Η ιστορική 335 Μοίρα

Πέμπτη 4 Μαρτίου 2010


Ένα σύντομο ιστορικό της αρχαιότερης πολεμικής Μοίρας της Πολεμικής Αεροπορίας

Γράφει ο Κουρσάρος


Η 335 Μοίρα "Τίγρης" είναι η παλαιότερη Μοίρα της ΠΑ, αφού συγκροτήθηκε όταν η Ελλάδα ήταν υπό κατοχή από τους Γερμανούς τον Οκτώβριο του 1941 στο αεροδρόμιο Ακίρ της Παλαιστίνης, δηλαδή λίγους μήνες μετά την ολοκληρωτική κατάληψη της Ελλάδας από τους Γερμανούς.
Οι πρώτοι πιλότοι της Μοίρας ήταν στελέχη της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας που είχαν σταλεί στο Ιράκ από το 1940 για να εκπαιδευτούν από τους Βρετανούς, καθώς και αρκετοί πιλότοι που κατέφυγαν στην περιοχή μετά την κατάληψη της Ελλάδας, για να συνεχίσουν τον αγώνα ως την απελευθέρωση της χώρας.

Το επετειακό F-104 "Τίγρης"

Η Μοίρα εφοδιάστηκε με τα μαχητικά αεροσκάφη Hurricane-IIB στην αρχή, και μετά με τα Hurricane-IIC και υπαγόταν στην 339 Πτέρυγα Μάχης της RAF. Με τα αεροσκάφη αυτά επιχειρεί έως τον Δεκέμβριο του 1943, οπότε και τα αντικαθιστά με τα σύγχρονα Spitfire VB και VC.
Η Μοίρα είχε, και μετά την παραλαβή των νέων αεροσκαφών, ως κύρια αποστολή την Δίωξη. Εκτελεί επιχειρήσεις στη Βόρεια Αφρική, στην Ιταλία, στη Γιουγκοσλαβία, στην Αλβανία και στην κατεχόμενη Ελλάδα, πιο συγκεκριμένα στην Κρήτη, στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα. Κατά την διάρκεια της παραμονής της στην Μέση Ανατολή, επιχειρώντας από πρόχειρα αεροδρόμια, συμμετείχε σε αποστολές προστασίας νηοπομπών. Τη ρουτίνα των αποστολών αυτών, διέκοψε ο επιτυχής βομβαρδισμός και πολυβολισμός από χαμηλό ύψος του Ιταλικού στρατηγείου της Λιβύης που πραγματοποιήθηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1942 (για να εορτασθεί και η επέτειος) μετά τις επίμονες αιτήσεις και τα έντονα διαβήματα των ελληνικών πληρωμάτων προς τους Βρετανούς.

Ο επετειακός κουρσάρος της 335 ο οποίος εξακολουθεί να κοσμεί τους ελληνικούς ουρανούς

Το Σεπτέμβριο του 1944 μεταστάθμευσε στην Ιταλία και από εκεί στην Ελλάδα περί τα τέλη του Οκτωβρίου στο αεροδρόμιο Χασανίου, το σημερινό αεροδρόμιο του Ελληνικού. Εκεί, μαζί με τις 336 ΜΔ και τη 13 ΜΕΒ (Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού), που είχαν συγκροτηθεί στην Μέση Ανατολή, αποδόθηκε στο ελληνικό κράτος από τους Βρετανούς.
Στην διάρκεια του Β΄ΠΠ η Μοίρα έχασε 18 πιλότους πραγματοποιώντας 5555 εξόδους, διάρκειας 8500 ωρών πτήσης και άλλες 12000 ώρες πτήσης για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Τον Αύγουστο του 1945 μεταστάθμευσε στο αεροδρόμιο του Σέδες. Τον Ιούνιο του 1947 παραλαμβάνει τα νέα αεροσκάφη Spitfire IX και XVI προκειμένου να μπορέσει να συμμετάσχει στις επιχειρήσεις της περιόδου 1947-1949 για την υποστήριξη των δυνάμεων του Εθνικού στρατού.

Τον Οκτώβριο του 1953 γίνεται η πρώτη Μοίρα που αντικαθιστά τα ελικοφόρα αεροσκάφη της με αεριωθούμενα τύπου F-84G και RT-33A, στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Μετονομάζεται σε 335 Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού αλλά τον ίδιο καιρό μια "άλλη" 335 Μοίρα μετατρέπεται σε Μοίρα Επιχειρησιακής Εκπαιδεύσεως και μετασταθμεύει στην 113 ΠΜΕ διαθέτοντας περίπου 25 Spitfire ενώ αργότερα μετασταθμεύει στην 115 ΠΜ όπου μετονομάζεται σε 340 ΜΔΒ.
Η 335 ΜΔΒ μετασταθμεύει στην 111 Πτέρυγα Μάχης και παραμένει εκεί ως τον Σεπτέμβριο του 1957. Μεταφέρεται στη συνέχεια στην 110 ΠΜ στην Λάρισα και εδρεύει εκεί ως το Μάιο του 1960, αφού όμως είχε ήδη αρχίσει να παραλαμβάνει τα αεροσκάφη F-84F από το φθινόπωρο του 1957. Το Νοέμβριο του 1960 αναλαμβάνει ρόλο κρούσης και μετασταθμεύει στην Τανάγρα. Τον Μάιο του 1965 αρχίζει την παραλαβή των F-104G Starfighter και στις 30 Ιουνίου του 1977 μετασταθμεύει στην 116 ΠΜ στον Άραξο. Από τον Μάιο του 1965 ως τις 31 Μαίου του 1992 η Μοίρα πετά με τα F-104G.

Στις 3 Απριλίου του 1993 μετονομάζεται σε 335 Μοίρα Βομβαρδισμού και παραλαμβάνει τα αεροσκάφη δεύτερης γενιάς Α-7Ε και TA-7C Corsair, που ήταν από τα 62 συνολικά αεροσκάφη που μας παρέδωσαν οι Αμερικάνοι.
Με τα αεροσκάφη Α-7 οι ικανότητες Βομβαρδισμού της ΠΑ αυξήθηκαν δραματικά, γιατί (αν και αεροσκάφη δεύτερης γενιάς) διαθέτουν μεγάλες δυνατότητες μεταφοράς οπλικού φορτίου, σε μεγάλες αποστάσεις, με ικανοποιητική ακρίβεια στην προσβολή των στόχων τα οποία και παραμένουν στην 335Μ μέχρι τον Μάρτιο του 2008. Έκτοτε, έχει ξεκινήσει αλλαγή των αεροσκαφών A-7, με τα νέα F-16 Blk 52+ Adv και σήμερα διαθέτει 30 αεροσκάφη αυτού του τύπου.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP