Το παρασκήνιο της αγοράς των «Leopard - 2»

Δευτέρα 26 Μαρτίου 2012

Του Τασου Tελλογλου

Η Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Αθηνών, μετά εννέα χρόνια, ανοίγει πάλι τον φάκελο

Υστερα από εννέα χρόνια η Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Αθηνών ανοίγει και πάλι τον φάκελο της προμήθειας των αρμάτων «Λέοπαρντ - 2», μιας σύμβασης που υπεγράφη τον Μάρτιο του 2003, ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και τη γερμανική εταιρεία Krauss Maffei Wehrtechnik (KMW). H νέα έρευνα της ελληνικής δικαιοσύνης ξεκίνησε μετά την κατάθεση στον τότε αντεισαγγελέα Εφετών και νυν οικονομικό εισαγγελέα κ. Γρ. Πεπόνη, του πρώην γενικού γραμματέα Εξοπλισμών κ. Βαγ. Βασιλάκου.

Σημειώνεται ότι ο διενεργήσας την πρώτη έρευνα εισαγγελέας κ. Παν. Αθανασίου είχε επισημάνει ότι δεν προέκυπταν από την υπογραφή της σύμβασης ζητήματα απιστίας, υπήρχαν όμως ισχυρές ενδείξεις τέλεσης πράξεων δωροδοκίας για τη διαλεύκανση των οποίων απαιτείτο η αποστολή αιτημάτων δικαστικής συνδρομής στο Μονακό, την Ελβετία και τη Γερμανία.

Οπως και στη σύμβαση των υποβρυχίων, η σύμβαση των αρμάτων δρομολογήθηκε το 1998, παράλληλα με τις διαπραγματεύσεις της χώρας μας για ένταξη στο ευρώ. Οι βρετανικές αρχές, που παρακολουθούσαν «στενά» τον διαγωνισμό, σημείωναν σε non paper ότι ο τότε πρωθυπουργός Κ. Σημίτης επιθυμούσε να «βοηθήσει» με την παραγγελία τον καγκελάριο Σρέντερ, προκειμένου να βρει με τη σειρά του στήριξη από το Βερολίνο στο θέμα του ευρώ.

Ταυτόχρονα όμως ο κ. Τόνι Μπλερ, τότε πρωθυπουργός της Βρετανίας, ενδιαφερόταν να αναλάβει την παραγγελία η «Βίκερς», καθώς τα άρματα κατασκευάζονταν στην εκλογική του περιφέρεια. Στις τεχνικές προδιαγραφές που καθορίσθηκαν στα μέσα του 1999, αναφερόταν ότι το ποσοστό της εγχώριας προστιθέμενης αξίας θα προσέγγιζε το 25%. Η γερμανική εταιρεία ήταν διατεθειμένη να υπογράψει ένα συμβόλαιο με εταιρεία που κατέβαλε ΦΠΑ «μέσα στην Ε. Ε.» κι έτσι μπήκε στο παιχνίδι και η εταιρεία IBOS. Η συμφωνία αφορούσε την υλοποίηση των αντισταθμιστικών προγραμμάτων αξίας 60 εκατ. ευρώ, ποσό που παρατηρητές θεωρούσαν υπερβολικό. Η εταιρεία IBOS είχε ως διαχειρίστρια την εταιρεία Transat Maritime στο Μονακό.

Γι’ αυτά ακριβώς τα αντισταθμιστικά, μία άλλη εταιρεία, συμφερόντων που φέρεται να έχουν σχέση με τον πρώην υπουργό Εξωτερικών της Γαλλίς Ρολάν Ντιμά, η Evanston Ltd, με έδρα τις βρετανικές Παρθένους Νήσους, προσέφυγε στο διαιτητικό δικαστήριο στις 7 Φεβρουαρίου του 2003. Η εν λόγω εταιρεία υποστήριζε ότι στις 17 Δεκεμβρίου του 1999, δηλαδή παράλληλα με την προετοιμασία του εδάφους για την υπογραφή της συμφωνίας για τα υποβρύχια, εκπρόσωποί της και εκπρόσωποι της IΒΟS συμφώνησαν ότι η πρώτη θα αναλάμβανε τις «εργασίες» μεσάζοντος έναντι του αναθέτοντος (ελληνικού Δημοσίου) για το 3% του ύψους της σύμβασης (60,6 εκατ. ευρώ). Το συνολικό ύψος της σύμβασης ήταν 2,2 δισ. ευρώ, αλλά στις αρχές του 2003 το ΓΕΣ «αφαίρεσε» τα πυρομαχικά από τη συνολική προμήθεια. Επί έξι χρόνια τα πυρομαχικά αυτά δεν παρελήφθησαν.

