Παραχώρηση του Spitfire της ΠΑ για να επανέλθει στους αιθέρες
Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012
Το MJ755 σε εκδήλωση στο Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας (5//2007) |
Η Γιορτή της Πολεμικής Αεροπορίας πέρασε με τις συνήθεις, σε γενικές γραμμές, εκδηλώσεις αλλά μόλις μερικές ημέρες πριν είχαν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για ένα νέο «αστέρι» που θα δίνει διαφορετική νότα στις μελλοντικές εορταστικές εκδηλώσεις. Στις 29 Οκτωβρίου ο υπουργός Εθνικής Αμύνης ενέκρινε την ομόφωνη γνωμοδότηση του Ανωτάτου Αεροπορικού Συμβουλίου (7-9-2012) για την δωρεάν παραχώρηση του διατηρημένου καταδιωκτικού Spitfire με αριθμό σειράς MJ 755, κυριότητος Πολεμικής Αεροπορίας, σε κοινωφελές ίδρυμα που θα ιδρυθεί για τον σκοπό αυτό από τον επιχειρηματία Παναγιώτη - Πήτερ Λιβανό. Το ενδιαφέρον του τελευταίου είχε εκδηλωθεί επισήμως με την αποστολή επιστολής εκπροσώπου του στις 6 Ιουλίου 2011. Το αεροσκάφος είχε αποφασισθεί προ ετών να ανακατασκευαστεί και να καταστεί λειτουργικό κι ενδεχομένως στο μέλλον πλόιμο. Έκτοτε, αποσυναρμολογήθηκε αλλά οι εργασίες προχώρησαν με αργό ρυθμό και το αεροσκάφος παραμένει αποσυναρμολογημένο στο ΚΕΑ.
Σύμφωνα με το σχέδιο Σύμβασης Δωρεάν Παραχώρησης Χρήσης που εγκρίθηκε, το Spitfire θα παραχωρηθεί για χρονικό διάστημα 4 ετών, αρχής γενομένης από της υπογραφής του πρωτοκόλλου παράδοσης – παραλαβής. Η σύμβαση προβλέπει την μετάβαση του ιστορικού αεροσκάφους σε επισκευαστικό κέντρο της Μεγάλης Βρετανίας για την ανακατασκευή του και την εν συνεχεία κατά το δυνατό συμμετοχή του σε αεροπορικές εκθέσεις ή/και αεροπορικές επιδείξεις. Όλες οι σχετικές δαπάνες, θα βαρύνουν το κοινωφελές ίδρυμα στο οποίο παραχωρείται το αεροσκάφος και καμμία δαπάνη από τον προϋπολογισμό του ΥΠΕΘΑ δεν θα απαιτηθεί.
Στην σύμβαση καθορίζονται όροι για την ασφάλεια του αεροσκάφους και κάθε μορφή τυχόν ευθύνης στην διάρκειά της, την έκταση και φύση της παραχωρήσεως, της μεταφοράς, της ανακατασκευής και της συμμετοχής του αεροσκάφους σε επιδείξεις καθώς και της εκπαιδεύσεως στελεχών της ΠΑ επί του αεροσκάφους. Το τελευταίο, που αφορά την εκπαίδευση ιπταμένων και μηχανικών, είναι ένα θέμα που καλείται να εξετάσει το ΓΕΑ/Β5. Η υπογραφή της συμβάσεως θα γίνει μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας συστάσεως του υπ’ όψιν κοινωφελούς ιδρύματος, μετά την οποία το ίδρυμα θα πρέπει να προσκομίσει στο ΓΕΑ ασφαλιστήρια συμβόλαια του αεροσκάφους σύμφωνα με τις ασφαλιστικές καλύψεις συμβολαίων που αφορούν άλλο Spitfire MkI ξένης χώρας, επί του οποίου τελέστηκαν συναφείς εργασίες με τις προτεινόμενες για το αεροσκάφος της ΠΑ.
Η προ ετών προσπάθεια του ΓΕΑ να αξιοποιήσει το ιστορικό αεροσκάφος οδήγησε στην αποσυναρμολόγησή του στο ΚΕΑ και την προσπάθεια να καταστεί λειτουργικό έτσι ώστε τουλάχιστον να μπορεί να τροχοδρομήσει. Το MJ 755 έχει επιθεωρηθεί ήδη από μηχανικούς του μη κερδοσκοπικού φορέα Shuttleworth Collection και τεχνικούς της εταιρείας Personal Plane Services, που απεφάνθησαν ότι έχει διατηρηθεί σε εξαιρετική κατάσταση. Εκτίμησαν δε ότι μετά την αποκατάστασή του θα είναι το πιο αυθεντικό λειτουργικό δείγμα του συγκεκριμένου τύπου. Το ΚΕΑ προέβη στην απόκτηση της σχετικής βιβλιογραφίας μέσω του Μουσείου RAF ενώ στελέχη του μετέβησαν στην Μεγάλη Βρετανία για παροχή οδηγιών και συμβουλών από εξειδικευμένους φορείς εκμεταλλεύσεως ιστορικών αεροσκαφών όπως η εταιρεία The Fighter Collection.
Το MJ 755 ανήκει στον τύπο Spitfire Mk.IX και κατασκευάσθηκε τον Δεκέμβριο του 1943 στο εργοστάσιο Castle Bromwich της Vickers (παρτίδα ΜJ 721-756). Στις αρχές του 1944 μεταφέρθηκε στην 33η Μοίρα Συντηρήσεως στην Καζαμπλάνκα και τον Ιούνιο παραδόθηκε στο Β Σμήνος της 43ης Μοίρας της RAF, με την οποία συμμετείχε στις επιχειρήσεις των Συμμάχων στην Νότιο Γαλλία. Εκεί, δεχόμενο εχθρικά πυρά, εκτέλεσε αναγκαστική προσγείωση και κατόπιν επισκευής επανήλθε στην ενεργό δράση. Πολέμησε στην Γαλλία, την Βόρειο Ιταλία και τα Βαλκάνια, για να αποδοθεί τον Φεβρουάριο του 1947 στην Ελλάδα.
Το MJ755 αποτελεί στην ουσία ένα είδος «διασταυρώσεως» τύπων, καθώς διαθέτει πτέρυγα “Universal”, την οποία έφεραν τα Mk.Vc ενώ σε ελληνική υπηρεσία η άτρακτός του τροποποιήθηκε ώστε να εγκατασταθούν δύο φωτογραφικές μηχανές F.24 για την εκτέλεση αποστολών τακτικής αναγνωρίσεως (έρευνα - στοιχεία Κυριάκος Παλουλιάν). Αξιοποιήθηκε μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1953 ως φωτοαναγνωριστικό και κατόπιν ως αεροσκάφος εκπαιδεύσεως. Έκτοτε, παρέμεινε εγκαταλελειμμένο μέχρι το 1972 στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, οπότε εκτέθηκε στον προαύλιο χώρο της Σχολής Ικάρων μέχρι το 1978. Από το 1978 έως το 1994 εκτέθηκε στον προαύλιο χώρο του Πολεμικού Μουσείου (Αθήνα) και το 1995 μεταφέρθηκε στην συλλογή του Μουσείου της Πολεμικής Αεροπορίας (Ελευσίνα), όπου και αποκαταστάθηκε ως στατικό έκθεμα.
*Ο Σάββας Δ. Βλάσσης είναι εκδότης του περιοδικού ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ
16 σχόλια:
Άντε επιτέλους! Να το δούμε να πετάει και στο Duxford...
''Ὰντε...και στο Duxford''
Με τα ελληνικὰ χρὼματα εννοεὶται.
Nα πετάει και στο Duxford , παιδια? Το Duxford δεν εχει αναγκη απο το δικο μας , εχουν ολοκληρο σμηνος εκει! Στο Τατοι πρεπει να πεταει! Ας ερθουν οι Αγγλοι κατα 'δω μερια! Επισης, μου φαινεται λιγο παραξενο να μην αξιοποιηται η εμπειρια των ανθρωπων της συλλογης Κυριακου , που συντηρουν ήδη και πετανε α/φη του Β'ΠΠ (δηλ. υπαρχει σοβαρη τεχνογνωσια) και στεγαζεται στο Τατοι - οπου και το Μουσειο ΠΑ. Απλα δεν γνωριζω προτερη ενασχοληση του εφοπλιστη Λιβανου με το αντικειμενο.
Με το καλό και το Helldiver να του κάνει παρέα.
Θα είναι υπέροχο θέαμα, ένας σχηματισμός αποτελούμενος από Dakota, το Spitfire και το Helldiver.
Προς τα τέλη του 2008 είχα μιλήσει με τον δ/κτη του Μουσείου της Π.Α και σχετικά με το μέλλον του Spitfire μου είχε πει πως σκοπός της Π.Α ήταν να προλάβει να το φτιάξει ώστε να μπορέσει να τροχοδρομήσει σε μία εκδήλωση. (αν θυμάμαι καλά σε Τατόι ή Τανάγρα...) Δεν υπήρχαν άμεσα σχέδια για να πετάξει, μου δώθηκε η εντύπωση πως δεν υπήρχε η απαραίτητη χρηματοδότηση για αυτό.
Η Π.Α δεν έχει ανάγκη την βοήθεια των ανθρώπων του Μίνωα Κυριακού. Έχει μηχανικούς και πιλότους, προφανώς λεφτά δεν έχει....
1ον
αν ο κύριος Λιβανός έχει τόσο μεγάλο "κάψιμο" για τα Spitfire, ας "στάξει" 2 εκατομμύρια λίρες να αγοράσει ένα από αυτά που κυκλοφορούν στη διεθνή αγορά.
2ον Η λίστα με τα warbirds, τα αεροπλάνα από Β' ΠΠ και παλαιότερα τα οποία έχουν συντριβεί σε τέτοιου είδους επιδείξεις είναι ατελείωτη. Απλά το εν λόγω είναι και το μοναδικό που έχουμε.
Δεν είδαμε αντίστοιχο ενδιαφέρον για τη συντήρηση και την αποκατάσταση ιστορικών οχημάτων του Ε.Σ.
@Manolis
Kαι ὸμως,στο Duxford εὶναι η πασαρὲλλα,εκεὶ περνὰς εικὸνα διεθνὼς.
Ὸτι θα πετὰει και στην Ελλὰδα,νομὶζω εξυπακοὺεται,απλὼς εδὼ εὶναι περισσὸτερο εσωτερικὴ η κατανὰλωση.
Να σας πω μια ιστορια για το τι πιστευει η ηγεσια των 200 αρχιπτεραρχων για τα πολεμικα μουσεια ? χαχαχαχα
@Ανώνυμο 13 Νοεμβρίου ώρα 4.42 μμ
Για τα μουσειακά οχήματα του Ε.Σ ,,στάξε,, και εσύ 2 εκατομμύρια να φτιαχτούν όπως θέλεις.
Για τα Spitfire που κυκλοφορούν στην διθενή αγορά ψάξε να βρεις ποια πωλούνται και πόσο, γράψε μετά εδώ το βρήκες και θα σου δώσω το μέηλ του Λιβανού να τον ενημερώσεις σχετικά.
Ανώνυμος 13 Νοεμβρίου 2012 1:48:00 μ.μ. EET
Quiz:
Mπορεις να μας πεις ποια ακριβως κλασικα αεροσκαφη ειναι σε πτησιμη κατασταση στην ΠΑ ωστε να μην χρειαζεται τεχνικη βοηθεια? Μην πεις ντακοτα, ειναι λαθος.
Υπάρχουν περίπου 30 Spitfire και δεκάδες αεροπλάνα άλλων τύπων (P51, Hurricane, Thunderbold, F4 κτλ) που ανήκουν σε ιδιώτες και βγαίνουν κατά καιρούς προς πώληση. Ο Κυριακού έχει ολόκληρη συλλογή με αεροπλάνα αυτής της περιοδου.
Εγώ δεν κατάλαβα για πιο λόγο αναλαμβάνει ένας ιδιώτης αυτή η προσπάθεια με το Spitfire της Π.Α..
http://www.platinumfighters.com/#!inventory
------
Για τα οχήματα του Ε.Σ.: Αναφέρομαι σε M8, Marmon Herigton, M24 Chaffee, Jeep (διαφόρων τύπων)του Β΄ΠΠ ή μεταγενέστερα που βρίσκονται είτε σε μάντρες, είτε σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις είτε σε νησιά και τα οποία είναι αφημένα σε βανδάλους ή απλά σκουριάζουν. Το 2011 συνελλήφθησαν 2 γύφτοι που είχαν κοψει ένα Μ24 στην Κω για παλιοσίδερα.
Στο "Μουσειο Πολέμου" στο Μεσσολόγγι που είναι απλά μια ανοικτή μάντρα με αεροπλάνα και οχήματα, όλα έχουν βανδαλιστεί.
Τα μουσειακά α/φη για να πετάξουν δεν χρειάζονται την βοήθεια των ανθρώπων του Κυριακού. Η Π.Α έχει πλήθος μηχανικών και πιλότων. Λεφτά χρειάζονται που δεν υπάρχουν. Αν είναι να χρηματοδοτηθεί η προσπάθεια από το ελληνικό δημόσιο με την κατάσταση που επικρατεί θα περάσουν καμμιά 20αριά χρόνια για να ξεκινήσει να γίνεται κάτι.
Ο Λιβανός είναι έλληνας και τον ενδιαφέρει να πετάξει το ελληνικό αεροπλάνο. Και πολύ καλά κάνει.
Σε κάθε τι στην Ελλάδα όλο και κάποιοι θα πεταχτούν να προβάλουν το νεο-ελληνικό ,,πνεύμα,, αντίδρασης του στυλ ,,ένα αεροπλάνο έχουμε, να το αφήσει ήσυχο εκεί που είναι, μην πετάξει και μας πάθει κάτι,, ,,να πάει να αγοράσει από αλλού,, ,,έχουμε και οχήματα που δεν ενδιαφέρεται κανείς,, κτλ. Ας βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματα του....
"και το 1995 μεταφέρθηκε στην συλλογή του Μουσείου της Πολεμικής Αεροπορίας (Ελευσίνα)"
Μήπως εννοείτε "Τατόι";
Να διευκρινησω κατι: Προσωπικα,εαν ειναι να πεταει ελληνικο Spitfire δεν με ενδιαφερει ποιος θα βαλει τα λεφτα , αρκει να το κανει - με καποιες λογικες προυποθεσεις, πχ. να πεταει (με ελληνικα roundels) 1-2 φορες το χρονο στην Ελλαδα και οχι μονο σε πασαρελες του εξωτερικου. Ακριβως επειδη δεν γνωριζω προτερη ενασχοληση του εφοπλιστη Λιβανου με το αντικειμενο, αναρωτηθηκα γιατι δεν εμπλεκονται στο τεχνικο κομματι οι μονοι εν ενεργεια γνωστες κλασσικων αεροσκαφων του αντικειμενου στην Ελλαδα. Τεχνικο κομματι ειναι και η εξευρεση και αποτιμηση των καταλληλων ανταλλακτικων. Εαν το θεμα ηταν ΜΟΝΟ οικονομικο, θα΄δινε το χρημα ο Λιβανος , θα το υλοποιουσε το ΚΕΑ και το Spit θα πετουσε με τ'ονομα του οχι μονο για 4 χρονια , αλλα για παντα.
Εγώ γνωρίζω ότι ο Λιβανος αγαπαει τα αεροπλανα, ειναι πιλοτος ελικοπτερου και ο ιδιος, και ασχολείται πολλα χρόνια με το αντικείμενο ´vintage Aircrafts' και εχει ανακατασκευασει τα τελευταια 10-12 χρονια διαφορα καταστραμενα αεροσκαφη. Εχει πιλοτους, μηχανικους, ιστορικους που ασχολούνται με την συγγραφή βιβλίων για το spitfire και DC3 στον ρόλο που έπαιξαν στον 2ο παγκοσμιο πολεμο. Κανντε google και θα βρειτε πολα στοιχεια. Απ´ οτι διαβασα και στο ιντερνετ είχε στην ιδιοκτησία του spitfire, Dc3, Harvard, stearman και αφού έλαβαν μέρος σε vintage shows, μετά τα δώρισε!!!! Ο άνθρωπος ειναι λαχείο για την αεροπορία μας παιδιά!!!! Μακάρι να βοηθήσει και για τα αλλά αεροπλάνα....!!,
Περί οχημάτων ο λόγος: Σύλλογος Ιστορικών Στρατιωτικών Οχημάτων
https://www.facebook.com/pages/%CE%A3%CE%A5%CE%9B%CE%9B%CE%9F%CE%93%CE%9F%CE%A3-%CE%99%CE%A3%CE%A4%CE%9F%CE%A1%CE%99%CE%9A%CE%A9%CE%9D-%CE%A3%CE%A4%CE%A1%CE%91%CE%A4%CE%99%CE%A9%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%A9%CE%9D-%CE%9F%CE%A7%CE%97%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%A9%CE%9D-%CE%A3%CE%99%CE%A3%CE%9F/189713214382256?fref=ts
Και φυσικά ο ΣΔΙΟ στην Αθήνα με αξιόλογα οχήματα....δυστυχώς κανείς από τους δύο συλλόγους δεν κατάφερε να έχει μια αξιοπρεπή συνεργασία με το ΓΕΣ για την διάσωση απίθανων οχημάτων που πέρασαν από την χώρα μας.
Δημοσίευση σχολίου