Τα Ελληνικά Ακροβατικά Σμήνη, 1954 - 1968
Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2012
Στα πλαίσια της συμπλήρωσης 60 χρόνων από την ένταξη σε υπηρεσία των πρώτων αεριωθουμένων στην Ελληνική Βασιλική Αεροπορία(1930-1973)/Ελληνική Αεροπορία(1973-1978/Πολεμική Αεροπορία(1978-), το Μουσειο Ιστορίας ΠΑ εκδίδει την επετειακή έκδοση Τα Ελληνικά Ακροβατικά Σμήνη, 1954 - 1968 του Υπτχου ε.α. Παναγιώτη-Βαρδή Παπαδάκη.
Σχετικά με την σκοπιμότητα ύπαρξης ενός ακροβατικού σμήνους, και τις διάφορες δικαιολογίες που αρκετοί προτάσσουν εναντίον της, από τον καιρό του Κόκκα ήδη έως και σήμερα, απαντά με τον καλύτερο τρόπο ο Υπτχος Παπαδάκης:
"...Κύριος σκοπός των ακροβατικών σμηνών δεν ήταν η εκτέλεση ελιγμών σε χαμηλό ύψος προς τέρψη των θεατών, αλλά:
- Η ανύψωση του ηθικού των νέων αεροπόρων και κατ’ επέκταση όλου του προσωπικού της Αεροπορίας, που ένοιωθε ότι και αυτό με την εργασία του συμβάλλει στο αποτέλεσμα που όλος ο κόσμος θαυμάζει.
- H κατάδειξη, κυρίως στο ιπτάμενο προσωπικό, ότι η προ πτήσης μελέτη-ανάλυση της επικείμενης άσκησης, η γνώση και τήρηση των ορίων λειτουργίας του αεροσκάφους και του χειριστή, καθώς και η κατάλληλη προετοιμασία και προοδευτική εκτέλεση των ασκήσεων, είναι οι παράγοντες που μετατρέπουν μία επικίνδυνη πτήση, όπως είναι τα ακροβατικά σε σχηματισμό και σε χαμηλό ύψος, σε μια αντίστοιχη ασφαλή.
- Η προσέλκυση περισσότερων νέων στις τάξεις της Αεροπορίας, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα της καλύτερης επιλογής.
- Η προβολή της Πολεμικής Αεροπορίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και η αναγνώρισή της ως μίας των καλυτέρων του ΝΑΤΟ.
Η διαφορά των ελληνικών ακροβατικών σμηνών από τα αντίστοιχα των άλλων χωρών ήταν ότι οι χειριστές τους δεν αποτελούσαν ανεξάρτητο σμήνος, αλλά ήταν εντεταγμένοι σε πολεμική μοίρα, με όλες τις υποχρεώσεις που αυτό περιλάμβανε, στον αέρα και στο έδαφος. Οι εξασκήσεις σε προγραμματισμένες ή μη επιδείξεις γίνονταν συνήθως πριν από την έναρξη εργασίας ή αργά το απόγευμα, για να μη παρακωλύεται το επιχειρησιακό
έργο της μοίρας. Ήταν δηλαδή μια καθαρά εθελοντική προσφορά από το ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό.
Παρ’ όλα αυτά, όλο το προσωπικό επιθυμούσε διακαώς να γίνει μέλος του Σμήνους, για να έχει την ικανοποίηση ότι προσέφερε στην Αεροπορία κάτι περισσότερο απ’ ό,τι αυτή ζητούσε. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στα 14 περίπου χρόνια πτητικής δραστηριότητας των ακροβατικών σμηνών της Αεροπορίας μας ουδεμία απώλεια αεροσκάφους ή χειριστή σημειώθηκε σε πάνω από 10.000 εξόδους πτήσεων εξασκήσεων και επιδείξεων (πράγμα σπάνιο για ακροβατικά σμήνη).
Σε ατομικό βιβλιάριο πτήσεων χειριστή, με πενταετή θητεία στο Ακροβατικό Σμήνος, είναι καταχωρισμένες 434 έξοδοι σε επιδείξεις και εξασκήσεις, γεγονός που σημαίνει ότι πραγματοποιήθηκαν πάνω από 2.000 Loop, Roll και άλλοι ακροβατικοί ελιγμοί σε πολύ χαμηλό ύψος. Επίσης βασικός συντελεστής στις επιτυχίες των ακροβατικών σμηνών υπήρξε η άριστη συντήρηση και προετοιμασία των αεροσκαφών από το τεχνικό προσωπικό εδάφους, που είχε ως αποτέλεσμα να μη παρουσιαστεί καμία σοβαρή βλάβη κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας και της εκτέλεσης των επιδείξεων. Οι χειριστές που συμμετείχαν στα ακροβατικά σμήνη και οι τεχνικοί δεν ετύγχαναν διαφορετικής μεταχείρισης έναντι των συναδέλφων τους. Το σημαντικότερο είναι ότι ούτε οι ίδιοι το επεδίωξαν, γι’ αυτό και είχαν τη γενική εκτίμηση από όλους, τόσο για το έργο τους όσο και για το ήθος τους.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, με τις συνθήκες της εποχής εκείνης και ιδιαίτερα τη νοοτροπία των τότε αεροπόρων, ανδρώθηκαν και μεγαλούργησαν τα Ακροβατικά Σμήνη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας..."
Είναι καιρός η ΠΑ να αποφασίσει να διατίθενται αυτές οι εκδόσεις στο ευρύ κοινό, δια μέσου των ΕΛΤΑ μέσω αντικαταβολής και των Γραφείων Ενημέρωσης Κοινού, όπως γινόταν παλαιότερα για τους τόμους Ιστορίας, έναντι συμβολικού τιμήματος.
Από το 1968 έως το 2005 που δημιουργήθηκε η ομάδα επίδειξης μεμονωμένου αεροσκάφους με Τ-6Α Texan II που έλαβε μέρος στον Αρχάγγελο 2005 και το F-16 Demo Team Ζευς, πέρασε πολύς καιρός. Οι συνθήκες που ανέφερε ο Υπτχος Παπαδάκης παραπάνω, ισχύουν στο ακέραιο και σήμερα. Αν η δημιουργία Ακροβατικού Σμήνους είναι δύσκολη υπό τις παρούσες συνθήκες, το να διατηρηθούν οι δύο ομάδες επίδειξης μεμονωμένων αεροσκαφών Τ-6 και F-16, είναι επιβεβλημένo και η σχέση κόστους-οφέλους έχει προφανές θετικό πρόσημο.
Απλά θα επισημάνουμε ότι η δημιουργία και συντήρηση των δύο ομάδων οφείλεται στην εθελοντική προσφορά του λίγου ελεύθερου χρόνου του προσωπικού που τις αποτελεί, και δεν έχει προνομιακή μεταχείριση, όπως ακριβώς συνέβαινε και στα Ακροβατικά Σμήνη! Σε καιρούς οικονομικής κρίσης το ηθικό πρέπει να φυλάσσεται ως κόρη οφθαλμού.
Έγχρωμο φιλμ της Ελληνικής Φλόγας από την δεκαετία του 60:
Και η μετάδοση από την ΕΤ1 της επίδειξης σε συνθήκες χαμηλής βάσης νεφών (low show) στην Θεσσαλονίκη την 28η Οκτωβρίου 2012(ανάρτηση στο Youtube: Aviationlive.org)
Σχετικά με την σκοπιμότητα ύπαρξης ενός ακροβατικού σμήνους, και τις διάφορες δικαιολογίες που αρκετοί προτάσσουν εναντίον της, από τον καιρό του Κόκκα ήδη έως και σήμερα, απαντά με τον καλύτερο τρόπο ο Υπτχος Παπαδάκης:
"...Κύριος σκοπός των ακροβατικών σμηνών δεν ήταν η εκτέλεση ελιγμών σε χαμηλό ύψος προς τέρψη των θεατών, αλλά:
- Η ανύψωση του ηθικού των νέων αεροπόρων και κατ’ επέκταση όλου του προσωπικού της Αεροπορίας, που ένοιωθε ότι και αυτό με την εργασία του συμβάλλει στο αποτέλεσμα που όλος ο κόσμος θαυμάζει.
- H κατάδειξη, κυρίως στο ιπτάμενο προσωπικό, ότι η προ πτήσης μελέτη-ανάλυση της επικείμενης άσκησης, η γνώση και τήρηση των ορίων λειτουργίας του αεροσκάφους και του χειριστή, καθώς και η κατάλληλη προετοιμασία και προοδευτική εκτέλεση των ασκήσεων, είναι οι παράγοντες που μετατρέπουν μία επικίνδυνη πτήση, όπως είναι τα ακροβατικά σε σχηματισμό και σε χαμηλό ύψος, σε μια αντίστοιχη ασφαλή.
- Η προσέλκυση περισσότερων νέων στις τάξεις της Αεροπορίας, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα της καλύτερης επιλογής.
- Η προβολή της Πολεμικής Αεροπορίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και η αναγνώρισή της ως μίας των καλυτέρων του ΝΑΤΟ.
Η διαφορά των ελληνικών ακροβατικών σμηνών από τα αντίστοιχα των άλλων χωρών ήταν ότι οι χειριστές τους δεν αποτελούσαν ανεξάρτητο σμήνος, αλλά ήταν εντεταγμένοι σε πολεμική μοίρα, με όλες τις υποχρεώσεις που αυτό περιλάμβανε, στον αέρα και στο έδαφος. Οι εξασκήσεις σε προγραμματισμένες ή μη επιδείξεις γίνονταν συνήθως πριν από την έναρξη εργασίας ή αργά το απόγευμα, για να μη παρακωλύεται το επιχειρησιακό
έργο της μοίρας. Ήταν δηλαδή μια καθαρά εθελοντική προσφορά από το ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό.
Παρ’ όλα αυτά, όλο το προσωπικό επιθυμούσε διακαώς να γίνει μέλος του Σμήνους, για να έχει την ικανοποίηση ότι προσέφερε στην Αεροπορία κάτι περισσότερο απ’ ό,τι αυτή ζητούσε. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στα 14 περίπου χρόνια πτητικής δραστηριότητας των ακροβατικών σμηνών της Αεροπορίας μας ουδεμία απώλεια αεροσκάφους ή χειριστή σημειώθηκε σε πάνω από 10.000 εξόδους πτήσεων εξασκήσεων και επιδείξεων (πράγμα σπάνιο για ακροβατικά σμήνη).
Σε ατομικό βιβλιάριο πτήσεων χειριστή, με πενταετή θητεία στο Ακροβατικό Σμήνος, είναι καταχωρισμένες 434 έξοδοι σε επιδείξεις και εξασκήσεις, γεγονός που σημαίνει ότι πραγματοποιήθηκαν πάνω από 2.000 Loop, Roll και άλλοι ακροβατικοί ελιγμοί σε πολύ χαμηλό ύψος. Επίσης βασικός συντελεστής στις επιτυχίες των ακροβατικών σμηνών υπήρξε η άριστη συντήρηση και προετοιμασία των αεροσκαφών από το τεχνικό προσωπικό εδάφους, που είχε ως αποτέλεσμα να μη παρουσιαστεί καμία σοβαρή βλάβη κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας και της εκτέλεσης των επιδείξεων. Οι χειριστές που συμμετείχαν στα ακροβατικά σμήνη και οι τεχνικοί δεν ετύγχαναν διαφορετικής μεταχείρισης έναντι των συναδέλφων τους. Το σημαντικότερο είναι ότι ούτε οι ίδιοι το επεδίωξαν, γι’ αυτό και είχαν τη γενική εκτίμηση από όλους, τόσο για το έργο τους όσο και για το ήθος τους.
Το F-84G που πετούσε ο Αρχηγός του 1ου Ακροτήμ της 337 ΜΔ/Β Κωνσταντίνος Κόκκας |
Είναι καιρός η ΠΑ να αποφασίσει να διατίθενται αυτές οι εκδόσεις στο ευρύ κοινό, δια μέσου των ΕΛΤΑ μέσω αντικαταβολής και των Γραφείων Ενημέρωσης Κοινού, όπως γινόταν παλαιότερα για τους τόμους Ιστορίας, έναντι συμβολικού τιμήματος.
Από το 1968 έως το 2005 που δημιουργήθηκε η ομάδα επίδειξης μεμονωμένου αεροσκάφους με Τ-6Α Texan II που έλαβε μέρος στον Αρχάγγελο 2005 και το F-16 Demo Team Ζευς, πέρασε πολύς καιρός. Οι συνθήκες που ανέφερε ο Υπτχος Παπαδάκης παραπάνω, ισχύουν στο ακέραιο και σήμερα. Αν η δημιουργία Ακροβατικού Σμήνους είναι δύσκολη υπό τις παρούσες συνθήκες, το να διατηρηθούν οι δύο ομάδες επίδειξης μεμονωμένων αεροσκαφών Τ-6 και F-16, είναι επιβεβλημένo και η σχέση κόστους-οφέλους έχει προφανές θετικό πρόσημο.
Απλά θα επισημάνουμε ότι η δημιουργία και συντήρηση των δύο ομάδων οφείλεται στην εθελοντική προσφορά του λίγου ελεύθερου χρόνου του προσωπικού που τις αποτελεί, και δεν έχει προνομιακή μεταχείριση, όπως ακριβώς συνέβαινε και στα Ακροβατικά Σμήνη! Σε καιρούς οικονομικής κρίσης το ηθικό πρέπει να φυλάσσεται ως κόρη οφθαλμού.
Έγχρωμο φιλμ της Ελληνικής Φλόγας από την δεκαετία του 60:
Και η μετάδοση από την ΕΤ1 της επίδειξης σε συνθήκες χαμηλής βάσης νεφών (low show) στην Θεσσαλονίκη την 28η Οκτωβρίου 2012(ανάρτηση στο Youtube: Aviationlive.org)
8 σχόλια:
" η σχέση κόστους-οφέλους έχει προφανές θετικό πρόσημο"..για ποιον? Θα μάθουμε ποτέ το κόστος ή το όφελος? Αν μη τι άλλο είναι μετρήσιμα και τα δύο και όχι προφανή ούτε διαβαθμισμένα...
"Είναι καιρός η ΠΑ να αποφασίσει να διατίθενται αυτές οι εκδόσεις στο ευρύ κοινό, δια μέσου των ΕΛΤΑ μέσω αντικαταβολής και των Γραφείων Ενημέρωσης Κοινού, όπως γινόταν παλαιότερα για τους τόμους Ιστορίας, έναντι συμβολικού τιμήματος."
Προσυπογράφω, αν και πιστεύω ότι πολύ θα αποφάσιζαν να αποκτήσουν τα εν λόγω βιβλία (ή και άλλα που θα εκδοθούν στον μέλλον) ακόμη και με κανονικό τίμημα (και όχι μόνο συμβολικό)
@ Tyler Durden
Τους 4 λόγους τους αναφέρει ο Υπτχος στην αρχή του άρθρου και είναι σαφείς. Αν αναφέρεσαι στην "Βερυκόκια λογική" του "πόσα καύσιμα καίει" να σε πληροφορήσω ότι τα καύσιμα θα "καούν" όπως και να 'χει για να μπουν οι απαραίτητες ώρες συντήρησης των χειριστών. Άλλωστε το πραγματικό κόστος κύκλου ζωής ενός μέσου, δεν υπολογίζεται μόνο με τα καύσιμα. Δες π.χ. εδώ
@ Mithridates
Καθώς "το πραγματικό κόστος κύκλου ζωής ενός μέσου, δεν υπολογίζεται μόνο με τα καύσιμα" και μη θέλοντας να μπώ σε λόγική φρούτων και λαχαωνικών: τα F-16BLK52 είναι εν χρηση αρκετό καιρό ώστε να γνωρίζουμε το κόστος ωρας πτησης όπως και την αυξηση του όταν περιλαμβάνει καταπονήσεις τύπου ακροβατικών. Όσο για τα επιχειρήματα:
-"Η ανύψωση του ηθικού των νέων αεροπόρων και [.] όλου του προσωπικού της Αεροπορίας" Μετρήσιμο (και αμφισβιτήσιμο). Ένα ερωτηματολόγιο αρκεί
-"H κατάδειξη, κυρίως στο ιπτάμενο προσωπικό, ότι η προ πτήσης μελέτη-ανάλυση [.] είναι οι παράγοντες που μετατρέπουν μία επικίνδυνη πτήση" Μετρήσιμο
-" Η προσέλκυση περισσότερων νέων στις τάξεις της Αεροπορίας". αυτό το οποίο ειπώθηκε και στον Αρχάγγελο, είναι κάτι που δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα καθώς οιβάσεις της ΣΙ δεν αυξήθηκαν τουλάχιστον όχι πάνω πανω από τις υπόλοιπες στρατιωτικές σχολές.
-"Η προβολή της Πολεμικής Αεροπορίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και η αναγνώρισή της ως μίας των καλυτέρων του ΝΑΤΟ". Αν κάποιος πιστεύει ότι αυτό γίνεται μέσω solo display και όχι μέσω σοβαρής τακτικών αξιολογήσεων και ασκήσεων θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι υπάρχουν και ιδωτικά ακροβατικά σμήνη και solo. To θέμα είναι η ικανότητα να κάνεις αυτό που υποστήρίζεις. Εξάλλου η αποτελεσματικότητα ένος οργανισμού δεν κρίνεται από τον καλύτερο που θα διαλέξεις εσύ αλλά από τον χειρότερο που θα χρειστείς να χρησιμοποίήσεις.
Και επειδή εξακολουθώ να πιστεύω πως είναι απλά ένα show,θα πρότεινα την διοργάνωση αρματοδρομίας με επετειακά βαμμένα Leopard II στα στενά της Καβάλας επ΄ευκαιρία των εορτασμών για την απελευθέρωση της πόλης (μου αρέσουν τα driftαρισματα). Τα καύσιμα ούτως ή άλλως θα τα έκαιγαν (άσε τους διοικητές των ΕΜΑ να κλαίγονται, δεν ξέρουν τι τους γίνεται) οι δρόμοι θα χαλούσαν ούτως ή άλλως και ανταλλακτικά, μην σας νοιάζει έχουμε.
@Τyler
Δεν είναι τυχαίο ότι υπάρχουν σμήνη ακροβατικά σε όλες τις σοβαρές αεροπορίες του κόσμου, ούτε ότι υπάρχουν μέρες κοινού για τις ένοπλες δυνάμεις. Αυτό γίνεται για να:
α) Βλέπεις τα χρήματα σου που δίνονται
β) Έρχεσαι σε επαφή με ένα κλάδο που είναι κομμάτι της κοινωνίας (και δεν είναι σώμα ξένο) και επιτελεί έργο που δεν είναι πάντα φανερό
γ) Ελκύει νέους και νέες για μελλοντική σταδιοδρομία στις ΕΔ. Οι βάσεις στις χαζο-πανελλαδικές δεν είναι απόδειξη, είναι σαν να μου λες ότι επειδή μια σχολή έχει 15 δεν τη θέλουν οι νέοι. Η βάση δημιουργείται από αυτούς που διαγωνίζονται να εισαχθούν και ο ΤΕΛΕΤΑΙΟΣ που εισάχθηκε είχε 15, τίποτα παραπάνω τίποτα λιγότερο. Πρόβλημα θα υπήρχε αν οι θέσεις ήταν 20 και έκαναν αίτηση 19 ή λιγότεροι.
δ) Το ακροβατικό σμήνος ή η μεμονωμένη επίδειξη δείχνει μεράκι και αγάπη για το όπλο ΚΑΙ ναι ανυψώνει το ηθικό των ίδιων των στελεχών γιατί πολύ απλά επιδεικύουν τις ικανότητές τους και τον επαγγελματισμό τους στην κοινωνία.
Και άλογο να έβαζαν σε επίδειξη μερικοί θα έλεγαν ότι τρώει πολύ χόρτο και κοστίζει.
@D-Mitch
Το πως δρουν οι σύγχρονες αεροπορίες αποτελεί απόροια των προτεραιοτήτων και των διαθέσιμων πόρων. Απλά δεν πιστεύω ότι είναι καιρός για SHOW. Εξάλλου για τον ίδιο λόγο κόπηκαν τα μηχανοκίνητα από τις παρελάσεις προκαλώντας μάλλον ανακούφιση στους εμπλεκόμενους οι οποίοι πέρα των καθημερινών καθηκόντων έπρεπε να γυαλίσουν ερπύσρτιες και να βάψουν με camel τα ελαστικά. Η παρέλαση έγινε φτωχότερη και όσοι περίμεναν να τους δουν απογοητευτηκαν. Προσωπικά θεωρώ ότι ήταν ορθολογική κίνηση και αισθάνομαι καλλίτερα γνωρίζοντας ότι κάνουν την δουλειά τους και δεν χάνουν δυο εβδομάδες προετοιμαζόμενοι για ένα πέρασμα μπροστά από τους επισήμους.
Για τα υπόλοιπα:
α) προτιμώ να ξέρουν ότι κάνουν την δουλειά τους κι όχι κόλπα πάνω από την θεσσαλονίκη.
β)το έργο είναι πάνω από το αιγαίο. Για όποιον βλέπει είναι φανερό. Το έργο δεν είναι τα show. Όμορφα και εντυπωσικά ως επίδειξη δεξιοτήτων αλλά όχι έργο.
γ)Ας μην απαξιώνουμε τις πανελλαδικές τον μοναδικό θεσμό ο οποίος έχει καθολική αποδοχή και μέχρι τώρα ελάχιστα ως μηδενικά επιβεβαιωμένα κρούσματα παράκάμψης. Οι βάσεις σαφώς και δείχνουν τον βαθμό εισαγωγής του τελευταίου εισαχθέντος αλλά αποτελούν απόδειξη της ζήτησης και του επιπέδου των υποψηφιών. Εκτός αν προτιμάμε την αντικειμένική συνέντευξη και τις εσωτερικές εξετάσεις άλλων δεκαετιών. Σε κανένα ΑΣΕΙ/ΑΣΥ ο αριθμός υποψηφίων δεν ήταν μικρότερος των θέσεων, ουτε καν δεκαπλάσιος. Πρόβλημα δημιουργείται όταν οι σχολές αναγκάζονται να κατεβάσουν την ποιότητα της εκπαίδευσης για να καλύψουν ποσοτικά τις απαιτήσεις σε αποφοίτους.
δ)όπως προείπαμε όλα αυτά είναι μετρήσιμα και ποσοτικοποιούνται για την εξαγωγή συμπερασμάτων μ΄ένα απλό ερωτηματολόγιο..
Όσο για το άλογο κάπου είχα ακούσει μία πρόταση για την αναβίωση μίας ίλης ιππικού η οποία θα συμμετείχε στους εορτασμούς. Κρίθηκε ασύμφορο...
Απλά 2 παρατηρήσεις. Τα ακροβατικά σμήνη εκτός των άλλων προβάλλουν ισχύ και είναι μια μορφή Ψυχολογικών Επιχειρήσεων. Επίσης πολλές φορές τα τελευταία χρόνια Παραγωγικές Σχολές Υπαξιωμαικών έχουν υψηλότερες βάσεις από αυτές των Αξιωματικών.
Κολλημένοι με τις πανελλήνιες για να αποφύγουμε κρούσματα παράκαμψης,λες και μέσα στη σχολή...Κολλάμε στο τρόπο εισαγωγής και δεν κοιτάμε την μετεπειτα πορεία των αντικειμενικώς εισαχθέντων.Αν η ΠΑ δε μπορεί να επιλέξει το καλύτερο έμψυχο υλικό και με άλλους τρόπους εξαιτίας ευθυνοφοβίας,πιέσεων και έχει σηκώσει τα χέρια φωνάζοντας πανελλήνιες τότε μπράβο τους.
Δημοσίευση σχολίου