Για να καλυφθεί αυτό το κενό, το 2005 συμφωνείται μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας να παραδοθούν 183 μεταχειρισμένα άρματα «Leo 02A 44». Δύο χρόνια αργότερα αρχίζει η παραλαβή των νέων αρμάτων, ενώ το ελληνικό Δημόσιο -όπως και στα υποβρύχια- επικαλείται τεχνικά προβλήματα, ώστε να καθυστερεί τις πληρωμές. Η γερμανική εταιρεία κινδυνεύει να κηρύξει πτώχευση.

Το 2008 ο τότε υπ. Αμύνης κ. Ευ. Μεϊμαράκης παραδέχεται δημόσια ότι στο παραλαμβανόμενο άρμα έχουν παρουσιασθεί... ρωγμές, αλλά αρνείται ότι ο πύργος του ήταν σε θέση να διατρηθεί. Στη διατύπωση των σχετικών επιφυλάξεων για την παραλαβή των αρμάτων έχουν πρωτοστατήσει, όπως και στην περίπτωση των υποβρυχίων, βουλευτές του ΛΑΟΣ. Επί υπουργίας Ευ. Βενιζέλου στο Εθνικής Αμύνης, αποφασίζεται να παραγγελθούν 20.000 βλήματα, όσα αρκούν σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιτελείων για δύο 24ωρα πολέμου στην περιοχή...

http://news.kathimerini.gr

5 σχόλια:

Tommygun 26 Μαρτίου 2012 στις 9:59:00 π.μ. EEST  

Ναι, βεβαια, μαλιστα. Οπως ξεκινησε το θεμα, ετσι και θα θαφτει. Απο την υποθεση των Λεοπαρντ εφαγε καλα πολυς κοσμος και ειναι μαθηματικα σιγουρο οτι θα ασκηθουν ισχυροτατες πιεσεις για να μην καταληξει πουθενα η ερευνα.

Επειδη εγω καιτοι υπηρετησα στα Τ/Θ, τσομπανης μπηκα, τσομπανης βγηκα, θα ηθελα οποιος εχει τον κοπο, τον χρονο και την γνωση να μου εξηγησει πως γινεται σε καινουργια αρματα να παρατηρουνται τα εξης φαινομενα:
1. Οξειδωση στο πυροβολο.
2. Αποστασεις μεταξυ των πλακων θωρακισης του πυργου.
3. Τυχαια ενεργοποιηση συστηματων πυροσβεσης σε ακαιρες συνθηκες, χωρις να εχει προηγηθει καταπονηση.
4. Τελος, απο γερμανο τεχνικο ενημερωθηκα οτι μετα το περας της διετιας το τεχνικο κλιμακιο των Λεοπαρντ, θα αποσυροταν και καθε ανταλλακτικο που θα χρειαζοταν θα επρεπε να γινει παραγγελια ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ στην Γερμανια. Θα ηθελα να μου πει καποιος αν ισχυει αυτο που εμαθα η ηταν ραδιο αρβυλα.

Λυσεις υπηρχαν. Θα ξαναβρεθουν?

Ανώνυμος 26 Μαρτίου 2012 στις 5:40:00 μ.μ. EEST  

@Tommygun
Τι ειδικότητα είχες στα ΤΘ;

1. Η οξείδωση στην κάνη συμβαίνει ύστερα απο συγκεκριμένο αριθμό βολών. Λόγω του μήκους της κάνης στα Λεο2Α6 υπάρχει οξείδωση νωρίτερα απο τα λοιπά άρματα. Φυσιολογικό και αντιμετωπίσιμο. Όταν θες να βαράς στα 6 χιλιόμετρα έχεις και αρνητικά...
2. Οι αποστάσεις είναι ένα μέρος απο τη θωράκιση. Υπάρχουν για να διαχέεται το ωστικό κύμα απο βλήματα Heat.
3. Αυτό είναι όντως ελάττωμα. Δεν ξέρω σε τί θερμοκρασία είναι σεταρισμένα τα συστήματα. Μπορεί να έγινε λάθος στη συντήρηση
4. Ουδείς γνωρίζει πλην της Διεύθυνσης ΤΘ - επίσης καλό να μην τα λέμε και ανοιχτά στο ίντερνετ.

Tommygun 26 Μαρτίου 2012 στις 7:48:00 μ.μ. EEST  

Αγαπητε ανωνυμε, ημουν ΔΕΑ (ΤΘ), ο θεος να με κανει βεβαια, αλλα εν πασει περιπτωσει...

1. Ναι, αλλα τι αριθμο? Διοτι απ' οσο θυμαμαι τα LEO 2Hel ειχαν ιδιαιτερα επιλεκτικη μεταχειριση και συνηθως τα 1Α5 τραβουσαν κουπι. Και τα ειχαμε κιολας και ψιλοπαρατημενα στην μοιρα τους.

2. Μαλιστα, γιατι ετσι οπως μου το χε αναφερει ο τοτε τεχνικος το καταλαβα σαν κατασκευαστικο λαθος. Λαθος μου.

3. Πιθανο, αλλωστε και οι γερμανοι πολλες φορες το επαιζαν βαρια πεπονια.

4. Αν ειναι διαβαθμισμενη πληροφορια, δεν το ξαναρωτω.

Ανώνυμος 27 Μαρτίου 2012 στις 12:04:00 μ.μ. EEST  

@Tommygun

Φίλε μου σαν ΔΕΑ - και βάση του χρόνου που υπηρέτησες - θα έπρεπε να ήξερες τα βασικά για την διοίκηση 4 αρμάτων παλαιού τύπου. Τώρα επειδή και είμαι συνάδελφος του ΠΖ θα σου πω ότι έλεγα σε όλους: αν δεν στα δείξει κάποιος κάτσε διάβασε. αν δεν σ αρέσει ζήτα παραπάνω χρόνο θητεία. Δυστυχώς οι ΔΕΑ στον ΕΣ του 2000+ είναι θεσμός προς εξαφάνιση με ελάχιστη χρησιμότητα στο πεδίο μάχης. - άλλο ένα λάθος της στρατιωτικής/πολιτικής ηγεσίας.

1. Σχετικά με την κάνη - και αυτό είναι διαβαθμισμένο - αλλά υπολογίζεται στις 100-150 βολές σε σχέση με 300-400 στις "κοντές" κάνες. Μια οξειδωμένη κάνη κάνει το άρμα άχρηστο και είναι ένας απο τους λόγους που τα ιρακινά άρματα το 1991 βάραγαν μπεκάτσες στα 1200 μέτρα. Ελπίζω φυσικά και ΑΝΑΜΕΝΩ να υπάρχει πλήρης συντήρηση στον ΕΣ.
3. Εμείς φταίμε σε αυτό που δεν φτιάξαμε δικό μας άρμα συμπαραγωγή με τους ιταλούς κτλ...

Tommygun 27 Μαρτίου 2012 στις 1:03:00 μ.μ. EEST  

Φιλε ανωνυμε, δεν διαφωνω, ουτως η αλλως κατ' επαναληψη εχω παραδεχθει οτι απο ενα σημειο και μετα επαναπαυτηκα και δεν ασχοληθηκα με το αντικειμενο μου. Εν πασει περιπτωσει, εξακολουθω να απορω με το φαινομενο της οξειδωσης.

Γενικα η υποθεση με τα γερμανικα αρματα μαχης ηταν καλη σαν ιδεα, αλλα ανακατεψαμε τα εθνικα μας χαρισματα (λαμογια, κουτοπονηρια), οποτε στοχος επετευχθη: αυτοι που ηταν να φανε, εφαγαν καλα, τα αρματα ηρθαν χωρις βλημματα, καναμε και δημοσιες σχεσεις με τον Σρεντερ και φουρνος μην καπνισει. Το οτι εμεινε και παλι η χωρα ξεβρακωτη ειναι ασημαντη λεπτομερεια. Σαμπως και να γινει καμια στραβη, θα υποστουν αυτοι καμια συνεπεια? Εμεις θα τα φαμε τα σκαγια.

Σε ευχαριστω για τον χρονο σου, καλη συνεχεια.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP