχει κανείς 100% διαθεσιμότητα των α/φων του.

Nicholas 2 Απριλίου 2012 στις 5:19:00 π.μ. EEST  

@ Ανώνυμος 28 Μαρτίου 2012 9:33:00 μ.μ. EEST

Αυτό που έχω κατά νου είναι τα C-27J's να χρησιμοποιήσουν τον ίδιο εξοπλισμό τα KC-130J's χρησιμοποιούν όταν λειτουργούν ως air refueling tankers. Δηλαδή, για το C-27J να χρησιμοποιήσει wing mounted refueling pods, μία σε κάθε πτέρυγα. Όταν υπάρχει ανάγκη για περισσότερα καύσιμα μια αφαιρούμενη, άτρακτο τοποθετημένη δεξαμενή να χρησιμοποιηθεί για να ανεφοδιάσει με καύσιμα άλλα αεροσκάφη. Η δεξαμενή πρέπει να είναι αφαιρούμενη για να επιτρέψει το KC-27J να μεταφέρει φορτίο μόνο. Ο τρόπος ανεφοδιασμός που θα χρησιμοποιηθεί είναι hose and drogue.

Ανώνυμος 2 Απριλίου 2012 στις 7:14:00 μ.μ. EEST  

@Nicholas
Δεν αποφασίστηκε η μετατροπή κάποιων C-130 της Π.Α σε ιπτάμενα τάνκερ επειδή -μέσα σε όλα- δεν μεταφέρουν ικανή ποσότητα καυσίμων.
Συμφέρει άραγε να μετατραπούν σε τάνκερ τα μικρότερα C-27J ? Τα συμπεράσματα δικά σου. Aν είναι να αποκτήσουμε τάνκερ συμφέρουν μόνο α/φη κατηγορίας KC-135R, A-310MRTT, B-767.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP