Στο Κατάρ ο Α/ΓΕΕΘΑ - και μια υπενθύμιση...

Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2012

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου από 4 έως 6 Νοεμβρίου 2012, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Μιχαήλ Κωσταράκος, συνοδευόμενος από τον Διοικητή Δ.Α.Υ. Αντιπτέραρχο (Ι) Χρήστο Βαΐτση, πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στο Κατάρ κατόπιν προσκλήσεως του Αρχηγού των Ενόπλων Δυνάμεων του Κατάρ, Υποστρατήγου Hamad bin Ali al-Attiyah. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, "στη συνάντηση συζητήθηκαν θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος".

Οπωσδήποτε το γεγονός ότι ο Α/ΓΕΕΘΑ συνοδευόταν στη συγκεκριμένη επίσκεψη από τον Διοικητή Αεροπορικής Υποστήριξης δίνει αφορμή για σκέψεις. Υπενθυμίζεται ότι το Κατάρ διαθέτει 12 αεροσκάφη τύπου Mirage 2000-5EDA, που παρουσιάζουν μεγάλο βαθμό ομοιοτυπίας με τα 25 ελληνικά Mirage 2000-5 Mk2...

Βέβαια, δεδομένου ότι το ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο δεν αφήνει περιθώριο αισιοδοξίας έστω και για την εκμετάλλευση "ευκαιριών", τυχόν σκέψεις περί άμεσου ελληνικού ενδιαφέροντος για τα αεροσκάφη αυτά ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας. Πολύ πιθανότερο φαίνεται το ενδεχόμενο, η συμμετοχή του Δ/ΔΑΥ στη συνάντηση των δύο Α/ΓΕΕΘΑ να συνδέεται με την εμπειρία της ΠΑ στην υποστήριξη του Mirage 2000 και τις αντίστοιχες ανάγκες της αεροπορίας του Κατάρ. Άλλωστε κατά τη διάρκεια της επιχείρησης "Odyssey Dawn" το 2011, ένα σμήνος Mirage 2000 του Κατάρ είχε μετασταθμεύσει στην 115 ΠΜ και συμμετείχε από εκεί στις επιχειρήσεις πάνω από τη Λιβύη.

Παρ' όλα αυτά, και επειδή κανείς δε γνωρίζει τι φέρνει το μέλλον, θα υπενθυμίσουμε ότι το Κατάρ από ετών συζητά την πώληση των αεροσκαφών αυτών - μεταξύ άλλων έγιναν αποτυχημένες κρούσεις στην Ινδία και την Ινδονησία. Η πρόθεση αυτή πιθανόν να έχει αναζωπυρωθεί, καθώς πρόσφατα δημοσιεύθηκαν πληροφορίες που θέλουν το Κατάρ να επιδιώκει την αντικατάσταση των 12 αυτών Μιράζ με Rafale. Ας σημειωθεί ότι η πρόταση ανταλλαγής παλιότερων Μιράζ με Rafale περιλαμβάνεται σταθερά στην πολιτική της Dassault για την προώθηση του τελευταίου σε παλιούς πελάτες (είχε άλλωστε προταθεί και στην Ελλάδα).

Εμείς θα θυμίσουμε τι γράφαμε το 2010 στην πρότασή μας για την απόκτηση των αεροσκαφών από την ΠΑ: "θα μπορούσαν να αποκτηθούν τα 12 Mirage 2000-5Mk2 του Κατάρ, σε τιμή πολύ φθηνότερη από τον εκσυγχρονισμό που προτείνει η Dassault για τα ελληνικά, και μαζί με τα υπάρχοντα να εξοπλίσουν (25+12=37 αεροσκάφη) και τις δύο μοίρες της 114 ΠΜ. Από τα μη εκσυγχρονισμένα ελληνικά αεροσκάφη, θα μπορούσαν περίπου τα μισά να διατηρηθούν σε πλόιμη κατάσταση και να συγκροτήσουν ένα σμήνος ΤΑΥΝΕ ανά μοίρα για την εκμετάλλευση των ΑΜ-39 Exocet".(άλλα σχετικά κείμενά μας εδώ και εδώ)

Εννοείται ότι οι προτάσεις μας αυτές είχαν προκαλέσει την αντίδραση διαφόρων εξοπλιστικών κύκλων και ιστοσελίδων που διέβλεψαν "κίνδυνο να μείνει η ΠΑ 20 χρόνια πίσω" κλπ., ενώ άλλοι κατάπιναν την κάμηλο της ομοιοτυπίας σε ραντάρ/κινητήρες και διύλιζαν τον κώνωπα για διαφορές σε υποσυστήματα... Ας μας πουν τώρα τι αεροσκάφος αιχμής αποκτήθηκε αντί για τα "ξεπερασμένα" Μιράζ 2000 και πώς θα καλυφθεί το κενό της απόσυρσης των μαχητικών 2ης γενιάς...

Σε κάθε περίπτωση, καλό είναι να έχουμε κατά νου ότι:
(1) Ο στόλος των Mirage 2000 της 114 ΠΜ έχει στρατηγική αξία δυσανάλογη προς το μικρό ποσοστό του επί της οροφής της ΠΑ, δεδομένου ότι τα αεροσκάφη αποτελούν τους μόνους διαθέσιμους φορείς των πυραύλων AM-39 Exocet και SCALP-EG.
(2) Μετά τη ματαίωση του εκσυγχρονισμού των 19 παλαιότερων αεροσκαφών EGM/BGM, αυτά οδηγούνται στην απαξίωση και απομένουν μόλις 25 εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη, αριθμός αντιοικονομικός από άποψη υποστήριξης. Η προσθήκη των αεροσκαφών του Κατάρ θα κάλυπτε ιδανικά το κενό, συμπληρώνοντας ουσιαστικά την προβλεπόμενη δύναμη 2 μοιρών.
(3) Οι οικονομικές συνθήκες ναι μεν δεν είναι ευνοϊκές σήμερα, αλλά και η αντικατάσταση των αεροσκαφών του Κατάρ δεν θα γίνει αύριο, καθώς προαπαιτείται παραγγελία των νέων αεροσκαφών και αναμονή ως την παράδοσή τους, δηλαδή διάστημα τουλάχιστον 2-3 χρόνων. Σε αυτό το διάστημα, πολλά μπορεί να αλλάξουν και για την Ελλάδα. Θα ήταν σκόπιμο λοιπόν η Ελλάδα να δηλώνει παρούσα και ενδιαφερόμενη.

12 σχόλια:

Ανώνυμος 8 Νοεμβρίου 2012 στις 9:43:00 π.μ. EET  

Άπαπα...θα αγοράσει το Ελλάντα μεταχειρισμένο πράμα??
Ἕμείς οι κιμπάρηδες μόνο καινούριο και όσο όσο..
Που είναι οι μελέτες,που είναι οι ειδικοί...μεταχειρισμένα Mirage..μεταχειρισμένα Abraams...Blackhawk,Hummer...

ΑΧΕΡΩΝ 8 Νοεμβρίου 2012 στις 11:37:00 π.μ. EET  

Σοβαρὰ τὼρα,''εκτρὲφετε φλοὺδες ελπὶδες;''
Eκεὶνα τα Ὰμπραμς και το συναφὲς υλικὸ που μας χαρὶζουν απὸ διετὶας,δεν μας συγκινοὺν,και σημειωτὲον,εὶναι υλικὸ ὴδη αποδεσμευμὲνο,το οποὶο απλὼς περιμὲνει να το καταδεχθοὺμε,εσεὶς προτρὲπετε να μὴν χὰσουμε απὸ τα μὰτια μας υλικὸ που κανεὶς δεν γνωρὶζει με βεβαιὸτητα πὸτε,σε ποιὸ κὸστος,και με ποιὰ επιχειρησιακὴ αξὶα θα εὶναι διαθὲσιμο.
Καλὰ,τον ''κὸκκινο Πὰνο''δεν τον ακοὺσατε προχθὲς;

Alexandros 8 Νοεμβρίου 2012 στις 3:09:00 μ.μ. EET  

Θα συμφωνήσω με τον Αχέροντα, άλλωστε όπως είπε ο Παναγιωτόπουλος, την πρόταση των ΗΠΑ είναι δύσκολο να την αρνηθεί κάποιος, άρα μάλλον ψάχνει τρόπους για να την αρνηθεί, ψεύτης να βγω

enkripto 8 Νοεμβρίου 2012 στις 3:35:00 μ.μ. EET  

Οι υπουργοί έρχονται και παρέρχονται. Οι αμυντικές ανάγκες της χώρας παραμένουν

TED 8 Νοεμβρίου 2012 στις 5:05:00 μ.μ. EET  

@ Αχέροντα, Αλέξανδρο

Δηλαδή άν η επίσεκεψη δεν αφορά τα καταριανά Mirage-2000, ποιός ο λόγος της παρουσίας του Διοικητού ΔΑΥ;

Εκτός αν είναι και γνώστης της μεσογειακής διατροφής, την οποία ο οικοδεσπότης της φωτογραφίας χρειάζεται επειγόντως. :-))))

Ανώνυμος 8 Νοεμβρίου 2012 στις 5:57:00 μ.μ. EET  

Δυστυχώς είναι χαρακτηριστική η διαχρονική απροθυμία την οποία οι υπεύθυνοι επιδείκνυαν για την απόκτηση μεταχειρισμένων οπλικών συστημάτων, ακόμη και προ κρίσης. Συχνά επικαλούνταν τη χωριστή διαμόρφωση των υπό εξέταση συστημάτων και την ανταπόκρισή τους σε διαφορετικές επιχειρησιακές απαιτήσεις. Όμως αυτό δεν τους εμπόδιζε να καταρτίζουν εν μια νυκτί φωτογραφικές προδιαγραφές καινούργιων συστημάτων, να επικαλούνται λόγους κατεπείγοντος προκειμένου να αποφύγουν τη διενέργεια διαγωνισμών, να πωλούν στρατηγικές υποδομές (π.χ. ναυπηγεία) σε εξευτελιστικές τιμές, προκειμένου ακολούθως να αναθέσουν απ' ευθείας στους αγοραστές τους σημαντικά προγράμματα κ.ο.κ. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του άρματος μάχης. Εύκολα αποφασίσθηκε η εκταμίευση ποσού περίπου 2 δισ. ευρώ για τα νέα άρματα LEO 2HEL, όταν όμως ήρθε η ώρα της αγοράς των πυρομαχικών τους, με κλάσμα του ως άνω κόστους, οι διαδικασίες μυστηριωδώς "κόλλησαν", ακόμη κι όταν διαφάνηκε η δυνατότητα διακρατικής προμήθειας πυρομαχικών κατασκευασμένων για άλλους στρατούς. Το ίδιο όταν εμφανίσθηκε η περίπτωση προμήθειας των μεταχειρισμένων αρμάτων M1A1, το κόστος της μεταφοράς των οποίων στην Ελλάδα απέκτησε διαστάσεις ανάλογες με εκείνες της επίλυσης του Μεσανατολικού ζητήματος. Παρόμοια ισχύουν για την περίπτωση των ελικοπτέρων S-70A, τα οποία μάλλον θα αναμένονται για καιρό, ενώ η σύναψη σύμβασης και η εκταμίευση τεράστιων ποσών για τα πανάκριβα και για καιρό προβληματικά ελικόπτερα NH-90 ήταν διαδικασία ρουτίνας. Ο βασικός όγκος των κυρίων μονάδων μάχης του TDK αποτελείται ακόμη και σήμερα από εκσυγχρονισμένες φρεγάτες O.H.Perry, ενώ το ΠΝ έπρεπε να ασχοληθεί με την απόκτηση νέων φρεγατών FREMM, ή εναλλακτικά να μην αποκτήσει τίποτε άλλο. Αντίστοιχα φαινόμενα εμφανίζονται και σε κλάδους των Σωμάτων Ασφαλείας. Το Πυροσβεστικό Σώμα αδυνατούσε να συντηρήσει τα πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερά του, τα οποία καθηλώθηκαν, μπορούσε όμως άνετα για χρόνια να μισθώνει ελικόπτερα ίδιας κατηγορίας βάρους και επιδόσεων έναντι 1,5 εκατ. ευρώ ανά μονάδα. Ο κατάλογος δεν έχει τέλος... Η πρόσκτηση μεταχειρισμένων οπλικών συστημάτων θα μπορούσε να έχει συμβάλει στην κάλυψη μεγάλου μέρους των ελληνικών εξοπλιστικών αναγκών, της τάξης του 70-80%, ειδικά στις περιπτώσεις που δεν απαιτείται απόκτηση μονάδων τελευταίας τεχνολογίας. Αξιόμαχες ένοπλες δυνάμεις διαχρονικά στηρίζονται στην απόκτηση μεταχειρισμένων οπλικών συστημάτων, τα οποία στη συνέχεια μεθοδικά εκσυγχρονίζουν και αναβαθμίζουν. Στην Ελλάδα όμως, ειδικά μετά τη δεκαετία του 1990 και πλην λίγων εξαιρέσεων, αποτελεί κοινή συνείδηση ότι επρόκειτο και συνεχίζει να είναι μη επιθυμητή επιλογή. Νομίζω ότι αποτελεί δύσκολη πρόκληση για το πολιτικό σύστημα η ανατροπή της εντύπωσης ότι η απόκτηση μεταχειρισμένων όπλων αποτρέπεται συστηματικά επειδή δεν συνεπάγεται τα "ωφέλη" που η αγορά νέων συστημάτων εγγυημένα εξασφαλίζει.
Α.Ε.

Ανώνυμος 8 Νοεμβρίου 2012 στις 6:24:00 μ.μ. EET  

Με τα γραφόμενα του 5:57:00 μ.μ, δεν μένει τίποτε κενό για να συμπληρωθεί νομίζω.
Απλά και περιεκτικά η νεοελληνική καφρίλα των εξοπλιστικών μας.

Alexandros 9 Νοεμβρίου 2012 στις 1:25:00 π.μ. EET  

TED φίλε ΜΑΚΑΡΙ, αλλά θα σου πω κάτι, περιμένουμε να πάρουν αποφάσεις για το μέλλον της πατρίδας μας και του λαού μας οι τύποι που λένε ότι έδωσαν το usb με τη Λίστα Λανγκαρντ στο γραφείο τους και δεν ξέρουν τι έγινε, καταλαβαίνεις, ακόμα και αν πούμε ότι δεν το έχει κρυμμένο από δόλο, το γεγονός από μόνο του υποδηλώνει πλήρη ανευθυνότητα, ε λοιπόν αυτός έκρινε ότι έπρεπε να μπούμε στο ΔΝΤ ότι έπρεπε να υπογράψουμε τα μνημόνια, αυτός ήταν Υπουργός Οικονομικών, αυτός που για να καλύψει άλλους, οι οποίοι γίνονται γνωστοί σιγά σιγά και οι οποίοι διαπραγματεύονταν το μέλλον της χώρας, ενώ η Λανγκαρντ τους κρατούσε από τα α....Αυτοί είναι αυτοί που μας κυβερνούν και το ίδιο είναι και αυτοί που δήθεν επαναστατούν, αφού ουσιαστικά τους αφήνουν να ξεφύγουν. @ Enkripto, δυστυχώς οι Υπουργοί έρχονται και παρέρχονται, αλλά δεν αλλάζουν.......

Βασίλης 9 Νοεμβρίου 2012 στις 2:38:00 π.μ. EET  

Το μεταχειρισμενο δεν εχει μεγαλη υπερκοστολογηγη και συνεπως μεγαλο περιθοριο μιζας

ΑΧΕΡΩΝ 9 Νοεμβρίου 2012 στις 10:46:00 π.μ. EET  

@TED
Και βεβαὶως,η επὶσκεψη μπορεὶ να αφορὰ τα Μ 2000 του Κατὰρ,αλλὰ ὸχι υποχρεωτικὰ κὰτι τὸσο μεγαλεπὴβολο ὸπως το ''καπὰρωμα'' των α/φ για λογαριασμὸ της Π.Α.
Μπορεὶ να πρὸκειται για συνεργασὶα σε θὲματα συντηρὴσεως,ἢ εκπαιδεὺσεως ὸπως στην περὶπτωση της συνεργασὶας με την Ιορδανικὴ Αεροπορὶα παλαιὸτερα.
Για να μὴν τα πολυλογοὺμε,το ενδιαφὲρον της Π.Α μπορεὶ να εὶναι διακαὲς,αλλὰ η αδιαφορὶα της πολιτικιὰς ηγεσὶας παγερὴ.
Και δυστυχὼς,η τελευταὶα κρατὰει και τα πορτοφὸλια.
Για να φὲρω ενα παρὰδειγμα απὸ τον Ε.Σ,αυτὸς εὶναι μὲλος της ''λὲσχης Λὲοπαρντ''.
Πὸσα μεταχειρισμὲνα Leopard 2 εξασφὰλισε,πὲρα απὸ εκεὶνα της λεγὸμενης ενδιὰμεσης λὺσης;
Πὸσες επιτροπὲς,πὸσες φορὲς εξὲτασαν τα υπὸ παραχὼρηση Ὰμπραμς;
Εσὺ εὶδες κανὲνα να ὲρχεται;

Ανώνυμος 9 Νοεμβρίου 2012 στις 6:35:00 μ.μ. EET  

ωραια ολα αυτα που λεμε και μακαρι να τα αγορασουμε τα μαχητικα γιατι ειναι Α Π Α Ρ Α Ι Τ Η Τ Α!!!!
αλλα ρε μαγκες με τι θα πληρωσουμε για να τα παρουμε δεδομενου οτι εκτιμω πως θα κοστιζουν στην ξευτιλα 15εκ το κομματι? εδω δεν εχουμε 400 εκ για να αναβαθμισουμε τις ΜΕΚΟ...

Ανώνυμος 9 Νοεμβρίου 2012 στις 8:16:00 μ.μ. EET  

Μήπως να τα πάρουμε και ότι άλλο μας κάνει από αυτούς και σε αντάλλαγμα να τους νοικιάσουμε δωρεάν για καμιά 10ετία μια νησίδα??

Τουλάχιστον έτσι θα μας μείνει και κάτι στο χέρι αντί που θέλουν να τις νοικιάσουν σε κοψοχρονιά και σε δικούς τους.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP