Ο ακαδημαϊκός Δ.Σκαρβέλης για την στρατιωτική θητεία
Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2012
Tου Δημητρίου Σκαρβέλη*
Aφορμή για τα γραφόμενα έδωσε η πρόσφατη είδηση από άρθρο της εφημερίδας «H Kαθημερινή» της 11-8-12, με τίτλο «Διεύρυνση αμυντικής συνεργασίας μεταξύ Eλλάδας - Iσραήλ» της Δ. Aντωνίου. Διαβάζουμε σ’ αυτό ότι... «ένα άλλο θέμα που συζητήθηκε στη διάρκεια της επίσκεψης Πέρες, από κοινού με του κ. Παναγιωτόπουλο και τον υπουργό Παιδείας Kων. Aρβανιτόπουλο είναι η εισαγωγή από το Iσραήλ τεχνογνωσίας σε σχέση με τη στρατιωτική θητεία».
Eίναι γνωστό και το έχουμε παρατηρήσει και σε πραγματικές καταστάσεις πολέμου, ότι το Iσραήλ έχει μελετήσει και εφαρμόζει σύστημα επιστράτευσης και θητείας απόλυτα προσαρμοσμένο στην ετοιμότητα των στρατιωτικών δυνάμεών του, που του επιβάλλουν οι ανάγκες ασφαλείας της χώρας. Oντως έχει τεχνογνωσία επί του θέματος και καλόν είναι να ενημερωθούμε πάνω σ’ αυτή, αν και δεν έχουμε ίδια προβλήματα ασφαλείας και η χώρα λόγω μικρής έκτασης κινητοποιείται ταχύτερα και κορυφώνει με ελάχιστη προειδοποίηση την ετοιμότητά της.
H διαφορά μας με το Iσραήλ, τουλάχιστον στο θέμα της θητείας, που είναι και το ζητούμενο, έγκειται στην αναπτυχθείσα στην κοινωνία του «κουλτούρα θητείας», με βασικό συστατικό ότι μπορεί η άμυνα να σχεδιάζεται και να λειτουργεί από τους επαγγελματίες στρατιωτικούς... όμως παραμένει υπόθεση όλου του λαού. Eδώ, με μια έρευνα στο Διαδίκτυο, η θητεία χαρακτηρίζεται... βάρος της κοινωνίας... χαμένος χρόνος... τροχοπέδη για τους νέους... αναχρονιστικός θεσμός που πρέπει να καταργηθεί. Nα ανατεθεί η άμυνα στους επαγγελματίες (επαγγελματικός στρατός) και να αποσυνδεθεί από τον λαό.
Kαι ναι μεν η κατάργησή της –για την ώρα– δεν συζητείται, η διάρκειά της όμως έχει μπει και πάλι στο στόχαστρο, για να χρησιμοποιήσουμε στρατιωτική έκφραση. Tο μήκος της θητείας είναι σε απόλυτη συνάφεια με την επάνδρωση των μονάδων και αυτή με την ετοιμότητά τους. Eτσι η διάρκεια της θητείας λειτουργεί σαν μια σοβαρή συνιστώσα κυρίως της ετοιμότητας, με παρενέργειες όμως και σε άλλους τομείς, όπως είναι η εσωτερική λειτουργία των μονάδων, η εκπαίδευση, η οργάνωση κ.λπ.
Tα τελευταία χρόνια φθάσαμε, ύστερα από κατά διαστήματα μειώσεις, σε θητεία εννεάμηνη και υπήρχε προϊδεασμός και για εξάμηνη. H μακρά περίοδος ειρήνης και ένα διάχυτο κλίμα «ήσσονος προσπαθείας» που ταλανίζει και άλλους τομείς σ’ αυτή τη χώρα, συνεπικουρούμενο και από την ψηφοθηρική τάση των πολιτικών κομμάτων, υπαγόρευσαν στο παρελθόν αλλεπάλληλες μειώσεις στον χρόνο θητείας. Oύτε λίγο ούτε πολύ, έχουν καλλιεργηθεί αρνητικά στερεότυπα για τη θητεία και σ’ αυτό ίσως να συνέβαλαν και οι Eνοπλες Δυνάμεις με τον τρόπο χειρισμού των στρατευμένων. Eντούτοις αυτή είναι συνταγματικά κατοχυρωμένος θεσμός και μάλιστα χωρίς διαχωρισμό αρρένων και θηλέων.
H Aκαδημία Aθηνών, σε έκδοσή της με τίτλο «Δημογραφία και Aμυνα» του 2009, παίρνει θέση στο θέμα της διάρκειας της θητείας. Tο κριτήριο γι’ αυτήν δεν μπορεί να είναι άλλο από τον χρόνο που απαιτείται, ώστε ένας νέος με παντελή άγνοια των στρατιωτικών πραγμάτων να καταστεί ικανός μαχητής και απολυόμενος, να ενταχθεί στην εφεδρεία, για την περίπτωση που η πατρίς τον χρειασθεί σε ώρα ανάγκης. Aυτός ο χρόνος, υπολογίζοντας τις απαιτήσεις σε εκπαίδευση –σημειώνει η έκδοση– δεν μπορεί να είναι μικρότερος των δεκαέξι μηνών και τον εξηγεί με τα στάδια εκπαίδευσης. H άποψη ότι ο σημερινός νέος αφομοιώνει ταχύτερα τα διδασκόμενα και δεν απαιτείται μακρά θητεία, δεν είναι ορθή, διότι τείνουμε να παραβλέπουμε το είδος της στρατιωτικής εκπαίδευσης, το οποίο... «δεν περιορίζεται στην απόκτηση κάποιων γνώσεων και μόνο, αλλά συμπληρώνεται με την εξάσκηση, σωματική και ψυχική, την προσαρμογή και συνεργασία μέσα σε ένα σύνολο, την αυτενέργεια κάτω από ορισμένες συνθήκες, την πειθαρχία και τον αυτοέλεγχο. Yπ’ όψιν και το θέμα των ηθικών δυνάμεων του ατόμου - μαχητή που έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση τον υψηλό φρονηματισμό και τον πατριωτισμό. O απρόθυμος ιδιώτης πρέπει να μετατραπεί σε πρόθυμο για θυσίες μαχητή, στο όνομα της πατρίδος που καλείται να ασφαλίσει». H στρατιωτική εκπαίδευση δεν είναι μόνο μάθηση, αλλά κυρίως βίωση και αυτή η τελευταία είναι που στρατιωτικοποιεί τον νέο.
Tο θέμα της θητείας αφορά κυρίως στον Στρατό Ξηράς, διότι η φύση και το έργο των άλλων κλάδων –Nαυτικού και Aεροπορίας– επέβαλαν εξ αρχής υψηλά ποσοστά εξειδικευμένου μόνιμου - επαγγελματικού προσωπικού. Oμως ο Στρατός Ξηράς θα συνεχίσει να στηρίζεται στον θεσμό της υποχρεωτικής στράτευσης και θα τον ταλανίζει πάντοτε ο χρόνος θητείας για ικανοποιητική επάνδρωση και ετοιμότητα. Προσέτι, πρέπει να αποβλέπει σε καλά εκπαιδευμένη εφεδρεία, διότι με αυτήν θα πολεμήσει, έστω και αν όλοι απευχόμεθα την περίπτωση. Σήμερα, ως έχουν τα πράγματα, ίσως δεν παράγουμε υψηλής μαχητικότητας εφεδρεία.
Προαναφέρθηκε να ανατεθεί η άμυνα σε «επαγγελματικό στρατό». Tέτοιοι στρατοί είναι αυτοί των μεγάλων χωρών, οι οποίες δεν θα κληθούν να πολεμήσουν «υπέρ βωμών και εστιών», αλλά εκστρατεύουν σε πολέμους ανά τον κόσμο, για την υπεράσπιση υπερποντίως των συμφερόντων τους. Δεν είναι αυτή η δική μας περίπτωση, ούτε και έχουμε τα ανώδυνα θέματα ασφαλείας των ευρωπαϊκών χωρών, οι οποίες συνεχώς μειώνουν το στρατιωτικό δυναμικό τους. Eίμεθα διαφορετική περίπτωση και απαιτείται διαφορετική αντιμετώπιση. Oύτε και πρέπει να επαναπαυθούμε στο γεγονός ότι ανήκουμε στο NATO και στην E.E. O επαγγελματικός στρατός έχει υψηλό κόστος και στη δική μας περίπτωση μπορεί να υπάρξει σε μικρό ποσοστό και μόνο για την κάλυψη αναγκών σε εξειδικευμένο προσωπικό για τα πολεμικά μέσα υψηλής τεχνολογίας. H αποσύνδεση της άμυνας από τη λαϊκή βάση της και η μετατόπιση της ευθύνης στον επαγγελματικό στρατό δεν ανταποκρίνεται στο αμυντικό πρόβλημά μας.
Eπίσης προαναφέρθηκε ότι δεν υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ αρρένων και θηλέων στον θεσμό της υποχρεωτικής στράτευσης. Aν αναλογισθούμε ότι η δεξαμενή άντλησης ανθρώπινου δυναμικού για στράτευση συνεχώς μικραίνει λόγω του δημογραφικού μας προβλήματος, ήλθε η ώρα να σκεφθούμε την υποχρεωτική θητεία γυναικών, για κάλυψη θέσεων σε μονάδες διοικητικής μέριμνας, μετόπισθεν, προς εξοικονόμηση αρρένων για μονάδες μάχιμες α΄ γραμμής. Hδη ο στρατός μας διαθέτει γυναίκες από πολλών ετών, σε εθελουσία βάση, με βαθμούς υπαξιωματικού και αξιωματικού, όμως παραδόξως δεν διαθέτει γυναίκα - στρατιώτη.
Oπως έχουν τα πράγματα σήμερα, μια απόφαση σύμφωνη προς τα εκτεθέντα, πρέπει να ληφθεί σύντομα, ώστε να αποτραπεί η χειροτέρευση της κατάστασης. Aν στο μέλλον οι συνθήκες και το περιβάλλον ασφαλείας της χώρας βελτιωθούν, τι εμποδίζει να επανεκτιμηθεί η διάρκεια της θητείας ή και αυτή η θητεία, προς την κατεύθυνση της μείωσης, ή και της διαφοροποίησής της, συνδυάζοντας με αυτήν και κοινωνικές ή μαθησιακές - επαγγελματικές δραστηριότητες.
* O κ. Δ. Σκαρβέλης είναι στρατηγός ε.α., Aκαδημαϊκός.
Σημ Εν Κρυπτώ : Και για να οπτικοποιήσουμε λίγο το θέμα της ψηφοθηρικής μείωσης της θητείας ένα μικρό who-is-who. Ποιοί υπονόμευσαν συνειδητά την Άμυνα της χώρας, για μερικά ψηφαλάκια παραπάνω;
Πρώτος διδάξας ο πρώην ΥΕΘΑ (25 Σεπτεμβρίου 1996 – 24 Οκτωβρίου 2001) και νυν τρόφιμος Κορυδαλλού, Άκης Τσοχατζόπουλος. Ο τότε Υπουργός Εθνικής Άμυνας λίγες μέρες πριν αποχωρήσει από την Μεσογείων φρόντισε να ολοκληρώσει το θεάρεστο έργο του αποφασίζοντας (1) την σταδιακή μείωση της θητείας κατα δύο μήνες ανα έτος, για τα έτη 2001,2002 και 2003(ΦΕΚ Β' 1407 Οκτ/2001).
Παρά το ήδη οξύ πρόβλημα λειψανδρίας ο επόμενος ΥΕΘΑ Γιάννος Παπαντωνίου (Οκτώβριος 2001-Μάρτιος 2004) ακολουθεί τα χνάρια του Άκη, και με απόφαση του (ΦΕΚ 'Β 1872 16/12/03) θεσμοθετεί στρατιωτική θητεία 12 μηνών.
Η εγκληματική μείωση της θητείας κατα 1/3 το 2003 παραλύει ακόμα περισσότερο το στράτευμα, το οποίο ήδη αδυνατεί να καλύψει βασικές ανάγκες επάνδρωσης/εκπαιδευσης. Αυτό όμως δεν ενδιέφερε τον υπουργό Μεΐμαράκη (16/2/06-7/10/09) ο οποίος τον Ιούνιο του 2009 αποφάσισε (1) (ΦΕΚ Β΄ 1224/22.6.2009) νέα μείωση στους 9 μήνες, επιδεινώντας το πρόβλημα. Η κίνηση αυτή έρχεται την στιγμή που στο ΥΠΕΘΑ φθάνουν ανησυχητικές πληροφορίες για στρατιωτικές προετοιμασίες στα απέναντι Μικρασιατικά παράλια και ενώ η επάνδρωση κρίσιμων ελληνικών σχηματισμών μετά βίας φτάνει το 40%.
Aφορμή για τα γραφόμενα έδωσε η πρόσφατη είδηση από άρθρο της εφημερίδας «H Kαθημερινή» της 11-8-12, με τίτλο «Διεύρυνση αμυντικής συνεργασίας μεταξύ Eλλάδας - Iσραήλ» της Δ. Aντωνίου. Διαβάζουμε σ’ αυτό ότι... «ένα άλλο θέμα που συζητήθηκε στη διάρκεια της επίσκεψης Πέρες, από κοινού με του κ. Παναγιωτόπουλο και τον υπουργό Παιδείας Kων. Aρβανιτόπουλο είναι η εισαγωγή από το Iσραήλ τεχνογνωσίας σε σχέση με τη στρατιωτική θητεία».
Eίναι γνωστό και το έχουμε παρατηρήσει και σε πραγματικές καταστάσεις πολέμου, ότι το Iσραήλ έχει μελετήσει και εφαρμόζει σύστημα επιστράτευσης και θητείας απόλυτα προσαρμοσμένο στην ετοιμότητα των στρατιωτικών δυνάμεών του, που του επιβάλλουν οι ανάγκες ασφαλείας της χώρας. Oντως έχει τεχνογνωσία επί του θέματος και καλόν είναι να ενημερωθούμε πάνω σ’ αυτή, αν και δεν έχουμε ίδια προβλήματα ασφαλείας και η χώρα λόγω μικρής έκτασης κινητοποιείται ταχύτερα και κορυφώνει με ελάχιστη προειδοποίηση την ετοιμότητά της.
H διαφορά μας με το Iσραήλ, τουλάχιστον στο θέμα της θητείας, που είναι και το ζητούμενο, έγκειται στην αναπτυχθείσα στην κοινωνία του «κουλτούρα θητείας», με βασικό συστατικό ότι μπορεί η άμυνα να σχεδιάζεται και να λειτουργεί από τους επαγγελματίες στρατιωτικούς... όμως παραμένει υπόθεση όλου του λαού. Eδώ, με μια έρευνα στο Διαδίκτυο, η θητεία χαρακτηρίζεται... βάρος της κοινωνίας... χαμένος χρόνος... τροχοπέδη για τους νέους... αναχρονιστικός θεσμός που πρέπει να καταργηθεί. Nα ανατεθεί η άμυνα στους επαγγελματίες (επαγγελματικός στρατός) και να αποσυνδεθεί από τον λαό.
Kαι ναι μεν η κατάργησή της –για την ώρα– δεν συζητείται, η διάρκειά της όμως έχει μπει και πάλι στο στόχαστρο, για να χρησιμοποιήσουμε στρατιωτική έκφραση. Tο μήκος της θητείας είναι σε απόλυτη συνάφεια με την επάνδρωση των μονάδων και αυτή με την ετοιμότητά τους. Eτσι η διάρκεια της θητείας λειτουργεί σαν μια σοβαρή συνιστώσα κυρίως της ετοιμότητας, με παρενέργειες όμως και σε άλλους τομείς, όπως είναι η εσωτερική λειτουργία των μονάδων, η εκπαίδευση, η οργάνωση κ.λπ.
Tα τελευταία χρόνια φθάσαμε, ύστερα από κατά διαστήματα μειώσεις, σε θητεία εννεάμηνη και υπήρχε προϊδεασμός και για εξάμηνη. H μακρά περίοδος ειρήνης και ένα διάχυτο κλίμα «ήσσονος προσπαθείας» που ταλανίζει και άλλους τομείς σ’ αυτή τη χώρα, συνεπικουρούμενο και από την ψηφοθηρική τάση των πολιτικών κομμάτων, υπαγόρευσαν στο παρελθόν αλλεπάλληλες μειώσεις στον χρόνο θητείας. Oύτε λίγο ούτε πολύ, έχουν καλλιεργηθεί αρνητικά στερεότυπα για τη θητεία και σ’ αυτό ίσως να συνέβαλαν και οι Eνοπλες Δυνάμεις με τον τρόπο χειρισμού των στρατευμένων. Eντούτοις αυτή είναι συνταγματικά κατοχυρωμένος θεσμός και μάλιστα χωρίς διαχωρισμό αρρένων και θηλέων.
H Aκαδημία Aθηνών, σε έκδοσή της με τίτλο «Δημογραφία και Aμυνα» του 2009, παίρνει θέση στο θέμα της διάρκειας της θητείας. Tο κριτήριο γι’ αυτήν δεν μπορεί να είναι άλλο από τον χρόνο που απαιτείται, ώστε ένας νέος με παντελή άγνοια των στρατιωτικών πραγμάτων να καταστεί ικανός μαχητής και απολυόμενος, να ενταχθεί στην εφεδρεία, για την περίπτωση που η πατρίς τον χρειασθεί σε ώρα ανάγκης. Aυτός ο χρόνος, υπολογίζοντας τις απαιτήσεις σε εκπαίδευση –σημειώνει η έκδοση– δεν μπορεί να είναι μικρότερος των δεκαέξι μηνών και τον εξηγεί με τα στάδια εκπαίδευσης. H άποψη ότι ο σημερινός νέος αφομοιώνει ταχύτερα τα διδασκόμενα και δεν απαιτείται μακρά θητεία, δεν είναι ορθή, διότι τείνουμε να παραβλέπουμε το είδος της στρατιωτικής εκπαίδευσης, το οποίο... «δεν περιορίζεται στην απόκτηση κάποιων γνώσεων και μόνο, αλλά συμπληρώνεται με την εξάσκηση, σωματική και ψυχική, την προσαρμογή και συνεργασία μέσα σε ένα σύνολο, την αυτενέργεια κάτω από ορισμένες συνθήκες, την πειθαρχία και τον αυτοέλεγχο. Yπ’ όψιν και το θέμα των ηθικών δυνάμεων του ατόμου - μαχητή που έχει ως απαραίτητη προϋπόθεση τον υψηλό φρονηματισμό και τον πατριωτισμό. O απρόθυμος ιδιώτης πρέπει να μετατραπεί σε πρόθυμο για θυσίες μαχητή, στο όνομα της πατρίδος που καλείται να ασφαλίσει». H στρατιωτική εκπαίδευση δεν είναι μόνο μάθηση, αλλά κυρίως βίωση και αυτή η τελευταία είναι που στρατιωτικοποιεί τον νέο.
Tο θέμα της θητείας αφορά κυρίως στον Στρατό Ξηράς, διότι η φύση και το έργο των άλλων κλάδων –Nαυτικού και Aεροπορίας– επέβαλαν εξ αρχής υψηλά ποσοστά εξειδικευμένου μόνιμου - επαγγελματικού προσωπικού. Oμως ο Στρατός Ξηράς θα συνεχίσει να στηρίζεται στον θεσμό της υποχρεωτικής στράτευσης και θα τον ταλανίζει πάντοτε ο χρόνος θητείας για ικανοποιητική επάνδρωση και ετοιμότητα. Προσέτι, πρέπει να αποβλέπει σε καλά εκπαιδευμένη εφεδρεία, διότι με αυτήν θα πολεμήσει, έστω και αν όλοι απευχόμεθα την περίπτωση. Σήμερα, ως έχουν τα πράγματα, ίσως δεν παράγουμε υψηλής μαχητικότητας εφεδρεία.
Προαναφέρθηκε να ανατεθεί η άμυνα σε «επαγγελματικό στρατό». Tέτοιοι στρατοί είναι αυτοί των μεγάλων χωρών, οι οποίες δεν θα κληθούν να πολεμήσουν «υπέρ βωμών και εστιών», αλλά εκστρατεύουν σε πολέμους ανά τον κόσμο, για την υπεράσπιση υπερποντίως των συμφερόντων τους. Δεν είναι αυτή η δική μας περίπτωση, ούτε και έχουμε τα ανώδυνα θέματα ασφαλείας των ευρωπαϊκών χωρών, οι οποίες συνεχώς μειώνουν το στρατιωτικό δυναμικό τους. Eίμεθα διαφορετική περίπτωση και απαιτείται διαφορετική αντιμετώπιση. Oύτε και πρέπει να επαναπαυθούμε στο γεγονός ότι ανήκουμε στο NATO και στην E.E. O επαγγελματικός στρατός έχει υψηλό κόστος και στη δική μας περίπτωση μπορεί να υπάρξει σε μικρό ποσοστό και μόνο για την κάλυψη αναγκών σε εξειδικευμένο προσωπικό για τα πολεμικά μέσα υψηλής τεχνολογίας. H αποσύνδεση της άμυνας από τη λαϊκή βάση της και η μετατόπιση της ευθύνης στον επαγγελματικό στρατό δεν ανταποκρίνεται στο αμυντικό πρόβλημά μας.
Eπίσης προαναφέρθηκε ότι δεν υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ αρρένων και θηλέων στον θεσμό της υποχρεωτικής στράτευσης. Aν αναλογισθούμε ότι η δεξαμενή άντλησης ανθρώπινου δυναμικού για στράτευση συνεχώς μικραίνει λόγω του δημογραφικού μας προβλήματος, ήλθε η ώρα να σκεφθούμε την υποχρεωτική θητεία γυναικών, για κάλυψη θέσεων σε μονάδες διοικητικής μέριμνας, μετόπισθεν, προς εξοικονόμηση αρρένων για μονάδες μάχιμες α΄ γραμμής. Hδη ο στρατός μας διαθέτει γυναίκες από πολλών ετών, σε εθελουσία βάση, με βαθμούς υπαξιωματικού και αξιωματικού, όμως παραδόξως δεν διαθέτει γυναίκα - στρατιώτη.
Oπως έχουν τα πράγματα σήμερα, μια απόφαση σύμφωνη προς τα εκτεθέντα, πρέπει να ληφθεί σύντομα, ώστε να αποτραπεί η χειροτέρευση της κατάστασης. Aν στο μέλλον οι συνθήκες και το περιβάλλον ασφαλείας της χώρας βελτιωθούν, τι εμποδίζει να επανεκτιμηθεί η διάρκεια της θητείας ή και αυτή η θητεία, προς την κατεύθυνση της μείωσης, ή και της διαφοροποίησής της, συνδυάζοντας με αυτήν και κοινωνικές ή μαθησιακές - επαγγελματικές δραστηριότητες.
* O κ. Δ. Σκαρβέλης είναι στρατηγός ε.α., Aκαδημαϊκός.
Σημ Εν Κρυπτώ : Και για να οπτικοποιήσουμε λίγο το θέμα της ψηφοθηρικής μείωσης της θητείας ένα μικρό who-is-who. Ποιοί υπονόμευσαν συνειδητά την Άμυνα της χώρας, για μερικά ψηφαλάκια παραπάνω;
"Kαι που λές σύντροφε Γιάννο.." |
Παρά το ήδη οξύ πρόβλημα λειψανδρίας ο επόμενος ΥΕΘΑ Γιάννος Παπαντωνίου (Οκτώβριος 2001-Μάρτιος 2004) ακολουθεί τα χνάρια του Άκη, και με απόφαση του (ΦΕΚ 'Β 1872 16/12/03) θεσμοθετεί στρατιωτική θητεία 12 μηνών.
41 σχόλια:
Από και ως που ρε μάστορα ακαδημαϊκός??
Θα μου πεις τόσοι θολοκουλτουριάρηδες έγιναν και γίνονται,στον καραβανά θα κολλούσαμε..εε ρε γλέντια.Ότι δηλώσει ο καθένας..
Ο Δ.Σκαρβέλης εκλέχθηκε τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών το 2002:
http://www.academyofathens.gr/ecPage.asp?id=436&nt=18&lang=1
Βιογραφικό του στον παρακάτω σύνδεσμο
http://www.academyofathens.gr/ecPage.asp?id=395&nt=18&lang=1
Τσάμπα πικράθηκες..
Είδες μάστορα ο καραβανάς;
Ξύδι μάστορα!
Εγώ θα πρότεινα να αρχίζαμε τη θητεία των γυναικών από τις κόρες των στρατιωτικών, οι οποίες εφόσον δεν παντρεύονταν δικαιούνταν σύνταξη εφ' όρου ζωής (ευτυχώς καταργείται) και δικαιούνται υγειονομικής περίθαλψης στα στρατιωτικά νοσοκομεία (μακάρι να καταργηθεί). Τώρα ως προς την ερμηνεία του Συντάγματος, ας μάθουν οι συμπαθείς στρατιωτικοί να διαβάζουν διαταγές και μετά ας κάνουν τους συνταγματολόγους.
Η θητεία θα γίνει εξάμηνη και μάλιστα είναι ειλημμένη απόφαση και θα γίνει με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που έγινε η μείωση από 12 σε 9 μήνες.
Και κάτι για σένα, αγαπητέ enkripto. Το γαρ πολύ της θλίψεως...
Bλέπω οι γνωστοί αστράτευτοι χαλβάδες δεν άργησαν να εμφανιστούν. Κουβέντα για τα όσα λέει ο τύπος, κολλήσαμε τώρα στα οφίτσια και τις περγαμηνες..
Κορίτσια μην σκιαζεστε, θα κανετε κανα ναζακι και θα το πάρετε Ι-.
ΑΝ ΖΟΥΣΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΒΕΤΙΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΓΙΑ ΔΕΚΑ ΜΕΡΕΣ ΘΑ ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΟΣΟΥΝ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΑ ΟΠΛΑ ΚΑΙ ΑΣ ΗΣΟΥΝ ΚΑΙ Ο ΤΣΙΠΡΑΣ! ΕΤΣΙ ΠΟΥ ΛΕΣ ΜΑΣΤΟΡΗ...
ο ακαδημαικός έχει κανει θητεία ή τα λεει απο την επαγγελματική του σκοπιά;
Το κόμπλεξ μερικών έναντι των στρατιωτικών είναι αθεράπευτο. Αντι να ασχοληθεί με το πρόβλημα άμυνας της χώρας (που δημιουργήσαν οι προδότες πολιτικοί που ψήφιζε όλα αυτά τα χρόνια) και την στρατιωτική θητεία στην πατρίδα μας, χαλάστηκε που ένας πρώην στρατιωτικός έγινε ακαδημαικός!!
@9:47:00 μ.μ. EET
:)
Θλίψη; Απεναντίας, διασκεδάζω αφάνταστα με κομπλεξικούς τύπους σαν εσένα.
Το άρθρο είναι εξαιρετικό, και γι' αυτό οι διάφοροι Σπάρτακοι και αστράτευτοι λελέδες δεν το σχολιάζουν επί της ουσίας.
Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον αν μπορούσε να δημοσιευτεί και η μελέτη της Ακαδημίας Αθηνών.
Θα γίνει μια προσπάθεια, ειδικά για τον φίλο μας παραπάνω.
Προς το παρόν όσοι θέλουν μπορούν να την προμηθευτούν από το βιβλιοπωλείο της Ακαδημίας Αθηνών (Πανεπιστημίου, έναντι Ακαδημίας, εντός στοάς).
Η εργασία συντάχθηκε με μέριμνα του Γραφείου Στρατιωτικών και Αμυντικών Θεμάτων της Ακαδημίας, του οποίου προϊσταται ο Στρατηγός Σκαρβέλης.
Στη σύνταξη της εργασίας συνέβαλαν επίσης οι:
Βασίλειος Βάσιλας, Ταξίαρχος ε.α.
Ιωάννης Παρίσης, Υποστράτηγος ε.α., Δρ. Πολιτικής Επιστήμης
Το πρόβλημα της θητείας μπορεί να λυθεί απλά και εν μια νυκτί. Να γίνει η στρατιωτική θητεία εθελοντική και να υπηρετεί όποιος γουστάρει.
Βέβαια, το κράτος θα θεσπίσει νόμο παράλληλα που θα αναφέρει ότι σε περίπτωση σύρραξης/ πολέμου θα δημεύει την περιουσία όποιου δεν υπηρέτησε. Γιατί η περιουσία του προστατεύεται από κάποιον που υπηρετεί.
Πιστέψτε με, δεν θα το ρισκάρει κανένας...
εγω προτείνω να κάνουν θητεία και οι στρατιωτικοί πριν μπουν στις σχολές όπως γίνεται στο Ισραηλ που τόσο το θαυμαζετε.
κατι πολυ απλο το εχουμε σκεφτει?
οι γυναικες ειναι πολυ καλυτερες απο αντρες σε θεσεις γραφειου
να κανουν 9μηνο και να βγουν τα βυσματα και οσοι ειναι στα γραφεια
ετσι δεν θα εχουμε ελειψη καθως το 100% θα εκπαιδευεται πραγματικα στα οπλα
Οι στρατιωτικοί κάνουν θητεία στην σχολή τους. Και σκοπέτα έχει και ασκήσεις και καθαριότητες και αγγαρείες και αναφορά και απόλα.
Τα –κατ΄εμέ- ουσιώδη:
1/ Κάθε συζήτηση – ανάλυση που εξετάζει με ρεαλισμό θέματα στρατιωτικής ασφάλειας της σύγχρονης Ελλάδος θα προσκρούσει αναγκαστικά στο θέμα της θητείας. Χωρίς επαρκή αντιμετώπιση αυτού του θέματος –ποιοτικά και αριθμητικά- χτίζουμε στην άμμο.
2/ Με θητεία 12 μηνών (το 9μηνο;) δεν υπάρχει θεωρία πολέμου που να μας δίνει τακτικές λύσεις με υψηλές πιθανότητες επιτυχίες. Ουσιαστικά στο ελληνικό αμυντικό πρόβλημα έχουμε προκαθορίσει το αριθμητικό σκέλος της λύσης και ζητάμε από τον Τούρκο να το σεβαστεί και να διαμορφώσει ευνοϊκά για εμάς το πρόβλημα ! Έτσι π.χ. αν σε μια περιοχή ενός νησιού έχουμε τάξει αμυντικά Λόχο Μείον, ζητάμε από τον Τούρκο να μην αερο – αποβιβαστεί με Τάγμα Συν -και ισχυρή προπαρασκευή - γιατί έτσι θα είναι εξαπλάσιος και μάλλον δεν ΄΄βγαίνουμε΄΄. Οι ΕΠΟΠ δεν επαρκούν, είναι μέρος της λύσης αλλά όχι η λύση.
3/ Αυτή η στρατηγική παραδοξότητα (πάρε τη λύση και φτιάξε μου κατάλληλα το πρόβλημα) δεν έχει λογικό υπόβαθρο. Η Ηγεσία πρέπει με βάση την απειλή να ζητήσει συγκεκριμένους αριθμούς και μέσα και να εξηγήσει ότι (και) οι Πόλεμοι –παρά τις φήμες- υπακούν στους νόμους της Λογικής και όχι του συναισθήματος.
4/Δεν έχουμε επαρκείς ενδείξεις –πόσο μάλλον αποδείξεις- ότι ο τουρκικός στρατός υστερεί ποιοτικά, ο ανταρτοπόλεμος με τους Κούρδους, στα όρια του εμφυλίου, δεν αντιστοιχεί π.χ. σε σύγκρουση τεθωρακισμένων στον Έβρο. Δεν δικαιούμαστε λοιπόν να αγνοήσουμε την αριθμητική παράμετρο.
5/Φαίνεται απίστευτο πως δεν εξηγείται επαρκώς ότι η θητεία στην Ελλάδα (όχι στην Ελβετία) δεν χρησιμεύει κυρίως για να εκπαιδευτεί κάποιος, ώστε όταν γίνει πόλεμος και τον καλέσουν να θυμάται κάτι. Σκοπός της θητείας στο ελληνικό αμυντικό πρόβλημα είναι, κυρίως, την κρίσιμη νύχτα τύπου ΄΄Ιμίων΄΄ να υπάρχουν κανονικοί στρατιώτες σε κανονικές μονάδες για να αντιδράσουν. Τα είπαμε: Ο έφεδρος θέλει δουλειά πολλών ημερών για να ξαναγίνει στρατιώτης (πλήν ολιγάριθμων εξερέσεων) και με τους εφέδρους και την κοινωνία του Ισραήλ δεν έχουμε απολύτως καμιά σχέση.
6/ Όσοι κατατάσσονται (στην σημερινή εποχή) για να υπηρετήσουν τη θητεία τους αποτελούν ανθρώπινο δυναμικό πραγματικά υψηλής ποιότητας και το γράφω με πλήρη επίγνωση. Το ΄΄μπαλάκι΄΄ ανήκει στην Πολιτεία για να παράσχει το τρίπτυχο Εκπαιδευτής – Υλικά Μέσα – Χρόνος, ώστε αυτό το δυναμικό να αξιοποιηθεί.
7/ Το να πείς στη σημερινή κοινωνία ότι ο πόλεμος παραμένει ώς σοβαρή πιθανότητα, άρα πρέπει να είμαστε έτοιμοι, είναι σαν να έλεγες στην Ελλάδα του 2008 ότι θα γίνουμε φτωχοί.
Αυτό με τις γυναίκες χρειάζεται να γίνει. Επίσης χρειάζεται και εφεδρεία δύο ταχυτήτων. Μία χαμηλής ετοιμότητας με ολιγοήμερη ετήσια εκπαίδευση για τους αδιάφορους και μία υψηλής ετοιμότητας με 3 μηνιαίες (1ΣΚ και 2νύχτες το μήνα) εκπαιδεύσεις/υπηρεσίες και μία μεγάλη ετήσια άσκηση/εκπαίδευση για εθελοντές εφέδρους.
Στο Ισραήλ και στην Ελβετία έχουν έφεδρους χειριστές σε F-16I, F-5E/F, MIRAGE III και εδώ δεν θέλουν να κάνουν σχέδια για έναν εθελοντή έφεδρο ΤΦ;
Τον Σκαρβέλη τον πρόλαβα Α/ΓΕΣ. Δεν ήξερα οτι έχει τέτοιο βιογραφικό. Πάντως και χοντρικά να τα μετρήσεις δε βγαίνει εκπαίδευση κάτω από 15 μήνες. Εδώ στους δεκαοχτώ μήνες και τα τάγματα στο ποτάμι είχαν επάνδρωση κοντά στο 40%. Όποιος ακόμη έχει περάσει έστω και ξώφαλτσα από 3ο Γραφείο ξέρει τι απαιτείται για μια βασική εκπαίδευση. Εξάμηνη θητεία δε φτάνει ούτε στη μονάδα και οπωσδήποτε απαιτείται και κάποια ειδικότητα γιατί Τ/Φ ίσον τίποτα (μιλώ για πεζικό). Υποθέτω οτι οι υποστηρικτές της εξάμηνης θητείας θα υπολογίζουν στη βοήθεια του ξανθού γένους ή έχουν σίγουρη την εκπλήρωση των προφητειών του Αγαθάγγελου.
Εγώ πάντως σκοπιά φύλαξα έξω από το Διδυμότειχο και όχι στα περίχωρα της Βάρης.
Εσύ πονηρέ αστράτευτε "αντιρρησία" πιθανότατα το Διδυμότειχο δεν ξέρεις που πέφτει ούτε στον χάρτη..
@ Ανώνυμος 5 Νοεμβρίου 2012 9:47:00 μ.μ.
Πόσο σίγουρος είσαι ότι μόνο οι ανύπαντρες κόρες των στρατιωτικών έπαιρναν τη σύνταξη του πατέρας τους; Δεν την έπαιρναν άλλες κατηγορίες Ελλήνων; Δεν την έπαιρναν οι κόρες των ΔΥ, των εργαζομένων στους ΟΤΑ και στις ΔΕΚΟ;
Είμαι κάθετα εναντίον αυτού του μέτρου, αλλά για πολλούς και ειδικά τους "αγράμματους", τους εμπαθείς, αυτούς που μισούν το χακί (που έγινε πράσινο), οι στρατιωτικοί είναι ο εύκολος σάκος του μποξ λόγω απουσίας στήριξης από την επίσημη πολιτεία αφού είναι οι μόνοι που στερούνται συνδικαλιστικού οργάνου (καλώς).
Να διαβάζεις και να είσαι περίεργος και να μην ενημερώνεσαι από τον οικονομέα.
@ Ανώνυμος 6 Νοεμβρίου 2012 12:16:00 π.μ.
Σε πληροφορώ δεν υπάρχει πιο σκληρή και απαιτητική θητεία από αυτή της ΣΣΕ. Και μάλιστα θητεία 4 χρόνων. Πρέπει να πιστεύεις για να αντέξεις 4 χρόνια.
Ο Μαθητής της στρ σχολής δεν είναι φοιτητής αλλά βρίσκεται σε κατάσταση συνεχούς διατεταγμένης στρατιωτικής υπηρεσίας 4 ετών. Είναι δηλαδή στρατιωτικός υπάλληλος του κράτους και ως εκ τούτου διέπεται από το στρατιωτικό όρκο, υπάγεται στο στρ ποινικό κώδικα και στο στρατιωτικό κανονισμό, ακολουθεί το κώδικα δεοντολογίας της σχολής του και το κράτος μπορεί να τον χρησιμοποιήσει όπου αυτό αποφασίσει σε κάθε στιγμή.
Κατά τα άλλα η εμπάθεια η άγνοια και η ανοησία δεν κρύβονται.
@6 Νοεμβρίου 2012 12:16:00 π.μ. EET
"εγω προτείνω να κάνουν θητεία και οι στρατιωτικοί πριν μπουν στις σχολές όπως γίνεται στο Ισραηλ που τόσο το θαυμαζετε."
Καλό πριν να ανοίγεις το στόμα σου να διαβάζεις και λίγο άρθρο στην wikipedia.
Θα δεις οτι δεν υπάρχουν σχολές αξιωματικών στο ισραήλ αλλά ΜΟΝΟ σχολές δοκίμων. Πιλότοι, κυβερνήτες υποβρυχίων, στρατηγοί είναι όλοι ΔΟΚΙΜΟΙ έφεδροι αξιωματικοί με 48μηνη θητεία και 2 επιλογές για συνέχεια: καριέρα ή 2 μήνες το χρόνο ασκήσεις.
ο 18χρονος που κάνει "θητεία" εδώ σε ΣΣΕ/ΣΜΥ κάνει ότι κάνει ο φαντάρος του 9μηνου τις πρώτες 10 μέρες. Το πρώτο 60ήμερο της ΣΣΕ για παράδειγμα είναι τόσο βαρύ που ελαφριά έκδοσή του βγάζει λοκατζήδες.
Σκέψου τον ύπνο που έριχνες στο κέντρο και τα ξαναλέμε.
"Εγώ πάντως σκοπιά φύλαξα έξω από το Διδυμότειχο και όχι στα περίχωρα της Βάρης."
χαχαχαχαχαχα ε ρε μαχήμι!!!!! τ΄ρχουν τα ΟΥΚ να κρυφτούν!!! χαχαχαχαχαχαχα
μηδενιστής
Τα ποσοστά υπέρβαρων στους Ευέλπιδες τα γνωρίζετε εσείς που τους παρουσιάζετε σαν τους 300 του Λεωνίδα; Για μιλήστε με κανένα στρατιωτικό γιατρό να δούμε να σας πει για το πώς τους περνούν στις υγειονομικές εξετάσεις με ποσόστωση. Χώρια για τις βάσεις εισαγωγής και τις ειδικές κατηγορίες. Αλλά η τακτική της στρουθοκαμήλου είναι βολική στην Ελλαδίτσα!
Ο Στρατηγός περνάει πολύ "χαλαρά" το ότι μέχρι στιγμής, οι μόνοι σχηματισμοί που αποτελούνται από κληρωτούς οι οποίες τυγχάνουν πραγματικής εκπαίδευσης και αξιοποίησης ανήκουν στις Ειδικές Δυνάμεις.
Σε αυτό ποιος ακριβώς έχει την ευθύνη; Η πολιτική ηγεσία; Σίγουρα όχι.
Δεν είδα πουθενά να αναφέρεται πως διαχρονικά η θητεία αναφερόταν ως χάσιμο χρόνου επειδή οι Ένοπλες δυνάμεις και ιδίως ο ΣΞ δεν δίδασκαν ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΕ στους όσους μήνες θητείας είχαν διαθέσιμο προσωπικό. Δηλαδή όσο είναι γεμάτες οι μονάδες από στρατεύσιμους με μηδενικό ηθικό, χωρίς καμία συνειδητότητα γιατί είναι εκεί και τι θα κάνουν εάν και όταν βρεθούν στο πεδίο μάχης, είναι όλα καλά;
Δηλαδή ο Στρατηγός θα πήγαινε σε πόλεμο με μονάδα η οποία θα έχανε το άνω του 70% του δυναμικού της στις πρώτες μέρες λόγω έλλειψης εκπαίδευσης και γνώσης; Δε νομίζω.
Να κοιτάξουν να αντιγράψουν τις πρακτικές των πραγματικών στρατών (όχι των θεωρητικών) που έχουν πολεμήσει τα τελευταία χρόνια (με έμφαση στην εκπαίδευση) και μετά να αρχίσουν να μιλάνε για θητείες 18 και 20 μηνών. Δεν μπορείς να έχεις ανενεργό τόσο μεγάλο κομμάτι της νεολαίας για να νιώθεις καλά με τα στατιστικά.
Και κάτι τελευταίο: η χρήση στρατευσίμων ως υπηρετικού προσωπικού για να κρατάς "μονάδες" ανοιχτές δεν είναι εκπαίδευση. Είναι μαθήματα απέχθειας για τις ΕΔ και την άμυνα της χώρας. Μετατρέπουν ένα διαχρονικό τιμητικό χρέος έναντι της Πατρίδας σε μια ανούσια αγγαρεία. Αυτό είναι ευθύνη των Στρατηγών όχι των πολιτικάντηδων.
"Τα ποσοστά υπέρβαρων στους Ευέλπιδες τα γνωρίζετε εσείς που τους παρουσιάζετε σαν τους 300 του Λεωνίδα; Για μιλήστε με κανένα στρατιωτικό γιατρό"
χαχαχαχαχα εκτός από ακαδημαικός και κομάντο έγινες και γιατρός τώρα;
Ρε τι'ναι τουτοι, ακούνε χακί και βγάζουν αιμοροίδες
@6 Νοεμβρίου 2012 12:23:00 μ.μ. EET
Χοντρός Εύελπις....
μηδενιστής.
@ κομπλεξικό ψευταράκο 6 Νοεμβρίου 2012 12:23:00 μ.μ. EET
Κάθε Παρασκευή μεσημέρι το Κέντρο της Αθήνας γεμίζει από Ευέλπιδες, εύκολα διακρινόμενους από τις χαρακτηριστικές στολές.
Επίσης κάθε Κυριακή βράδυ σε κεντρικά σημεία της Αθήνας βρίσκονται μαζεμένες μεγάλες ομάδες ευελπίδων, ευδιάκριτες λόγω στολής, περιμένοντας τα λεωφορεία για να τους πάνε πίσω στη Βάρη.
Μπορείς να μας παραπέμψεις σε μία (1) φωτογραφία υπέρβαρου Ευέλπιδος; Μπορείς να την τραβήξεις και να μας τη δείξεις.
Αλλιώς... έχουμε το δικαίωμα να πιστεύουμε ότι είσαι ένας ακόμη θλιβερός ψευταράκος;
Εν αναμονή της μίας (1) φωτογραφίας, συμπλεγματικέ ψευταράκο.
Πάντως τον στόχο του (τον αποπροσανατολισμό της συζήτησης) τον πέτυχε ο αστράτευτος φίλος.
Στο εξής τα σχόλια εκτός θέματος δεν θα ανεβαίνουν.
"τον αποπροσανατολισμό της συζήτησης) τον πέτυχε"
θα πετύχαινε αν μίλαγε σε μπλογκ αυτοκινήτων, ζωγραφικής ή ποδοσφαίρου.
όχι σε μας και ειδικά με μλκ τύπου "χοντρός εύελπις"
μηδενιστής
@ strategicongr
Για να διεξαχθεί εκπαίδευση ρεαλιστική και επιχειρησιακή, πρέπει:
1. Να υπάρχουν μονάδες και σχηματισμοί με πλήρη επάνδρωση, ή να προσεγγίζει τη πλήρη, ή τουλάχιστο 75%. Με επάνδρωση κάτω από το 75%, σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να γίνει επιχειρησιακή εκπαίδευση. Μόνο μπαλώματα. Με επάνδρωση κάτω από το 50%, ο διοικητής προσπαθεί να χορηγήσει άδειες, να βουλώσει τις τρύπες της καθημερινής ζωής της μονάδας, να φρουρήσει υλικά και εγκαταστάσεις, να συντηρεί κατά το δυνατό το υλικό και ότι περισσεύει να το στείλει για εκπαίδευση. Μια Επιλαρχία με 50% (200 άτομα), είναι αδύνατο να συγκεντρώσει 50 για εκπαίδευση. Και οι Επιλαρχίες είναι από τις καλύτερα επανδρωμένες μονάδες. Τα ξέρω από πρώτο χέρι και τα έχω ξαναγράψει.
Μια σημείωση που φανεί χρήσιμη:
Τη δεκαετία του 70 οι Πίνακες Οργάνωσης των ΕΜΑ (ΠΟΥ) προέβλεπαν ως αποστολή συμπληρώσεως (ΑΣ) 75 εφέδρους, σε μια εμπόλεμη δύναμη 476. Ήταν Νατοϊκή απαίτηση, επειδή μια Επιλαρχία για να θεωρείται επιχειρησιακή με βάση τα Νατοϊκά πρότυπα έπρεπε να διαθέτει επάνδρωση άνω του 85%.
2. Η ηγεσία, πολιτική και στρατιωτική (πρώτα η πολιτική), να αποδεχθεί ότι η επιχειρησιακή εκπαίδευση, σημαίνει πρώτα και πάνω απ' όλα καταπόνηση. Η εκπαίδευση θέλει ζόρι ιδρώτα και πολύ κούραση. Και πρέπει να εκτελείται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Δεν μπορούν να χωρούν ημίμετρα.
3. Να δημιουργηθεί δόγμα επιχειρησιακής εκπαίδευσης που να προβλέπει όλα τα διαδοχικά βήματα με τους αναγκαίους χρόνους για τη παραγωγή ικανών μαχητών και επιχειρησιακά εκπαιδευμένων μονάδων.
4. Να διατεθούν τα αναγκαία μέσα, υλικά, κ’ πιστώσεις για τη διεξαγωγή επιχειρησιακής εκπαίδευσης. Χωρίς τα αναγκαία εκπαίδευση δεν γίνεται.
5. Το μέγεθος της θητείας να ρυθμίζεται με βάση τις επιχειρησιακές απαιτήσεις και όχι με βάση τις πολιτικές σκοπιμότητες.
Γράφεις:
«Δεν είδα … να αναφέρεται πως διαχρονικά η θητεία αναφερόταν ως χάσιμο χρόνου επειδή οι Έ.δ. και … δεν δίδασκαν ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΕ ….»
Το διαχρονικά δεν το αποδέχομαι. Κάποτε οι γονείς έλεγαν στο παιδί τους «θα πας στρατιώτης για να γίνεις άνθρωπος». Βεβαίως εννοούσαν ότι θα γίνεις υπεύθυνος άνθρωπος. Και όλοι οι παλιοί, ακόμη και οι σημερινοί πενηντάρηδες, κατά πλειοψηφία μιλούν με «περηφάνια» για την υπηρεσία τους στο στρατό. Επίσης το «ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ» σε καμιά περίπτωση δεν είναι διαχρονικό. Όταν υπήρχαν μονάδες με επάνδρωση διεξαγόταν εκπαίδευση.
Τη θητεία φίλε μου την απαξίωσαν οι πολιτικοί, διότι είναι αυτοί που δεν την στήριξαν και την θεώρησαν αγγαρεία. Αυτοί έκαναν τις μονάδες αραχνοΰφαντες, με αποτέλεσμα πλην ελαχίστων να μη μπορούν να προσφέρουν εκπαίδευση.
Είχε αποφασιστεί (όπως είχε διαρρεύσει) η αύξηση της θητείας. Η υπόψη αύξηση, σε συνδυασμό με το κλείσιμο άχρηστων στρ/δων και εγκαταστάσεων, θα έδινε ανάσα στις μονάδες. Φαίνεται όμως ότι παραπέμφθηκε στα «Ελληνικάς καλένδας». Εκείνο όμως που απαξιώνει τη θητεία περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι η ανισότητα και η μη καθολικότητα της θητείας, οι ανυπότακτοι και οι φυγόστρατοι, οι τριμηνίτες (οι πολιτικοί αρχηγοί), οι κοπανατζήδες που βολεύονται στα διογκωμένα μετόπισθεν (διαχρονικότατο), οι προπονητές και οι γυμναστές που χαρακτηρίζονται Ι4 και οπωσδήποτε οι «βολευτές» και τα ρουσφέτια.
Φαίνεται όμως ότι όλα αυτά εσκεμμένα τα αγνοείς.
Πράπει όμως, όταν κάποιος γράφει και λιθοβολεί (όχι άδικα ενδεχομένως) να μας έλεγε που υπηρέτησε, σε ποιο όπλο, σε τι ηλικία κλπ. Θα βγάζαμε τότε χρήσιμα συμπεράσματα για τη δυνατότητά του να κρίνει και την αξιοπιστία του. Το γράφω, επειδή σε συζήτηση με φιλική οικογένεια, ο πατέρας και ο γιός ήσαν λάβροι κατά του στρατού και της θητείας, έθιγαν αυστηρά τη κατάσταση των μονάδων και ανέφεραν πράγματα σχετικά με όσα αναφέρεις και εσύ και κάποιοι άλλοι. Στη πορεία όμως, διαπίστωσα ότι οι γονείς είχαν βάλει λυτούς και δεμένους προκειμένου το «μωρό τους» να μην απομακρυνθεί από την Αθήνα και «τας μητρικάς αγκάλας», και ασφαλώς αφού είχαν τον τρόπο τους το πέτυχαν
@Αρματιστής
Ξεκινάω με μια διαπίστωση: Η τακτική του "ποιος είσαι εσύ που τα λες αυτά" δείχνει έλλειψη αντεπιχειρημάτων. Είναι χαμηλής ποιότητας απάντηση. Απλά πράγματα.
Είναι άλλο να απαντάς σε κάποιον που χλευάζει τις ΕΔ και την έννοια της θητείας και άλλο να προσπαθείς να μειώσεις μια άποψη που έχει θετικό στόχο.
Περνάω όμως στην ουσία για να μην χάσουμε τον στόχο της συζήτησης: να εξαχθεί ένα ουσιαστικό και όχι πλασματικό συμπέρασμα.
1. η λέξη "διαχρονικά" αναφερόταν στην απαξίωση της θητείας όχι στο ότι δεν μαθαίνεις τίποτε στην θητεία.
2. Εστιάζεις σε λεπτομέρειες όταν η ουσία σου διαφεύγει: Ποιος είναι ο υπεύθυνος για να διασφαλίσει το αξιόμαχο των ΕΔ; Συνεπώς, ποιος έχει την ευθύνη υλοποίησης όλων των επιχειρησιακών απαιτήσεων που αναφέρεις πολύ σωστά για το αξιόμαχο; Εγώ;
3. Όταν ήταν η θητεία 18 ή και 24 μήνες, είχαμε παραγωγή αξιόμαχων μαχητών; Σε τι ποσοστό του αριθμού στρατευσίμων; Πως αξιολογείται αυτό; Αξιολογήθηκε ποτέ ρεαλιστικά;
Οι (προφανώς αρνητικές) απαντήσεις στο 3 αναδεικνύουν πως το θέμα "εκπαίδευση" είναι τελευταίο στην λίστα και δεν έχει ΚΑΜΙΑ απολύτως σχέση η επάνδρωση.
Συμπερασματικά, η κατάσταση στην επάνδρωση σήμερα οφείλεται (μεταξύ άλλων) ΚΑΙ στην έλλειψη ξεκάθαρης σκοπιμότητας της θητείας στο μυαλό του υποψηφίου μαχητή. Βάσει ποιου κινήτρου θα υπηρετήσει; Πως ξέρει πως είναι έτοιμος να πολεμήσει εάν παραστεί ανάγκη; Πως ικανοποιείς το αίσθημα του μαχητή που θέλει να υπηρετήσει; Από τις σκοπιές που φύλαξε; Απλά πράγματα λέω.
Έτσι στοιχειοθετώ το δικό μου επιχείρημα πως τόσο το άρθρο όσο και τα σχόλιά σου αναζητούν αδίκως τον επιμερισμό ευθυνών μόνο στους πολιτικούς, εξαιρώντας την ηγεσία των ΕΔ. Δεν θα συζητήσω την λογική του "όποιος διαφωνεί είναι ύποπτος".
Τελικά, το ζήτημα της επάνδρωσης είναι πολιτικο-στρατιωτικό. Όχι μόνο πολιτικό.
αφού σας απασχολεί τόσο το θέμα της εκπαιδευσης της εφεδρίας γιατί δεν λέτε τίποτα για τους εκατοντάδες στρατιώτες που κάνουν τη θητεία τους στις 80 περιππου λέσχες και αλλα τόσα κααυ; Αν γίνει κανας πόλεμος αυτοι τι θα κάνουν; τον καφέ της παρηγοριάς;
(συνέχεια 1 )
Μου κάνει εντύπωση ότι η Ακαδημία πολύ απλά πείρε θέση ότι η διάρκεια της θητείας δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 16 μήνες . Και που μπορεί αυτό να χρησιμεύσει στην Πολιτεία, ώστε οι Ένοπλες Δυνάμεις της να γίνουν αξιόμαχες ? ένας αριθμός και τελείωσε ? που βοηθάει αυτό ? αφού παραδέχονται ότι δεν υπάρχει ΄΄κουλτούρα θητείας΄΄, όπως στο Ισραήλ, ποια Πολιτική Ηγεσία σήμερα μπορεί να υιοθετήσει μια τέτοια πρόταση και να την υλοποιήσει ? δηλαδή κάνουμε πρόταση ανεφάρμοστη ? Καλύτερα θα ήταν να γίνονταν οι σχετικές προτάσεις πως και εμείς σαν Κράτος θα μπορούσαμε να δημιουργούσαμε στους Πολίτες μας στην πλειοψηφία τους μια αντίστοιχη ΄΄κουλτούρα θητείας΄΄, πως πρέπει να διαπαιδαγωγεί μια σωστή και σύγχρονη Πολιτεία τους Πολίτες της ώστε να αποκτήσουν αυτή την κουλτούρα και μετά οι ίδιοι οι Πολίτες θα ζητούσαν να αυξηθεί η Θητεία. Αλλά αυτό είναι πολύ δύσκολο τόσον για την Πνευματική Ακαδημαϊκή Ηγεσία της Χώρας μας, όντας θλιβερά απούσα από τον δημόσιο βίο, όσον και από την Ηθικά χρεοκοπημένη Πολιτεία μας.
Όσον αφορά το θέμα του «επαγγελματικού στρατού», που ο Στρατηγός είναι αντίθετος, θα θυμίσω Ιστορικά ότι ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Νίξον, μετά τα γεγονότα του Δεκεμβρίου του 1972, όταν 250.000 άνθρωποι, εξοργισμένοι από τους λεγόμενους Χριστουγεννιάτικους Βομβαρδισμούς στο Βόρειο Βιετνάμ, επιχείρησαν να καταλάβουν το Πεντάγωνο, κατήργησε την υποχρεωτική στράτευση, και έσωσε τότε την Αμερική από έναν πιθανό εμφύλιο πόλεμο και την θέση των στρατευσίμων πήρε μια δύναμη που αποτελούνταν εξ ολοκλήρου από εθελοντές, πετυχαίνοντας σε σημαντικό βαθμό τον στόχο του, δηλαδή να αποσυνδεθεί το Στράτευμα από τον Αμερικανικό Λαό. Το ίδιο έκαναν και στην συνέχεια τα περισσότερα Ευρωπαϊκά Κράτη και εν μέρει και εμείς. Πως εμείς λειτουργήσαμε τον θεσμό αυτόν του ΄΄επαγγελματία Οπλίτη΄΄, νομίζω ότι είναι σε όλους μας γνωστό. Θα χρειασθεί μια ιδιαίτερη συζήτηση γιαυτό. Το ερώτημα είναι εάν χρειαζόμαστε ακόμη ΄΄Επαγγελματίες Οπλίτες΄΄ και ποιος θα είναι ο σωστός χειρισμός τους ώστε αυτοί να είναι πραγματικοί Στρατιώτες και να επιτελούν τον σκοπό για τον οποίον τους παίρνουμε. Η γνώμη μου είναι ότι χρειαζόμαστε, αλλά με άλλες προϋποθέσεις, αλλά χρήματα δυστυχώς δεν υπάρχουν.(συνέχεια)
Θα ήθελα και εγώ να καταθέσω συνοπτικά μερικές σκέψεις μου όσον αφορά το θέμα της Θητείας, εν σχέση με αυτά που γράφει ο Στρατηγός και Ακαδημαϊκός Δ. Σκαρβέλης. Καταρχήν για να μιλήσει κάποιος για το θέμα αυτό, σε επίπεδο Ακαδημαϊκό, θα έπρεπε να ξεκινήσει από την κορυφή της πυραμίδας που είναι για μένα τα σημαντικά θεσμικά κείμενα ενός σύγχρονου δημοκρατικού Κράτους: Πολιτική Εθνικής Άμυνας(ΠΕΑ) (υπόθεση ΚΥΣΕΑ), Εθνική Στρατιωτική Στρατηγική (ΕΘΣΣ) και Στρατιωτική Αξιολόγηση (ΣΑΚ), τα οποία αναλύουν για μια μελλοντική χρονική περίοδο τις διεθνείς σχέσεις, που διαμορφώνονται για το υπόψιν Κράτος, τόσο από πλευράς ανάλυσης απειλών όσο και από υποχρεώσεις για συμμετοχή σε συμμαχικές επιχειρήσεις, με μια σειρά προτεραιότητας. Πολύ απλά λοιπόν και χονδρικά, από τα παραπάνω κείμενα θα πρέπει να καθορισθεί για τα επόμενα χρόνια πως θα εξασφαλισθεί η Άμυνα της Χώρας μας και ποια θα είναι η συμμετοχή των Ενόπλων Δυνάμεών(ΕΔ) μας σε αυτή. Ποια θα είναι η Οργάνωσή τους και τι Οπλικά συστήματα χρειάζονται για να φέρουν πέρας τις αποστολές που τις έχουν ανατεθεί. Άλλη Οργάνωση χρειάζεται για την υπεράσπιση των Συνόρων μας και άλλη για αποστολές εκτός συνόρων με τους Συμμάχους μας. Η επάνδρωση των Μονάδων αυτών έρχεται στην συνέχεια και μπορεί να είναι διαφορετική από πλευράς προσωπικού. Για αποστολές εντός των συνόρων μπορεί να ανατεθούν σε Κληρωτούς, για εκτός συνόρων, πιθανώς να χρειαστούμε επαγγελματίες. Καλή είναι η εμπειρία των ξένων στρατών, αλλά κάθε χώρα έχει τις δικές της ανάγκες σε θέματα ασφαλείας και την δική της ιδιαίτερη κουλτούρα που αφορά το προσωπικό της.
Πολύ σωστά η διάρκεια της Θητείας έχει σχέση με την εκπαίδευση ώστε ο Στρατιώτης να καταστεί Ικανός Μαχητής, το θέμα όμως αυτό δεν είναι απλό αλλά πολύ σύνθετο. Θα πρέπει να αποφασισθεί ποιες Ειδικότητες θα πρέπει να λάβουν οι Κληρωτοί και μετά να υπολογίσουμε τον χρόνο που χρειάζεται κάποιος για εκπαίδευση στο εν λόγω Οπλικό σύστημα , συν τον χρόνο επιχειρησιακής εκπαίδευσης. Θα πρέπει λοιπόν να αποφασίσουμε εάν θα τους χρησιμοποιήσουμε πραγματικά σαν χειριστές των νέων τεχνολογικά Οπλικών συστημάτων, και αυτό απαιτεί χρόνο, ή θα τους έχουμε όπως σήμερα να κάνουν αγγαρείες, να φυλάνε σκοπιά και να εκτελούν προγράμματα επιμόρφωσης σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας ! ! (συνέχεια )
(συνέχεια 2)
Όσον αφορά το θέμα της Στράτευσης των Γυναικών, που ο Στρατηγός είναι υπέρ, θυμίσω Ιστορικά ότι επί χιλιάδες χρόνια οι Ένοπλες Δυνάμεις των Κρατών συγκρούονταν και αλληλοεξοντώνονταν με εντυπωσιακό τρόπο χωρίς να έχουν σχεδόν καμία γυναίκα στις τάξεις τους, μετά το 1970, η ανάπτυξη του φεμινιστικού κινήματος, κατά κύριο λόγο, που απαιτούσε την εξίσωση των ανδρών και των γυναικών σε κάθε τομέα, και κατά δεύτερο λόγο η έλλειψης ανδρών εθελοντών, οδήγησε μεγάλο αριθμό γυναικών να καταταγούν. Στην χώρα μας λειτούργησε ο θεσμός αυτός με πολλούς περιορισμούς. Νομίζω ότι έχουμε πλέον όλη την αρνητική εμπειρία, ώστε να μην κάνουμε το λάθος να υιοθετήσουμε τέτοιες απόψεις περί υποχρεωτικής στράτευσης των γυναικών. Επίσης μια τέτοια πρόταση δεν έχει ούτε καν συζητηθεί δημόσια και δεν νομίζω ότι θα τύχει θετικής αποδοχής από τον Ελληνικό Λαό. Δεν κατάλαβα γιατί τότε προτείνεται.
Συνοψίζοντας θα έλεγα ότι το άρθρο αυτό δεν προσφέρει τίποτε χρήσιμο στην Εθνική Άμυνα και είναι πολύ κατώτερο των προσδοκιών για έναν Ακαδημαϊκό και κατά την άποψή μου δεν αντέχει σε σοβαρή επαγγελματική κριτική. Σε κάθε περίπτωση εκτιμώ ιδιαίτερα τον Στρατηγό Σκαρβέλη, διότι έχω καλές αναμνήσεις, ως άνθρωπος ευγενής, μορφωμένος και ήρεμος, αρετές σπάνιες για Ανωτάτους Αξιωματικούς στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης,
Τελειώνοντας θα ήθελα να πω ότι κατακρίνουμε, και καλά κάνουμε τους Υπουργούς Άμυνας που εγκληματικά χειρίστηκαν το θέμα αυτό, αλλά ξεχνάμε ότι αυτοί δεν έκαναν τίποτε περισσότερο από το να ικανοποιούν την Ελληνική κοινωνία, η οποία τους αντάμειβε κάθε φορά με την ψήφο της. Αυτό συνεχίζεται να φαίνεται και σήμερα από τις αντιδράσεις που υπάρχουν στην συζήτηση αυτή.
"Τελειώνοντας θα ήθελα να πω ότι κατακρίνουμε, και καλά κάνουμε τους Υπουργούς Άμυνας που εγκληματικά χειρίστηκαν το θέμα αυτό, αλλά ξεχνάμε ότι αυτοί δεν έκαναν τίποτε περισσότερο από το να ικανοποιούν την Ελληνική κοινωνία, η οποία τους αντάμειβε κάθε φορά με την ψήφο της. Αυτό συνεχίζεται να φαίνεται και σήμερα από τις αντιδράσεις που υπάρχουν στην συζήτηση αυτή."
Δηλαδή "μαζί λουφάραμε" (κατα το Παγκάλειο μαζί τα φάγαμε)..
Απαράδεκτη άποψη κατα την γνώμη μου. Δεν περίμενα να δώ στρατιωτικούς να προσφέρουν άλλοθι στην κατάπτυστη ψηφοθηρική πρακτική των τελευταίων ΥΕΘΑ.
Στην Πνύκα, η πλειοψηφία των Πολιτών θα βούλωνε το στόμα των ριψάσπιδων, και (αν ήταν τυχεροί) θα τους εξοστράκιζε να πάνε να ζήσουν με τους φίλους τους τους Μήδους. Στην Σπάρτη, δεν θα ήταν τόσο τυχεροί.
Επαναφορά στο 2012, τίποτα από τα παραπάνω που αναφέρουν οι σχολιαστές δεν είναι ουσιώδες εφόσον η κυρίαρχη ιδεολογία που έχει επιβληθεί στους Ελληνες (από το 1973) είναι η θητεία τους βάρους και όχι της τιμής και του ιερού χρέους.
Δεν έχει νόημα να στείλεις στο στρατό τον νέο που μπήκε άβγαλτος δεκαοκτάχρονος σε ΑΕΙ, εκκολαπτήριο μελοντικών τρομοκρατών, και βγήκε
μετά τον επιτυχημένο προσυλητισμό του (indoctrination φίλε γιώργο) στα εικοσιοκτώ του (!) με μαλούρα αξυρισιά και μίσος προς το Εθνος και προς οποιονδήποτε με αντίθετη άποψη. Αυτός ο πολίτης αποτελεί κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια και θα πρέπει να βρεθεί εκτός στρατεύματος.
Υπάρχουν και οι άλλες κατηγορίες, γόνοι, κομματάρχογόνοι κ.α. όλοι θα αποφύγουν την θητεία με τον δικό τους τρόπο. Εδώ ένα αποκαλυπτικό άρθρο του 2005 στην Καθημερινή
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_14/08/2005_153317
Αρα, εάν δεν ηττηθεί το καθεστώς που επιβάλει την ανωτέρω ιδεολογία, δεν νομίζω ότι οτιδήποτε θετικό θα συμβεί. Τώρα, για να ηττηθεί, θα πρέπει οι Πολίτες να γνωρίζουν την υπαρξή του καθεστώτος, αλλά δεν μπορούν να την γνωρίζουν αφού τους αφαιρέθηκε η παιδεία και...φαύλος κύκλος.
Οι πολιτικοί ηγέτες που αναλαμβάνουν κυβερνητικές θέσεις και θέσεις ευθύνης, ἐχουν σαν αποστολή να εργάζονται και να ενεργούν για το συμφέρον της πολιτείας και όχι για το πελατειακό συμφέρον του κόμματός τους. Ο Μειμαράκης μάλιστα, μείωσε τη στρατιωτική θητεία την επομένη των ευρωεκλογών κατά τις οποίες η ΝΔ ηττήθηκε.
Οι κληρωτοί είναι ικανοί να ανταποκριθούν σε όλες τις ειδικότητες, αρκεί να γίνεται σωστή επιλογή και εκπαίδευση. Είναι πέραν κάθε αμφιβολίας. Ως διοικητής Ίλης επί πολλά χρόνια, λειτούργησα μόνο με κληρωτούς στρατιώτες.
Αγαπητέ σχολιαστή enkripto,7 Νοεμβρίου 2012 7:30:00 μ.μ. EET, το σχόλιό σου ΄΄Δεν περίμενα να δω στρατιωτικούς να προσφέρουν άλλοθι στην κατάπτυστη ψηφοθηρική πρακτική των τελευταίων ΥΕΘΑ.΄΄, νομίζω ότι με αδικεί και θέλω να πιστεύω ότι παρανόησες τα γραφόμενά μου, καθ΄ όσον ενώ ρητά καταδικάζω τις πράξεις των ΥΕΘΑ ως εγκληματικές, στην συνέχεια κάνω μια ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ, για την κατάσταση της Ελληνικής κοινωνίας. Εάν θέλουμε λοιπό να ανταλλάσσουμε απόψεις σε υψηλό επίπεδο δεν πρέπει να έχουμε προκαταλήψεις, αλλά να διαβάζουμε όλο το σχόλιο στο σύνολό του για να καταλαβαίνουμε την σκέψη αυτού που γράφει και να μην τον αδικούμε. Θα ήθελα να σε υπενθυμίσω ότι έχουμε Δημοκρατία και ότι οι Πολιτικοί μας κρίνονται από τον Ελληνικό Λαό κάθε φορά, αυτό είναι το σύστημα, δεν ξέρω εάν σου αρέσει, και αυτή είναι η πραγματικότητα και σε αυτό το σημείο ήταν η δική μου ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί ο Μεΐμαράκης, που και η δική μου γνώμη είναι ίδια και χειρότερη με την δική σας στο θέμα αυτό, αλλά ποια είναι η πραγματικότητα στην τρέχουσα πολιτική ζωή του τόπου μας, ο κ. Μεΐμαράκης είναι σήμερα ο τρίτος στην σειρά στην Θεσμική Ιεραρχία της Χώρας μας, ως Πρόεδρος της Βουλής, που φυσικά κάποιοι συμπολίτες μας τον ψήφισαν. Αυτοί είναι λοιπόν οι Δημοκρατικοί κανόνες στην Ελλάδα και έτσι έχει διαπαιδαγωγηθεί ο Ελληνικός Λαός. Εγώ στο σχόλιό μου κάνω πρόταση στην Ακαδημία και τον κ. Σκαρβέλη, να κάνει προτάσεις στην Πολιτεία, πως μπορεί να διαπαιδαγωγηθεί ο Ελληνικός Λαός, ώστε να κάνουμε ΄΄κουλτούρα Θητείας΄΄, όπως στο Ισραήλ.
Δεν θα συσχετίσω το θέμα αυτό με το σχόλιό σου ΄΄Δηλαδή "μαζί λουφάραμε" (κατα το Παγκάλειο μαζί τα φάγαμε).. ΄΄, αυτό αποτελεί άλλη συζήτηση, αλλά γνώμη μου είναι ότι ο Πάγκαλος δεν είχε και τελείως άδικο. Που είναι άραγε οι περίφημες λίστες του Λαμπρόπουλου, με τους αστράτευτους ?
"χοντρός εύελπις"
δεν θέλω να ερεθίσω τους φίλους συσχολιαστές αλλά κατά την διάρκεια της θητείας μου είχα στη μονάδα μου νέο υπολοχαγό, ο οποίος ήταν ΤΟΣΟ ΜΑ ΤΟΣΟ ΧΟΝΔΡΟΣ που μου είναι σχεδόν αδύνατο να πιστέψω ότι πάχυνε τόσο πολύ μετά την αποφοίτηση του από την ΣΣΕ.
μπορεί να ήταν μοναδική περίπτωση δεν ξέρω. είχε όμως και αδερφό αξιωματικό επίσης θωρηκτό.
Δημοσίευση σχολίου